Nekromanti Konstruktionsfeedback

Cosmo Spex

Veteran
Joined
28 Aug 2013
Messages
36
Location
Sthlm
Tänkte testköra min nya karaktär men är lite nyfiken på vad ni som spelat Symbaroum ett tag har dragit på er för erfarenheter angående karaktärers konstruktion.

Det jag är ute efter är om det är något som tydligen sticker ut som knepigt eller på annat sätt kan komma att trassla till det för alla regelmässigt. Min vision är en bortbyting som vill förstå sin bakgrund och var hen kommer ifrån. Initialt vill jag fokusera på krigarens egenskaper och spela hen som en mer eller mindre renodlad fighter. På sikt vill jag dock utveckla den magiska sidan. Kanske till och med åt svartkonsten...

Jag är inte intresserad av att maxa och/eller hitta den ultimata kombinationen av förmågor. Det är mer av nyfikenhet som jag ställer frågan.

Kort och gott - vad tror ni om det här;

Karaktärsdrag
Diskret 10
Listig 5
Träffsäker 15
Viljestark 13
Kvick 11(12)
Stark 9
Vaksam 10
Övertygande 7

Försvar 10(11) (Kvick 12 Rustning -2 Tvillingattack +1)

Förmågor (alla på Novis-nivå)
Akrobatik
Tvillingattack
Exceptionellt karaktärsdrag (Kvick)
Återhämtning
Svavelkaskad

Som jag ser det blir det en RP som är kompetent i strid både offensivt och defensivt med en chans att plåstra om sig efteråt. Och kanske vågar man använda lite magi en gång per speltillfälle om saker och ting går söderut...

Alla tankar är välkomna.

Ha det gott allihop.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Exceptionellt karaktärsdrag är bortkastat på en egenskap som inte ligger på 14 eller 15, bättre då att sänka t.ex. Övertygande ett steg och välja en annan förmåga.

Tvillingattack är väldigt svag offensiv och kräver att du alltid slår ur övertag för att kunna vara något sånär effektiv. Det kan du iofs klara av iom att du har akrobatik, men du bör verkligen ha mer i Kvick för detta (Du bör hur som helst ha 15 eller 16 i Kvick för Försvar och Initiativ).

Sänk Träffsäker till 5 och skaffa en förmåga som låter dig anfalla med en annan egenskap, i denna karaktärens fall hade jag valt Fint och använt fyra av poängen jag sparade på Träffsäker till att höja Diskret till 14.

Återhämtning är en dålig förmåga förutsatt att någon i din gäng kan hela överhuvudtaget. Svavelkaskad har jag aldrig varit med om att någon använder, den verkar kass. Om du vill vara effektiv tar du Bända vilja i stället, den är i en klass för sig.

När du ända jobbar med attacker från övertag bör du ha Lönnstöt och vips börjar dina attacker se respektabla ut.

Karaktärsdrag
Diskret 14
Listig 5
Träffsäker 5
Viljestark 14
Kvick 16
Stark 9
Vaksam 10
Övertygande 7

Försvar 15 (Kvick 16 Rustning -2 Tvillingattack +1)

Förmågor (alla på Novis-nivå)
Tvillingattack
Lönnstöt
Fint
Akrobatik
Exceptionellt karaktärsdrag (Kvick)

Håll utkik efter parerdolk, bucklare, duellsvärd och helrustning. Skaffa Rustmästare. Jag hade dessutom föredragit att sänka Viljestyrka och höja Listig så att jag kunde skaffa Giftbrukare (Gesäll) och Stryparkonst (Novis). Typ.

EDIT: Nu kom jag på att man får göra Lönnstötar med Diskret utan att ha förmågan Fint. Då behöver du inte Fint, utan kan ta Nåfon av de andra förmågorna från start i stället.
 

Cosmo Spex

Veteran
Joined
28 Aug 2013
Messages
36
Location
Sthlm
Intressanta tankar.

Hade för mig att Tvillingattack ger två attacker på en gång förutsatt att man var beväpnad med två vapen. Minns inget om att det krävs Övertag. 1T8 + 1T6 på Novisnivå...det låter ju bra tycker jag ( Om jag inte har helt fel dvs )

Likaså Svavelkaskad som ger 1T12 om man lyckas med sitt Viljestark-slag och 1T6 om man misslyckas, även det låter ju som att man skulle kunna göra skillnad i en strid.

