Nekromanti Konsten att återuppliva en lamia

Durin

Veteran
Joined
15 Jul 2001
Messages
72
Location
Stockholm
Går det att ge en lamia "nytt liv"? Alltså se till att lamian inte är en lamia längre..?

Kanske genom att operera in fruktansvärt många biotropiska kongelat i kroppen på honom, injecera 12 liter blod från en dödlig, operera bort huggtänderna eller nått? Genomföra en 20 magnituders-ritual?

En av mina rollpersoner är en alv, som har tröttnat på bloddrickande och nu vill "ut ur mörkret".. går det?
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Det finns ett enkelt sätt. Kapa huvudet av killen.

Nej, men på sidan med allvarligt menade svar, så nej, det tror jag inte. Lamior påverkas inte av biotropiska filament, och nekrotropiska lär inte göra någon större nytta.
Kroppen är död helt enkelt, alvens själ råkar bara sitta fast i den.
 

Khûrz

Veteran
Joined
10 Jul 2003
Messages
19
Location
Inte hemma IAF
Det kanske skulle gå om man kunde lära alven/lamian Schamnism. Jag kommer inte ihåg om lamior kan det, har för mig att de har tre nivåer svårare att lämna kroppen eller nåt men för en väldigt skicklig schaman/lamia/alv borde det kanske gå. Däremot är det ju ganska tidskrävande att komma upp i den höga färdighetsnivå som krävs. Fast en Lamia/Alv har väl ganska gott om det. Om man lyckas är det ju därefter bara att hitta en annan kropp att besätta (vilket förmodligen inte uppskattas av den tidigare "ägaren" och förmodligen skulle ogillas av andra schamaner också). Jag skulle säga att i åtminstone "mitt" Mundana är det möjligt om det kan var till hjälp.

Baserade faktiskt ett äventyr på en lamia som ville lämna sin kropp och "bli vanlig" igen. Det var ganska episkt så RP lade väl halva lamiasläktet i ruiner innan äventyret var över och ingen fick ut särskilt mycket av det. RP lurades nämligen av de andra Lamiorna att tro att Lamian som ville fly bara lurades och hade förrått RP. Så allt slutade med att Lamian som ville fly dödades (oklart av vem) och RP klarade sig med nöd och näppe ur det hela i tron att Lamian som satte igång allt bara försökte "ta deras själar" eller nåt sånt. Kul hade vi iaf.
 

Durin

Veteran
Joined
15 Jul 2001
Messages
72
Location
Stockholm
En metod som kanske funkar?

Hmmm, jag ser här i vandöda-boken att lamior inte kan lära sig schamanism. Tusan också.

Men det här då:
1) Fördriva lamians själ från kroppen med effekten "döda". Då är ju lamian död. På riktigt :gremgrin: En på allvar död lamiakropp är väll som vilken död kropp som helst?

2) Låsa in själen i ett pentagram

3) En lamias blod verkar vara det som ger honom/henne sina förmågor, till en viss del. Övriga organ ruttnar ju inte bort om jag förstår saken rätt, dom är funktionsdugliga men används inte. Alltså: Töm kroppen på blod, och fyll den med nytt blod från en livs levande alv!

4) Med hjälp av magiförnimmelse känna av om någon form av magi fortfarande är i omlopp (JA, magikern måste vara *duktig*), och isåfall använda effekten "riva sönder väv" för att ta bort den oönskade effekten.

5) Använda effektekten "ge liv" för att åter föra in själen i kroppen (själen har ju väntat i ett pentagram)

6) Använda effekten "hela trauma" för att läka ihop allt som eventuellt kan ha skadats under själva genomförandet.

7) Klar!!!

Kan detta vara något? Naturligtvis måste alla inblandade vara extremt duktiga på det dom gör, och det kommer att bli dyrt. Men rent teoretiskt: Vad sägs?
 

Moonshadow

Warrior
Joined
20 Sep 2000
Messages
202
Location
Visby/Skövde/Uppsala
Re: En metod som inte funkar?

1. En lamia dör inte av döda eftersom nekrotropi oberoende av vilken effekt verkar helande på lamior.

2. En lamiasjäl skulle kräva ett provisoriskt pentagram av nionde magnituden, med provisera 18 magnituder (Svårt)

3. Hur svårt slag mot läkekonst tror du det kan vara för att fylla en död kropp?

4. Det som gör en lamia till en lamia är permanent efter som det håller längre än några minuter och samma lamia kan göra flera nya vilket även utesluter provisoriskt. (Permanenta vävar går inte att riva eller känna för den delen).

