Nekromanti Konsten att spelleda online?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,313
Location
Örebro
Okej, har suttit nu över en halvtimma och letat inlägg rörande den här frågan - men inte hittat riktigt vad jag söker efter så om det här tagits upp tidigare är det bara att dissa min dåliga sökteknik.

Jag sitter nu i funderingarna kring att testa på att spelleda rollspel över nätet eftersom jag är nyfiken på att testa det i en annan form. I princip hade jag tänkt att alla gör sina egna Karaktärer och man arbetar ihop dem till en grupp innan spelets omgång. De får ta del av information om platser och personer de känner igen - troligen vid en speciell hemsida för kampanjen.

Under själva spelomgången i sig kommer spelarna dock inte få slå sina egna tärningar eller så, utan huvudsaken kommer jag försöka att lägga på att få en slags dramatik och stämning i beskrivningarna. Men som sagt var, jag har ingen direkt erfarenhet av chattrollspelande så jag vet inte speciellt mycket om eventuella särarter för det.

Så det för oss till mina frågor...

1) Är det någon som har erfarenhet av att rollspela online? Och jag menar då inte genom e-postspel eller forumsspel, utan jag menar via chattprogram där en direktkommunikation sker. Jag har snappat upp lite tips ifrån Morgoth i denna tråd, men någon som har mer åsikter, råd och erfarenheter att dela med sig av?

2) Någon som har tips på vad för program som är lämpligt för ett onlinerollspel i chattformat?

Vad jag själv eftersöker är ett program som kan ge mig möjligheter att inte bara tala till samtliga spelare, utan även "skicka lappar" till spelarna (jag är inte speciellt van chatt-människa så jag vet inte hur pass vanligt det är). Jag vill också kunna formatera texten som jag skriver och skickar till spelarna (dvs. markeringar som fetstil, kursiv etc.).

Sedan om jag själv kan få påverka chattens skinn vore ju ännu bättre, men kanppast nödvändigt :gremtongue:

3) I mitt sökande i gamla trådar har något som kallas för OpenRPG - någon som vet vad det är? Var man kan få tag i det? Och framför allt om dess kvalité (eller brist på det)?

4) Vad för fördelar/nackdelar finns det i ett chattrollspel som man bör ha i åtanke?

Uppskattar svar, åsikter och råd.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,197
Location
Borås, Sverige
OpenRPG eller WebRPG är ett gammalt program som är lite som en anpassad IRC-client, där du då har inbyggt stöd för tärningsslagande, och kunna visa kartor etc. Du kan få tag i det på http://www.rpghost.com vad jag vet.

Finns även ett program som heter TRIS, som då har en klientdel och en serverdel.

/Ulfgeir
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
1) Är det någon som har erfarenhet av att rollspela online?

Ja. Jag har spelat, spellet, spelat singelspel och diverse annat. Här har jag skrivt en del om mina erfarenheter i att spela online.

2) Någon som har tips på vad för program som är lämpligt för ett onlinerollspel i chattformat?

Jag använder MSN. Ett fönster med alla deltagare inbjudna, och om man behöver, extra fönster för individuella deltagare.
Fetstil och kursiv funkar inte, då måste man ändra hela medelandet. Vi använder däremot olika tecken för att visa vad som är handlingar, sagt av SLPs, sagt av rollpersoner och så vidare.

4) Vad för fördelar/nackdelar finns det i ett chattrollspel som man bör ha i åtanke?

Det tar tid att skriva. Det är både bra och dåligt. Du kan ha en riktig cliffhanger där folk väntar spänt på vad som händer näst, där du passar på att skriva en lång fin beskrivning. Man tappar inte bort sina formulär, man kan leda genom en SLP och så vidare.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Yes. Både spelledda kampanjer online samt mer lösa regellösa friforms chattar utan spelledare. Först och främst den ack så beroende framkallade Syskonskapets chatt ) (Varmt rekommenderat men varning för både oroligt dåliga och otroligt bra spelare). Ett par trevliga spelexempel därifrån hittas här.

Msn fungerar likaså irc men i faller Msn är det trevligt att ladda hem gratis programmet msn plus för att kunna skriva längre medellanden.

Tärningar bör skippas helt och hållet eller minskas ner till dolda slag av spelledaren och längden på ett mess (om det inte är en kort kommentar) bättre om den är 5meningar+ lång åtminstone (spelar själv vissa karaktärer vas snittlängd på messen är en kvarts A4 men det är lite extremt.)

Nackdelarna är först och främst att det tar tid. Det tar mycket längre tid att skriva att man rynkar pannan och ger någon en konstig och misstänksamt smått äcklad blick än att göra det.

Dock så kan man få fram mycket nyanser i den text/novellform chattspelande innebär. Karaktärens tankar och sätt att resonera, motivationen bakom handlandet, vad karaktären tycker om andra utan att säga osv. är väldigt kul att också kunna spela på.

/Elin ska slösa pengar på bio
 
G

Guest

Guest
Man bör väl ha ett antal chattar en för varje person(så man kan prata privat med sl (och med fler med sls godskännande)) och en gemensam.
Sedan behöver man helt klart en vocal chatt också där karaktärer kan göra sig hörda och där akuta aktioner kan "läggas ut".
 

