Nekromanti Konsten att fortsätta skriva

PVC

Veteran
Joined
5 Jun 2005
Messages
176
Location
Luleå
Jag hänvisar alla er icke-sentimentala läsare till den röda texten.

När jag fört kom till rollspel.nu för ett par år sedan planerade jag att själv skriva ett rollspel. Jag gick i gymnasiet och hade i stort sett hur mycket fritid som helst. På bara ett par veckor hade jag snabbt slängt ihop något som jag då var mycket stolt över men idag tittar tillbaka på och tänker: Herregud, hur kunde jag vara så naiv. Icke desto mindre fortsatte jag och märkte snabbt att det fanns saker som behövde utvecklas, förbättras eller helt enkelt bytas ut.

Drygt ett år efter påbörjat projekt kände man inte alls igen de ursprungliga dragen och projektet hade utvecklats enormt. Oturligt nog (ur det här perspektivet) flyttade jag i den vevan och pluggar sedan dess på heltid. Skillnaden är allt annat än marginell; all den tid jag tyckte att jag hade försvann ut genom fönstret. De ensliga stunder då man inte sitter med näsan djupt nedtryckt i en tre kilo tung bok med fontstorlek 8 skriven på engelska är det sista man vill göra sätta sig och slava framför ett tangentbord. Varenda gång man försöker uppmana en gnutta viljestyrka kväses den så fort man inser att man glömt bort precis allting man så gärna ville skriva för ett år sedan.

Att skriva rollspel i sig är en fröjd men de gånger lusten faller på har man antingen inte tid eller så fallerar intresset fort när man inser att man inte skrivit något produktivt på snart 14 månader. När jag nu sitter här insvept i den allra tyngsta tentaångesten inser jag: Never in bollhavet att jag kommer hinna skriva färdigt någon gång de närmaste fyra åren. Den omedelbart därpå följande tanken är: Inte knövlen lär det väl bli lättare att hitta tid till det här när man är utexad och ska börja jobba. Således:

Uppanbarligen finns det folk som klarar av att skriva rollspel vid sidan av sina vanliga sysselsättningar; det finns det goda exempel på här på forumet. Jag menar, inte är väl jag den ende på hela det här forumet som har svårt att hitta tid för att uttrycka sin kreativitet. Hur gör alla ni andra egentligen?
Var hittar man ork att skriva, inspiration att skriva och framförallt tid och möjlighet att skriva?

//PVC - skyller den molokna tonen på djup tentaångestdepression :gremcry: .
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
  • Gör skrivandet till rutin. Avsätt ett par timmar varje lördag för skrivande. Även om du faktiskt inte skriver, sitt ändå på plats och försök tvinga ur dig nåt.
  • Motionera. En sund själ i en sund kropp och allt sånt.
  • Sov ordentligt. Ork och inspiration kommer aldrig när man är toktrött efter två veckor med max sex timmars sömn per dyng.
  • Låt bli MMOer. De äter tid.
  • Ha ett välbalanserat liv med ett jobb som du trivs på! Det finns inget som dödar ork så effektivt som stress från ett obalanserat liv och ett jobb som du har ångest inför utsikten att gå till det på måndag morgon.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,636
Location
Rissne
Något som hjälpte mig massor var att skaffa något att skriva på. När jag läste på högskola pendlade jag en del, så jag satt ofta på tåg eller buss. Då var det väldigt lagom att ha med sig en handdator (min är en urgammal Psion 5mx som mest duger till just ordbehandling). Än idag skriver jag en hel del på den - generellt kan jag säga att omkring 70% av det jag överhuvudtaget får ner på papper, i överförd betydelse, är skrivet på min handdator. Helt enkelt för att jag kan ha med mig den jämt och skriva när jag får inspiration och ork och tid...
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,118
Location
Ereb Altor
PVC said:
Var hittar man ork att skriva, inspiration att skriva och framförallt tid och möjlighet att skriva?
Man kan lätt föranledas att tro att det har med självdisciplin att göra. Men det gör det inte, för det saknar jag fullständigt. För egen del handlar det om glädje. Nu vet inte jag hur du disponerar din tid, men jag tror att nästan alla tror att de har mindre tid än vad de faktiskt har. Jag har två barn, är gift, jobbar heltid, pluggar lite, tränar 2-3 ggr/ vecka, spelar i ett band, betar av TV-serier i en sanslös fart, går på krogen, spelar rollspel med 2-3 gäng... Och skriver rollspel.