5. Eftersom kroppen av ovan nämda orsaker fortfarande är en lamia (om än en mycket misshandlad sådan) så kommer biotropin helt enkelt bara att skada kroppen.

6. se ovan.

7. klart skulle jag nog inte kalla det.

:gremlaugh:
 

Durin

Veteran
Joined
15 Jul 2001
Messages
72
Location
Stockholm
Re: En metod som inte funkar?

Lite av det du säger stämmer nog, men inte allt....

1. OK, kärnproblemet är att få bort den där j-kla själen. Och som du säger så helas dom nog av nekrotropi. Fanken. Då finns det två sätt: Sätt #1: Skvätt vigvatten (motsvarande) på den rackaren tills han är död. Sätt #2: Knuffa ut själen från kroppen med andestrid (Svårt som f-n, men det går. Och att hitta en villig schaman är också svårt som f-n, men det är ju teoretiskt möjligt). Nu är han DÖD! På riktigt!

2. Det skulle ta 64 timmar att genomföra den nödvänliga ritualen. Men alla svårighetsslag skulle bli Ob4T6. Är man ett litet team så går det.

3. Man måste inte fylla hela kroppen. Men en del. Och det blir svårt och tidskrävande. Men om man är flera så går det nog. Senare kanske man kan återbilda blod med "biomantisk blodåterbildning" eftersom...

4 & 5. ...Lamior >inte< tar skada av biotropi. Citat ur Vandöda-modulen: "Till skillnad från vanliga vandöda tar heller inte lamior skada av biotropiska besvärjelser." Jag tror att om kroppen är död på riktigt, och inget äckligt lamia-blod finns kvar, så borde inte kroppen i sig ha kvar sina lamia-förmågor.
Och vid närmare eftertanke: Då måste man ju inte ta bort någon väv heller.
Kroppen mår nog inte så bra, men den helar man med magi. "Hela trauma"

7. Hämta själen med effekten "ge liv". Klart. Eller?
 

Moonshadow

Warrior
Joined
20 Sep 2000
Messages
202
Location
Visby/Skövde/Uppsala
Re: En metod som inte funkar?

1. Eftersom en lamia har en rang och därmed ett svårare sant namn så anntar jag att det på något sätt måste "modifiera" själen. Vigvatten? ja ja alla sätt är ju bra utom de dåliga.

2. jasså 64 timmar visst jag orkar alvarligt inte räkna på hur många slag det blir och hur troligt det är med fummel men ok i teorin.

3. hur mycet tycker du är rimligt? bara de stora artärerna? och åter igen HUR, med en tratt?

4&5. även om det inte skadar en vam... förlåt en lamia så vet jag inte om det vore helt nyttigt heller, dessutom så får du bara gör det en gång per läkeperid vilket om man tolkar det snällt innebär att man får hela den en gång. Eftersom en lamia tål aningen mer än den alv som ska uppväckas så anntar jag att en ritual är på sin plats. men dra inte ut på den för länge eftersom kroppen kommer att ta ob1t6 yterligare trauma per dygn som den är död, blodåterbildning är också en gång per läkeperiod tror jag (orkar inte gå efter boken). Hur som helst är det tillräckligt svårt att få allt det där att funka så att problemet med hurvida han fortfarande räknas som lamia är försummbart.

7. Denna punkten är den som är den som jag har minst problem med men jag skulle nog ändå säga "tillbaka till ritbordet proffesorn"

:gremlaugh:
 

Durin

Veteran
Joined
15 Jul 2001
Messages
72
Location
Stockholm
Professorn är tillbaks från ritbordet =)

Tjaa, detta är ju naturligtvis minst sagt skitsvårt. Det vi ska försöka göra här är att "undo" något som Thanata, en av dom allra ondaste mörkerfurstarna, har skapat. Så det är ju ingen hemuppgift eleverna på legio colonans skolor kan tänkas få :gremcrazy:

1. Det går ju att få ut själen ur kroppen. Där är vi nog överens. Använd något lamian tar skada av helt enkelt. Eller knåpa ihop en fyndig besvärjelse. Alven kommer nog inte vara någon mr. universum när han vaknar, men skit samma! :gremlaugh:

2. Yupp, 64 timmar. Och så säger vi att vi använder kongelat. Visst, det blir dyrt. totalt 9 semotropiska och 9 ataxatropiska. 18 st alltså. Inga svårighetsslag för alstring, och för effekterna (pentagram och provisorisera): ett slag per effekt med ob4t6. Totalt 2 st slag. Det är ju inte så hög fummelrisk?

