Nekromanti Kontemplativ SF?

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
När det gäller litteratur så är Fantasy och SF ofta ganska skilda åt i stil, poänger och handling, men så fort man ska göra rollspel av saker och ting så upplever jag att SF förvandlas till högteknologisk fantasy utan (eller med) magi..
Den fysiska handlingen blir det viktiga. Politiken och diskussionen av vårt samhälle sopas under mattan. Eftertänksamheten som är bärande för mången god SFlitteratur försvinner i ett moln av actionspäckade shootouts.

Är det någon som har sett till spel som uppmanar till att låta sina spelare motverka ovanstående "problem"? (Gärnsvärldar är en klar kandidat)

[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Själv tycker jag att nästan alla avsnitt av Star Trek Next Gen. är inriktade på det du skriver om. Så varför inte spela med det systemet.

Det är också en fråga om spelstil inom gruppen. Kanske de flesta rollspelare vill komma bort från samhällsdebatt och politik i rollspelen även om det kan bidra som en bra handling till äventyren?

Om det handlar om att motverka rasism, fattigdom och liknande ämnen så finns det säkert flera spel som tar upp detta.

/PAX
 

White Paladin

Veteran
Joined
17 Oct 2000
Messages
22
Location
Malmö, Sverige
Själv tycker jag att Mutant Rymd innehåller tillräckligt mycket politik, rävspel och lömska intriger för att spegla en hel del av dagens politik.
"En politiker ljuger när han rör läpparna".

Svärdet är inte starkare än armen som svingar det - Manne
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"Själv tycker jag att nästan alla avsnitt av Star Trek Next Gen. är inriktade på det du skriver om. Så varför inte spela med det systemet."

Därför att Next Gen enligt min åsikt har missat poängen helt och hållet. Alien, Blade Runner och Dark City är kontemplativa på det vis att de teknologiska manickerna och koncepten inte är gimmickar (som till exempel Never-going-to-be-plot-device-Transporters) eller altare (som orden "phase", "resonance" eller "quantum"). Alla dessa filmer handlar om personer. Teknologin i sig är ointressant - det är ekot denna teknologi gör i samhället som betyder något. Vad skulle filmen Contact ha haft att erbjuda om ingen brytt sig om de frågor Maskinen gav upphov till?
Det är därför jag faktiskt älskade TNG - avsnittet Darmok: där fick jag för första gången se en icke-Starfleetanhängande alien som försetts med personlighet.
--
Björn

Spyda: "Is there a site where you can look up SETI@home's total progress?"
Chuck: "Here's the latest report. 'Number of aliens found: 0.0' "
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Om du känner så..

Tycker jag att du ska läsa LeGuin. (Fast det kanske du redan gjort.)

Grym signatur! /images/icons/laugh.gif

Ondska är svaghet -Var stark.
Krigaren Arvidos' motto.
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: Om du känner så..

"Tycker jag att du ska läsa LeGuin. (Fast det kanske du redan gjort.)"

Har läst. Tyvärr måste jag säga att jag tyckte Earthsea gick över gränsen ang. gråskalor och blev gråtrist... Även om första boken var helt underbar.

Ang. signaturen: ja, Chuck är skoj. :)

--
Björn Paulsen

"If brute force isn't working, it's because you're not using enough." ---Mad Rabbit
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Hmmm...
Få se! Få se få se fåse fåse fåse, näpp!
Jag kan inte komma på ett enda SF-rollspel som uppfyller dina krav. Det är synd egentligen. (Fast sen är ju jag inte den allra mest insatta SF-rollspelaren heller).

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"Hmmm...
Få se! Få se få se fåse fåse fåse, näpp!
Jag kan inte komma på ett enda SF-rollspel som uppfyller dina krav. Det är synd egentligen. (Fast sen är ju jag inte den allra mest insatta SF-rollspelaren heller)."


Hmmm... jag tror att om de inbyggda stereotyperna är nyanserade nog så ligger därefter ansvaret på SL och spelarna's respektive skuldror. Hade Star Trek baserats på en rollspelsgrupps krönikor hade jag nog tippat på att problemet låg hos SL och spelarna.

