Nekromanti Konspirationsinspiration

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Jag lyder Magnus Seters uppmaning i senaste Fenix och tipsar om fler konspirationer. (Trevlig artikel, för övrigt.)

Har man väl nämnt Umberto Ecos Rosens namn måste man även nämna hans Foucaults pendel. Mer konspirationer än så är svårt att pressa in i en roman. Den handlar om några personer som fejkar en konspiration, baserad på i stort sett allt man kan tänka sig (tempelherrarna, rosencreutzarna, jesuiterna och så vidare), bara för att upptäcka att konspirationen kanske inte är så fejkad som de önskar att den vore...

Sedan vill jag passa på att rekommendera GURPS Illuminati. Det är en väldigt allmänt hållen bok i samma stil som Magnus artikel, med mycket information om hur man skapar sina egna konspirationer och hur man spelar konspirationsrollspel, samt beskrivningar av ett stort antal lämpliga organisationer. Regelinnehållet är inte alls stort, faktiskt nog det minsta i någon GURPS-bok, så den kan vara njutbar även för folk som ogillar GURPS. Språket är lite tråkigt som vanligt, dock, och layouten och bilderna är ju såklart fula de också.


/Dimfrost
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Dark*Matter i Dungeon 108

I tidningen Dungeon 108 finns en miniversion av Dark*Matter, det otroliga konspirationsspelet från Wizards of the Coast. Om man inte får tag på Dark*Matter-boken, är mini-versionen väl värd de 70 kronor Dungeon kostar, även om man inte spelar d20 (reglern är d20).

M.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
10% Konspiration, 90% Transpiration

I vanlig ordning hänvisar jag till Everything2, och tycker mig ha goda skäl därföre. :zeppelinare:


/Feliath - rosencreutzare i hemlighet
 

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Joined
22 Oct 2003
Messages
526
Location
Helvetet
En kort kommentar från Saint Germain..

..Då kan väl jag passa på att ge lite rekommendationer. :gremlaugh:

För alla er som fortfarande inte har läst de här böckerna:

"The holy blood and the holy grail"
"The messianic legacy"
"The temple and the lodge"

(Av Michael Baigent, Richard Leigh och Henry Lincoln)
Seriöst menade är de också, dubbelt så roligt. *S* För er som fortfarande inte fått nog efter att ha läst dem fortsatte två av författarna även med:

"The dead sea scrolls deception"

Man kan nog nästan säga att de här tre herrarna påbörjade den moderna renässansen av konspirationsteorier. De har givetvis skrivit fler böcker inom divergerande ämnen, men de här räcker gott och väl.

Givetvis måste jag även nämna Delta green serien för CoC, allt annat vore vansinne.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
I see your Baigent and raise with...

...David Icke.

Bara så ni vet det, styr reptiliska utomjordingar som gift in sig i de rikaste och mäktigaste ätterna i Europa världen. Bara så ni vet det.

Icke finns på svenska med Robotarnas uppror med ett allvarligt efterord om hur vi måste ta samhällskritiker som honom på allvar. :gremgrin: Han har nackdelen att han glider in i politiska/religiösa rants om alla idioter som insett hur viktiga hans avslöjanden är, och det blir ganska tröttsamt i längden. Men reptoiderna rockar!


Erik

YARG! Glömde: de uppenbara rollspelssupplementen (?) för konspirationer är givetvis de bägge volymerna med Suppressed Transmissions av Ken Hite, utgivna av Steve Jackson games. Innehåller visserligen bara ca en fjärdedel rena konspirationsteorier, men också alternativ historia, hemlig historia och ren gammal god skräck.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Mer boktips åt folket...

För ockulta konspirationer: Last Call , av Tim Powers. Det gäller att veta hur man skall spela sina tarotkort för att behärska världen!

För historiska konspirationer: Lemprieres Lexikon av Lawrence Norfolk. Bra exempel på hur man kan terrorisera stackars rollpersoner med diaboliska konspirationer riktade mot dem.

För moderna konspirationer: Dumasklubben av Arturo Perez-Reverte är en tydlig hyllning till Eco men bra ändå. Den är egentligen boken bakom filmen The Ninth Gate , men filmen har inte mycket med boken att göra. Bra för att den visa hur en konspiration har flera led.

För småskaliga, troliga konspirationer: Grisfesten är bra, svensk och har blivit film ( Mannen från Mallorca ). Skriven av Leif GW Persson, before he was famous. Föredömlig (?) brist på reptoider och ättlingar till Jesus, men skrämmande nog ändå.

Erik
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Min favoritkonspirationsroman är "Interface" av Stephen Bury (som är en pseudonym för Neal Stephenson och en annan kille). Den handlar om en fjärrstyrd presidentkandidat i ett val i USA. Den handlar visserligen mer om presidentval än om konspirationer, men de finns där i bakgrunden hela tiden.

/tobias
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Nej då...

...den självskrivna boken om en konspiration av mörka krafter som vill störta, förgöra och ta över: De Övergivnas Armé. (-:
Vi pratar om skönlitteratur. De övergivnas armé är ju verklighet! :gremwink:

/tobias
 
Top