Nekromanti Konst på hemmets väggar?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Ända sedan jag flyttade hemifrån har jag helt saknat konst på mina väggar. Jag har bott hyfsat trångt med många bokhyllor och så, så det har liksom aldrig varit något jag tänkt så mycket på. Visst, jag har nån urgammal affisch från musikaluppsättningen av Little Shop of Horrors som är inramad, men jag har hela tiden t.ex. vägrat de klassiska ungkarlsaffisherna.

Så nu funderar jag... Vad är kutym egentligen? Vilka no-nos finns det? Blir det weird om jag fixar en massa inramade bilder från en och samma konstnär? Bör jag blanda upp det lite, för att hemmet inte ska framstå som någon form av helgedom ägnad åt konstnären ifråga?

Ett tag funderade jag på om jag bara skulle hänga upp grejer jag gjort själv, men det känns ju jäkligt egocentrerat det också.

Sen känner jag att jag inte bara kan spontanköpa från alla konstnärer jag gillar, heller. Det måste ju vara nån form av jävla ordning och helhetskänsla. Kanske. Rene Magrittes "Detta är inte en pipa" bredvid ett halvdussin Simon Stålehag-bilder?
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Var nu inte tråkig som alla andra och skaffa dig en tavla, med en blomma i en vas som motiv.
Var istället excentrisk och fäst upp storslagna verk(kopior) med religiösa, antika, storslagna etc. teman! :grin:
http://www.allposters.se/
Finns massor som Bosch, art nouveau, art deco.......
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Har du skaer som du själv gjort så smäll up dem om du gillar dem.
Jag säger så här. Det är ditt hem och det är du som ska trivas där så smäll up vad än du själv tycker om och strunta i vad andra tycker. Det är ju ditt hem.
Har du egenhändigt gjorda saker att he upp på väggarna eller på hyllor så var stolt över det. spelar väl ingen roll om det är egocentriskt eller inte. Ddit hem är ju hemmet för ditt ego så vad är det för fel med att ha egenttillverkade saker där.

Jag tycker det är mer än ok att sätta upp sina egna alster. I alla fall så länge du inte bryter dig in hos grannarna och börjar sätta upp dem där :)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
FANTASY ART och i synnerhet fantasy art med brudar är ett absolut no-no, jag hade tex den här på väggen länge, i nån sorts hån mot hela etablissemanget och/eller för att få ha ett par bröst att titta på varje morgon.

En helt annan typ av generellt no-no är nationalromantik, prerafaelitism, och alla art prints av liknande typ, möjligtvis kan undantag göras för rysk art nouveau typ Ivan Bilibin eftersom den är så godawesome att den gör alla stil-considerations null and void, men mer traddig rysk romantik typ Vasnetsov och Vereschagin går nog bort, jag har tex den här som gigantiskt art print, men har tagit det potentiellt smakfulla beslutet att inte sätta upp den - jag grunnar fortfarande på en omständighet och kontext där det somehow blir awesome att ha den på väggen, då jag är övertygad om att det existerar (i skarp kontrast till FANTASY ART). Obs! Denna princip ogiltigförklaras fullständigt om man har tavlorna i original!

Något som går bort i precis ALLA kontexter är massproducerade art prints med svartvita eller på annat sätt misslyckat pretentiösa stock photos av nakna brudar, bilar, solnedgångar, skylines, whatever; den typen riktigt genuint personlighetslösa, välavlönade män utan nämnvärt inre liv ofta har i sina hemska färdigköpta vardagsrumslösningar. Tänk den typen av bilder som kommer med ramarna ni köper på IKEA, eller som snubbar mellan 25 och 40 tar när de bestämmer sig för att vid sidan om sin karriär som IT-tekniker/jurist/börsmäklare bli hobbyfotograf *kräks*

Gråtande clowner och familjefoton går också fetbort, samt alla typer av stilleben, impressionism och modernism, men i det här fallet är det inte för att det är så awesome att det är smaköst (i kontrast till FANTASY ART och rysk nationalromantik/art nouveau). utan för att det helt enkelt är skitfult.

Så vad kan man ha på väggen? Några saker jag har på väggen och känner att folk reagerar positivt och nyfiket på, perfekta conversation pieces liksom:

Thangka med bodhisattvan Tara:



Litet idolporträtt av Ali:




samt filmaffischerna till In the Mood for Love, Xiu-Xiu The Sent Down Girl, och Sennentuntschi. Filmaffischer är överhuvudtaget en bra väggprydnad (så länge de är ordentligt inramade!) eftersom det är nördigt men inte så sunknördigt som FANTASY ART och samtidigt säer väldigt mycket om en - men det gäller givetvis att det är posters till konstiga och obskyra filmer alternativt vintage- eller alternativa posters till berömda filmer, annars framstår man inte som sofistikerad och creddig. Den som kan hitta postern till Lake Mungo får för övrigt min hand i äktenskap.

