Nekromanti Konsekvenser ov obsystemet

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Tänk sen på att det tar längre tid om man måste slå alla de tärningarna för att veta om man fumlar.
Skaffa många tärningar och räkna inte ihop fören alla är slagna det är förvånansvärt lätt att ta upp alla sexor och lika många tärningar till.

Lijat - som fått tärningserfarenhet av warhammer
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Men det ändå längre tid än om man slutar slå efter att man kommit över sitt färdighetsvärde.

Men om det är ett såpass svårt slag (vad hade ni som exempel, ob7t6?) så kanske man vill att det ska ta ett tag att slå, det är ju ändå en episk svårighet?

Man får nog speltesta idén lite, tyvärr så har jag ingen kampanj där det är aktuellt.

/Marcus
 

Syeth-hd

Warrior
Joined
13 Mar 2004
Messages
310
jag gillar det eftersom det innebär att en bonde kan råka göra en artärblödning på någon. det blir mer verkligt då. det är också hiskligt kul att se konsekvenserna vare sig dom är bra eller dåliga.

kort och gott så håller jag med KraggenOog
 

Syeth-hd

Warrior
Joined
13 Mar 2004
Messages
310
Re: OB´s genomsnitt

en OB tärning resulterar i genomsnitt 3,75. oavsett hur många tärningar man använder. 2 tärningar blir i genomsnitt 7,5 osv. altså om en alv med FV 32 kan alltså göra saker med en svårighet på OB9T6 och lyckas ca 50% av gångerna.
OB7T6 så lyckas denne lite mer än 1/3 av gångerna.

så svaret är. NEJ, en extremt skicklig person KAN faktiskt göra svårare saker än en med FV 15. det öåter kanske självklart. men jag har sett många personer som påstått att dom inte kan det pga fummel effekten.
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Katastrofrisken ökar snabbare än sickligheten

Ja dom kan göra svårare saker men tänk på att svåra slag uppkommer ofta i situationer där där fummel är förödande fummla med 7 filaments besvärjelse ger dig en rejäl qadosh sänkning om du inte tynar bort på stället skulle du våga prova om det är en chans på tre att du blir 5 år äldre. Andra sammanhang där svåra slag kan förekomma är kunskapsfärdigheter. Ponera att en sicklig zoolog vill leta reda på en obskyr detalj angående drakars anatomi. Svårigheten är tex ob7t6 detta leder till att han antingen lyckas eller får radikalt felaktig information då han med största sanorlikhet fummlar om han misslyckas. Altså risken för fummel gör att normalsvårt för en ganska bra också är normalsvårt för en riktigt bra då man inte kan lita på resultaten vid högre svårigheter.

Lijat - som tycker att magi ska hållas till ob1t6.

ps KraggenOog. siffran ob7t6 tog jag för att det skulle bli tydligt även statistiskt eftersom tärningar har en benägenhet att slå högt när det minst behövs så uppstår problemen redan vid ob4t6 och i mer märkbar grad vid ob5t6 och uppåt.
 

Rage

Veteran
Joined
7 Feb 2001
Messages
64
Location
Borlänge
Ett ganska enkelt ingrepp är att göra som det står på sidan 24 i Eon 3 "konstiga avståndsfummel". Låt bara 3 av alla tärningar som slås vara inräknade när man slår för fummel.

Själv tycker jag inte att fummel risken skall öka bara för man gör något svårt, fummel i mina ögon är när man gör något riktigt klantigt eller händer något man inte räknade med.

Om man vill ha fummel som ett systembalanserande verktyg kan man istället införa gränser för hur många handlingar man får utföra eller låta varje person i striden göra en handling åtgången tills alla handlingar är utförda.
 
Top