Nekromanti Konsoll spel

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Tänkte bara göra en snabb koll: vilka här spelar konsoll spel, och vilken/vilka konsoller rör det sig om då?

Vad spelar ni?


Själv har jag Xbox, och min konsollhistoria sträcker sig inte längre än till den PS2 jag hade innan dess. Båda är bra system, men Halo-frälst som jag är så säger jag givetvis att Xbox är det bättre systemet. Detta är dock otroligt subjektivt och jag vill inte diskutera Xbox vs. PS2, för det har gjorts många gånger redan i denna värld.

Just nu blir det inget spelat, eftersom min låda är Europeisk och jag inte befinner mig i Europa. Men när jag återkommer så kommer det bli The Thing, Barbarian, Morrowind och lite annat sådant. Tänker skaffa mig Run Like Hell, Munch's Oddyssey och lite andra tidsödande spel dessutom. Äventyr, rollspel och annat. Kanske också något kul flerspels-lir (Barbarian).
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Pc.....

Är en sådan där trist rackre som håler mig till min pc & bredband. Har bara i princip lirat Diablo 2...
Men övertyga mig gjärna att fixa nya spel & sånt !
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
www.planeshift.it

Har du tillgång till bredband så finns det inget som stoppar dig från att vara med i det spelet. Lite av bakgrundsmaterialet har jag skrivit, men efter en massa tystnad så hoppade jag av projektet eftersom jag ansåg mig ha vettigare saker att syssla med.

Men det rör så sakteliga på sig, så det kommer nog bli färdigt en vacker dag.

Bland annat inspirerat av Planescape.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Tänkte bara göra en snabb koll: vilka här spelar konsoll spel, och vilken/vilka konsoller rör det sig om då?
PS1 (200-300 spel) och PS2 (150-250 spel), kommer om inget oväntat sker att köpa ett MAME-kabinett efter nästa lön. Dessutom blir man väl så illa tvungen att köpa nån X-Box när någon lyckats hacka den så att man kan köra den som *NIX-maskin.

Just nu blir det inget spelat, eftersom min låda är Europeisk och jag inte befinner mig i Europa.
Chippa den, det löser problemen. Då kan du dessutom göra backuper på dina dyra spel och använda den för att se DVD från alla regioner.

Spel jag rekommenderar:

PS1:

Silent Hill
Koudelka
WWF Smackdown 2

PS2:

Gauntlet: Dark Legacy
SSX Tricky
Silent Hill 2
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Chippa den, det löser problemen.

Det löser ett problem.

Problem ett: NTSC vs. PAL. Löses genom att chippa eländet.

Problem två: 110V vs. 230V vägguttag. Går att lösa med en transformator, men grillar din låda om du inte gör det rätt. Jag vågar inte göra den chansningen.

För övrigt anser jag att konsollspel ska köpas. Vill man ha det där schyssta spelet så är det bättre att lägga slantar på det än att bränna det, imho. Mest för att du sällan spelar alla spel du har brända. Det är en erfarenhet jag har från min dator, där det trots allt är jättelätt att bränna skivor. Till denna dag hittar jag emellanåt skivor med spel i de stora drivorna som jag inte ens visste att jag hade. Skrämmer mig lika mycket varje gång :gremwink:

Så jag kommer nog fortsätta köpa de spel jag har original. Dels för att man får det i en schysst förpackning (som dock har otroligt ful färg till krysslådan) och dessutom får med småsaker som kartorna till Morrowind och instruktionsmanualer. Men framförallt för att det faktiskt sponsrar de som gör spelen, och talar om för dem att man vill ha fler.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Problem två: 110V vs. 230V vägguttag. Går att lösa med en transformator, men grillar din låda om du inte gör det rätt. Jag vågar inte göra den chansningen.
OK, erkänner att jag glömde den. Finns det inte färdiga transformatorer att köpa för ändamålet? Det borde vara säkert.

Kolla också manualen, det är inte omöjligt att den funkar på både 220 och 110, mycket modern elektronik funkar så (Egentligen transformerar man ner till en betydligt högre spänning än vad man behöver, sedan stabbar man ner till det man vill ha. Spänningen efter transformatorn är inte så kritisk utan det funkar i båda fallen. Vissa switchade nätdelar hanterar också båda genom att modulera switchfrekvensen baserat på inspänningen.).

