Nekromanti [Konsumentupplysning] Billiga fabrikat?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,423
Som student och fattig (de sakerna är inte alltid synonymt, men just nu råkar det slumpa sig att de hänger ihop) blir det lätt så att jag handlar billigt snarare än bra. Ibland har man tur, som Eldorados Tacochips eller Persikotvål, men ibland har man otur, som Eldorados tandkräm.

1. Vilka produkter och fabrikat bör man undvika?
2. Vilka produkter och fabrikat är riktigt bra?

Mina svar till frågorna blir mina exempel:
1. Eldorados tacochips är jättegoda, bra mycket godare än exempelvis Santa Marias. Deras persikotvål luktar skitgott och är en fjärdedel så dyr som näst billigaste varianten. Eldorados vanliga mjölkchoklad är även den ätbar. Inte Marabouklass, men ändå riktigt god.
2. Eldorads minttandkräm är riktigt äcklig. Den smakar illa och ger en ännu värre eftersmak. Den skummar dessutom ingenting vilket gör den ännu värre.

Eldorados minttandkräm leder till ytterligare en fråga. Den kostar nämligen 5 spänn för hur stor nu förpackningen är. En lika stor förpackning fast Colgate (exempelvis) kostar 20 spänn eller mer. Hur stor skillnad i pris behöver det vara innan ni struntar i att det smakar päckel och tar det billiga alternativet trots det?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Jag nöjer mig med en osorterad lista över billiga varor jag testat:

Eldoradoté är inte att rekommendera. Det smakar lite som att tugga på blyerts. Funkar om målet är att hålla sig vaken, inte annars. Om man som mig alltid avnjuter té utan socker, så går det inte alls.

Eldorados ravioli är inte värre än någon annan lågprisravioli. Det smakar lite metalliskt, men man överlever.

Eldorados vita bönor är relativt OK, men andra vita bönor brukar inte heller vara så jättedyra...

Eldorados smör/margarin har ingen smak whatsoever och en underlig krämig konsistens. Det är billigt, och vill man bara ha något att klistra fast pålägget på mackan med så funkar det. Man kan dessutom steka hyfsat med det.

Euroshoppers pasta är vedervärdig, den går från "stenhård" till "gröt" på tio sekunder. Det går inte att göra något med den, och jag undviker den helst. ICA har bättre alternativ vad gäller billig pasta.

Euroshoppers köttbullar har lite mer broskbitar och mindre smak än t.ex Scan eller ICA's dylika, men de går helt klart att äta.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Visstja.

Euroshoppers choklas och även nötchoklad är väldigt, väldigt goda. Det känns inte längre motiverat att köra Marabou om man är ute efter bara vanlig choklad eller sån med nötter - smakskillnaden är försumbar och prisskillnaden enorm.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Några lågprisprodukter att undvika:
1. Hemköps Havrekuddar (Havrefrassubstitut) - smakade så illa att det bara var att slänga paketet

2. Hellefors Julmust

3. Jacobsdals Leverpastej

4. Eldorado maskindiskmedel - klumpar ihop sig direkt

5. All öl av märket Harboe
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Ska man köpa billig läsk så är alltid fruktsoda säkraste alternativet (Harboe har tex en lime-soda som är kanon), medan cola och must ofta bara smakar sockervatten.

När det gäller verktyg så gäller kvalitet för nästan allt, utom för rena slit och släng-verktyg som tex tumstockar. När man står där och har förstört sitt sista billighetshårdmetallborr som är marginellt hårdare än bly och affärerna har stängt så är inte den där extra hundringen ett riktigt borr kostat värd ett dugg och man skulle gladeligen hostat upp det femdubbla.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Willys apelsinjuice är effing vidrig, (Jag har testat två paket) men morots-apelsin-äpple eller vad det är är riktigt god.

Eldorados hårgele är sjukt billigt men tattigare än vanlig hårgele.

Jag gillar ryssig cola bättre än Coca Cola och Pepsi, faktiskt. Lite lätt avslagen - Det är alldeles för mycket kolsyra i De Stora för mig.

För övrigt så är jag lite ambivalent till billighetsmärken. Det måste vara något oetiskt någonstans på vägen för att sälja det så billigt. Eller iallafall oekologiskt. :gremtongue:
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,904
Location
Barcelona
För övrigt så är jag lite ambivalent till billighetsmärken. Det måste vara något oetiskt någonstans på vägen för att sälja det så billigt. Eller iallafall oekologiskt
Faktum är, att ofta är det så enkelt som att billighetsmärken är billiga för att de är billighetsmärken.

Låt mig förklara: varuhuskedjorna vet att vissa människor är väldigt prismedvetna, andra inte alls. Helst av allt skulle man vilja installera en hjärnscanner i ingången till varuhuset, och ta betalt av kunderna i proportion till hur mycket de är beredda att betala, men det är av praktiska skäl ogenomförbart. Däremot kan man använda olika smarta tekniker för att skilja storpröjsarna från snåljåparna. Ett exempel är att ha billighetsmärken sida vid sida med vanliga märken. Snåljåparna kommer att gå på billighetsmärkena, medan storpröjsarna blir avskräckta av de fula förpackningarna* och associationerna till låg kvalitet och köper de vanliga märkena istället. På så vis uppmuntrar affärerna snåljåparna att handla mer, samtidigt som de uppmuntrar storpröjsarna att punga ut med mer pengar.

