Konspirationsteorier på 1800-talet

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag har ganska god koll på dagens konspirationsteorier, men ju längre bakåt man går ju dimmigare blir mina kunskaper.
Vad fanns det för konspirationsteorier på 1800-talet?
Det är tänkt att användas i en gaslightkampanj, d.v.s. 1890-talets London med resor över hela världen från det brittiska imperiets hjärta.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,280
Jag läste Kent Wernes bok Allt är en konspiration för ett tag sedan. Han gick igenom rätt mycket om konspirationsteoriernas historia och och började redan på sjuttonhundratalet gå in på en del rätt ordentliga detaljer. Det finns kul saker att hämta där, även om det tyvärr är som @chrull säger. Allt går att koppla till ren antisemitism om man gräver långt nog.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,634
Location
Uppsala
Jag hade rätt roligt med världsisläran i en kampanj: https://en.wikipedia.org/wiki/Welteislehre

"According to his ideas, ice was the basic substance of all cosmic processes, and ice moons, ice planets, and the "global ether" (also made of ice) had determined the entire development of the universe."

Eftersom det var en jude som kom på relativitetsteorin så letade en del nassepampar efter andra sätt att förklara verkligheten. Den här är en av de knäppare. Men det är väl värt att komma ihåg att vi ännu inte varit på utsidan av atmosfären när galenskaperna kokas ihop.

I min Operation: Fallen Reich-kampanj hanterades världsisläran som den sak som massor med nassar genuint trodde på.
 
  • Like
Reactions: abe

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,045
Location
Ereb Altor
På 1800-talet var det mesta konspirationsteorier. Speciellt om informationen kom från Imperiet självt.
Jag har ganska god koll på dagens konspirationsteorier, men ju längre bakåt man går ju dimmigare blir mina kunskaper.
Vad fanns det för konspirationsteorier på 1800-talet?
Det är tänkt att användas i en gaslightkampanj, d.v.s. 1890-talets London med resor över hela världen från det brittiska imperiets hjärta.
En av de första kända konspirationsteorierna, alltså där termen faktiskt användes, rörde mordet på pres Garfield 1881. Kanske kan vara en utgångspunkt?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Kärnan är väl ofta samma som nu: antisemitism.
Du kan ju börja friska upp minnet kring Helena Blavatsky och Teosofin tex.
Knäppgöken och bedragerskan Blavatsky är inte glömd och ska vara med, men jag ser henne mest som en ockult personlighet. Lite grann som när grundarna till The Hermetic Order of the Golden Dawn blandade in "Anna Sprengel".
Var Blavatsky inblandad i några icke-ockulta konspirationsteorier?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag läste Kent Wernes bok Allt är en konspiration för ett tag sedan. Han gick igenom rätt mycket om konspirationsteoriernas historia och och började redan på sjuttonhundratalet gå in på en del rätt ordentliga detaljer. Det finns kul saker att hämta där, även om det tyvärr är som @chrull säger. Allt går att koppla till ren antisemitism om man gräver långt nog.
Jo, jag är medveten om att familjen Rotchild var rikast i världen under större delen av 1800-talet.
Men The Protocols of the Elders of Zion skrevs på ryska 1903 och översattes till engelska 1919, d.v.s. efter perioden jag tänker köra.
Vad fanns det för anti-semitism på 1800-talet? Detta är något jag har noll kunskap om.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag hade rätt roligt med världsisläran i en kampanj: https://en.wikipedia.org/wiki/Welteislehre

"According to his ideas, ice was the basic substance of all cosmic processes, and ice moons, ice planets, and the "global ether" (also made of ice) had determined the entire development of the universe."

Eftersom det var en jude som kom på relativitetsteorin så letade en del nassepampar efter andra sätt att förklara verkligheten. Den här är en av de knäppare. Men det är väl värt att komma ihåg att vi ännu inte varit på utsidan av atmosfären när galenskaperna kokas ihop.

I min Operation: Fallen Reich-kampanj hanterades världsisläran som den sak som massor med nassar genuint trodde på.
Bra saker.
Det största problemet är att Welteislehre skapades c:a 1894 och tog fart flera decennier efter min tänkta kampanj.
Jag kan iofs flytta bak datumen ett par decennier.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
På 1800-talet var det mesta konspirationsteorier. Speciellt om informationen kom från Imperiet självt.
Jag har förstått att det förekom en hel del konspiratiosnteorier i kolonierna, t.ex. i Indien/Pakistan/Afghanistan.
Men hade engelskmännen några egna konspirationsteorier?
Det jag hittar är att prins Albert skulle vara Jack the Ripper.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,508
Location
En mälarö
Vatikanen borde nämnas i sammanhanget. I 1800-talets Europa så fanns i den icke-katolska delen en vida spridd idé att katoliker, oavsett nationalitet, i första hand var lojala mot påven och de alla inte bara var potentiella femtekolonnare utan även i hemlighet styrdes från Rom. Betänk t ex att USA fick en katolsk president först i form av JF Kennedy, alltså långt in på 1900-talet. Och en stor del av kritiken mot honom innan valet grundades just på religion och att man inte kunde lita på honom för att han skulle lyssna för mycket på påven. Under 1800-talet fanns det en påtaglig misstänksamhet mot katoliker även i USA.

