Konstiga /sjuka avskyvärda spel du hört talas om ?

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Big Mutherfuckin’ Crab Truckers!

Big Mutherfuckin’ Crab Truckers is a role-playing gameabout Big Mutherfuckin’ Crabs. Or Crab-People. Some shit like that. Anyway, they’re real fuckin’ big. We’re talking as big as a big mutherfuckin’ trucker, maybe 300 lb, but square, with beady fuckin’ eyes, 8 legs and a pair of pincers as heavy as a bag of fuckin’ plutonium clawhammers. Yeah, that fuckin’ big.And they truck. Yeah, they drive shit across the desert to please their Mutherfuckin’ Crab Goddess. And they truck in heavy, chromed trucks with lots of fuckin’ wheels, rasping engines and big ol’ cabs. The sorts of cabs that could fit 300 lb square, heavy set, big mutherfuckin’ crabs in it. And they are the shit.
Låter som det skulle kunna vara ett avsnitt av ”Rick and Morty”.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
HOL är ju en riktig klassiker. Jag har det i PDF. Såhär kan en typisk sida se ut (ja, hela spelet är 141 handskrivna sidor):

View attachment 4714
Jag har det i köttrymdsform och nog är det en märklig bok. Men tråkigt nog är reglerna inte jättekonstiga utan lite som i vilket annat spel som helst.
 

enstoering

Veteran
Joined
13 May 2020
Messages
11
Tales of Gor: Gorean Roleplaying

Ett fantasyrollspel som bygger på John Normans minst sagt spekulativa serie böcker där manlig dominans, kvinnlig undergivenhet och generellt misogynt tänkande har en framträdande roll. Författat av James "Grim" Desborough som i sin tur dragit på sig en hel del kritik för sina produkter.

Violence: The Role-Playing Game of Egregious and Repulsive Bloodshed (Wikipedia)

Ett minst sagt våldsamt rollspel av Greg Costikyan som (om jag minns rätt) dock visade sig vara mer en social kritik av genren. Sägs vara helt ospelbart.
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Vi har ju också C°ntinuum. Ett spel om tidsresor där man ibland måste göra andrahands ekvationer för att räkna ut sina hopp genom tiden. Också, man måste beräkna hur Jorden har flyttat sig. För att resa i tiden är alltid att resa i rymden om du inte vill landa i rymden. Kapitlet för tidsstrider är OMÖJLIGT att förstå och om någon säger att de gör det är de antingen en lögnare eller en faktisk tidsresenär, men det låter en göra amazing saker som att döda sina fiender innan striden, plantera vapen till sig själv Bill & Ted style och mycket mycket mer. Oh, och du kan också vara tvungen att låtsas vara en historisk kändis så att tidslinjen håller ifall något händer med dem. Så råkar du få Stalin att stanna i prästskolan så är det bara att anta rollen av Stalin och sedan så exakt som möjligt försöka få saker att hända som de ska hända... Oh, och det finns en hierarki av tidsresenärer som agerar bortom orsak och verkan. Du är med i den redan för tiden rör sig inte bara i en riktning. Också, det finns också "egoists" (även om den boken aldrig skrevs färdigt) som är typ Dr Who och därför enorma assholes som måste BORT FRÅN THE FACE OF TIME. Vilket är lika svårt som du tror det är.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,933
Location
Ereb Altor
Neoviking från Neogames måste ju nämnas. Att de följde upp detta med Eon är ju i sig rätt galet, men spelet är minst sagt konstigt oavsett.

Och naturligvis måste vi nämna Burk krig!!! Orkar inte leta upp länken nu men absolut ett väldigt, väldift konstigt (och hysteriskt roligt!) spel!
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Og:unearthed edition.

Man spelar korkade grottmänniskor och på grund av att man är korkad så kan man endast en handfull ord och när man kommunicerar med andra spelare eller slp's får man bara använda sig av dessa ord och handgester och grymtanden.

Skulle man tex bli anfallen av en t-rex så kanske man kan orden stor, ful ,sten, spring och måste försöka kalla på hjälp med endast dom orden
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Neoviking från Neogames måste ju nämnas. Att de följde upp detta med Eon är ju i sig rätt galet, men spelet är minst sagt konstigt oavsett.

Och naturligvis måste vi nämna Burk krig!!! Orkar inte leta upp länken nu men absolut ett väldigt, väldift konstigt (och hysteriskt roligt!) spel!
Ändå galet att tråden hann upp i tre sidor innan någon nämnde NeoViking, det objektivt konstigaste spelet som släppts på svenska.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Drinking Quest som verkar vara nån mix av DnD och munchkin men man blandar in alkohol . När man dör så skall man svepa en öl och healing potions består så som jag förstått det av att dricka öl/shotta sprit osv .
Spelet i sig själv är väll inget konstigt Det är en vanlig dungeon basher , det konstiga består isf i att spelet uppmuntrar till drickande
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Nu har det redan nämts, men jag googlade MYFAROG bara för att se om det fanns något 'kul' som jag missat.

Adlibris säljer tydligen spelet, och det ser ohyggligt 'normalt' ut enligt deras spelbeskrivning. Det är lätt att tänka sig att någon som vill ha ett nytt fantasyrollspel plockar upp det här om man inte kollar efter vad det egentligen är.


Jag känner att beskrivningen kunde haft en liten bit i slutet där det stod typ... "Also the game is made by a literal nazi who allows his disgusting view of the world seep into every aspect of his setting."
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,868
Location
The Culture
Nu har det redan nämts, men jag googlade MYFAROG bara för att se om det fanns något 'kul' som jag missat.

