Nekromanti Kontrollera elementarer permanent?

Knattenaten

Veteran
Joined
1 Jun 2009
Messages
48
Kontrollera elementar är ju en av få effekter som går att kombinera med effekten permanenta. Snickrar man ihop en ritual med permanent kontrollera så kan man i teorin ha hur många elementarer som helst som tjänare (så länge som dessa antingen är framkallade permanent eller av olika magiker).

Men då väcks frågan; kan två magiker kontrollera samma elementar samtidigt om de båda väver en permanent "kontrollera" mot elementaren?

Och om svaret är ja, gäller detta även när den ena av magikerna använder en permanent kontrollera och den andra använder en provisorisk kontrollera?
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Min tolkning: Om en magiker väver en kontrollbesvärjelse av samma magnitud mot en annan magikers kontrollerade väsen får den senaste besvärjelsen effekt, är originalkontrollen av en längre varaktighet (permanent exempelvis) återgår kontrollen till ursprungskontrollanten vid händelse att den senare kontrollen bryts.

Alternativt måste båda kotrollanterna slå aktiva slag mot PSY eller VIL mot varandra för att få överhand i kontrollkampen.
 

Va-lir

Veteran
Joined
8 Sep 2009
Messages
36
Location
Skåne
Tror att jag har läst varje magiker bara kan ha en effekt av samma sort aktiverad samtidigt. Alltså måste troligen kontrollera effekten kombineras med area för att kunna kontrollera många. Detta ökar dock svårigheten väldigt mycket.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Detta gäller i grund och botten bara effekter med varaktigheterna "tempörär" och "provisorisk" och gäller inte varaktigheterna "momentan" och "permanent".


För övrigt tycker jag att det är jättetråkigt och töntigt att inte kunna ha flera temporära eller provisoriska effekter igång på samma gång. Dessutom gör det magin i eon lite bättre om man kör på det sättet.

Och angående grundinlägget så håller jag med det första Telephalsion skrev om vem som kontrollerar varelsen.


/Poseur tydliggör
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Fast provisorisk håller väl i så länge man vill, eller tills man startar en annan provisorisk effekt.
Så om man hade kunnat ha flera provisoriska igång samtidigt skulle det väl i realiteten bli permanent om man så önskade eller?
 

Archelon

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
137
Location
Varberg och Göteborg
Njaa, det är lite mer skillnad än så. Du kan inte ta bort en permanent effekt med 'Riva sönder väv' för att det inte längre är en "buff" utan en del utav verkligheten. Nått i den stilen står det nånstanns. Jag vet inte om det betyder att en magiker inte kan ta bort den at will längre häller då. Sen var det nog nått med att den inte går att upptäcka lika tydligt med magiförnimelse eftersom den inte ter sig som en anomalitet i det magiska spektrat.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Jo provisoriska effekter håller ju i så länge man vill men dom kan ju dock avbrytas utav tex slita sönder väv och sådant. Dessutom kan dom upptäckas med folk med magiförnimmelse vilket jag inte tror man kan göra med permanenta effekter.

Så i realiteten i min spelvärld så är provisoriska effekter bara "fattigmans"-permanent. Dvs en lite sämre version utav permanent.


/Poseur
 
Top