Akrobatik är precis som förväntat. Den gör mig aningens svårare att såra iom att frislag eventuellt inte får slås mot mig.

Återhämtning var en sista-sekunden-ändring innan jag postade tråden. Den var tidigare en ytterligare mystisk kraft men eftersom jag ville hålla magin på en basnivå så skippade jag den.

Ska absolut ta mig en funderare. Tack för tipsen.
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Det han menar är att flera attacker är inte särskilt bra mot fiender som har någon form av rustning. Iom att du behöver komma över den ströskeln varje gång tappar du säkert 50% av all skada du kan få ut.

Tänk dig i termer om Brutto och Netto. Bruttoskadan är den du slår fram, Nettoskadan är den som fienden får. Och det är Nettoskadan som du vill få upp. Under förutsättningar att man vill köra min-maxing och prestationsrollspelande då.

Fördelen med Tvillingattack är att den ger hög Bruttoskada, men har fienden någon form av rustning så kommer Nettoskadan bli väldigt låg om än någon alls. Säg att du slåss mot ett lite tuffare troll. Eller bara någon med Tung Rustning och kanske Rustningsmästare Gesäll. Då kommer de ha 5 i Rustning. Det innebär att 1T8 och sedan en till på 1T6 kommer ge OM du träffar och OM du slår max skada en Nettoskada på max 4. Men oftast kommer du göra 0-2 i Nettoskada. Skulle du däremot slåss mot Random-Goon utan rustning så kommer din Bruttoskada och din Nettoskada vara densamma. Så då kommer du besegra dessa väldigt fort.

Men det är därför du vill ha Övertag. Det innebär att varje attack kommer det läggas till en tärning och dramatiskt öka din Nettoskada mot personer med Rustning. Det är också därför om man ska göra hög Nettoskada så ska man satsa på så många tärningar som möjligt, och om möjligt så stora tärningar som möjligt. Tänk bara om du har Järnnäve(G), Tvåhandskraft, Bärsärk. 1T12+1T6+1T4. Om du slår minsta så kommer du inte igenom en Tung Rustning, men allt annat går rakt igenom om kommer antagligen nedgöra fienden på första eller andra träffen.

Men det är bara om man vill sikta på att bli en superkobold. Annars tycker jag din karaktär verkar rätt intressant. Jag skulle nog också skippa Återhämtning. Den är ju bra om du slåss ensam, men annars vette tusan. Den är bra, men lite för dyr.
[EDIT: Vad jag skulle göra istället är nog att skaffa Tvåhandskraft och köpa mig ett Bastardsvärd. Då kan du använda samma vapen till båda förmågorna. Samt KANSKE byta Exeptionellt Kvick till Bärsärk. Bara för den där gången du verkligen måste göra illa någon ordentligt. Dessutom kan go all "Aragon on their asses"]
Men ta och rannsaka dig själv. Vad vill du göra? Bästa Karaktären eller en som du tycker är rolig?

Men det Impetigo säger att dumpa Listig och Träffsäker till 5 är egentligen inte tillåtet enligt RAW. Men det är nog inget jag egentligen skulle bry mig om. Så länge man kan titta sig själv i spegeln efteråt ;)
 

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
Svavelkaskad kan vara bra mot fiender som bara tar skada av magiska attacker, de har ofta inget skydd så då kan i t12 vara riktigt mäktigt. Vi spelar också med att fienden börjar brinna men det är en annan femma. Impetigo promptar på lönnstöt eftersom du då gör 1t4 skada när du har ett övertag. (+ den vanliga 1t4 du gör för övertag) men framförallt så kan du åderlåta fienden på gesällnivå. Då gör du 1t4 skada varje runda. Kombinerat med giftbrukare så kan du göra 1t4+1t6(tror jag) varje runda, som fienden inte får något skydd mot. Jämför det med dina 1t6+1t8 som fienden också absar mot.

Det skulle då alltså bli såhär: I övertag gör du 1t8+2t4 i skada. Det skulle penetrera de flesta rustningarna. Sen så gör du kontinuerligt 1t4+1t6 varje runda (eller tills giftet går ur kroppen). Det skulle ta ut de flesta fienderna helt enkelt..

Men nu var vi ju inte ute efter att göra en så mäktig karaktär som möjligt, tvillingattack är coolt och det kan ju kombineras med andra förmågor för att också bli användbart.