Hur klarar du dig utan 220??? Massor av din svenska hemelektronik måste ju krångla! Hur klarar man sig utan sina datorer, stereo, flipperspel, bilbatteriladdare, spelkonsoller, VCR, TV?!?!? :gremshocked: :gremshocked: :gremshocked: :gremshocked: :gremshocked:

Är verkligen mänskligt liv möjligt under sådana förhållanden? :gremshocked:

Jag måste säga att jag är lycklig att man hade 220V i Jordanien (även om pluggarna ibland var lite skumma, men det gick att fixa med krokodilklämmor och gem)!
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Finns det inte färdiga transformatorer att köpa för ändamålet?

Det ska finnas, men dels har jag inte hittat någon och dels var inte Krysslådan det viktigaste av all packning heller. Problem 3 hade nog varit brist på utrymme i mina väskor vid tillbakaresan efter jul...

Vad gäller manualen så är jag osäker. Jag vet att Amerikanska krysslådor funkar i Sverige, men bara med transformator, motsatsen vet jag inte.

Hur klarar du dig utan 220??? Massor av din svenska hemelektronik måste ju krångla! Hur klarar man sig utan sina datorer, stereo, flipperspel, bilbatteriladdare, spelkonsoller, VCR, TV?!?!?

TV och dator finns i lägenheten; övrigt måste jag klara mig utan. Men trots att jag visste exakt hur allt detta fungerade när jag åkte, så tog jag ändå med mig det viktigaste av allt: min perkulator. Tyvärr glömde jag dock ström-frågan i just detta sammanhang... skyller på hjärnsläpp.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Det ska finnas, men dels har jag inte hittat någon och dels var inte Krysslådan det viktigaste av all packning heller. Problem 3 hade nog varit brist på utrymme i mina väskor vid tillbakaresan efter jul...
Ett litet tips om du är utomlands länge: Kolla vad det kostar att skicka prylarna med frakt. Beroende på vilka länder som är inblandade kan det bli så billigt som en eller ett par tusenlappar för en hel pall (En hel bil från Saudi till Sverige med flyg kostar cirka 10 000, inte så farligt!).

Det finns också något som kallas unaccompanied luggage, vilket innebär att det skickas på vanliga passagerarflighter med kapacitet över. Man lämnar det några dagar innan på flygplatsen och det väntar på dig bland ditt vanliga bagage när du kommer fram. Billigt och smidigt. Inte säker om det går nu längre när alla flygbolag har terroristfobi.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
kan du utvekla ??

Har inte hört talas om planeshift.
Kan du göra mer reklam för det ?!?!
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Re: kan du utvekla ??

Titta på hemsidan! Det är dessutom helt gratis, så varför inte tanka hem och prova?

Jag har själv inte dator till det, så jag kan inte utveckla allt för mycket av själva spelandet, men målet är att göra ett gratis MMORPG i en något sånär originell värld. Mycket kretsar runt kristaller av olika slag och det hela utspelar sig i en enorm underjordisk stad. Det finns två gudar - Laanx och Talad - som kämpar mot varandra. Laanx är den onda, Talad den goda. Talad är "God of Glyphs", Laanx minns jag faktiskt inte just nu vad hon gick ut på (pinsamt, men sanning).

Och så vidare. Grattis är gott, som det heter, och ju mer respons och spelare de får, desto mer jobb blir det väl.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Dåså !

Mmkay !!
Ska testa det hela !!
& som du säger, gratis är gott ! Det gör ju inte saken sämmre att testa !!
 

UnConnected

Veteran
Joined
10 Apr 2002
Messages
162
Location
Göteborg
Ojoj. Jag har vartit nintendo trogen sedan NES-tiden.

För nuvarande äger jag ett NES och en Nintendo64 och det är mest Zelda spel och diverse multiplayer spel som vi fördriver tiden med.

Ska nog köpa en Gamecube till påsk så att man kan lira det nya Zelda spelet och det helt otroligt roliga spelet Pikmin.
 
Top