Nekromanti Konstnärstips/inspiration?

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ja, de som sett min senaste galleritråd kan se att jag numera arbetar med att släppa all prestationsångest och alla kval kring att teckna "snyggt" och "stiligt" inför andras ögon och dylikt.

Nu kör jag ett ordentligt race där jag tänker skita i teknik rätt så mycket och istället ge utlopp för tankar och känslor och främst se till att jag har kul och släpper loss med det jag skapar. Nu vill jag måla och teckna för att det ska kännas givande för mig som person och inte så mycket mambo jambo. Jag vill känna mig glad när jag tecknar och målar, vilket jag inte gjort så ofta nu på flera år, med undantag för tråden som länkats ovan.

Nå, jag vill därmed ha lite tips och inspiration inför detta. Den främsta källan till de bilder jag gjort hittills kommer från Derek Hess, vilket kanske syns ganska så väl. Det är väl nästan lite halv-rip när det gäller motiven. Fast det skiter jag i, som sagt. Det är inte det som räknas. Jag tipsades också om Clive Barker i och med att jag fick lite kritik och feedback på bilderna. Tim Burton är väl kanske också lite intressant i det här sammanhanget. Speciellt hans skisser.

Så, är det någon/några här som har konstnärstips på tanter och farbröder som kör i stil med något åt det här hållet?

Dvs. att jag är extra sugen på att undersöka konstnärer som kör "ruffigt" och direkt utan finlir. De får gärna vara tekniskt duktiga och besitta otroliga färdigheter, men stilen i sig får gärna vara av den mer råa och okontrollerade typen. Surrealism, expressionism; you name it - bara det är lössläppt.
 

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
Jag vill tipsa om Francis Bacon. Det är inte annat än besläktat med vad du gör, men ibland är avvikande inspirationskällor bra.

En personlig favorit är Alberto Giacometti. Hans sätt att beskriva människor är awesome. För att inte tala om hur formsäker han faktiskt var. Det är ruffigt, grovkornigt, surrealistiskt och helt jäkla fantastiskt.

Mike Mignola är fanimig krönt och hyllad konung över svärta. Han använder svärtan modigt och träffsäkert. Hans bilder är både svarta och färgsprakande, detaljerade och minimalistiska.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Smrtihara said:
Mike Mignola är fanimig krönt och hyllad konung över svärta. Han använder svärtan modigt och träffsäkert. Hans bilder är både svarta och färgsprakande, detaljerade och minimalistiska.
Det vill jag sannerligen skriva under på. Kan inte annat än att hålla med. Kanske bör rycka fram min "The Art Of Hellboy"-bok igen. :gremlaugh:

De andra två ska jag kolla in med nöje, för dem känner jag inte till - vad jag ve. Det klingar dock något bekant över namnet Francis bacon.

Tack! :gremdrink:
 
Top