Nekromanti Konsten att väva ihop två helt separata handlingar

Melchior

Veteran
Joined
1 Sep 2002
Messages
50
Location
Uppsala
Jag behöver hjälp. Det är så att jag tänkt skapa en maffig kampanj till Kult, och jag hade tänkt att använda Mörkrets Legioner till detta. Det enda jag bestämt är att Harebs-Serap och Pazuzukulten skall spela stora roller. Anledningen till att jag väljer Hareb-Serap är att General Juan Martines var mitt favoritkort till Kultkortspelet, och jag känner att jag vill väva in honom i min kampanj, som en liten nostalgitripp.
Nu är det ju så att dessa två fraktioner inte har någonting med varandra att göra. Jag behöver alltså förslag om hur kampanjen kan arta sig. Den skall alltså vara ganska så mäktigt, hela jordens öde kanske inte skall stå på spel, men i alla fall många människoliv.
RP:na är inte skapta ännu, och jag hade tänkt väva in något om Pazuzu, i någon av RP:nas bakgrunder.
Så, förslag någon?
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
väva på!

Egentligen är det väl inte så svårt - att ställa Hareb-Serap mot Pazuzu kan vara så enkelt att låta det handla om vem som ska kontrollera en viktig agent, någon som hamnat i korseleden i förslagsvis ett Sydamerikanskt land (kanske en rp med en pazuzukopplad bakgrund).

Jag körde en gång ett one-offscenario som var mycket Lynchinfluerat (som allt annat jag gör, tycks det) och utspelade sig bland "the rich and famous" i Beverly Hills. Där låg huvudfokus på en konfrontation med pazuzu via nattfjärilar som ville para sig med människor. Ganska vidrigt även om jag måste framhålla att jag undvek alla former av konfrontation med superäckel och skräckel. Inget hentaiporr alltså. En nattklubb där droger och technomusik skapade en kommunikation med pazuzu spelade huvudrollen kan man väl säga. RP:na märkte att flera av deras balla vänner som besökte klubben blev mer och mer världsfrånvända och råkade ganska illa ut då de försökte undersöka saken närmare (vad sägs om att vara gravid med pazuzu?).

Pazuzu är något av det allra smaskigaste i Kult, kan nog bara säga att drömmagin egentligen slår det i min bok. Kanske går det att sammanväva dem? Jag har haft en idé om psykedeliska droger och drömmagi, kanske kan man väva samman dessa? Vad sägs om ett CIA-experiment med hjärntvätt och personlgihetsförändring med hjälp av droger (och lite magi kanske? utrymme för en rp?) som gått snett och skapat kontakter med Pazuzu någonstans i Amazonas djungler (CIA:s inblandning i Sydamerikas mer smutsiga affärer skapar en söt fond). bara att väva på helt enkelt.
 

Melchior

Veteran
Joined
1 Sep 2002
Messages
50
Location
Uppsala
Re: väva på!

Okej, tack för svar!/images/icons/laugh.gif
Jag har redan börjat plita på kampanjen, men det är ganska svårt.. Det är tänkt att den ska utspelas i Sydamerika, USA och Frankrike (där Pazuzus huvudkvarter är). Så det är lite svårt att få ihop allt. Har du något förslag på hur Juan Martinez kan komma in i bilden? Jag hade tänkt att RP:na skall jobba för honom ( det vore väl för hemskt om de var hans motståndare, han är ju nästan odödlig!)

Tyvärr har jag bara andra utgåvan av Kult (usch och ve) där magireglerna inte finns med. För ditt förslag om att väva in drömmagi i det hela lät minst sagt intressant.

Kul att höra att du också är intresserad av Lynch. Hos mig är han verkligen en husgud. Jag dyrkar honom!

Är det förövrigt någon mer än jag som tycker att den första Kultloggan var snyggare än den andra?
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Re: väva på!

