Re: Peugeot
Du har helt enkelt utvecklat en enkel lutning åt lageröl (som oftast är billigast), vi andra lutar kanske åt porter, stout eller som i mitt fall ale. För mig är lagers oftast bara beska bomber som inte ger mig något mer än måhända fylla. Att dricka rätt öl till rätt sak kan mångdubbelt förhöja upplevelsen. Upplevelsen "ta en kall jävel efter jobbet" kan göras lika väl med en snobbig öl som med en Spendrups ekologisk folköl på 2.8 procent (som får bli en rekommendation, mycket friskt och fint. Dricks iskallt.). Att dricka Norrlands guld (relativt anonymt öl) till julmat funkar också antagligen, men jag skulle hellre hälla upp en öl särskilt till det kallskurna och sen en till det varma. Olika köttsmaker som kompletteras med olika smaker på ölet tycker jag är mer njutbart än att man tar ett öl som "passar till lite allt möjligt".
Priset ligger oftast högre eftersom det handlar om mindre kvantiteter vid tillverkningen, men det är det i princip alltid värt. 20-25:- för en halvliter är helt okej, när priset ligger uppemot 30 spänn för 33 cl tycker jag dock smärtgränsen är nådd, även om jag solklart kan sympatisera med de som dricker Rochefort.
Bra instegsale är Hobgoblin, Spitfire, Old Empire eller Kilkenny (alla är väl egentligen inte renodlade ales, men vafan). Hobgoblin håller jag nog fortfarande för mitt generella favoritöl.
Fogge - blir ölsugen och hämtar en av julölen