Konstiga /sjuka avskyvärda spel du hört talas om ?

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag är väll helt enkelt inte normalt funtad då men tanken på ett spel där man som jag förstår det spela ut en våldtäcktsscen oavsett vad syftet med spelet är äcklar mig to the core , nä då spelar jag nog faktiskt hellre nån odalnists fucked up vision om arisk överhöghet
Tack för att du bevisade min poäng! Det är verkligen top edgelord-nivå på det. Jag vet inget annat spel som gör folk så upprörda. (◕ᴗ◕✿)
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Tack för att du bevisade min poäng! Det är verkligen top edgelord-nivå på det. Jag vet inget annat spel som gör folk så upprörda. (◕ᴗ◕✿)
Så iom att du kan tänka dig att spela detta spel är du då en edge lord 🤔🤣
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Så iom att du kan tänka dig att spela detta spel är du då en edge lord 🤔🤣
Nej, för att kvala in som en tvättäkta edgelord behöver man nog faktiskt ha skrivit spelet, och hamna i blåsväder pga det. Så jag har tyvärr en bit kvar dit! Men jag försöker (人 •͈ᴗ•͈) Att jag vill spela det gör mig väl snarare antingen pretentiös, svår, eller avskyvärd, beroende på vem man frågar.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Sedan får man skilja på sak och person , spelet kan ju vara schysst fast varg är en odalnistisk fucktard (Odalnist , inte nazist) , nu har jag inte läst spelet det kanske är helt jävla fucked beyound all reason . Jag har inte orkat med att läsa chrulls recension av spelet. Dom flesta argument jag någonsin sett för att spelet skall vara dåligt är att Varg är nazi inte att spelet lider av dålig speldesign . Jag menar nazister kan skapa schyssta saker trotts fucked up åsikter , Hugo Boss , Ferdinand Porsche är två exempel
Jag kritiserar spelets design också. Det är dåligt för att det lider av flertalet samma sorts problem som tidigare Eon och andra mekaniktungaspel har. Sen har det en massa konstiga(och ibland dåliga) designval just på grund av författarens politiska åsikter. Sen är det också dåligt eftersom skrivet för att vara ett verktyg för hemskolning.
Det finns bra/intressanta saker bland de där sidorna också, men de är få och sällan unika. Så det är mycket bättre att läsa och spela nästan vilket annat spel som helst.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Att Fat Man Down är så klandervärt har inte så mycket med ämnet att göra som speldesignen.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
(kanske) en intressant fråga. Ett spel kan:
  1. Ha ett avskyvärt tema
  2. Vara skrivet av en person med avskyvärda åsikter
  3. Ha en avskyvärd design
Om du tvingas köpa och spela ett spel som uppfyller två av tre villkor ovan, vilka två väljer du då? Typ, spelar du hellre ett generiskt fantasyspel med krånglig mekanik skrivet av [insert någon nu levande person du verkligen, verkligen, inte gillar] än att du spelar ett smart skrivet spel där du gestaltar förövare av olika övergrepp författat av, tja, Mark Levengood?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
(kanske) en intressant fråga. Ett spel kan:
  1. Ha ett avskyvärt tema
  2. Vara skrivet av en person med avskyvärda åsikter
  3. Ha en avskyvärd design
Om du tvingas köpa och spela ett spel som uppfyller två av tre villkor ovan, vilka två väljer du då? Typ, spelar du hellre ett generiskt fantasyspel med krånglig mekanik skrivet av [insert någon nu levande person du verkligen, verkligen, inte gillar] än att du spelar ett smart skrivet spel där du gestaltar förövare av olika övergrepp författat av, tja, Mark Levengood?
Jag hade nog hellre spelat ett generiskt fantasy spel med krångliga regler (läs myfarog) av en person jag inte gillar (läs varg) än att spela ett jeepform spel (läs gang rape) där jag skall gestalta en våldtäkt gentemot någon av mina kvinnliga spelvänner
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
(kanske) en intressant fråga. Ett spel kan:
  1. Ha ett avskyvärt tema
  2. Vara skrivet av en person med avskyvärda åsikter
  3. Ha en avskyvärd design
Om du tvingas köpa och spela ett spel som uppfyller två av tre villkor ovan, vilka två väljer du då? Typ, spelar du hellre ett generiskt fantasyspel med krånglig mekanik skrivet av [insert någon nu levande person du verkligen, verkligen, inte gillar] än att du spelar ett smart skrivet spel där du gestaltar förövare av olika övergrepp författat av, tja, Mark Levengood?
Jag väljer 1 och 3.

Just avskyvärda teman berör mig inte speciellt mycket överhuvudtaget. Jag är väldigt avtrubbad just när det gäller slafs, våldtäkter och nazism etc. Jag kan i många sammanhang argumentera mot dem, men det är ju inte från någon personlig känslomässig vämjelse i första hand. Typ det enda som kan få mig mentalt helt ur balans och ge mig personlig ångest är ju mer typ… pinsamma sociala situationer och sånt.