Arbeta för en dödsängels inkarnat? Jag gillar det verkligen! Jag använde mig faktiskt av Hareb-Serap i en kortare kultkampanj där han stod i konflikt med Netzach om makten över en amerikansk senatorsfamilj och därmed inflytande i den amerikanska politiken. Mycket paranoia. Grejen var den att Hareb-Serap använde sig av avdankade krigsveteraner som främsta agenter - kanske något för rp:nas bakgrunder? Vad sägs om s.k. "fria entreprenörer" inom militärbranschen? Går att skapa rätt trevlig paranoia-thrillerkänsla med spionuppdrag och dylikt som stämningshöjande partier. Tänk "Ronin" fast med en demon istället för irländsk terrorist som uppdragsgivare.

Måste förresten Pazuzu spela en ledande roll? Kan inte Pazuzu betyda problem för rp:na i deras utförande av ett uppdrag i Sydfrankrike (a'la nämnda Ronin)? Eller i Sydamerika (massor med smaskiga insekter att leka med i djunglerna...)? Eller ska någon av rollpersonerna vara "utvald" av pazuzu som vill ha tillbaka honom/henne från Hareb-Serap? Möjligheterna är liksom alldeles för enorma.

Jag har egentligen aldrig fastnat för själva reglerna kring magi i Kult - satsa istället på att skapa en egen drömmagi där tanken är att en tillräckligt skicklig drömmare kan både skapa egna världar (där andra drömmare kan dras in eller råka hamna) och påverka "verkligheten" genom sina drömmar. de flesta riktigt mäktiga drömmare som presenteras i Kult befinner sig på en nivå där de lyckas med vad de vill på ett ugnefär, så du kan nog köra ganska friform och improvisera regler om det finns behov. Om du verkligen vill ha magiregler rekommenderar jag att du köper de bägge amerikanska magisupplementen som är mycket snyggt layoutade. Annars bygger du nog bättre själv.

Och det tycks som att alla tycker att version ett var bättre på alal vis. Själv har jag knappt läst version 2, är skillnaden så enorm?

Vad tyckte du om Mullholland Drive förresten?
 

Melchior

Veteran
Joined
1 Sep 2002
Messages
50
Location
Uppsala
Re: väva på!

Jag gillar idén med avdankade krigsveteraner som rollpersoner. Det vore ju i såna fall ganska logiskt att Hareb-Serap använder sig av dem (även om det inte behövs så mycket logik i Kult). Och mycket spionuppdrag är inplanerade, men även strider. En skrämseleffekt jag tänkt mig är att Juan Martinez skall deltaga under en gerillaaktion. Då ska han visa sin sanna demonform, detta kommer garanterat att skrämma rollpersonerna ( och förhoppningsvis även spelarna) när de inser att deras uppdragsgivare inte är vad han ser ut att vara. Vad tycks om den idén? Låter det bra eller är det någonting jag borde stryka?

Jag hade tänkt mig att någon av rollpersonerna skulle vara "utvald" av Pazuzu, då detta kommer att tvinga honom (eller henne) att konfronteras med sitt förflutna.

Finns det inte något som heter drömkonst i Kult. Jag kommer inte riktigt ihåg vad det innebär (och böckerna är alldeles för långt borta....) men är det inte ungefär som du beskriver det? Är de engelska supplementen kompatibla med det svenska Kult?

Jag har inte ens kollat i första upplagan av Kult, men av vad jag har hört så verkar det som de helt enkelt har tagit bort massor i den andra upplagan, och har den i ett sämre format (för box är väl det bästa?).

Mulholland drive är helt underbar, jag tycker nästan att det slår allt Lynch tidigare gjort" (förutom Twin Peaks då)!
Men Dune är dålig, tycker jag (nu kommer väl alla på detta forum att hata mig). Anledningen är att jag tycker att den är alldeles för dåligt överför från bok till film. Inte för att boken var särskilt bra heller för den delen...
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: väva på!

"Finns det inte något som heter drömkonst i Kult. Jag kommer inte riktigt ihåg vad det innebär (och böckerna är alldeles för långt borta....) men är det inte ungefär som du beskriver det? Är de engelska supplementen kompatibla med det svenska Kult?

Jag har inte ens kollat i första upplagan av Kult, men av vad jag har hört så verkar det som de helt enkelt har tagit bort massor i den andra upplagan, och har den i ett sämre format (för box är väl det bästa?)."