Eller om man ska köra en analog:
Star Wars: En grupp på fem pers. Har just slutat grundskolan och inte riktigt kommit ur koboldstadiet. Har dock en bra SL som vet att kasta ut allt vad hyperrealism heter om det krävs.
B5: Hardcorerollspelare som spelar sin kampanj två kvällar varje vecka. Är en smula teatrealistiska ibland. SL har hyggligt bakgrundsmaterial men svårt för att improvisera.
Blade Runner: En grupp dystopiska filosofer. De gillar samhällskritik och har precis slutat spela Vampire, eftersom de tröttnade på übermäktigt kraftfulla rollpersoner.
Aliens: Åtta unga kustjägare som just muckat. Deras SL beskriver omgivningar i termer som 'mynningshastighet', 'skottvinkel' och 'kaliber', men är dessbättre en hejare på att skapa skräckstämning och har utmärkt material.
Star Trek Voyager: Fem nioåringar som låsts in med en försupen leninist och boken "Quantum Physics for Dummies". De hatar varandra och SL men får inte mat om de inte spelar.
Contact: Två ickevåldsaktivister ledda av en rutinerad spelledare med doktorat i psykologi och religion.

--
Björn Paulsen

"Einstein says that as you go faster time changes. I find this to be true, and can be easily demonstrated. Just check: the faster you go, the sooner you arrive at your destination." --- The Paul Garrak Institute
 

Boadicea

Veteran
Joined
17 Oct 2000
Messages
185
Location
Malmö
Det är som de flesta utav inläggen redan sagt, att politiken finns där, om man väljer att ta med den. Fading Suns är ett utmärkt exempel, men där har du å andra sidan den medeltida fantasy attityden...

Mitt råd är att titta på Blue Planet. Där har du filosofi och eftertänksamhet i mängder. Jorden är i det närmaste tillintetgjord av miljöförstöring och corporate strife.

Så finner man en jungfruelig planet, som dessutom innehar lösningen på gåtan om odödlighet. Det blir mycket politiska och miljömedvetna scenarion i det sammanhanget.

Och ST:TNG är ju också ett högeligen politiskt spel. Men som sades tidigare, bara för att serien inte är så djuplodande, betyder inte att scenariona inte kan vara det.

/boddi
 

Erik Brickman

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
138
Location
Örebro, Sverige.
Japp, jag äger själv ett rymdrollspel av den gamla skolan, kallat Ringworld, som just bygger på Ringworld-böckerna.
Det är det bästa SF-rollspel jag spelat och är väldigt nära förlagan. Om du inte läst Ringworld rekommenderas dom väldeliga! Lite kortfattat kan sägas att det handlar om en kille som heter Louis Wu, som med några utvalda rese-kompanjoner av andra rymdraser, ger sig iväg ut i rymden på en "upptäcktsresa". Under denna kraschlandar deras rymdskepp
på en artificiell värld, en gigantisk konstjord planet som är byggd i en stor ring runt en sol, därav namnet. Man får sen följa deras öden och äventyr på den världen.
Rollspelet är helt underbart uppbyggt, med samma intresse för det ovanliga och fantastiska med en så stor konstgjord värld. Varken spelet eller böckerna bygger nämligen på att man som karaktär ska ut i rymden och slåss och erövra, utan istället på mystiken med Ringworld. Om du har möjlighet att låna eller kopiera av detta spel, gör det. För det är sannerligen en upplevelse.

Signing off. D.
 

NisseHult

Veteran
Joined
9 Sep 2000
Messages
90
Location
Karlskrona
Re: Om du känner så..

Pröva hennes science fiction istället. Samhällskritik, sociologi och realistiska personer i otroliga (men samtidigt inte helt spejsade) miljöer.

"Ursäkta, har någon sett en fem meter hög hund springa förbi?"
En RP i en av mina krönikor.
 
Top