Nekromanti Konsten att återuppliva en lamia

Lord Avallach

Veteran
Joined
21 Aug 2000
Messages
142
Location
Uppsala
Re: En metod som inte funkar?

En lamiasjäl, är en vanlig människoskäl och har därför rang tre. Rang och rang är inte samma sak
 

Moonshadow

Warrior
Joined
20 Sep 2000
Messages
202
Location
Visby/Skövde/Uppsala
Re: Välkommen tillbaka professorn

1. det är bara ett kanske och jag menar inte motvillig utan jag menar trasig, kapput, kan inte. Hur gärna man än vill få bollen genom det fyrkantiga hålet på brädan så kanske det inte går. :gremlaugh:

2. [color:\\"red\\"] No problems [/color]

3. Som jag ser det så handlar det inte ens om att chansa, det är självmord (för andra gången). Iofs så är kanske inte självmord det sämsta men jag skulle nog föredra att ta mig en sista titt på solen istället för att dö med en blåsbälg i armen.

4 & 5 om det var dygn som avsedes så varför krångla till det med ordet "traumaläkeperiod" som läsaren sen måste slå upp istället för att skriva det korta "Dygn" som de flesta dessutom vet vad det är :gremconfused:

7. Sant men ändå, att bli lamia känns som något man kommer att få betala för, troligen med sin själ. Jag menar lamior räknas faktiskt som demoniska vandöda.
 

Durin

Veteran
Joined
15 Jul 2001
Messages
72
Location
Stockholm
Lite oklarheter

1. Men VARFÖR är inte själen funktionsduglig?

3. Kan man få ut lamiablodet (snitt i halsen, häng honom upp-och-ned) så kan man få in nytt (Med en pump). Jag menar, här har vi en värld som man kan återuppväcka lik i, man kan nedkalla demoner och skapa stavar som skjuter eldbollar. Nog kan man väll få en nån deciliter blod i en kropp? Det räcker med lite, bara man har det kan man sedan skapa nytt blod med magi som vi redan kommit fram till, samt läka såren.

4 & 5. Ja men jag snackade fackspråk :gremlaugh:

7. Hmmm... "demonsika vandöda"? Det här var nått nytt, vad är en "demonisk vandöd"?
 

Moonshadow

Warrior
Joined
20 Sep 2000
Messages
202
Location
Visby/Skövde/Uppsala
Re: Lite oklarheter

1. Jag vet inte riktigt men, det är ju i grund och botten för "SL" att avgör hurvida den är kapput men oberoende av hur man är skapad så har man ändå under X antal år levt med den mörka drottningen i ådrorna.

3. Bara för att det finns magi så behöver det inte finnas så avanserad kirurgi, men okej det är ju upp till dig (som allt annat). Cirifalierna ligger ganska långt fram på det området.

4&5. Jag tror ändå att du har fel men det är som sagt öppet för tolkning. (i rollspel får man ha fel :gremgrin:)

7. Har nått med att de i grunden är skapade av en demon att göra, jag vet inte så nogrant.

Det verkar som jag inte kan komma dessa punkter eftersom de faller på olika tolkningar men jag ha å andra sidan kommit upp en ny. :gremwink:

8. Eftersom en solljusexponerad kropp (lamiakropp) brinner tills den bara är aska (åtminstone i min tolkning) så innebär det att den fortsätter att vara lamia trotts att den är död. Alltså anser jag att detsamma bör gälla för biotropi som inte fungerar på vandöda. (ink. döda vandöda).

9. när du räknar på hur länge kroppen varit död räknar du då från att lamian dog eller från att alven dog, trotts allt så har blodet som fick den döda kroppen att fungera försvunnit. (lite av ett halmstrå, jag vet).

10. Det känns så fel. (i rollspel så är detta ett vetenskapligare argument än det först verkar.)
 

Durin

Veteran
Joined
15 Jul 2001
Messages
72
Location
Stockholm
Re: Lite oklarheter

8 och 10: Nja jag tror att det här med att kroppen brinner upp är något man får på köpet av lamiablodet, dvs. det som jag tror gör kroppen till lamia. Tar man bort blodet är inte kroppen en lamia längre. Som det står i Vandöda så var det solguden Helion som svor att döda thanatas bran om dom visade sig för hans ansikte. Men nu är ju inte alven nån thanataunge längre? Och av tidigare nämnda skäl så tror jag att biotropin fungerar.

Men en sak är värt att nämna, och det är att hela min teori står och faller på om det är lamiablodet som gör lamian. Som jag tycker så borde det vara så (se allt jag tidigare skrivit) men det finns ju tydligen inget "rätt" eller "fel här. Regeler för detta saknas, men som jag tycker så borde det gå, om det här med blodet stämmer..

9: Jag räknar från det att lamian dog. Kroppen har ju hållits intakt under perioden den har "levt" som lamia.
 
Top