Konsten att planera one-shot

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Hur gör du som spelledare för att planera one-shots? Jag tänker i första hand på hur du bedömer vad som hinns med under ett spelmöte, speciellt om det är en ny grupp, men även andra saker som t.ex. om du föredrar att ha färdiga karaktärer till spelarna eller låta dem skapa själva. Sannolikt skiljer det sig mellan olika spel hur planeringen går till, så ge gärna exempel utifrån specifika spel, men även generella tillvägagångssätt är av intresse.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,382
Låt inte folk skapa karaktärer, det tar sådan jävla tid. Folk som inte kan välja namn ens!... BRRRR!

Ett dungeonrum tar 5 minuter.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,219
Allt beror på vad det är för spel, säger jag. Jag preppar till Kult på helt andra sätt än jag preppar till Supergänget.

När det handlar om det senaste konventsscenariot jag gjorde till Kult var det viktigt att få in symbolik och karaktärernas personlighet i själva äventyret. Mycket fippel fram och tillbaka för att det ena ska spegla det andra. Detaljplanering.

När jag spelledde Supergänget i Vrålan för några månader sedan var platsen och två superskurkar det som behövdes. Betydligt mindre seriositet i tematik och planering. Mer lattjo och att konsekvenserna om RP misslyckas inte är så viktiga att bena ut.
 

Lawgiver

Veteran
Joined
6 Nov 2001
Messages
49
Location
Linköping
Göra rollpersonerna i förväg är bra. Jag bygger scenariot med en hyfsat linjär storyline med olika utmaningar längs vägen. Jag har en bunt med sådana som jag lägger till eller tar bort beroende på tid. Exempel: RP ska rädda prinsen/prinsessan. Utmaningar: hitta var hen är, ta sig dit, banditer på vägen, raserad bro över en flod, monster under natten osv. Ofta har jag dessutom en twist på lut ifall de skulle rädda prinsen/prinsessan för fort. Exempel: hen förvandlas till ett monster, de råkar ut för bakhåll när de kommer tillbaka osv.

Med hjälp av dessa samtidigt som jag håller koll på klockan så gasar jag eller bromsar tills vi är i mål. Är en utmaningar särskilt rolig och inspirerande så kanske den får pågå 70% av tiden och så stryker jag resten. Känns en utmaningar seg så kortar jag av den eller tom "snabbspolar". Exempel: ni lyckas övertala personen att släppa förbi er och två händelselösa dagar är ni framme...
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Det är ju i egentligen väldigt svårt, om man tänker att scenariot i utformningen av sin text verkligen ska passa in på det utsatta tiden (och inte heller vara för kort). den enda vettiga vägen som jag har erfarit framåt är speltest.

Mer praktiska handgrepp:
  • Identifiera sektioner att kapa, sådant som inte är intrigbärande
  • Färdiga RP, förberedda eller från tidigare äventyr (om vi inte pratar väldigt enkla spel på området, vi t.ex. gjorde RP till Mörk borg samma kväll som vi spelade, det var lugnt)
  • Klipp hårt så fort spelarna tagit ett beslut
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,219
Jag skulle nog säga att det enda som gäller för alla scenarion oavsett system är att lära sig att timeboxa. Till och med oavsett om det är one shot eller ordinarie spelmöte, men förstås än viktigare i en one shot.

Tänk vilka saker som måste med i scenariot. Verkligen måste. Presentation av RP och viktiga SLP, twisten i storyn, slutet, kaffepaus i mitten. Fördela tid så du kan ha god tid för dem alla. Hur mycket tid har du över? Fördela dem jämnt på övriga scener och en budget för tidsbuffert. Bufferten är viktig.

Det här gör massor för att du inte ska ha problem mot slutet och tvingas stressa igenom spelets punchline. Snåla med bufferten i början, var generös i slutet. Klipp hårt, och låt inte tiden IRL gå i onödan.

Tror det är den insikt som gett mig mest som SL.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Hur gör du som spelledare för att planera one-shots?
Oftast bygger jag det runt en generell idé eller inspiration. Hämndfilm. Cyberpunkheist. Hovintriger. Splatstick. Skriver helst rollpersoner i förväg så upplägget blir lite mer som på konvent och för att slippa förklara regler och/eller vänta på den som har svårt att fatta beslut.

Även tiden brukar bli ungefär som på konvent, med 5-6 timmar. Har ibland varit färdiga på betydligt mindre eller på mer än en session på grund av gruppdynamiken. E.g., alla dog snabbt, eller vi tyckte det var roligt och fortsatte spela.

Brukar välja regler jag själv kan väldigt väl, regler som går snabbt att förklara, regler specifikt skrivna för senariot, eller köra friform.

Resultatet kan bli typ såhär. Någon dag kommer jag renskriva fler one-shots. Hanns med rätt många förra året.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Tror nyckeln till att det blir one-shots är att inte låta tempot avta, förresten. Börja mitt i action. Klipp hårt och ofta, och låt spelarna göra detsamma om det funkar i er grupp. "Vi drar till X" —> "Ni är där, har blivit serverade lite kaffe, och X har berättat vad som hänt"... Etc.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,512
För one-shots tycker jag generellt att det är bra med enkla regelsystem. Tiden räcker sällan till för att förklara avancerade regler, och det är också oftast äventyret som är det spännande.

Jag brukar ordna färdiga rollfigurer om de tar mer än säg 20 minuter att göra. För riktigt enkla spel får spelarna dock göra egna rollfigurer. Rollfigursskapandet är ändå ett bra tillfälle att förklara grunderna i reglerna tycker jag, och det är inte heller fel om spelarna får fästa sig lite vid sina figurer.

När det gäller själva äventyret brukar jag tänka att resan ska vara minst lika intressant som målet. Då är det inte så viktigt om vi hinner spela klart. Så intressanta delar/delmål är en bra grej. Det är också bra med en viss flexibilitet. Kanske någon del som kan passera väldigt summariskt om tiden är knapp, eller få ta långt dit om det är mycket kvar av spelpasset. På så vis kan jag som spelledare göra äventyret lagom långt.
 
Top