Adlibris säljer tydligen spelet, och det ser ohyggligt 'normalt' ut enligt deras spelbeskrivning. Det är lätt att tänka sig att någon som vill ha ett nytt fantasyrollspel plockar upp det här om man inte kollar efter vad det egentligen är.


Jag känner att beskrivningen kunde haft en liten bit i slutet där det stod typ... "Also the game is made by a literal nazi who allows his disgusting view of the world seep into every aspect of his setting."
Det är ju inte någon på Adlibris som suttit och skrivit ihop beskrivningen. Den kommer antagligen från baksidan av boken.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Nu har det redan nämts, men jag googlade MYFAROG bara för att se om det fanns något 'kul' som jag missat.

Adlibris säljer tydligen spelet, och det ser ohyggligt 'normalt' ut enligt deras spelbeskrivning. Det är lätt att tänka sig att någon som vill ha ett nytt fantasyrollspel plockar upp det här om man inte kollar efter vad det egentligen är.


Jag känner att beskrivningen kunde haft en liten bit i slutet där det stod typ... "Also the game is made by a literal nazi who allows his disgusting view of the world seep into every aspect of his setting."
Sedan får man skilja på sak och person , spelet kan ju vara schysst fast varg är en odalnistisk fucktard (Odalnist , inte nazist) , nu har jag inte läst spelet det kanske är helt jävla fucked beyound all reason . Jag har inte orkat med att läsa chrulls recension av spelet. Dom flesta argument jag någonsin sett för att spelet skall vara dåligt är att Varg är nazi inte att spelet lider av dålig speldesign . Jag menar nazister kan skapa schyssta saker trotts fucked up åsikter , Hugo Boss , Ferdinand Porsche är två exempel
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Det är ju inte någon på Adlibris som suttit och skrivit ihop beskrivningen. Den kommer antagligen från baksidan av boken.
Givetvis!

Dom flesta argument jag någonsin sett för att spelet skall vara dåligt är att Varg är nazi inte att spelet lider av dålig speldesign .
Det beror på att nazister inte blir ledsna om någon säger "det här spelet är nazistiskt", därför ligger argumentationens fokus på den usla speldesignen. Spelets setting är neofascistisk. Vita människor är goda, adeln är adel för att de är rena och goda (till skillnad från underklassen, som är oärliga och lömska). De andra två *raserna* är inte spelbara, en är judar (som har bonus på att ljuga och vara allmänt falska) och svartingar, som är "vulgära" och kommer med en bonus på att kasta spjut (såklart).

En av de rekommenderade kampanjerna går ut på att bruna och svarta människor invaderar ditt hemland för att de vill förstöra din kultur och din "way of life". Eftersom din karaktär är hederlig och god och vet att plikt är viktigt så tar han på sig att försvara sitt hem.

Det är ett nazistspel, skrivet av en nazist, för att han ville att hans son också skulle bli nazist.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Givetvis!



Det beror på att nazister inte blir ledsna om någon säger "det här spelet är nazistiskt", därför ligger argumentationens fokus på den usla speldesignen. Spelets setting är neofascistisk. Vita människor är goda, adeln är adel för att de är rena och goda (till skillnad från underklassen, som är oärliga och lömska). De andra två *raserna* är inte spelbara, en är judar (som har bonus på att ljuga och vara allmänt falska) och svartingar, som är "vulgära" och kommer med en bonus på att kasta spjut (såklart).

En av de rekommenderade kampanjerna går ut på att bruna och svarta människor invaderar ditt hemland för att de vill förstöra din kultur och din "way of life". Eftersom din karaktär är hederlig och god och vet att plikt är viktigt så tar han på sig att försvara sitt hem.

Det är ett nazistspel, skrivet av en nazist, för att han ville att hans son också skulle bli nazist.
Ok point taken men dessa aspekter hade man ju bara kunnat strunta i att implementera om spelet hade en intressant regelmekanik eller cool setting som gjort det värt att spela . En normal vuxen människa kan ju ta till sig och sortera information och är ju förhoppningsvis inte såpass lättpåverkad att ett rollspel gör hen till rasist. Jag kan iofs förstå om man inte vill köpa spelet för att man inte vill stödja Varg ekonomiskt ..
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag tycker Jeepforms spel "Gang rape" får väldigt höga edgelord-poäng. Folk i min bekantskapskrets blir liksom av någon anledning mycket mer upprörda av det och Fat Man Down än vad de blir av RaHoWa och MYFAROG... kanske är det för att de vet att jag genuint inte skulle ha något emot att spela de två förra, och faktiskt tycker de har intressant design, medan de två senare helt enkelt inte går att ta på allvar om man är en normalt funtad människa. Jag vet inte. Men jääävlar vad upprörda folk blir.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag tycker Jeepforms spel "Gang rape" får väldigt höga edgelord-poäng. Folk i min bekantskapskrets blir liksom av någon anledning mycket mer upprörda av det och Fat Man Down än vad de blir av RaHoWa och MYFAROG... kanske är det för att de vet att jag genuint inte skulle ha något emot att spela de två förra, och faktiskt tycker de har intressant design, medan de två senare helt enkelt inte går att ta på allvar om man är en normalt funtad människa. Jag vet inte. Men jääävlar vad upprörda folk blir.
Jag är väll helt enkelt inte normalt funtad då men tanken på ett spel där man som jag förstår det spela ut en våldtäcktsscen oavsett vad syftet med spelet är äcklar mig to the core , nä då spelar jag nog faktiskt hellre nån odalnists fucked up vision om arisk överhöghet
 
Top