Återhämtning är också coolt..Dock inte jätteanvändbart kanske..
 

Cosmo Spex

Veteran
Joined
28 Aug 2013
Messages
36
Location
Sthlm
Klokt. Jag är lite utav en gammal räv på rollspel i stort men ny till Symbaroum. Plus att jag har läst många intressanta trådar och resonemang så jag tänkte pröva lyckan.

Det är helt klart att en färgstark/personlig RP alla gånger är roligare att spela än den som är skapad ur ett mer matematiskt orienterat perspektiv.

Köper helt förklaringen av Tvillingattack. Har för mig att det till och med står något om "...effektiv mot klent rustade motståndare" eller nåt sånt. Är väl bara svag för dubbla svärd helt enkelt.

Återhämtning var som sagt ett sent tillägg i ett svagt ögonblick då jag insåg hur snabbt man kan kasta in handduken i strid. Min RP har ju endast 10 i Tålighet, alltså minimum. Jag såg framför mig hur RP efter en hård strid satt i någon form av meditativt tillstånd och "läkte".
Ballt.

Det har, som du säger Ydram, varit ledmotivet när det kommer till val av Förmågor. Allt som triggar ett "hehehe...coolt." är av intresse.

Så en mystisk borbytingfajter som har en dragning mot magi och en aggressiv vilja att förstå sitt ursprung. Kan bli intressant.
 

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
Din bortbyting är förtillfället lite mer av en duellant låter det som. Eller du möter fienden heads on. Om du skulle satsa på tex lönnstöt så skulle du ju mer bli någon som smyger, letar position och attackerar. Blir ju lite olika karaktärer helt enkelt.

Risken med ditt bygge som du har nu är att du kanske märker att du inte kan göra så mycket mot fiender med bra skydd. Att du tappar din roll i striden så att säga. Om du också har en annan fighter i striden som mer satsat på att göra skada så kanske du märker en stor diskrepans mellan era roller så att säga. (Det kanske inte gör något). Dock, om du har mycket i kvick så skulle du vara riktigt svår att träffa och det skulle då vara din fördel i strid jämfört med andra mer skadeorienterade krigare. Nu är du lite mitt emellan så att säga :)

Lönnstöt eller gift skulle då vara det triumfkort som alltid gör dig viktig i strid, även mot lite tuffare fiender. Du skulle ju också kunna ge din roll relevans genom att byta svavelkaskad mot en mer effektiv besvärjelse, som bryta vilja.

Jag brukar inte tänka koboldigt men jag vill på något sätt ha relevans i de flesta striderna...
 

Cosmo Spex

Veteran
Joined
28 Aug 2013
Messages
36
Location
Sthlm
Hmmm väldigt bra synpunkter. Tror jag vill hålla mig undan "sneak attacks". Är mer inne på att, med tiden, utveckla en formidabel krigare som gör skillnad på slagfältet. Heads on. Därför är det mer eller mindre huvudet på spiken det du skrev Opoopo. Vill helst undvika att hamna mellan stolarna som roll. Bättre då att renodla och fokusera. Det blir trist om jag inte får något "moment" runt spelbordet.

Min initiala tanke var att skapa en krigare med en twist. Så därav akrobatik,två vapen och eld... Nån sorts plusmeny helt enkelt.

Men era synpunkter pekar ju faktiskt lite i motsatt riktning. Det blev veggoburgare istället :)
 

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
Krigare it is: ett alternativ är att du väljer besvärjelsen häxhammare..Det är iof en av Teurgernas besvärjelser men om du kan förklara att du är välsignad av Prios på något intressant sätt så funkar kanske det. Håller en strid, gör 1t4 extra i skada på alla attacker och en 1t6 mot styggelser, då får du helt plötsligt mer skada i grunden. Men du har inget annat knep att ta till än att boosta skadan... Järnnäve är kanske inte så passande om jag tänker på akrobatik och tvillingsvärd, känns mer som att du förlitar dig på precision än på råstyrka, den gör iaf 1t4 extra på gesällnivå..