Konstiga länders och fraktioners flaggor kan också funka om man vill framstå som politiskt medveten och radikal; de gör sig bäst i annars sparsmakade, slitna lägenheter helt inredda med gratisstuff från Blocket; typ ett småsunkigt vänsterkollektiv på Möllevången. Sovjetfanor i olika former är kungen, personligen har jag även Occitaniens flagga samt Hezbollahs. Men jag har tagit ned dem så att jag istället kunde få plats med mer filmaffischer och religiös etnokitsch.

En vacker filt eller bonad uppspikad på väggen är en liten, enkel sak som kan göra underverk för att skapa en känsla av mys. Jag har en med kinesiska drakar som jagar nån form av penissymbol, men allt är möjligt, och the sky is the limit!


Jag tror att det man ska ta med sig av mitt svamlande här är: ha något på väggen som provocerar, väcker nyfikenhet, eller på annat sätt -skapar samtal- med dina gäster, då kan du verkligen inte ha valt fel. Idolporträtt på Stalin, som Slavoj Žižek har utanför sitt kontor? Varför ens tveka? Kör!

Alternativet (inte ömsesidigt uteslutande) är att ha saker på väggen som får rummet att kännas varmare, mer bebott, mindre själlöst och fyrkantigt, och då funkar typ allt som är snyggt utan att vara för vulgärt eller andefattigt, men bäst funkar (för mig iaf) saker som har varma färger och klara mönster eller fascinerande bilder; det är därför flaggorna bortrationaliserats; de var för stora fält av bara en färg. Men sen har jag även målat tapeterna i mitt vardagsrum/hobbyrum/sovrum mörkblå, eftersom vita kala väggar får mig att dö lite inombords.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Tänkte lägga till att jag förstår inte alla riktilinjer för vad man ska ha hemma på väggarna och liknande.
Personligen förstår jag inte varför man ens fundrar om vad folk ska tycka och tänka. vad som anses passande och vad somanses dålig smak.

Min regel är enkel gillar man det själv är det ok att hänga upp hemma ovasett vad det är. i alla fall så länge det inte så extrema saker att det bryter mot lagar eller liknande.

Vad fok som inte bor i hemmet i fråga tycker om saken är väl helt irrelevant. Det som spelar roll är väl vad man själv gillar. det är ju ändå en själv som ska tillnringa mest tid i hemmet så det är väl då en själv som ska tycka om sakerna som finns där inte folk som kommer och hälsar på
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
krank;n22069 said:
Ända sedan jag flyttade hemifrån har jag helt saknat konst på mina väggar. Jag har bott hyfsat trångt med många bokhyllor och så, så det har liksom aldrig varit något jag tänkt så mycket på. Visst, jag har nån urgammal affisch från musikaluppsättningen av Little Shop of Horrors som är inramad, men jag har hela tiden t.ex. vägrat de klassiska ungkarlsaffisherna.

Så nu funderar jag... Vad är kutym egentligen? Vilka no-nos finns det? Blir det weird om jag fixar en massa inramade bilder från en och samma konstnär? Bör jag blanda upp det lite, för att hemmet inte ska framstå som någon form av helgedom ägnad åt konstnären ifråga?

Ett tag funderade jag på om jag bara skulle hänga upp grejer jag gjort själv, men det känns ju jäkligt egocentrerat det också.

Sen känner jag att jag inte bara kan spontanköpa från alla konstnärer jag gillar, heller. Det måste ju vara nån form av jävla ordning och helhetskänsla. Kanske. Rene Magrittes "Detta är inte en pipa" bredvid ett halvdussin Simon Stålehag-bilder?
Om jag var du skulle jag ställa mig själv följande frågor:

Får jag mycket gäster till mitt hem? Om ja, vad vill jag vissa dem/prata om?

Om nej, vad mår jag bra av/tycker är skoj/ger mig inspiration?