Drömkonst har man i andra utgåvan, ja, men i första utgåvan fanns en massa luriga magier som utfördes med luriga ritualer -dessa saknas i tvåan. Monstrenas magi ersattes i tvåan med Den Mörka Konsten, en snabbt ihopkraffsad nödlösning som de flesta spelledare glömmer att tillämpa, bara för att den är så tråkig.

Vidare har den andra utgåvan en mer genomsyrad neopunk-ångest-stämning än första, förmodligen för att locka unga spelare då den första utgåvan sägs vara mer "vuxen". Personligen tycker jag den är barnsligare (jag har bara bläddrat i den, dock) då det är mycket juvenilt effektsökeri i form av äckel och snusk i den som man tagit bort i andra utgåvan. Istället sägs man ha utökat andra utgåvans kapitel om Bortom Passionerna, men det tänkte jag inte på när jag läste igenom första utgåvan, så det kan jag inte svara på.

Magireglerna är verkligen inget jag saknar i andra utgåvan (jag hade helst sett att man hade abstraherat alla övernaturliga företeelser i spelet, istället för att skriva regler för dem (som med drömkonsten))

/Rising
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Re: väva på!

jag har båda upplagor men eftersom jag skaffade mig 2an innan 1an så har jag inte läst hela 1an. jag antog att de partier som finns med i 2an var likadana som de i 1an...

Det som skiljer är att 1an har två nya arketyper för magi-kunniga rollpersoner (new agearen och avdankad kultist eller liknande) och regler för lite magi.

annat som skiljer är att det är mer gore-texter. Och mer konstigheter. Regler för hur en rollperson reagerar som våldtas? mjo. de finns där. förhoppningsvis så slipper jag höra att de används dock...

jag tycker att första upplagan är bättre, 2an känns ibland som de klippt och skurit i vissa kapitel utan att ändra på resten. 1an känns mer lättförståelig. och det man inte gillar kan man ju hoppa över. men det FINNS i alla fall där om man skulle gilla det...

chrull
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Re: väva på!

Du kan nog vara mer subtil än att låta Juan Martinez anta demonform. I alla fall till en början. Tänk mer Lynch - de bisarra andarna i twin peaks har människoform och det gör dem bara otäckare. Låt Juan Martinez vara en förförare som får rp:na att göra saker som fördömer dem själva snarare än en fysisk ondska som de måste bekämpa. ondskan inom en själv är lömskare och obehagligare. Jobba med antydningar och att skapa en obehaglig stämning kring överste martinez så ordnar sig nog resten med hjälp av spelarnas fantasi. Och se till att striderna blir nervpressade och obehagliga och riktigt riktigt grisiga. Brutaliteten ska vara så nära överdriven du kan komma och fortfarande hålla en allvarlig ton utan att le. Krig ska inte vara action ballt och kul utan en försmak av helvetet. tänk Stalingrad, Apocalypse Now och Rädda Menige Ryan - alienation, rädsla och panik. och mycket mycket rått våld. Och eftersom Pazuzu ska förekomma antar jag att surret av flugor bör ligga tungt över nejderna...

Såvitt jag vet är de engelska utgåvorna 100% kompatibla med Kult. Du lär inte ha några större problem med att konvertera dem i annat fall. men Kults största nackdel är att magin i sig är ganska tråkig. Det finns hyfsade skolor, men de är liksom fastlåsta i ett DoD-liknande system med skolor och besvärjelser. Jag hade gärna sett ett friare system med skolor som generell inriktning och öppnare för improviserad magi.

Jag blev rejält besviken på Mullholland, faktiskt. "Lost Highway" och "Fire walk with me" är nog mina favoriter. Jag gillar helt enkelt de mer otäcka grejerna. Mullholland saknade några rejält hårdkokta scener även om jag uppskattade flera passager i filmen ("the Cowboy" och "Silencio" t.ex.). Och Dune är verkligen en fest för ögonen om än inte riktigt lika gripande och itnressant som boken.
 

Melchior

Veteran
Joined
1 Sep 2002
Messages
50
Location
Uppsala
Re: väva på!