Avskyvärd design är… Well, jag kan stå ut. Jag tycker ju ändå rätt illa om nästan alla rollspelsregelsystem. It's fine.

Men jag vill inte ge pengar till Varg Vikernes. Jag vill inte heller bidra till att det skapas fler kopior av hans spel,eller att de sprids. Eller att hans försäljningssiffor går upp, att hans spel hamnar högre upp i topplistor, att bokhandlar beställer in fler ex för att det säljer.

Så just att det handlar om att köpa och spela spelen gör att jag prioriterar bort tvåan.

Hade det inte handlat om ett köp, utan bara om spel – om någon annan redan betalat, eller om vi hittat spelet på soptippen – så hade jag istället tagit 1 och 2. 1 är som sagt inga större problem för mig personligen, och om jag inte stöttar ekonomiskt eller offentligt på något vis så bryr jag mig inte speciellt mycket om 2 heller.



EDIT: Sedan beror det såklart på vad man lägger i "avskyvärt tema" och "avskyvärd design". Kräver designen att jag fysiskt eller psykiskt skadar en annan människa på ett sätt den inte vill? Då går spelet naturligtvis bort pga det.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
För mig finns det vissa ämnen som är för starka och för laddade att beröras av mig personligen i rollspel , våldtäkt är ett av dessa ämnen . Jag vill inte ens ta i det med en ten foot pole .
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
För mig finns det vissa ämnen som är för starka och för laddade att beröras av mig personligen i rollspel , våldtäkt är ett av dessa ämnen . Jag vill inte ens ta i det med en ten foot pole .
Mjo, jag har också såna ämnen (fast kanske inte riktigt lika starkt). Det är bara det att mina ämnen är i stil med "få en utskällning för att man gjort något fel som man inte fattade var fel när man gjorde det men borde ha förstått" eller så. När vi spelar Flodskörden fegar jag ur nästan alla potentiellt ångestskapande sociala situationer, typ "mamma är besviken på mig för att jag gjort något dumt".

Av oss två skulle jag säga att du är den som har de rimligaste aversionerna.


Jag menar, att ha en aversion mot våldtäkt… hindrar en ju knappast från att göra saker i vardagen. Min sociala ångest och fobiska reaktion mot pinsamheter gör ju att det kan ta typ flera dagar för mig att arbeta mig upp till att ringa ett telefonsamtal…
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Det beror väl på vad man menar med "avskyvärd design" också? Är det bara kass design så är det ju en sak.

Förklara?
Huh. Läste om scenariot nu och det verkar ha blivit omarbetat sedan jag läste det sist för många år sedan, eller så läste jag det fel då det begav sig. Det jag fr a tänkte på var att man ska lura spelarna med falska safewords. Sen är ju hela grejen det här "vi låtsas göra satir över nåt sunkigt genom att vältra oss i det". Och att man ska casta den tjockaste spelaren som "the fat man" och att det handlar om att skapa bleed, alltså få spelaren/spelarna att må dåligt på riktigt, i just det fallet över sin vikt. Så ja, det är väl ämnesval och design i kombination. Öht en påfallande oansvarig och oetisk övning.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Nahual , man spelar mexikanska shapechangers som jagar änglar för att mala ner dessa och sälja i sitt tacostånd
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
  • Ha ett avskyvärt tema
Personligen är jag av falangen "tanken är fri", så frågan kommer bara att handla om det faller inom mina preferenser av vad jag är intresserad av att spela eller inte. Saker som jag inte vill vidröra ens med tång kan passa någon annan, och tvärt om.

Så om jag inte vill vidröra temat, vad det nu skulle kunna vara, så är svaret nej.

Men de enda jag bryr mig om vilka åsikter de har angående tema är de som skall vara med i den specifika spelgruppen.

  • Vara skrivet av en person med avskyvärda åsikter
Det kommer att bero på en hel del punkter, som vilka åsikter? Är personen ensam med att ha skapat produkten, eller var de flera som vid tillfället inte visste om personen? Lyser åsikterna igenom i produkten eller inte?

  • Ha en avskyvärd design
Det enda rollspel som jag kan komma på, som jag spelat och inte meckat om mekaniken eller planerar att mecka om mekaniken, är James Bond rollspelet. Så gillar jag resten får jag väl köra det med ett annat system, och strunta i att läsa boken om vi talar om avskyvärd layout. Men då måste resten vara så pass intressant att det är värt jobbet.
 

Belroq

Veteran
Joined
25 Sep 2020
Messages
4
H.P Lovecraft
Älskar genre av Lovecraftian New England, älskar CothC, Hatar mannens(H.P Lovecraft) åsikter, men de är så föråldrade att det har tagits upp av nyare generationer som älskar genren, se bara på Harlem Unbound (bra RPG äventyr) och TV serien Lovecraft Country ...
 
Top