Var hittar jag den tiden? Beats me, men jag gör det.

Lite mer konstruktivt. Ju mer text du skriver, desto tyngre blir det. Det låter självklart, men skillnaden är enorm på att skriva 10 och 100 sidor. Det är inte 10 ggr jobbigare att skriva 100 sidor, det är 1000ggr jobbigare. Så du kan säkert räkna ut en snygg kurva som visar var ditt break even ligger. :gremsmile:
Om inte, så är mitt enda råd - känn dig själv. Det finns inget magiskt elixir som får dig att producera. Antingen så gör du det, för att du tycker att det är värt det, eller så gör du inte det. Så enkelt är det.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,547
Location
Slätta
PVC said:
Var hittar man ork att skriva, inspiration att skriva och framförallt tid och möjlighet att skriva?
Lite osorterade tips:
* Skifta fokus. Skriv om det som är roligast just nu. Om du kör fast eller tappar suget för något, skriv om någon annan del. Nöj dig med stördord och lösryckta fraser.
* Skaffa ett bollplank.
* Tid är inget man har, tid är något man tar sig. Om du vill arbeta med ditt spel, ta dig tid. Börja med att ta tio minuter per kväll. Jag upplever i alla fall att det får hjärnan att tugga på lite i bakgrunden under dagen om man vet att man skall jobba med det på kvällen.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,909
Location
Port Kad, The Rim
Tid tar man sig. Jag utnyttjar sloetid paa jobbet foer att skriva baase romaner och rollspel. Varfoer ska jag rulla tummarna naer kollgeorna foersenar mina projekt?
 

PVC

Veteran
Joined
5 Jun 2005
Messages
176
Location
Luleå
Tack för dina goda råd. Det mesta hade jag redan tänkt på men jag ska definitivt försöka schemalägga mitt skrivande lite mer. Dessutom ska jag verkligen försöka skaffa mig en projektwiki. Det måsta vara i det närmsta ett optimalt sätt att (o)sortera tankarna när man spånar. När jag läste det var min första tanke: "Varför hade jag inte tänkt på det förut". Återigen tusen tack.
 

PVC

Veteran
Joined
5 Jun 2005
Messages
176
Location
Luleå
Jag antar att summan av kardemumman av ditt inlägg är: Ha alltid med någonting att skriva på. Jag äger personligen inte en handdator men väl en någorlunda smidig laptop som jag ska försöka släpa med mig oftare.
 

PVC

Veteran
Joined
5 Jun 2005
Messages
176
Location
Luleå
Du har nog alldeles för rätt i det du säger. Med största sannolikhet finns tiden någonstans; den måste bara plockas fram. Frågan är bara var man ska börja leta efter den.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,636
Location
Rissne
PVC said:
Jag antar att summan av kardemumman av ditt inlägg är: Ha alltid med någonting att skriva på.
Absolut. Framförallt något som alltid kan vara lättillgängligt och t.ex få plats i en ficka.

PVC said:
Jag äger personligen inte en handdator men väl en någorlunda smidig laptop som jag ska försöka släpa med mig oftare.
Problemet är just det - "någorlunda", "släpa"... Det jag snackar om är att alltid ha något i jackfickan, som är tillräckligt lätt och oskrymmande för att kunna vara med - jämt. Inget släpande, inget man tänker på. Det ska bara med.

Psion tillverkade en hel hoper bra handdatorer med QWERTY-tangentbord, om du hittar en 3, 5 eller 5mx så rekommenderar jag dem. De är stora som en lite större plånbok och man vänjer sig snabbt vid att skriva på dem.