Jag hade tänkt mig att det i slutet av kampanjen skulle visa sig att Martinez i själva verket är demon. Spelarna skall då inse att de blivit utnyttjade hela tiden, men är förhoppningsvis för rädda för att attacker honom på något sätt ( för då är det snipp, snapp slut för dem). Men jag håller med. Det som gör "Killer Bob" till den läskigaste filmskurken någonsin är att han är en demon i mänsklig form.
Men är min idé helt konstig och knasig? Själv är jag ingen "monsterfrossare", men det är ganska lätt att skapa obehagliga och läskiga stämningar när monster är med (i alla fall i min spelgrupp).
Jag tycker nog som du, striderna är skräckeffekter mer än någonting annat. Jag försöker undvika strider så mycket som möjligt (även om regelboken hävdar att Kult är ett actionskräckrollspel) och när de väl är med är det rått, brutalt och obehagligt. I kampanjen skall rollpersonerna manipuleras av Martinez att deltaga i fullt vidriga gerillaoperationer, så det skall absolut inte vara något våldsförskönande.

Jag får nog ta mig en titt på den engelska supplementen då. Finns det något äventyr som ni rekomenderar? Jag har alla de svenska, men jag har bara spelat Fallna Änglar.

De flesta Lynchfans verkar ha Lost Highway som sin favoritfilm. Jag tycker den är bra, men han har enligt mig gjort bättre. Men vissa delar av filmen är riktigt obehagliga...
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Re: väva på!

Idén är bra. Att blanda Martinez och Pazuzu bara för att kan verka lite konstruerad, men du verkar väva ihop det fint. Huvudpoängen är väl ändå att storyn ska funka och att det ska tillföra något, och jag tror att ditt upplägg kan bli mycket lyckat. Vad det gäller monster så är de itne fel så länge de förblir en fond och inte själva huvudpoängen i historierna. Att konfronteras med monster är itne fel, men det får inte bli något regelbundet eller bekant över dem - då försvinner genast det makabra och monstruösa. Men fläska på med obehagliga stämningar och gärna mänsklig ondska. Och vad det gäller strider så gör dem så obehagliga de kan bli. Det finns ju ett skäl till att de flesta människor försöker undvika fientligheter och våld.

Vad det gäller färdiga äventyr är jag rätt skeptisk vad det gäller Kult. Jag har hört att "Svarta Madonnan" ska vara bra, åtminstone med lite modifikationer (lite för mycket action för att funka). "The Judas Grail" som släpptes på engelska har en intressant story med Arthurmyten invävd och är därför intressant. Dessutom är den vansinnigt snyggt layoutad, precis som de engelskspråkiga magiböckerna (fast de är iofs snyggare, rör sig långt bortom ordinär rpg-nivå). Hela tiden känns dock Kults värld ganska tjatig med alla dessa dödsänglar och arkonter som ligger bakom alltihopa. Det försöker jag undvika i de flesta av mina storys.

"Mannen med månansiktet" från Lost Highway är nästan i klass med Bob (även om sekvensen där Lauras kusin för första gången ser Bob i familjen Palmers vardagsrum i Twin Peaks absolut vinner skräckklassen någonsin för mig). Kanske är det ltie löjligt, men jag höll på att dö av lycka när jag såg "telefonscenen" i Lost Highway.

Apropå filmer antar jag att du borde kunna hämta en hel del inspiration från den rent av fantastiska "Jacob's Ladder" ("Jacobs inferno" på svenska). Ångest - check, krigsveteraner - check, hallucinationer - check, paranoia - check osv osv.
 

Svalander

Warrior
Joined
11 Jan 2001
Messages
235
Location
göteborg
Från det ena till det andra...

Läste inläggen och blev plötligt mäkta sugen på att spela Kult. Spelade en del '90 '91 (första upplagan). Vilken är tredje och hur ser den ut?
 

Melchior

Veteran
Joined
1 Sep 2002
Messages
50
Location
Uppsala
Re: väva på!

Ja, och nu har jag en massa idéer som jag måste väva ihop, vilket antagligen kommer att bli ganska tidskrävande. Men det ska nog arta sig till något intressant hoppas jag. Håller förövrigt med om det du sade förut, att Pazuzu är någonting av det smaskigaste till Kult. När jag var liten såg jag Exorcisten två med min pappa, och efter det skrämde han mig alltid med Pazuzu (som ju förekommer i den filmen) och då kändes det som en självklarhet att jag skulle ta med dem i min kampanj. Är det förresten någon som vet var Pazuzumyten härstammar ifrån?