3. Att tömma kroppen på blod är ju inte så svårt. Man gör helt enkelt som slaktarna :gremlaugh:
Sedan får man väll föra in så mycket blod det bara går med ett instrument som ser ut som en blåsbälg med en slang kopplad till. Det viktigta är ju att få in bara lite blod, så att man senare kan göra så att det blodet "förökar sig" med besvärjelsen.

4&5: Rätta mig nu om jag har fel, men visst står det väll i regelboken att en läkeperiod är: trauma 1 gång/dygn. Blod: 1 gång/varannan timme? Förresten, när jag bläddrade i "mystik & magi" såg jag en ritual man kanske skulle kunna använda: Den sargade kroppens procedur. Ritualen återupprepas tills dess att kroppen är i livsdugligt skick. OK, för att kroppen faktiskt är död, men när det faktiskt är magi med i bilden så borde det ju gå? OK kroppen får ob1t6 trauma/dygn, men detta kontras ju av de magiska effekterna?

7. Såååå vad sägs?
 

Durin

Veteran
Joined
15 Jul 2001
Messages
72
Location
Stockholm
Glömde en sak om lamior och biotropi

Jag har en teori om varför inte lamior påverkas av biotropi:
Dom behöver det för att överleva!

En lamia måste ha blod från levande varelser. Annars dör den. I blod finns nämligen, enligt deras lära (se religionsmodulen) den "livgivande kraften", eller små mängder biotropi kanske? Jag tror att det har ett samband med att dom inte skadas av biotropi, och därför borde dom också påverkas av biotropiska besvärjelser på det sättet det är meningen att besvärjelsen ska verka.

Men det är ju bara en teori...
 

eoz

Veteran
Joined
28 Jul 2003
Messages
49
Location
Umeå
Alltså går det inte bara att döda den, och sedan återuppleva kroppen med ge liv... Okej att man måste hela den, men det går faktist att hela en död kropp också! Alltså: Man dödar kroppen, skapar med magier nytt blod i den, och helar sönder den med ritualer. Sedan ger man bara tillbaka själen till den dåvarande friska kroppen??? Jag trodde iaf att själva Lamiandet bara satt ihop med kroppen till man dog...
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
*Harklar sig*

Do not fear, Mouja is here! :gremwink: Jag vet.. väldigt lamt..

Jag har inte tagit mig orken att läsa igenom de andras inlägg (loggade prexis in för första gången på flera dagar.. ganska hemskt att vara utan wrnu).

Då en lamia skapas dör (dödas) kroppen och själen blir låst till denna, för att då "låsa upp" kroppen från själen borde ju vara att döda den... eller? Men jag skulle inte tro det..

En lamia drivs på nekrotropisk energi och själen som är låst "lever" medan kroppen är död. Själen är låst och kan inte "låsas upp" från kroppen. Den är permanent fast spikad i denna. Skulle man döda kroppen (så skulle det för det första vara för sent) så skulle bara de nekrotropiska energierna gå sönder och kroppen inte skulle fungera, men tekniskt sett skulle fortfarande själen vara fast i kroppen (då och alltid). Själen skulle (om kroppen styckas) kanske föras in på andeplanet eller förgöras (jag är inte säker då det gäller en "vandöd själ".. fråga Drakvrede, han borde veta mer om själar och andeplanet än någon här).
Nu tappade jag bort mig... i alla fall. Dödas limians kropp sitter själen fortfarande fast i den, en gång en lamia - alltid lamia. Det enda sättet som din alv kan göra slut på sitt lidande är genom döden (ironiskt va?)...

Sammanfattning: Det går inte.. att slå ihjäl lamian vore att förstöra de nekrotropiska energierna, själen är kvar men kan ej agera. En hypotes vore att slå ihjäl kroppen och sedan försöka hela den... men då behövs nya organ, de gamla lär vara "out of order" då de inte använts på ett tag.
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Re: Professorn är tillbaks från ritbordet =)

"1. Det går ju att få ut själen ur kroppen. Där är vi nog överens."

Jag är inte överens där.. :gremwink:

"3. Att tömma kroppen på blod är ju inte så svårt. Man gör helt enkelt som slaktarna "

Att kapa huvudet av honom och hänga honom upp och ned i ett frysrum? :gremlaugh:

"4&5: Rätta mig nu om jag har fel, men visst står det väll i regelboken att en läkeperiod är: trauma 1 gång/dygn. Blod: 1 gång/varannan timme?"

Inte för att jag vill sabba för dig nu men... jag tror kroppen måste vara levande för att överhuvudtaget kunna "regenerera" sig självt.

"7. Såååå vad sägs? "

Jag tror fortfarande inte att det fungerar..
 