/Kalle

*Ja, de är medvetet designade för att se billiga ut
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Kellogs flingor är aldrig bättre än lågprismärkena, det är en tumregel. Eldorados etc flingor går alltså alltid minst lika bra, och kostar typ en tredjedel eller så.

Willys köttbullar och Willys cevapcici är hur goda som helst.

Billighetsbordsvatten är alltid nästan lika gott som Loka och co.

Billighetsmargarin är alltid att föredra. Liksom, vem faen bryr sig om hur margarin -smakar-? Matolja köpes på samma vis med fördel i öststatsdunk.

Heck, jag väljer nästan alltid det billigare alternativet vad gäller matvaror öht. Det finns några undantag, dock, där jag är lite kräsen:

Jag är lite av ett pastapretto. Jag hatar tex Coops pasta, som alltid blir klibbig och äcklig hur man än gör. Barilla for the win. Eller färsk pasta då. Same goes for Tortellini; lågpristortellini är hemsk.

Lågprischips är från helvetet, fullkomligt oätliga. OLW, Estrella och typ Gårdschips är det enda som överhuvudtaget duger.

Lågpriscola är från helvetet. Coca cola och Pepsi är det enda som duger, om man nu tvunget måste dricka sånt skit öht. (Jag har varit kall kalkon ett tag nu).

Tandkräm - Min tandläkare rekommenderar snordyra Sensodyne, så jag kör snordyra Sensodyne, för mina tänder är fucked och mår förhoppningsvis bra av det.

Oliver & fetaost - lågprismärken funkar som snacks, men vill man ha en riktig smakupplevelse får man köra Zeta eller nåt annat dyrt skit. Jag är lite likadan med olivolja och vinäger.

Toalettpapper - jag brukar säga att jag inte är kräsen ang. vad jag torkar mig i röven med, och det stämmer, men det finns ett fabrikat som säljs i vissa invandarbutiker här i Malmö som bokstavligen är sprunget ur Malebolgen. Det ser ut som praktiskt taget obehandlad pappersmassa, besprutad med div. kemikalier i Kaliningrad, och sedan skeppat över Östersjön med småbåt typ. Och det känns därefter. Så för toapapper gäller; aldrig i helvete att man slösar pengar på Lambi eller nåt, men man kan med fördel undvika de allra värsta märkena om man inte vill ha blödande hemorrojder när man är 30.

- Ymir, varnar
 

Sanjuro

Warrior
Joined
12 Mar 2003
Messages
298
Location
Luleå
Ja, de är medvetet designade för att se billiga ut
Är det så? För säga vad man vill om Euroshoppers chokladkakor, men mer groteskt fula och smaklösa förpackningar måste man leta väldigt länge och noggrant efter. Det hade liksom varit tusen ggr bättre om förpackningen bara var vit eller röd plast där det stod skrivet "CHOKLAD" på. Som det är nu så verkar det nästan som att någon har lagt ner tid och energi på att ta fram det mest frånstötande omslaget som bara är möjligt. Jag menar, färgerna! Argh! The horror, the horror...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
1. Vilka produkter och fabrikat bör man undvika?
Jag bara säger Euorshopper..
Det är vidrigt hela vägen, har bara haft mer elelr mindre tråkiga upplevelser när jag handlat av märket Euoroshopper. SÅ undvik det !

2. Vilka produkter och fabrikat är riktigt bra?
ICA:s märke funkar bra. Det är kanske inte lyxigt, men å'andra sidan så har det heler aldrig varit triktigt kass nån gång. Ja, förutom då med det här med köttet då... Med tanke på vad som kom fram i tv
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Jag kan bara svara för Coop-sfären eftersom jag jobbar där, men jag antar att det fungerar likartat på de andra stora kedjorna.

Vi har tre egna varumärken - Coop, X-tra och Änglamark.

Coop är ett högkvalitativt märke som ska vara jämförbart med märkesledaren men till ett något lägre pris för konsument eftersom ett mellanled försvinner. De kan tom tillverkas på samma fabrik som andra mer kända märken och ibland med snarlika recept.

Coops varor köper jag ofta och jag tycker att de är toppen, speciellt ris och pasta. Jag har inte hittat ett bättre märkesris faktiskt.

Coop motsvaras av Willys och ICAs egna varor.

X-tra (motsvaras av Euroshopper mm) är lågprismärket. Kvaliteten är helt OK till halvrisig men för vissa varor duger det utmärkt som du har märkt.

Jag gillar X-tras vingummi, med viss varning för att jag gillar halvskumt godis. Jag har hört att X-tras chips och pommes frites ska vara bra men det är inget jag har provat. Viss varning för pastan som tenderar att bli gröt.

Änglamark är ett miljövarumärke med ekologiska varor om man gillar sånt.