Jag tycker att lönnstöt passar in om man läser på beskrivningen: Rollpersonen har lärt sig att utnyttja blottor i fiendens gard, och låter inte ett övertag gå förlorat utan att först sätta in en lönnstöt" Övertag kan du ju få om ni är 2 mot 1 så du kan ju leta sådana lägen på slagfältet, du kan också med akrobatik slänga dig upp på högre ställen för att få övertaget. Så du behöver alltså inte smyga fram som en lönnmördare utan mer vara snabb och taktisk med hjälp av akrobatiken.

Med den kombinationen så kan du ju behålla tvillingvapnen om du vill för att det är coolt, dina attacker om du lägger häxhammare på båda vapnen gör i övertag 1t8+ 3t4 och 1t6+2t4.(+ att du senare kan åderlåta)
Utan övertag så är det fortfarande helt ok eftersom du lagt häxhammare. Du blir också extra fet mot styggelser något som du kanske kan väva in i din bakgrund på något sätt? Din förmåga att välsigna dina vapen kanske blommade upp när du såg din enda vän slitas ihjäl av en styggelse och du har sedan dess haft ett extra ont öga mot styggelser?
 

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
Förövrigt, får du mästare i lönnstöt och tvillingattack så gör du istället 1t10+1t8+2t4 och 2t8+2t4 per attack...och om du också får mästare i häxhammare så gör du helt sjuk skada mot styggelser.... Men det är ju inte såklart allt. Men här får du iaf dina formidabla krigare, som slåss med två svärd, dansar runt med akrobatik på slagfältet och också är en veritabel slaktarmaskin..
 

Cosmo Spex

Veteran
Joined
28 Aug 2013
Messages
36
Location
Sthlm
Såld :)

Tror Häxhammaren blir ett stort steg ifrån bakgrunden och grundidén men i övrigt diggar jag idén med lönnstöt som supplement. Asbra.
 

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
Nice! Vill själv göra den karaktären även fast jag bara är SL...Får bli en SLP helt enkelt :) Mina uträkningar är slarvigt gjorda så du får räkna på det själv såklart! Sen gällande hur du ska lägga karaktärsdragen vet jag inte..I det här bygget behöver du behålla träffsäker, då kan du också skjuta pilbåge eller armborst, eller kasta spjut om du känner för det. Jag skulle också satsa lite mer på kvick kanske, antar att det blir konstigt om du har en fet rustning så du vill helst inte bli träffad antar jag. Sen skulle jag inte höja kvick med exceptionellt karaktärsdrag grejen.. OM du inte vill höja från 15 till 16. Undrar vad din 5 förmåga ska vara..Finns ju många coola som inte är stridsfokuserade.. Något sådant kanske...Jaja, nu ska jag sluta highjacka din karaktär :)
 

Cosmo Spex

Veteran
Joined
28 Aug 2013
Messages
36
Location
Sthlm
Det är fritt fram.

Min tanke med Kvick var att jacka upp den till mästarnivå. Alltså gå från 11 till 14. Men med all den här nya infon kommer jag nog flytta runt på siffrorna lite. Kanske skifta på Viljestark och Kvick.
 

PjåtrimKaj

Veteran
Joined
14 Jan 2015
Messages
142
Blir lite arg... Tänk om jag själv kunde ha sådana porträtt på mina rollformulär... Är du konstnären? Otroligt snyggt med vapnen dessutom!
 

Cosmo Spex

Veteran
Joined
28 Aug 2013
Messages
36
Location
Sthlm
Bingo. Det namnet har följt efter sedan dess. Alla mina kvinnliga karaktärer heter Kiyona Nen'tari. M:UA, Symbaroum, Fallout, Skyrim osv osv...
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,371
Jag spelar själv en karaktär med tvillingattack, fint, lönnstöt och återhämtning. En prisjägare så jag ville prioritera diskret.

Även om en renodlad krigare med järnnäve med mera nog är effektivare i strid så är det väldigt tillfredställande när man får till sitt övertag och lönnmördar skiten ur sin motståndare. Och att vara effektiv även utanför stridssituationer tycker jag är mer givande.

Återhämtning är ett nytt tillägg så jag vet inte hur effektiv den är än, men vi har ingen helare (vi är bara två stycken) och möjligheten att hela mitt under strid känns lockande.
 

Cosmo Spex

Veteran
Joined
28 Aug 2013
Messages
36
Location
Sthlm
Den hade jag också i version 1. Tyckte den lät spännande. Såg framför mig hur hon skulle sitta skadad i nån sorts yoga pose och läka under koncentration.
 
Top