Nekromanti konsument undersökning :P

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
En ren undersökning. (Kanske krank har lust att göra en poll åt mig?)

Om ni fick välja rakt av utan motivering eller ordbajsning, rätt och slätt ett kort svar utan en förklaring, vad som är viktigast:

Setting eller system i rollspel?

//Flurtis, nyfiken
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,908
Location
The Culture
System

Lite ordbajs: Jag har inte tid/ork att sätta mig in i en setting nu för tiden, så jag vill ha ett system som gör det det ska och en vag beskrivning av en setting som jag kan använda systemet i.

/tobias
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,979
Location
Linköping
Setting

Och här har du ordbajsmotiveringen som du åker på ändå:
Jag gillar Serenity RPG både till system och setting, men jag tar hellre settingen och kör med BRP-system än att jag tar systemet och lirar i Star Trek-världen.

Däremot förstår jag inte alls varför jag skulle välja, men hoppas du får ut nåt av den här tråden.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Setting

Jag har förvisso utvecklat ett visst intresse för system på sistone, och det lär växa ännu mer med tiden, men jag är fortfarande av åsikten att allt, i grund och botten, kan friformas; de bästa kampanjer jag spelat har varit helt systemlösa. Köper jag någonsin ett rollspel, är det för settingen och ingenting annat.

Ymir, redogör kort
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
System

System.

Fast utan förklaring eller motivering så blir det nog mest en fråga om vad vi lägger för betydelse i de respektive orden.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,599
Location
Rissne
Tja, en omröstning kan jag väl fixa... Men då förbehåller jag mig rätten att ordbajsa... =)

Själv säger jag självklart setting. System intresserar mig överhuvudtaget inte. Eller ja, det kan vara kul att bygga system, men använda andras? Näh, sånt orkar jag inte med.

Jag läser knappt system jag köper. Jag köper bara rollspel för att bli inspirerad till äventyr, SLP:er och egna världar. Med andra ord, jag spelleder (i stort sett) aldrig med andras spelvärldar eller andras spelsystem, men världarna kan iaf vara inspirerande.
 

Grog

Swordsman
Joined
7 Dec 2003
Messages
505
Location
Munchen
Setting.

Men det är egentligen för att jag är helt ok pa att skriva system, men behöver hjälp med en bra setting för att det ska bli top.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
System

Får jag ordbajsa lite i alla fall så är det för att systemet är meckigast att göra och kräver mest jobb. Settings kräver "bara" efterforskningar, design och författande; system kräver dessutom eftertanke, simuleringar, speltest, speltest, speltest, tweaks och mer speltest.

Därför är jag jefligt klad att jag redan har ett T10-system. Då behöver jag ju inte göra extrajobbet på den biten.

En annan orsak är att jag ofta är intresserad av hur man löser specifika problem rent gelémässigt som finns i ett spel. Det är en sak att säga till spelarna "så här gör man, gör man på något annat sätt så rollgestaltar man kasst", och det är en helt annan sak att designa ett system som uppmuntrar det beteende man vill ha och avskräcker från det beteende man inte vill ha.

---

Fast det är ren teori. I praktiken innebär det att jag ändå bara får en iteration till av Wicks Lag ("regelsystem används för att dyrka dörrar och slå ihjäl goblins") med lite extraklurigheter för ett par extra situationer; alternativt ett skumt Forge-system som lösen EN situation ("slå ihjäl goblins på torsdagar med gaffel"). Det innebär att det oftast är settingen som är intressant.

Och det är också bara blöja, eftersom settingen antingen är ännu en iteration av Dungeons&Dragons, en licens på en TV-serie eller bokserie eller bara serie, eller något skissartat hopslängt på en kvart för det där skumma Forge-systemet.

Gud vad gnällig jag låter.
 
Top