Nekromanti Konspirationshysteri HJÄLP!

Hrimfar

Veteran
Joined
23 Aug 2010
Messages
124
Location
Skåneland
Jag krisar lite, har haft mycket att göra i mitt liv och inte hunnit att tänka igenom konspirationen ordentligt till fredagskvälls spelmöte. Jag behöver hjälp!

* Det hela utspelar sig i Thalamur, Abin-Ramadh (halvt övergiven hamnstad)
* Det är introduktion för samtliga rollpersoner
* En person mördas, rollpersonerna ska utreda, de blir sammandragna av en tredje kraft som har intresse i situationen
* Mördaren har anknytningar både till SPOILER!!!!!! Gierasherna (vilka han blivit utsperkad från) och till en man vid namn Lashir, som har en egen agenda
* Den mördade har anknytning till stadens akademi och är del av en inre cirkel som sysslar med demonologi

Jag behöver knyta ihop konspirationen, ha bra ledtrådar och händelser. Allt är välkommet!
 

mr_si

Warrior
Joined
4 Oct 2007
Messages
242
Location
varierande
Okej så den mördade har anknytning till stadens akademi... Alltså är den tredje kraften som drar ihop rollpersonerna någon lärd man där som (i hemlighet) också är med i cirkeln och undrar vem som mördat hans medsvurne alternativt en man på akademin som misstänker att det finns en mystisk cirkel, misstänkte att den mördade var en medlem och nu vill använda mordet som ursäkt för rota runt och eventuellt finna bevis för sina misstankar.
 

Hrimfar

Veteran
Joined
23 Aug 2010
Messages
124
Location
Skåneland
Mr_Si said:
Okej så den mördade har anknytning till stadens akademi... Alltså är den tredje kraften som drar ihop rollpersonerna någon lärd man där som (i hemlighet) också är med i cirkeln och undrar vem som mördat hans medsvurne alternativt en man på akademin som misstänker att det finns en mystisk cirkel, misstänkte att den mördade var en medlem och nu vill använda mordet som ursäkt för rota runt och eventuellt finna bevis för sina misstankar.
Den mördade är lektor på stadens akademi. Rollpersonerna kommer att anställas av en grupp (vilka representeras av en annan person på akademin) för att reda ut vad som egentligen hänt.

Introduktionen blir att spelarna får spela ett möte med den "hemliga" gruppen och utse sig själva och på så vis skapa sina rollpersoner. De har dock förberett arketyper med grundläggande bakgrunder etc.

Nästa scen blir själva inledningen, rollpersonerna som skumpar fram genom Abin-Ramadh i en officiell vagn och stannar utanför den mördades hem. Mordet har begåtts för någon vecka sedan och kroppen är avlägsnad, men det finns fler ledtrådar där.

Ledtrådarna kommer visa rollpersonerna åt lite olika håll. Dels kommer det finnas tecken på att den mördade tillhör reformationsrörelsen. Dels på att han kan vara inblandad i demonpakter. Det kommer även finnas spår ifrån själva mordet i form av en avbruten svärdsspets.

Rollpersonerna har nu lite att gå på och får fortsätta undersökningarna. De kan försöka leta upp svärdets ägare, vilket är en liten subquest vilken kommer ge dem mördarens namn; Mashar. De kan försöka känna av reformationsrörelser i staden, vilket kan leda dem rakt in i en stundande revolt. De kan också försöka fullfölja demonhistorien vilken genom efterforskning visar att det har varit demoner närvarande i den mördades hem, samt att alla demoner inte lämnat det fysiska planet?

Jag har skrivit några sidor om mordet, men vill försöka vinkla om allting mot mer SKRÄCK och konspiration. Psykos och kaos!

EDIT: Jag kom precis ihåg en jättecool demontyp som jag har för mig skrevs om i Fenix speltidningen. Den kallas blödare och har den demoniska förmågan att åsamka andra varelser samma skador som den åsamkar sig själv. Alt. blir åsamkad. Alltså skär man i den så får man samma skada själv.

Ponera att demonologen i sin hybris eller av okunskap har frammanat denna typ av demon. När han inte lyckas fördriva den, fattar han en kniv och skär den över halsen med följd att han dör själv. Demonen klarar sig och flyr ut i staden. Alla tror att person X har begått självmord. Men andra vet...rollpersonerna inkallas för att lösa problemet?
 

Hrimfar

Veteran
Joined
23 Aug 2010
Messages
124
Location
Skåneland
Mr_Si said:
låter jättebra :gremsmile: Föresten undrar jag lite nyfiket kring varför staden är övergiven?
Staden är inte helt övergiven, men massor av hus står tomma då flottan brann upp för 10-20 år sedan. Efter att flottan fastnat i isen och blivit bränd så byggdes den aldrig upp och massor med människor har tvångsförflyttats från staden. I Thalamur har staden 4000 innevånare, men jag kommer köra dem som nästan dubbelt så stor, alltså en stad som fordom hade en befolkning över 10 000, men nu har sjunkit till kanske 7000.

Stadskartan jag använder är en modifierad version av medeltida Dubrovnic:

 

Hrimfar

Veteran
Joined
23 Aug 2010
Messages
124
Location
Skåneland
Allright, jag tror att jag har ett bra slut på äventyret. Den som är besatt av demonen tar sig till den halvt övergivna akademien där "slutstriden" kommer att stå mellan rollpersonerna och denna varelse från en annan verklighet. Rollpersonerna kan dels...

...bli förledda att tro att fel person är besatt
...få jaga den besatta genom bibliotek, stora mörklagda salar etc. på bästa i rosens namn manér
...komma att råka illa ut för sina handlingar om de inte "städar upp" efter sig
 
Top