Nekromanti Konstiga namn...

Mofasa

Veteran
Joined
18 Nov 2001
Messages
63
Location
Trosa, Södermanlands län
Jag bara undrar: Varför använder sig Neogames av ovanligt svåra och korkade namn på besvärjelser som för mig (har läst Fr,En och Sv) inte betyder ett dyft!?

Allt skulle bli mycket enklare för både mig som SL och de som spelar Magiker att komma ihåg vad f-n det var besvärjelserna gjorde (utan att sitta 10min och bläddra regelbok, vilket kan vara MYCKET frustrerande!!)!!

Annars tycker jag att EON använder sig av fullt funktionerliga och spelbara regler (strider blir like utrdragna bara)... Tråkigt att namnen förstör tycker jag.

//Magnus
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Varför använder sig Neogames av ovanligt svåra och korkade namn på besvärjelser som för mig (har läst Fr,En och Sv) inte betyder ett dyft!?"

Därför att besvärjelsenamn som Eldboll lät så snortrist och dräpte all fantasykänsla. Sen betyder orden i namnen faktiskt nånting - slå upp dem i en ordbok så får du se.

Ett tips: skriv upp några stödord vid besvärjelserna på ett löst papper. Efter en stund behöver du inte stödorden.
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Snyggt förklarande namn.

Besvärjelserna heter som de gör pga att de ska vara beskrivande, gärna med skaparen i namnet, på ett snyggt sätt. "Diadactus (skaparen) fylgiska urladdning (beskrivning)" Är mycket snyggare än BLIXT!. En magiker bör kunna sina besvärjelser och vilken funktion de fyller utan att behöva slå i boken. Jag själv skriver ner vilken aspekt, svårighet och tid det tar på mitt formulär. Men om du inte vet vad besvärjelsen gör kan du väll skriva ner det också lite vid sidan av.

Ingen kock skulle kalla sin nya maträtt för "död ko med potatis."

Läs latin och grekiska eller fixa dig en funkande allmänbildning.(det går bra med finska också/images/icons/tongue.gif)
 

Kameli

Warrior
Joined
19 Oct 2000
Messages
201
Location
Kiruna
Ack varför denna klagosång

Hade en gång i under den mörka tiden före milleniumet en spelgrupp som var av ungefär samma åsikt som du, dessa förtappade själar kunde inte klämma in i sina neandertalar hjärnor att "Diodactus pyrotropiska sfäroid" helt enkelt betydde "vanlig jävla eldboll". Mången gråa hår uppstod på min förr så stiliga huvudsvål då dessa abnormiteter ej kunde förknippa pyro med eld eller sfär med boll. De hävdade att folk som var smartare än jag ej förstod dessa termer, uppenbarligen var dessa exempel inte alls specielt mycket smartare eftersom de ej förstod att fylgisk urladdning var lika med blixt (varför kommer fylisk urladdning upp hela tiden?).
Kanske var dessa exempelmänniskors hjärnor så fulla med kunskap att mer helt enkelt inte fick platts, istället för min ynkliga imitation av ett tankeorgan som snarare lider av brist på gäster eller var det helt enkelt så att mina kamraters hjärnor ruttnat bort av alla jävla dataspel, videofilmer med Amerikanskt ursprung och alkohol av diskutabel härkomst att när de nu för en gång skull var tvungna att tänka själva istället för att få allt serverat på silverfat framförsig, förfärade sig över vidden av det tankearbete som deras russinimitationer till hjärnor var tvungna att utföra.
I slutändan var jag dock den store mannen och medels en penna skrev jag ett enkelt namn brevid samtliga besvärjelser så att mina kamrater kunde fortsätta att tillverka sina gubbar och slapp ta bort skrivskyddet i sina hjärnor.

Lidandet var dock inte slut där, senare klagades det på kompelxiteten med att slå flera tärningar och gud vet vad, fasen vars är kaffet när man behöver det!

Slutligen vill jag bara säga att jag har också läst Svenska, Engelska och Teckenspråk. Och på samtliga av dessa språk kan jag komma på synnerligen otäcka saker jag har att säga om folk som som ens har mage att börja klaga på namn som bara man lägger lite mer tankerarbete till än man behöver för att inse att den lustiga lilla rullen på väggen på dasset är åtminstone lika funktionsduglig som tummen!

Tack och adjö!
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,440
Tyvärr...

...så var ju ditt inlägg ganska underhållande men ändå tragiskt att det ska behöva vara så... Stackare...
 

Eskil

Warrior
Joined
10 Oct 2001
Messages
292
Re: Hurra!

Namnen på besvärjelserna är jätteroliga i Eon, jag håller med om att eldklot eller blixt låter förbannat tråkigt. Sedan ger det på sitt sätt en större frihet, gör det enklare kan man även säga, att hitta på egna roliga namn. Ett rop av lycka slits ur min strupe!
 

Tyrzis

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
2
Location
Västerås
Re: Ack varför denna klagosång

Haha.. Ja du det var ganska underhållande att läsa denna...
Stackars dig som hade sånna spelare själv skulle jag som SL vara nära att enda mitt liv om jag hade sånna... =)
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Rumpelstiltskin

Ingen kock skulle kalla sin nya maträtt för "död ko med potatis."
Håller med.
Samtidigt anser jag att ingen kock skulle kalla sin nya maträtt för: "Rumpelstiltskins Nekrostatiska Bovin (Post Rigor-Mortis) mit Kartoffel" /images/icons/wink.gif

Om kockarna klarar av att få det att låta snyggt utan att för denna skull ta till vilka medel som helst....
Varför kan inte vi?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Werner Vögeli

"Samtidigt anser jag att ingen kock skulle kalla sin nya maträtt för: "Rumpelstiltskins Nekrostatiska Bovin (Post Rigor-Mortis) mit Kartoffel" "

Å andra sidan, vad skulle du säga om "Eldboll Lindström" eller "Blixt Stroganoff"? Låter som värsta sortens femtitalstillnamn på svenska ishockeyspelare eller amerikanska boxare...
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Det går lika bra med....

Å andra sidan, vad skulle du säga om "Eldboll Lindström" eller "Blixt Stroganoff"?
Eldboll Lindström är en mycket ackurat beskrivning av vad min flickvän brukar besvärja vid festliga tillfällen. Tyvärr får jag aldrig se henne väva effekten. Faktiskt så är det sista ordet i besvärjelsen det enda ord i jag lyckats uppfatta. Det låter ungefär som... "HELVETEEE!!!".
Jag ämnar dock forska vidare i detta ämne.

Blixt Stroganoff, är en besvärjelse som mitt halvdyra demoniska aggregat kallat "Mikrovågsugn" kan väva. Det alstrarar en skrälldus med fototropiska filament från sitt sk. "uttag", som aggregatet sedemera transformerar till Termotropi för att väva effekten "Blixt stroganoff". Jag är dock inte helt nöjd med just detta aggregat eftersom tranformationen görs under mycket lång tid (minst 2 minuter)
 
Top