Nekromanti Konsten att skapa och driva en förening

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
Den här communityn har ju svar på många frågor och jag tänkte att det här förmodligen är något som flera av er kan hjälpa mig med.

Saken är den att sonen kommit upp i skolåldern och eftersom jag vägrar bli en fotbollsfarsa (särskilt som sonen inte är road av bollsport) tänkte jag hjälpa till att bygga en bra barn- och ungdomsverksamhet inom kommunen på annat sätt. Jag har för avsikt att starta en dramagrupp för klassen. Problemet är att det kostar pengar att hyra lokal och även om jag tänkte göra detta ideellt så vill jag helst slippa stå för de utläggen. Alltså funderar jag på hur det fungerar med föreningsstöd? Någon som har koll på vilka alternativ som finns, vart man vänder sig och hur man går tillväga?
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
johoohno;n43390 said:
Den här communityn har ju svar på många frågor och jag tänkte att det här förmodligen är något som flera av er kan hjälpa mig med.

Saken är den att sonen kommit upp i skolåldern och eftersom jag vägrar bli en fotbollsfarsa (särskilt som sonen inte är road av bollsport) tänkte jag hjälpa till att bygga en bra barn- och ungdomsverksamhet inom kommunen på annat sätt. Jag har för avsikt att starta en dramagrupp för klassen. Problemet är att det kostar pengar att hyra lokal och även om jag tänkte göra detta ideellt så vill jag helst slippa stå för de utläggen. Alltså funderar jag på hur det fungerar med föreningsstöd? Någon som har koll på vilka alternativ som finns, vart man vänder sig och hur man går tillväga?
Om lokal behövs kan du alltid kolla med studiefrämjandet - om de finns på din ort. http://www.studieframjandet.se/
Vet vissa som spelar i studiefrämjandets lokaler - eftersom det är en "kulturaktivtet".
 

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
Tack! Studieförbund och studiecirkel var de begrepp jag sökte efter men inte kom på. Visste väl att svar skulle dyka här.

Ska höra av mig till några studieförbund och se vad de kan hjälpa till med, även om en del av dem listat att deltagarna behöver vara 13 år, något barnen inte är än. Vet inte riktigt om Sverok är relevant just här, det är ju inte spel utan drama vi ska ägna oss åt.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Drama kan nog med lätthet falla under Sverok någostans under lajv paraplyet.

Annars finns det andra ungdomsörbund man kan ta kontakt med som Unga Örnar eller Ungdomens Nykteretsförbund m.m. som kan organisera ungdomverksamhet.
 
Top