I min Kultvärld finns monstrena överallt, och rollpersonerna stöter på dem titt som tätt, de är dock väl dolda av illusionen och det är sällan som spelarna någonsin får reda på att det är monster de har att göra med. Något som jag tycker är viktigt när monstrena verkligen visar sig för Rp:na, är att få dem att framstå som väldigt, väldigt övermäktiga, vilket de ju oftast är. Då vågar spelarna sig inte in i strid med dem i första taget.

Jag har "Den Svarta Madonnan", "Tarotikum" och "Fallna änglar", men jag har bara spelat det sistnämnda. De verkar alla vara bra även om Kult ät det rollspel som det är roligast att skriva äventyr till, eftersom det finns så mycket att gå efter.

Jo "mannen med månansiktet" (vart fick du det namnet ifrån) är väldigt läskig, men inget klår Bob. Och jag håller med dig! Scenen där Bob kryper över soffan är nog kanske världens läskigaste.

Lustigt att du nämner "Jacobs ladder" då jag har letat efter den hur länge som helst, utan framgång. Visste i och för sig inte att den hette "Jacobs Inferno" på svenska, så jag kanske kan få tag på den nu. Den verkar ruskigt bra...
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Re: Lost Highway

Mullholland Drive och Fire Walk With Me har bättre soundtrack - mer uniforma (Angelo Badalamenti står för lejonparten av musiken) och därmed mer praktiska ur rpg-synpunkt. Men "Lost Highway" är en mycket angenäm skiva. En av Barry Adamsons bästa låtar ("Something Wicked this way comes") är ju med! Överhuvudtaget är Lynchs soundtracks fenomenala - jag äger nu alla utom Eraserhead och The Straight Story, men dessa är på gång.
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Re: väva på!

Pazuzu är en sumerisk ande vill jag minnas. Nefilim (Carl McCoy från Fields of the Nephilim som ju är rejält sumerinspirerad) har gjort en låt som heter Pazuzu (Black Rain). Tyvärr saknar jag litteratur i ämnet. Att Max von Sydow i inledningen till Exorcisten I befinner sig på en utgrävning i Irak och där konfronteras med en demonisk staty tycks bekräfta den här idén, åtminstone delvis (var lite sjysta nurå grabbar!). Två indicier i alla fall, om än inga direkta bevis.

Det smaskigaste med Pazuzu i kult är hela idén med ett kollektivt medvetande (möjliggör ju mysrepliker av stilen "Dr Hammond har tyvärr upphört att existera. Han är nu en av OSS") och så är ju insekter himla otrevliga saker - särskilt i litet format (Jmfr fånerierna i Mimic t.ex.).

Jo "mannen med månansiktet" (vart fick du det namnet ifrån) är väldigt läskig

Jag tror att det namnet är lite kanon - vet ej om han beskrivs så i manus, men jag uppfattar det som att figuren allmänt refereras till som just "mannen med månansiktet". Det är ett rätt skräckinjagande namn, inte sant?

"Jacobs Ladder" är typ Lynchstämning med vietnamveteraner men ingen bisarr humor. Bara ångest, äckel och otrevligheter. Helt lysande alltså. kanske en av de bästa filmerna. Definitivt på topp tio.

Jag använder nästan inga monster alls då jag tycker att de delvis dödar skräcken. naturligtvis kan de fungera bra, men det kräver enligt mig kontrast. Monstren blir bara otäcka som det absolut främmande. Att de är övermäktiga är bra, men även rätt mesiga monster (typ Deep Ones i CoC) kan bli rejält otäcka om de bara framstår som tillräckligt bisarra. Monstren får inte bli orcher (som borde kunna bli rejält skräckiga om de inte var fantasykanon), det är väl huvudpoängen. jag föredrar också att placera skulden och "ondskan" hos människor och itne hos monster. Det skapar med obehag och moraliska konflikter. Tänk "Sleepy hollow" där det ockulta bara är en avancerad lönnmordsmetod. Vad jag verkligen gillar med Kult är idén om att det är människan som upprätthåller sitt eget fängelse - en ganska situationistisk tanke om den ska tolkas politiskt - och att vi egentligen knappast skulle behöva monstren för att bekämpa vår gudomlighet. De är liksom bara en extra säkerhetsåtgärd.
 

