Nekromanti Konsten att bota lykantropi

Aerid

Veteran
Joined
23 Dec 2000
Messages
107
Location
Henån, Sverige
Jag spelleder för tillfället ett äventyr där rollpersonerna träffar en mäktig trollkarl med sjukdomen lykantropi (han är en varulv).
De måste nu komma på ett sätt att bota, och inte döda honom eftersom han samtidigt ska hjälpa dem med en del grejs.

Alltså, vet ni hur man botar varulvar utan att skada dem?
En av rollpersonerna föreslog tex att varulven i fråga skulle äta upp en annan varulvs hjärna...


//Aerid
 

Silke

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
248
Location
Vällingby, Stockholm alltså...
Tja det finns besvärjelser för detta i DoD expert o -91:an.

Äta upp en annan varulvs hjärna är nog lite väl drastiskt... men du som SL kan ju alltid hitta på något annat som t.ex. en drog bestående av lite svårinhämtade ingredienser eller liknande...
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Det enklaste och fantasilösaste är nog ritualen BOTA LYKANTROPI (eller liknande) som finns i Drakar och Demoner Gigant samt i Magi-boxen (om jag inte minns fel).

En förhoppningsvis mer intressant lösning vore att den drabbade måste botas under en månförmörkelse, vilket ger anledning till fler äventyr. Först måste man finna en god astrolog som kan förutsägga tid och plats för en månförmörkelse, och sedan måste man hinna till platsen innan himlafenomenet inträffar. Faror på vägen (inte minst fullmånar) samt tidspress borde kunna resultera i många spännande spelmöten.

Eller nåt.

/Baldyr

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 

Aerid

Veteran
Joined
23 Dec 2000
Messages
107
Location
Henån, Sverige
Visst...

...finns det även besvärjelser och böner i DoD6 som kan bota lykantropi men det krävs då så mäktiga magiker eller präster att detta nog kan uteslutas.

"...hitta på något annat som t.ex. en drog bestående av lite svårinhämtade ingredienser eller liknande..."

Någon byäldste föreslår en rad olika ingredienser som kostar en massa blod, svett och tårar och när de slutligen ska bota varulven visar det sig att det inte fungerar./images/icons/smile.gif






//Aerid
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,536
Location
Helsingborg
Re: Visst...

"<EM>'...hitta på något annat som t.ex. en drog bestående av lite svårinhämtade ingredienser eller liknande...'

Någon byäldste föreslår en rad olika ingredienser som kostar en massa blod, svett och tårar och när de slutligen ska bota varulven visar det sig att det inte fungerar.</EM>"
Kul idé. /images/icons/smile.gif En drog låter för mig som ett temporärt sätt att få slippa förvandlas. Ha en besvärjelse som botemedel är rätt lamt (fast har spelaren <EM>köpt</EM> den ska denne få använda den och få berf för att denne varit så förutspående).
Roligast vore nog om man forskade i hur sjukdomen kom till.
1. Kanske var det en gud som straffade en människa genom att låta denne få sjukdomen och personen kunde bara slippa sitt straff genom att utföra en gärning.
2. Eller så uttalade guden en förbannelse över personen och att denne och dess avkomlingar kommer att få sjukdomen och att personen bara kunde slippa undan genom att utsättas för solljus på natten. Personen försökte bli av med sjukdomen genom att gå till en trollpacka. Trollpackan misslyckades men lyckade göra att hans son slapp ärva sjukdomen. Men trollpackans kur gjorde att sjukdomen istället spreds genom att varulven bet en varelse.
Nu råkar det finnas ett magiskt föremål som kan lysa lika starkt som en sol. Den användes bl.a. i ett fältslag där föremålet gjorde stora delar av den andra armén blind för en stund. RP:na kan försöka hitta det föremålet.
3. Personen som fick sjukdomen/orsakaden den hette Lykan (därav namnet lykantropi).

Bara man kommer på en orsak hur sjukdomen kom till så kan man nog ta och hitta på ett sätt att bota den..

/[color:green]Han</font color=green> som bara malde på
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Varför blev magikern lykantrop?
Jag skulle kört på sagostúket; han har utfört en förbannelse som bara kunde botas med X, som helst inte skall vara ett fysiskt föremål för någon "quest" utan något i stil med "vinna en kvinnas sanna kärlek" eller något.

Vad skall då RP göra? Tja, de kan ju få veta att den där förbannelsen aldrig kan brytas om trollkarlen får reda på att han gör X för att bryta den; då är det fusk. De måste alltså placera honom i en situation där han kan botas. Gruvligt svårt men intressant.

Den vanliga lykantropi = smittosam sjukdom är en förbålt trist idé, EMU.

Nightowl, varulv-wannabe, som åt för lite till middag - skulle just nu kunna sluka ett pojkband!

"If it hasn't got exploding ninja lesbian vampires who can sing, then I'm not interested, sorry."
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,536
Location
Helsingborg
<EM>...som helst inte skall vara ett fysiskt föremål för någon "quest"...</EM>"
Det magiska föremålet var bara ett förslag på <EM>hur</EM> man skulle tänkas kunna lösa det.. Det med solstrålar kan lika gärna vara nå't kryptiskt som spelarna ska komma på, men det är att kräva lite för mycket för dem.

/[color:green]Han</font color=green> som nog borde ha skrivit att det bara var ett förslag i sitt tidigare inlägg
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Jag skulle kört på sagostúket; han har utfört en förbannelse som bara kunde botas med X, som helst inte skall vara ett fysiskt föremål för någon "quest" utan något i stil med "vinna en kvinnas sanna kärlek" eller något.</I>

Ok så länge han inte får ett gäng talande tekannor och ljusstakar på kuppen. (-:

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Käre Han, mitt inlägg var inte en direkt pik mot ditt förslag; i min vanliga självcentrering hade jag inte ens läst det ordentligt! :)

Att leta efter en artefakt ("och för alla som inte vet vad en artefakt är så är det en PRYL!" - klassiskt live-citat) har jag lite allergiska reaktioner mot för det är så utslitet, men det är inte dåligt i sig. Det är å andra sidan ett fenomen som är enkelt att hantera.

Nightowl

"If it hasn't got exploding ninja lesbian vampires who can sing, then I'm not interested, sorry."
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Tja, är man på LSD-humör kan ju _rollpersonerna_ förvandlas till talande husgeråd!

Nightowl, som inte kan sjunga _någon_ av låtarna från Skönheten 0ch Odjuret halvfalskt i duschen ens med mycket raj-raj, vilket är ett dåligt betyg för filmen när man har att göra med en oförskräckt Disneyfanatiker som honom.

"If it hasn't got exploding ninja lesbian vampires who can sing, then I'm not interested, sorry."
 
Top