Moonshadow

Warrior
Joined
20 Sep 2000
Messages
202
Location
Visby/Skövde/Uppsala
Välkommen tillbaka professorn

1. Jag tror att du har missförståt mig, jag betvivlar inte att lamian kan dödas och själen därigeno lösgöras. Det jag är osäker på är hurvida själen fortfarande är funktionsduglig eller om den pågrund av det onda inflytandet är och förblir en "lamiasjäl".

2. jag skulle rekomendera lite extra kongelat för att få ner tids åtgången om det går. 2 slag innebär ju att bara två magiker kan delta i ritualen vilket ger ett 32 timmars pass var som kan tänkas ge lite extra svårighet på grund av utmattningen.

3. som slacktarna, kosher lamia :gremlaugh: men jag skulle nog ändå som lamia inte lägga mit liv eller oliv i händerna på den man som innan "opperationen" visade mig en blåsbälg för att fyllapå mit blod igen. :gremgrin:

4&5 jag har inte min bok till hands nu men står det utryckligen att den kan upprepas? för på efekterna står det utryckligen EN gång per LÄKEPERIOD vilket för trauma normalt är ett dygn men när man är död läker man ju inte naturligt eller hur? Alltså är min tolkning att ska man läkas på magisk väg som död så får det gå på en gång eller inte alls.

7. vi närmar oss nog men jag tror att den möka drottningen helt enkelt äger den stackars alvens själ nu och det kan ju vara ett problem eller hur.
 

Durin

Veteran
Joined
15 Jul 2001
Messages
72
Location
Stockholm
Att få ut själen går

Lamians själ verkar kunna avlägsnas från kroppen.
Ur "Nekromanti & Vandöda": "En lamias själ är starkt bunden till kroppen och kan inte använda sig av färdigheter som schamanism eller andeförnimmelse. Detta gör även att svårigheten att kasta ut hennes själ är tre nivåer svårare (+Ob3T6)"

OK, det är svårt, men det verkar ju gå?

Och sedan blodet. skär ett rejält snitt över halsen och häng lamian upp och ner.

Ja en kropp måste leva för att regenerera sig själv, men det kan väll eventuellt funka med magi? Tror att jag ska testa :gremlaugh:
 

Durin

Veteran
Joined
15 Jul 2001
Messages
72
Location
Stockholm
Re: Välkommen tillbaka professorn

Sådär ja, efter en lång helg av bakfylla är professorn tebax..

1. Det här fattar jag inte riktigt. Varför skulle inte själen vara funktionsduglig? Alven VILL ju vara vanlig, om han får tillbaks sin vanliga kropp så kommer han ju bete sig som vilken annan alv som helst. Och om den skulle vara en "lamiasjäl", vad händer då? Kroppen lever och behöver inte dricka blod. Själen kanske är svårare att knuffa ut ur kroppen med andestrid, men vad mer för skillnad skulle en lamiasjäl i en alvkropp göra?

2. Ja visst, massor av kongelat :gremsmile:

3. Jaaaa men du vet att den här lamian (eller alven) vill till varje pris bli vanlig igen. Dör han under "operationen" så får det vara så. Han är redo att chansa.

4&5. Naturligtvis självläker inte en död kropp. Men om man skall gå enligt reglerna så står det ordagrant att en traumaläkeperiod är ett dygn. Och om du då använder magi en gång per dygn så kanske det går? Det är ju trots all MAGI! :gremlaugh: Det står ingenstans i reglerna att det inte går, men jag fattar ju att neogames säkerligen inte hade tänkt det, men en av dom fina sakerna med att vara SL är att man kan agera regeltolkare när sådana här situationer uppstår :gremlaugh:

7. Jag tror inte att den mörka drottningen äger själen. Om man tittar på hur en lamia skapas så behöver du Lamiablod, Drakblod och Aska. Samt nekrotropiska kongelat. Rent tekniskt tror jag att lamiablodet är det som bär "smittan", och jag tror inte att Thanata är med i spelet särskillt mycket. Beviset för detta borde vara att även de utstötta, som hatar nattens drottning, kan skapa lamior. Varför skulle nattens drottning vilja skapa lamior som motarbetar henne?

ALLA som har kunskapen om hur man gör och har tillgång till lamiablod kan göra en lamia. Det är lamiablodet som gör lamian, inte thanata. Jag menar, fråga en Daakpräst så säger han att Daak skapar alla nya småbarn. Ändå kan Samoritroende få barn. Daak har ingen med barnafödandet att göra, och thanata har inget med lamiaskapandet att göra.
 
Top