Nekromanti Kontakter och Fiender

BrickuS

Veteran
Joined
15 Aug 2001
Messages
47
Location
Tranås
Hur fungerar kontakter och fiender i själva spelandet (på ett grundplan... sen avgör ju SL hur och när man kan ha användning för dem i mångt och mycket men på ett rent grundstadium)?

Säg att vi har en polis som kontakt med 16 resurser. Skulle man då kunna tänkas veta var han bor / telefonnr.? Morsar man bara på stan eller är det käka pizza ihop nån gång i månaden som gäller?

Skulle han sedan kunna vara kapabel att "ge mig bevis"? Fixa ut mig ur fängelse? "Glömma bort" att ge mig en böteslapp för fortköping? Skydda mig i en eldstrid? osv.

Samma sak med fiender... hur mycket skulle en polis med 16 resurser jaga mig? En torped utanför dörren varannan dag? Fixar han in mig i brottsregistret så kronofogden kommer och hämta min möbler eller nått? Önskar han inget hellre än att få sätta en kula i min skalle? (tog just ihjäl en fiende... hurra!)

Tack på förhand för all hjälp som ni kan tänkas bistå mig med (har 18 i socialt uppförande därav kommentaren)...
 

O.J

Veteran
Joined
21 Jun 2000
Messages
85
Location
Falun
Ja, resurerna talar ju bara om hur "mäktig" personen är. Man kan lösa ditt problem på två sätt.
Ett: the hard way, du sätter dig ned med spelledaren och skriver ned allting om hur ni täffades och så vidare.
Två:Eon, om du har rollspelet Eon så finns det en tabell i grundboken som talar om "kontaktens natur" d.v.s hur ofta man träffas och hur mycket men kan lita på varandra, tabellen går på en T100 och är mycket användbar även i Neotech.
 

BrickuS

Veteran
Joined
15 Aug 2001
Messages
47
Location
Tranås
Kanske tur att en kompis just skaffade sig EON då (ödet är oförklarligt men skojigt)... Hur ofta brukar kontakter och fiender dyka upp när ni spelar då (ungefär...)? Tack för svaren / tipsen förresten...
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
...en (möjligen olaglig) planking av Wild Side-reglerna för Fixers och kontakter finns här.

Eftersom dessa regler antar att man köper sina kontakter för poäng, antar jag att man får slumpa fram värden på de kontakter man får via bakgrunds- och karriärsslag... (återigen: se gärna Eon).
 
Top