Nekromanti Kontrollera att hjärnan är ansluten...

CyberJobe

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
114
Location
Umeå, Sverige
...innan du öppnar käften.
Jag ska berätta om två händelser som hände för ett bra tag sedan, men dumheten är fortfarande färsk i minnet :gremsmile:.
Händelserna utspelar sig i rollspelet StarTrek (och för en gångs skull fick jag spela). Båda händelserna är nedkortade.

Händelse 1
Karaktärerna befinner sig på rymdskepper Discovery där de blir anropade av ett fraktskepp som har problem. Naturligvis susar vi dit. När vi anländer så gör min karaktär en scan av fraktskeppet och slår väldigt bra, SL berättar för mig att det finns 24 humanoida livsformer ombord.
Vi pratar med kaptenen på fraktskeppet och beslutar oss för att stråla över och hjälpa dem för de hade ett plasmaläckage.
När vi kom över så frågade min karaktär hur många de var ombord? "23" svarade skeppets kapten.
Då förstod man ju att han ljög och att det var dags att börja snoka lite, men vad säger en av spelarna? Jo, "Vi vet att ni är 24 ombord, varför ljuger ni?"
Till saken hör att vi inte var utrustade för strid och att det stod ett gäng biffar runt oss, men istället för att göra hackebiff av spelgruppen så brydde sig ingen av skurkarna, som smugglade en spion.
Antagligen pga av att spelaren som gjorde bort sig var spelledarens flickvän. Favorisering någon?

Händelse 2
Samma spelgrupp fast äventyret efter händelse 1.
Vi befinner oss fortfarande på Discovery då vi snappar upp ett krypterat meddelande. Efter många om och men så lyckas vi avkoda den och upptäcker då att den kommer från en gruvbas på en måne och att den inehåller information till romulans, hmm, spioner alltså!
Vi stack till månen och landade med en liten skyttel, tog gruvhissen ned och blev mottagna av dess chef.
Jag förklarade att vi var på besök för en rutinkontroll och att vi önskade bli visade runt för att vi skulle göra mätningar så att det inte var för hög strålning eller annan risk för arbetarna m.m.
"Visst" svarade han, "ett rent nöje".
Sekunden efteråt sa samma spelare som i händelse 1.
"Ja, för vi har snappat upp en spionsignal härifrån och vi tror det finns spioner här."
Doh, och hon trodde att det bara var en spion eller?
Direkt efter att hon sagt detta så fick jag och ett par andra spelare lämna spelet och går ut då våra gubbar blivit skjutna och var medvetslösa, ALLA i gruvan var spioner. *suck* att man aldrig lär sig, vissa skall alltid ha munkavle, observera att det inte spelar någon roll ifall man förklarat att vi har en som talar för gruppen övriga håller käft så det inte sker några missag, men tydligen så rymmer grodor iallafall (vi förklarade detta efter händelse 1, precis innan vi landade på månen, men minnet är väl kort och intensivt antar jag".

Men det är alltid en goding att ta upp då vi talar om gamla händelser i rollspel ibland, även om hon inte tycker om att bli påmind, hehehe.

Har ni några roliga händelser som har utspelat sig?

"A bullet in your arm does very little harm, a bullet in your head can make you very dead."
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Hmmmm, kan inte hjälpa vibbarna, så jag frågar direkt: Har du något emot rollspelande tjejer, eller?

- Targon

On ne voit bien qu’avec le cœur. L’essentiel est invisible pour les yeux.
 

CyberJobe

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
114
Location
Umeå, Sverige
Typiskt *suck*

I vår spelgrupp spelar 1-2 tjejjer beroende på spel, den här tjejjen tänker inte alltid efter först och det händer rätt ofta att hon gör bort sig vilket alltid resulterar i att vi får oss ett gott skratt medan hon blir något rödare i ansiktet.

Men det är typiskt, så fort någon säger något mindre positivt och det råkar vara en tjej inblandad så misstänks denne personen för att inte gilla tjejjer. Hade jag bara hållit mig till "en spelare" och inte nämt kön så hade inte en käft sagt något likaså om en tjej hade sagt samma sak rörande en kille, jävligt typiskt alltså.
Gillar man ungar så är man väl pedofil också och sjunger man nationalsången så är man automatiskt rasist...jag blir så förbannad på såna kommentarer.

"A bullet in your arm does very little harm, a bullet in your head can make you very dead."
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Ta det inte så allvarligt! [NT]

Nä, just det!

- Targon

On ne voit bien qu’avec le cœur. L’essentiel est invisible pour les yeux.
 

CyberJobe

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
114
Location
Umeå, Sverige
Re: Ta det inte så allvarligt! [NT]

Mitt inlägg var humoristiskt och menat att locka andra till att berätta liknande händelser, nu råkade de vara utförda av en tjej. Hade jag inte gillat tjejjer som rollspelare så hade jag skrivit "tjejjer kan inte spela rollspel", men nu kan de det. Därför blev jag lite besviken (milt uttryckt) när jag såg ditt inlägg.

Jag ville att folk skulle berätta roliga händelser inte en disskusion om antikvinnovibbar, men nu vet du detta och ja jag ska inte ta _så_ allvarligt på det (tar ett djupt andetag) då du inte känner mig.

*Tittar ut* Hmm...det har slutat regna, man kanske skulle ta en promenad och leta lite käk till skorpionen?

"A bullet in your arm does very little harm, a bullet in your head can make you very dead."
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: Ta det inte så allvarligt! [NT]

Jag lovar att i fortsättningen lägga in markörer i texterna, typ en "vink", dvs /images/icons/wink.gif, så att det inte ska råda någon oklarhet om hur jag vill att folk ska ta mina inlägg.