När du vet svaren på de frågorna kan du börja tänka efter om du ska ha en serie bilder av samma konstnär eller ett tema eller en tentakel som står ut från väggen (finns på etsy).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Just det här med filtar och bonader är nog alldeles för hippiemjukt för mig; jag har i övrigt kämpat hårt för att bara ha snygga, minimalistiska och blockiga möbler i svart och vita väggar, så jag kan inte komma och förstöra nu =)

Just fantasy rent bokstavligen är nog inte heller nån större risk givet att jag avskyr genren som sådan med ett par små undantag, men vad skulle du säga t.ex. om Simon Stålenhags alternativ-sverige-80-talsbilder? Hans grejer är förutom Magrittes "detta är inte en pipa" (som är lite för klyschig) de enda jag riktigt fastnat för på det sättet ännu så länge...

(Nu tror jag väl att alla sett dem, men http://www.redbubble.com/people/simonstalenhag är länken ifall ni missat)

Jag funderade på att fixa en 3-4 stycken från det galleriet... Eventuellt komplettera med lite serietidningskost från riktigt duktiga snubbar som typ Mike Mignola och John Romita Jr. Sen är ju omslagen till All Hail Megatron-arcen i IDW's transformerslinje också sjukt snygga men de har jag inte hittat affisher av tyvärr.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
krank;n22069 said:
Så nu funderar jag... Vad är kutym egentligen? Vilka no-nos finns det? Blir det weird om jag fixar en massa inramade bilder från en och samma konstnär? Bör jag blanda upp det lite, för att hemmet inte ska framstå som någon form av helgedom ägnad åt konstnären ifråga?
Ja. I synnerhet om det är FANTASY ART. Jag har tex typ sju tavlor med prints av Ackegård; de har spenderat all tid sen jag fyllde 20 på vinden... inte för att jag inte älskar Ackegård, det går bara inte att ha på väggen...möjligen nån eenstaka som hallprydnad.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Om du har råd, köp relativt nutida svensk konst. Du har ju förmånen att bo i Stockholm, det finns massor med gallerier. Men om du vill komma billigare undan, åk till moderna muséet (och fotografiska) och köp vadsomhelst i deras shoppar. De har bra affischer. Och du verkar bildad.
Eksem said:
Att faktiskt köpa nutida svensk konst i orginal är ett utsökt råd.
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Vad Arfet sa, men underskatta inte fotografier. Har du någon i familjen eller släkten som fotograferat? Eller varit ute och rest? I så fall kan det vara värt att titta igenom bilderna och se om man ser något man tycker om som man kan ta förstoringar på. Själv är jag barnsligt förtjust i bilder som min far tog i Sthlm på sextiotalet, det är fönster till en annan tid, men samtidigt något man har en personlig relation till.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Finns det något vackrare än historiska kartor, flaggor och industridetaljer? Jag vill ha världskartor från 300fkr till 1000ekr, olika fina flaggor (typ Angolas som är världens mest snygga flagga!) och oljiga kullager och motordetaljer (nej inget sånt där ångpunkit bjäfs, det ska synas att det är slitet och funktionellt).

/Luna Lovegood som kanske inte är den vanliga typen av inredare dock
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Jag ska säga att jag inte är så förtjust i tanken att leta rätt på saker bara för att leta rätt på saker. Jag har hellre tomma väggar än konst som inte intresserar mig. Så antagligen blir det fantastik, för naturalism intresserar mig inte så mycket =)

Jag vet inte, jag vill väl hitta något slags sätt att jämka min egen smak med att inte framstå som en idiot. Jag kan inte ge upp någon av dem, liksom.

Hittar jag svensk konst som intresserar mig, visst. Men jag ser generellt väldigt lite konst som intresserar mig på det sättet att jag vill ha det på väggen. Jag skulle iofs kunna ta foton av typ taggar och folk som klottrat kukar på saker och hänga upp, eller nån regimkritisk konst t.ex. "Skända arbetslinjen" eller så, men... Mjeh, jag vet inte. Jag tror det antingen blir fantastik (hyfsat nutida, inte steampunk, definitivt inget fantasy, definitivt inget "naturligt" eller som antyder att naturen/utomhus skulle vara fint/bra/eftersträvansvärt, definitivt inget som antyder att handgjort är bättre eller finare eller snyggare än industriellt) eller typ arg, politisk konst av något slag.
Kärlekscraft said:
Så sant så.




krank said:
Vackra ting alltsammans! Eller okej, den med sociala medier står jag inte bakom, men de andra absolut. =)
Arfert said:
Den övre, Carl Johan De Geers original, finns som affisch på Moderna. Fanns förr i alla fall.
Kärlekscraft said:
Kan också hålla med: om julen. Den är alldels för mycket 'barnens högtid', lite nya/gamla inslag vore trevligare för oss äldre(som också upplevt samma sak många gånger om). Och sedan får man be för "Kalle Anka och hans vänner önskar en god jul" dör sotdöden i någon snar framtid. Träffade lite utlänningar(tillhörande den västerländska civilisationen) som tyckte att hela det programmet var lite bisart. Lite som vi inte har någon aningen om t.ex. någon indisk såpopera som 4-500 miljoner tittar på.
Arfert said:
Kalle Anka på julafton är en relik från en annan värld. DDR-Sverige.
 

pappapiraten

Warrior
Joined
25 Oct 2013
Messages
231
Location
Helsingborg
Enda risken att man skulle lkunna uppfattas som en idiot baserat på vad man har hängandes på väggarna är väl om man har hakkors eller nazisymbol eller liknande, annars är det nog ganska safe att hänga upp vad som helst.
 