De har några år på nacken, men de håller ganska bra och brukar dyka upp på Tradera med jämna mellanrum.


Det finns till exempel en Psion Revo riktigt billigt på Tradera just nu. Liten och smart.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det är ett smart tips... jag har en liten HP handdator i fickan som jag använder för samma sak... tyvärr saknar den ett vettigt tangentbord, så man får använda en stylus... men jag har ändå skrivit massor på den; speciellt om man vill få ner idéer som man ska vidareutveckla senare. Sen har den Wifi, så det är lätt att maila texter till sig själv, till exempel.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Är det inte enklare att skriva för hand än med på en handdator med stylus? Det skulle nog jag tycka i alla fall.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,636
Location
Rissne
Dimfrost said:
Är det inte enklare att skriva för hand än med på en handdator med stylus? Det skulle nog jag tycka i alla fall.
Det beror kanske lite på. jag hatar att skriva för hand, oavsett sammanhang. Min handstil är förskräcklig och jag får kramp i handen. Och då ska vi inte ens snacka om hur ofta jag måste skriva om bokstäver när jag skriver med stylus...

Jag skriver många gånger snabbare och bättre på ett riktigt tangentbord. Civiliserade människor är ju vana att skriva på ett civiliserrat sätt, liksom, och man får dessutom snabbt in en hög hhastighet i att skriva med tummarna.

Med en stylus är det typ... Rita ett A, vänta en sekund, rita ett N, vänta en sekund, rita ett U, vänta en sekund, rita ett S, vänta en sekund, hoppsan den trodde att jag skrev ett Z... sudda, rita S igen...
 

PVC

Veteran
Joined
5 Jun 2005
Messages
176
Location
Luleå
Instämmer helt och fullt med krank. Jag kan visserligen skriva hyffsat snabbt för hand, men det ser egentligen inte ut som någonting alls och även om jag kan läsa det så är dess betydelse inte alltid uppenbar vid första anblick utan kräver en mer ingående analys.

Punkt två som i min mening är mycket viktigare är:

Om man skriver för hand så gör man det mest för att kluddra ner en idé eller liknande och bryr sig då inte om att strukturera det man skriver. Resultatet av det blir fyratusen papper av blandade ursprung; en del linjerarde, andra rutade, somliga blanka, av alla möjliga storlekar från A4 till A6, ibland till och med motsvarande reklamblad eller servetter. Att sedan få någon som helst ordning och reda på sina tankar ur en sådan bunt är för mig omöjligt. I digital form finns det nämligen något som man den verkliga världen skulle vara i stort behov av: en sökfunktion.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Jag uttryckte mig otydligt, ser jag nu. Jag menar alltså att det borde gå mycket fortare att skriva för hand, med penna i ett litet block (jag gillar anteckningsböcker i a6, till exempel, går fint ned i fickan), än med stylus på en handdator. Qwerty-tangentbord går naturligtvis mycket snabbare än att skriva för hand.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,636
Location
Rissne
Dimfrost said:
Jag uttryckte mig otydligt, ser jag nu. Jag menar alltså att det borde gå mycket fortare att skriva för hand, med penna i ett litet block (jag gillar anteckningsböcker i a6, till exempel, går fint ned i fickan), än med stylus på en handdator. Qwerty-tangentbord går naturligtvis mycket snabbare än att skriva för hand.
Ah, då förstår jag.

Som jag ser det:

Tangentbord > pennaochpapper > stylus

Stylus är sämst om man vill skriva något annat än snabbt kladd. Jag, till exempel, har ju skrivit i stort sett all icke-regeltext till Evolutionens Barn på min handdator - på tåg, bussar etc. Det skulle jag inte kunnat göra med en stylus, det lovar jag.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
ja lite snabbare är det nog.. men då kan man ju inte sitta och editera i texten på plats... och dessutom behöver du skriva in den i datorn sen... så hastighatsmässigt går det på ett ut. Minus ordebehandlarfunktioenrna då.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
på min HP så klickar jag på ett mini-tangentbord med stylusen... går faktiskt rätt fort när man är van.
 
Top