Konstreferenser i svenska rollspel

I Bittermarken har jag med följande sägen:

Över bergen står en stjärna, att lysa vår väg.
Gå, syndare, din konung att möta,
som stiger från stjärnan ner.
Han lämnar sin tron av kristall,
sin ära i ljusets palats
och stiger från stjärnan ner
Han kommer ur graven med byte,
och skuggornas boning blir ljus,
och gravarnas slumrare väckas
till liv ut ur seklernas grus.
Han kommer i makt att regera,
när han stiger från stjärnan ner.

Jag minns inte riktigt vilka psalmer den är en kombination av, men den har referenser till åtminstone "Gå Sion, din konung att möta" och "Gläns över sjö och strand".

Sen har vi åtminstone en homage till Stormbringer.

Först originalet:
View attachment 26093

Sen homagen:
View attachment 26094

Jag förstår frisyren på originalet - håret reser sig för att han möts av en enorm demonisk vind. Men varför har Windheim-tjejen samma lyft i fryseren? Hennes höftstycke verkar inte ens befinna sig i bris. Har hon precis fönat upp håret?

Hindenburg, min älskade är en referens till Hiroshima - Mon amour. Vill jag minnas.
Ulvriket: Den längsta marschen är en referens till Kings The Long Walk. Vill jag minnas.

Om titlar räknas :)

Om de gör det kan jag ju dra mina:
I skräckfilmens skugga är självklart en referens till I skräckens skugga (In the Mouth of Madness), delvis då båda är metaskräckberättelser.

Terror på 200 meter är en syftning till Twilight Zone-avsnittet Nightmare at 20,000 Feet (där Nightmare blivit Terror, på samma sätt som Elm Street).

Konst är ju ett vitt begrepp. Så en gång i tiden var det några som hittade på en seriefigur som de kallade Wolverine, och han dök upp i en serietidning som hetter The Incredible Hulk. Omslaget till det numret ser ut såhär:
Y8CXGcx.jpg

Och när jag skulle göra en regelsida till Supergänget som handlar om förbättring kom jag på att det skulle vara kul att referera till den bilden, eftersom figurerna är kända för att redan vara bäst och starkast.
mw1Q8Qm.jpg

Back