Du kommer väl inte att skicka ut skorpionen mot mig, hoppas jag. /images/icons/wink.gif

- Targon

On ne voit bien qu’avec le cœur. L’essentiel est invisible pour les yeux.
 

CyberJobe

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
114
Location
Umeå, Sverige
Skorpionen

Nä inte ännu, den är bara en unge på drygt 2cm, men kan bli upp till 20cm (om jag har tur och den rullar högt på STO).
Men hur gör man såna där smileygubbar? Jag har sett en massa olika varianter, men jag har ingen aning om hur man gör dem.

"A bullet in your arm does very little harm, a bullet in your head can make you very dead."
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: Skorpionen

"Men hur gör man såna där smileygubbar? "

Gå in på FAQ. Där står hur man gör smileygubbarna samt hur man fixar kursiv, fet, etc.

- Targon

On ne voit bien qu’avec le cœur. L’essentiel est invisible pour les yeux.
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Det påminner mig om dn tid för länge sedan då jag just hade börjat spela rollspel, och jag som SL gjorde bort mig på liknande sätt.

Det var på ett värdshus i gamla Dungeons & Dragons. Spelarna bestående av en hob, en dvärg och spelledareperson (märk väl, detta var en av de både spelargrupperna som faktiskt var fiender). De sitter och äter sin frukost och allting verkar fint ill den tredje spelaren och dennes spelledarperson vän kommer förbi. Den trdej spelaren är människjotjuv. Även hans vän.
"Så vad gör ni här?", frågar tjuven.
Och då händer det.
"Vi letar efter det vita guldet från Kalaraiam som finns i den och den gruvan som ligger på den och den platsen", säger den naive SL (spelledarepersonen som är med den förste gruppen) i hopp om att tjuven vill ansluta sig. Icke sa nicke. Tjuven ilar iväg för att hinna före.
"Jag vill inte ha en sån dum vän", kommer jag starkt ihåg från den tiden.
Men man lär sig från sina mistag. Och jag såg till att dvärgen och hoben nådde gruvan först. Där de fick slåss mot en vit drake. Hehe.

PS. Visst är det kul att höra mig snacka skit om mig själv, det tycker iallafall jag!/images/icons/crazy.gif

I rest my case
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Du skall icke bära falsk vittnesbörd

Det är klart det inte går bra om nån försöker ljuga då trasslar man bara in sig :gremsmile: Hade en mycket liknande episod i D&D. En viktig spelledarperson frågar efter lite småprat om man ännu träffat Gleon and Mito, Två RP svarar samtidigt den ena säger nej och den andra ja, den som sa ja fattade snabbt vad det handlade om och har precis börjat någon dålig ursäkt om att han hört fel när RP nr Tre får ur sig "Vadå? det har vi ju visst gjort"
Gleon och Mito samt Spelledarpersonen heter i verklighet något annat, Då spelare som spelar detta kända äventyr inte alltid är säkra på att en av dessa tre nämnda överhuvudtaget existerar och det då hade kunnat bli en microspoiler...
 

CyberJobe

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
114
Location
Umeå, Sverige
Kort minne

Det var därför som vi i båda fallen hade kommit överrens om vem som skulle föra gruppens talan, vilket vi i stort sett alltid gör, men hos många av spelarna i vår spelgrupp är minnet kort, men intensivt /images/icons/smile.gif.

Är det fler spelgrupper som har liknande spelare?

"A bullet in your arm does very little harm, a bullet in your head can make you very dead."
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Re: Kort minne

Tycker det är roligare att spela om alla kan prata... Sen kanske RPn i fråga hade låg INT och då är det ju enbart bra spel inte tvärtom. Mer _kaos_ åt folket.
 

CyberJobe

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
114
Location
Umeå, Sverige
Re: Kort minne

Ja vanligtvis pratar alla, men då man träffar någon ny person så ger man inte så fint intryck om alla pratar i munnen på varandra och därför utser vi en som för gruppens talan, till en början så att inte personen ifråga bombarderas av frågor. Om någon har lågt i INT eller ingen ettiket så blir det en helt annan sak, men det är sällsynt, det är mer vanligt med låg INT/Ettiket eller bara trötthet (efter midnatt går det trögt) hos spelarna /images/icons/smile.gif.

Personligen skulle jag tycka att man betedde sig konstig om man själv träffade ett gäng med främligar och alla gaggade i munnen på varandra. Detta resulterar att när jag är SL och alla karaktärer pratar samtidigt med den stackars SLP'n så tittar jag bara konstigt på dem och då brukar de se lite fåniga ut när de upptäcker det /images/icons/smile.gif.

"A bullet in your arm does very little harm, a bullet in your head can make you very dead."
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Re: Du skall icke bära falsk vittnesbörd

"<EM>Den trdej spelaren är människjotjuv.</EM>"
* Första tanken som ploppar upp i huvudet 'vaddå, kannibal?' * Eh... En mänsklig tjuv när jag tänker efter.

"<EM>Två RP svarar samtidigt den ena säger nej och den andra ja, den som sa ja fattade snabbt vad det handlade om och har precis börjat någon dålig ursäkt om att han hört fel när RP nr Tre får ur sig 'Vadå? det har vi ju visst gjort'</EM>
Det är vid dessa tillfällen alla brukar brista ut i skratt och en antecknar det för att lägga upp det på hemsidan.

/[color:green]Han</font color=green> som kom att tänka på en episod i SW då...* äsch, orkar inte berätta
 
Top