Glasgow_kiss

Veteran
Joined
29 Jul 2010
Messages
117
Location
Göteborg
Jag skulle säga att du får ha precis vad du vill på väggarna. Bara saker av en viss konstnär, bara ditt eget, bara foton eller en blandning av allt. Det är ditt hem det är du som ska trivas, en bra tumregel är att om du tycker det så får det en plats på väggen. Själv har jag bara två saker hängandes i mitt lilla studentrum, det är en sån där tråkig bird-eye view av New York och sen är det en tavla som heter "Hund med Lans" och är gjord av nån skåning vid namn Sven "Bonde" Davidsson som jag har just för att jag tycker att den ser snygg ut.
Ymir said:
sluta upp med den här liberala attityden! självfallet får man bara ha saker på väggen som gör att man uppfattas som social elit, sofistikerad och/eller sjukt världsvan.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,819
Tavlor ska säga nåt om den/de som bor där. Att nånting bara är snyggt tycker jag är trist. I mitt vardagsrum hänger serietidningsomslag på daredevil, wolverine och spiderman ifrån allposters. I sovrummet hänger lite blandat som både jag och min flickvän gilar och i köket bilder på oss samt en broderad tavla som min mamma gjort. Du borde bara klicka runt på allposters till du hittar nåt, om du inte vill ha "riktig"konst förstås :p
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Konst på hemmets väggar har en skitfin fördel: Det enda som ser den är dom personer som kommer hem till dig och dig själv. Så, det snävar in cirkel av vilka var åsikt du behöver bry dig om en massa.

För övrigt: Tavelhyllor is the shit. De sparar inte bara en massa jobb, gör det lättare att byta vilka tavlor man har framme, de kan också användas för att sätta tex en snygg bok eller något helt annat på display.

Jag målar en hel del, så jag tänkte sätta upp tavelhyllor så jag kan sätta olika målningar på display allt eftersom. Eller snygga böcker jag antingen tycker om eller skrivit för. http://w176.deviantart.com/gallery/

Själv är jag lite nördig när det gäller ljud, så vid soffgruppen som vi sitter och spelar rollspel vid har jag en rana i höstfärger för att den ger en fin ljudmiljö. (Vet du inte vad en rana är? En sån här: http://2.bp.blogspot.com/-9o5XPDoDIH...A9+-07+020.jpg http://sv.wikipedia.org/wiki/Rana ) Och vackra färger. Och ha något så stort på väggen ger ett väldigt samlande intryck.
DeBracy said:
Tavelhyllor för finböcker (och enstaka andra saker) har jag. Helmysigt. Och, öh, rana har jag ju också, men mer för de fina färgernas skull. :)
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,350
Location
Helsingborg

Johan

Veteran
Joined
14 Feb 2014
Messages
40
Printa lite meme. "Dat face soldier" vore ju klockren om man hittade nån med bra upplösning. Eller en hånskrattande Farage. Sånt. Inget med text dock; sånt ledsnar man nog rätt snabbt på.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,415
Något som är väldigt snyggt och har MASSIVS av personlighet är de här vackra gamla växtillustrationerna som finns på äldre skolplancher och i gamla läroböcker och sådär. Gå till en loppis och verkligen rota runt i lådorna! Kanske hittar du en illustrerad flora från 1930! Ta varsamt till vara på de fina bilderna och passa på att köpa med dig några vackra och unika ramar från loppsien. Det är inte viktigt att de är enhetliga, tvärt om, det blir mer PERSONLIGT om de är lite brokiga! Rama in dina växtbilder och häng upp! Supersnyggt! Anknyter ju till att du är lärare också, tycker jag! Avsluta med ett sådant där CARPE DIEM-väggtryck!
Max Raven said:
Det finns en del awesome "utbildningsplanscher". Med krok har jag för mig. Hade en med riddare som belägrar en borg på pojkrummet. Tror det var en skolgrej från början.
 
Top