Panaga

Veteran
Joined
20 Aug 2000
Messages
30
Location
Göteborg, Sverige
En lösning som är intressant är att du laddar ner en klient från marratech. Adressen är www.marratech.se. Du letar efter ett program som heter Marratech Pro, leta efter senaste versionen bara. Det kostar att ha en server, men klienten är gratis. Man kan ha marratechs egna server som testserver. Perfekt för rollspelare med andra ord. Men för den seriöse entreprenören så vill man givetvis ha egen server.
Jag har tänkt använda denna lösning för en spelgrupp framöver. Men idagsläget har jag endast nosat på programmet.
Du har en ritbräda där alla deltagare kan rita eller släppa bilder. Den som håller i mötet kan skicka privata meddelanden. Ett mycket intressant program med andra ord. Både ljud och bild kan anvåndas för att se/höra varandra.
Återkom gärna med feedback hit sedan och säg hur det hela artade sig.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
1) Är det någon som har erfarenhet av att rollspela online?

Svar nej, men jag ämnar ge mig själv erfarenhet. Jag är i farten att starta upp en liten agentkrönika där vi skall spela över Ventrilo som är röstkommunikation över internet. Därigenom slipper man all allt bök med textbaserade rollspel, likaså är det bara att dra in spelaren till en separat pratkanal och ta det som de andra inte skall ha tillgång till där.

Om du har lust och de andra tre jag fått med är med på att ha med dig så får du gärna vara med och se hur det fungerar. Finns detta intresse kan du ju PM'a mig här på forumet.


2) Någon som har tips på vad för program som är lämpligt för ett onlinerollspel i chattformat?

Ventrilo eller TeamSpeak är det enda som gäller för mig, dock är inget i chatformat. Båda är röstkommunikation och används mest för inbitna gamers som spelar datorspel över nätet och vill koordinera sig lätt & snabbt.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,313
Location
Örebro
Tack för feedbacken, men framför allt för länken till det gamla inlägget. Där fanns det en hel del matnyttig information. Antar att det bevisar att mitt FV inom Informationssökning är för låg :gremtongue:
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,313
Location
Örebro
Tack för informationen rörande OpenRPG och den verkar finnas kvar på länken du gav. Tack igen. :gremsmile:

Du skriver gammal - utvecklas den fortfarande? Och programmet TRIS som du nämner - var får man tag i det? Vad är fördelar/nackdelar gentemot OpenRPG?
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,313
Location
Örebro
Tärningsslag

Jo, det där med tärningar hade jag planerat att helt skötas av mig som SL, istället för spelarna. Eftersom spelsystemet i grunden kommer var In the Dark som är rätt lätt på den punkt så ser jag inte det som det största problemet.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,313
Location
Örebro
Ungefär som du skriver med flera chattfönster har jag tänkt.

Ett allmänt spelfönster där "spelmötet" sker - ungefär som i vanliga spelmöten där SL beskriver platser, där man interagerar och så vidare).

De privata fönstren är till för att förmedla dold information (t.ex. om de lyckas med kunskapsfärdigheter eller har enskilda iakttagelser).

Jag vet dock inte riktigt hur du menar med vocal chatt - är det som jag kallar för allmänna spelfönstret ovan?
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,313
Location
Örebro
Har inte hört talas om det här programmet alls, men skall kolla in det. Tyvärr verkar det som om det är server-varianten som är mest spännande, men vi får väl se vad jag tycker om det Klientversionen då jag får ner den.

Tack för tipset! Återkommer med feedback om jag väljer att navända det här verktyget.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,313
Location
Örebro
Varken Ventrilo eller TeamSpeak är bekant för mig sedan tidigare, men det kanske inte är så konstigt då jag inte är ne inbiten dataspelsgamer :gremtongue:

Har skickat dig ett PM i alla fall och väntar spänt på svar :gremtongue:
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,197
Location
Borås, Sverige
Jag vet inte om Webrpg eller Openrpg utvecklas fortfarande.
Vet att de blev en skims vid ett läge då Webrpg skulle kosta pengar att använda.

Har bara testat TRIS en gång, när jag och en annan kille funderade på att köra Star Wars via nätet. Men jag har inte verkligen spelat med dem.

Vet inte var man får tag i TRIS. Jag fick filerna av min kompis som hittat dem någonstans. De var dock lätta att nyttja och konfigurera.

/Ulfgeir
 

peta

Warrior
Joined
25 Feb 2003
Messages
347
Location
Göteborg
Har kört några omgångar online och det har fungerat ganska bra. Man får dock räkna med att allt går minst dubbelt så långsamt som om man sitter runt ett bord och det är mycket större risk/chans för att man missförstår varandra. Särskilt i pressade situationer som strid. Det blir även lätt så att de som skriver långsamt hamnar efter i handlingen. Men generellt fungerade det förvånadsvärt bra och var ett helt Ok substitut för vanligt bordsrollspelande.

När vi körde så använde vi mIRC och använde en bot för att rulla tärning. Försökte använda OpenRPG men eftersom programmet var skapat av amerikaner så fungerade inte åäö något vidare så vi skrotade det. Vet inte om de har kommit på att det finns liv utanför USA än och infört åtminstonde 8 bitars teckenstöd.

Tja det var de 0.05 :- som jag hade
 
G

Guest

Guest
Vocal chatt är med mic och högtalare, det underlättar all kommunikation enormt, särskilt i kombo med chattar.
 
Top