Nid

Veteran
Joined
27 Aug 2002
Messages
116
Location
Landet
Re: väva på!

Den mest skrämmande scenen i mitt tycke var i det första avsnittet tror jag, efter Lauras mamma hade fått dödsbudet och fick en syn av Bob och bara gallskrek rakt ut. Jag frös till is.
 

Melchior

Veteran
Joined
1 Sep 2002
Messages
50
Location
Uppsala
Re: väva på!

Wow, den låten måste jag ha tag på! Scenen som du nämner, är en av de få förlängda scener i den nya verisionen av Exorcisten som jag tycker om. Jag tyckte att lite av skräckstämningen förstördes i och med omklippningen.

Jag håller med om att insekter är läskigast i litet format. Det gör att man lättare kan relatera till obehagligheterna. Det finns i och för sig en gigantisk spindel i Pazuzus högkvarter...

Men mina spelare får nästan aldrig reda på att de rör sig bland monster. Och det tycker jag är ganska coolt, att ingen är vad de ser ut att vara...
Men monsterslakt är ovanligheter i mina kampanjer.
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Re: väva på!

Skivan heter "Zoon", Bandet Nefilim. Carl McCoys gamla band heter "Fields of the Nephilim" och de rekommenderas varmt de med. De ska f.ö. snart släppa en ny skiva läste jag på movinghands.net

Den stora spindeln kan vara skräckig (fast spindlar är ju inga insekter! jag blir så sur på Kult för det!) ändå... EN stor insekt som någon sorts ursprung för de andra KAN funka (tänk bara vilket myller det ska vara runt den... och potentialen för det där obehagliga med Pazuzus längtan att para sig med människor - yuck!). Några centralfigurer i mitt pazuzuscenario var resultatet av pazuzus umgänge med männsikor... riktigt otäcka och märkliga varelser.
 

Melchior

Veteran
Joined
1 Sep 2002
Messages
50
Location
Uppsala
Re: väva på!

Mörkrets Legioner är ju fullproppat med "Fields of the Nephilim"-citat om jag inte missminner mig. De trängs ju med citat av bland annat Jim Morrison och the Doors ( var det inte ett Kultäventyr med i ett Sinkadusnummer som handlade om the Doors, nån som vet vad det hette?).

Men pazuzu handlar ju inte bara om insekter, det är ju alla dessa obehagliga varelser som krälar runt, inklusive spindlar, tusenfotingar, gråsuggor och såna otäckheter.

Hmm, jag funderar på att sno din idé med Pazuzu som parar sig med människor. Hmm...
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Vidrigare kan ingen vara...

Jodå det fanns en hel del Fields-citat i Mörkrets Legioner. Det funkar ok som stämningsmusik också, hyfsat kult-ig stämning. Mystiskt, mörkt och apokalyptiskt. Vad det gäller Doors-äventyret i Sinkadus hette det "Ett eko från det förflutna" och är en hopplös blandning av en sjysst apokalypsintrig och en helt vansinnig Jim Morrison-historia som är för dum för att återges med ord.

Ok då, Pazuzu kanske är det som krälar, så det får väl funka med insekter då... men då borde det även finnas krabbor, kräftor och annat bôs bland prylarna. och kanske kan man fixa till en sjysst old school-voodoo-story (dvs där voodoo bara är ond svart magi) om man slänger in lite ormar i pazuzu? kunde vara ballt kanske... vad sägs om "Universal Church of Love and Fulfilment" vs Pazuzu? Huga, va otäckt!

Och det är inte jag som hittat på att pazuzu vill para sig med människor, det står ju i texten i Mörkrets legioner. Väl? Det passar så bra in i den uråldriga äckel-sumer-prylen. Vad höll de på med för offer i de där zigguraterna egentligen? Vad var det för varelser som styrde sumer? Och Babylon? Finns det uråldrig magi som bara väntar på att vakna vid Eufrats och tigris stränder? Och vad har USA:s bombplaner med detta att göra? Har Saddam ett "massförstörelsevapen" av en annan värld och tid månne? "We must not fall behind in the entymological arms race!"
 
Top