Man får prova sig fram i märkesdjungeln, i vissa fall föredrar jag det ena märket framför det andra - ostbågar vill jag t ex bara ha i OLW-förpackning, i andra fall spelar det ingen roll.

Internationellt sett har vi väldigt få egna märkesvaror i butikerna, det lär öka för det är en god affär för både butik och konsument att slippa ett mellanled.

/Magoo, konsument
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Billighetsbordsvatten är alltid nästan lika gott som Loka och co.
Eller, om man har vettigt kranvatten (som tex jag har), vanligt kranvatten i soda stream med en nypa salt och ev en liten skvätt citron eller lime.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Havregryn

För övrigt så är jag lite ambivalent till billighetsmärken. Det måste vara något oetiskt någonstans på vägen för att sälja det så billigt. Eller iallafall oekologiskt.
Enligt en bekant inom ekologisk-bonde-branchen så fungerar havregryn så att när mjölnaren maler ner skiten så tar de kända märkena (Axa och Gyllen… nåning) de "översta" och finaste havregrynen. Därefter kommer Ica och Coops egna varor. Allt det som blir kvar på botten köper Eurshopper et al. Det innebär alltså att Eurshopperhavregryn inte kommer från "sämre" grödor utan bara från det som de andra ratat.

//erik. = geggvarning på billiga havregryn alltså.
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Billighetsmargarin är alltid att föredra. Liksom, vem faen bryr sig om hur margarin -smakar-? Matolja köpes på samma vis med fördel i öststatsdunk.
Det håller jag inte med om. Själv vill jag helst inte ens steka i margarin över huvud taget utan det ska vara smör, gärna tillsammans med en bra olja om man vill ha bättre värmetålighet. Jag tycker det ger en klar skillnad på maten om man steker i bra fett.

Jag är lite av ett pastapretto. Jag hatar tex Coops pasta, som alltid blir klibbig och äcklig hur man än gör. Barilla for the win. Eller färsk pasta då. Same goes for Tortellini; lågpristortellini är hemsk.
Detta håller jag dock med om till fullo, jag är också ett pastapretto. Dyrare pasta är väldigt mycket bättre än billig och Barilla är ett bra stapelmärke.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Det enda som är något jag brukar säga rör pepparkvarnar, och de finns ju inte riktigt i Eldorado-version.

Men i alla fall:

Om du inte vet om du behöver en pepparkvarn eller åtminstone hur mycket du behöver den, köp en från Ikea. De är snygga och billiga nybörjarmodeller. Om du nöter ut din Ikea-kvarn, vilket lär hända inom ett år om du använder den ett par gånger i veckan, betyder det att du behöver en riktig pepparkvarn. Var då inte snål utan köp en dyr och gedigen.

För en sju-åtta år sedan hade jag gladeligen skrivit under påståendet att "den som köper en pepparkvarn som kostar fyrahundra är pantad". Jag har sedan dess lärt mig att dyra pepparkvarnar inte handlar om korkad snobbism utan att köpa kvalitet. Efter att på kort tid nött ut två Ikea-kvarnar skaffade jag för fem år sedan två tunga, dyra satar i gjutjärn från Skeppshult. De har 25 års garanti.

Okej, det går säkert att köpa designade skitkvarnar för 1800 kronor styck i nån fjollbutik på Biblioteksgatan i Stockholm. är man pantad.

Dewil
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,932
Location
Nordnordost
Vimes stövelteori ?

[ QUOTE ]

A man earns $20 a month. A good pair of boots cost $60. A bad pair of boots which let the rain in, have to be propped up with cardboard and only last 3 months cost $15.

If you buy the $60 pair of boots, they will last you a lifetime of warm feet. If you buy the $1 5 pair of boots they will always pinch your feet, leak and wear out in a few months.

The rich man spends $60 on boots
The poor man spends $300 on boots AND always has wet feet.


[/ QUOTE ]


Det är från någon av Terry Pratchetts böcker, men jag minns inte vilken, möjligen Guards guards.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Re: Vimes stövelteori ?

Intressant nog är min upplevelse att lågbudgetprylar mycket väl kan hålla lika länge - minst - som dyra märkesprylar. Närtan allt jag äger är lågbudget, och det håller likförbannat bra.

Jag har en kamrat vars dator består av 100% skräpprylar han plckat upp för små summor av okända märken, och hans dator är ofta bättre än min i praktiken, även om rena siffror säger att hans borde vara sämre. Jag har i genomsnitt haft en grej per månad som gått åt pipsvängen det senaste halvåret (lagom till att garantierna gått ut), hans dator har gått 2-3 år helt utan minsta vajsing.

Det finns en svårdödad myt som säger att kända märken och högt pris = hållbarhet och kvalitet.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,932
Location
Nordnordost
Re: Vimes stövelteori ?

Eller så röker du och fyller datorn med tjära, städar för sällan och fyller datorn med damm eller så bor du med dålig el som äter upp dina prylar. Eller så har du ett alldeles speciellt förhållande med sannolikheten att saker går sönder. :)
 
Top