Den katolska organisation det finns mest konspirationer kring är förmodligen Jesuiterna. Det går inte att tala om katolska konspirationer utan att ha en Jesuit stående någonstans i bakgrunden.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Illuminati var väl en grej?
Nja.
Bavarian Illumiati började bli en grej i slutet av 1700-talet då den amerikanske prästen Jedidah Morse tog upp illuminati som det europeiska ateistiska hotet mot den amerikanska kristendomen.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,508
Location
En mälarö
he Protocols of the Elders of Zion skrevs på ryska 1903 och översattes till engelska 1919, d.v.s. efter perioden jag tänker köra.
Vad fanns det för anti-semitism på 1800-talet? Detta är något jag har noll kunskap om.
Fast de bakom Sion vises protokoll tog ju inte saker ur tomma luften. De jobbade ju med redan etablerade idéer som redan fanns i omlopp som de sedan lät "bekräfta" med skriften. Och dessa hade väl sina rötter i vanföreställningar från medeltiden.

Fast den vanligaste konspirationen kring judar under 1800-talet torde väl vara att de i hemlighet styrde bank- och finansvärlden.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
En av de första kända konspirationsteorierna, alltså där termen faktiskt användes, rörde mordet på pres Garfield 1881. Kanske kan vara en utgångspunkt?
Generellt är de flesta amerikanska presidentvalen under 1800-talet grunden till de moderna konpsirationsteorierna.
Trumps tjat om att han förlorade för att valet var riggat bygger på en mer än 200 år lång tradition som förlorarna traditionsenligt håller igång.

Annars blir väl nästan alla mord på statschefer samt mystiska dödsfall bland kändisar grogrunden till konspirationsteorier?
Finns det fler mystiska/oklara dödsfall under 1800-talet?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,508
Location
En mälarö
Jag har förstått att det förekom en hel del konspiratiosnteorier i kolonierna, t.ex. i Indien/Pakistan/Afghanistan.
Men hade engelskmännen några egna konspirationsteorier?
Fanns det inte några sådana som spillde över? Jag vill minnas att jag hört prat om att britter skulle gått med i Thugee-sekten och att de i hemlighet skulle bildat egna grenar när de kom tillbaka hem från Indien.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Vatikanen borde nämnas i sammanhanget. I 1800-talets Europa så fanns i den icke-katolska delen en vida spridd idé att katoliker, oavsett nationalitet, i första hand var lojala mot påven och de alla inte bara var potentiella femtekolonnare utan även i hemlighet styrdes från Rom. Betänk t ex att USA fick en katolsk president först i form av JF Kennedy, alltså långt in på 1900-talet. Och en stor del av kritiken mot honom innan valet grundades just på religion och att man inte kunde lita på honom för att han skulle lyssna för mycket på påven. Under 1800-talet fanns det en påtaglig misstänksamhet mot katoliker även i USA.

Den katolska organisation det finns mest konspirationer kring är förmodligen Jesuiterna. Det går inte att tala om katolska konspirationer utan att ha en Jesuit stående någonstans i bakgrunden.
Självklart ska katolicism och jesuiter med, men det mesta jag hittar är franska konspirationsteorier om jesuiterna.
Hur stor var katolicismen i England, kolonierna och USA under 1800-talet?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Fanns det inte några sådana som spillde över? Jag vill minnas att jag hört prat om att britter skulle gått med i Thugee-sekten och att de i hemlighet skulle bildat egna grenar när de kom tillbaka hem från Indien.
Så kan det säkert ha varit. Ska kolla upp.
Hindusim och Buddhism i allmänhet antar jag började spridas i västvärlden av hemvändande engelskmän.
Om inte annat kan man säkert stoppa in någon fiktiv cthulhuid sekt som kommit med hemvändande resenärer.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
963
Nja.
Bavarian Illumiati började bli en grej i slutet av 1700-talet då den amerikanske prästen Jedidah Morse tog upp illuminati som det europeiska ateistiska hotet mot den amerikanska kristendomen.
Jo, men det fortsatte väl finnas konspirationsteorier om dem och liknande grupperingar en bra bit in på 1800-talet?

Om inte annat så om t ex frimurarna. (Det står lika mycket om frimurare som om judar i Sions vises protokoll, och det var definitivt inte något som var nytt 1903.)
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,508
Location
En mälarö
En annan grej som skulle kunna användas är skräcken för Gula faran. Under andra halvan av 1800-talet emigrerade miljontals asiater till framförallt USA och Australien men även till Europa. Som i fallet med alla större folkförflyttningar då som nu så var det de som trodde att det måste ligga någon tanke bakom det och att det var del av någon ondskefull plan med okänt syfte. Figurer som det intrigerande brottsgeniet Fu Manchu byggde på en redan existerande stereotyp.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,112
Först och främst finns förstås all antisemitism man vill ha, och i första hand Sions vises protokoll (som intressant nog är en konspuration i sig eftersom den framställdes av den ryska underrättelsetjänsten).

Men intressant är hur mycket av dagens saker som finns i annan form redan då.

UFOn: https://en.wikipedia.org/wiki/Mystery_airship

Antvaxx: https://m.blog.hu/se/semmelweismuse...st_pancras-i_ko_rha_zban_1802_karikatu_ra.jpg

Flat-Earthers uppstod på 1800-talet i England: https://en.wikipedia.org/wiki/Flat_Earth

Frimureri, Tempelherrarna och Illuminati.

Vi är fortfarande inte helt säkra på om sprängningen av U.S.S. Maine var en False Flag-operation eller ej (man brukar bedöma det som inte), men många trodde det i alla fall: https://en.wikipedia.org/wiki/USS_Maine_(1889)
 
Top