Nekromanti Konsekvenser ov obsystemet

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Vi har nog alla varit med om det, vi kommer nog mest ihåg det när det handlar om skada eller något annat trevligt som vi slår för våra fiender. Tärningarna har en märklig tendens att slå sexor, och flera sexor och ännu flera sexor. Om man slår för en färdighet så slår man inte ens färdigt utan säger bara att det är fetingfumlat.

Vad finns det egentligen för fördelar med detta system som får oss att slå 22 tärningar och ägna 10min för ett simpelt tärningsslag?

Kort sagt varför älskar vi neosystemet?

Jag gillar det eftersom det är så härligt oförutsägbart. Men samtidigt ganska förutsägbart. (wierd huh?) Man vet att om man har 15 i ett färdighetsvärde så är det stor chans att man kommer lyckas, kanske till och med perfekt men det blir fortfarande spännande att slå, för man kan få till ett gigantiskt slag som man inte trodde fanns.
Skönt nervpirrande.
Med d20 så vet du att din lvl 10 ranger kan tracka en bugbear i sömnen. Det är liksom ingen utmaning.
Sen kanske han ska kunna göra det utan att anstränga sig men det är inte min poäng. Det finns ingen spänning i det. Varför ens ha med det?

Så berätta nu varför ni kör med neosystemet eller varför ni inte skulle göra det om det så skulle kosta er livet.

/Marcus nöjd.
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Gillar systemet mycket. Ob Systemet ger en större slumpkänsla än andra system. Om man samtidigt kör med ödestärningar blir det desto roligare.
Personligen så är jag väldigt svag för D100 system (gillar procent, vad mer kan jag säga).

ObT6 systemets enda nackdel ligger i fummelchanserna.
En duktig snubbe kan inte göra så värst mycket mer än en normalbegåvad. För med en svårighet på Ob7T6 spelar det inte någon roll om personen i fråga (säg en 3000 årig überAlv) har 32 i FV. Han kommer misslyckas tämligen ofta i alla fall pga fummel (även om han kanske inte fumlar varje gång).

Visst, man kan höja fummelchansen till 3 tärnigar, men det gör det bara lättare upp till en ny svårighetsnivå (å inte farligt för gemene man).

Mitt förslag är bristfälligt som bäst, men det är att man slår som vanligt men om resultatet blir mer än, säg dubbla FV (eller kanske 150% av FV) så fumlar man.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
This is a first: jag försvarar d20-systemet!

d20 systemet ska inte emulera någon slags verklighet, utan är till för att kunna göra överdrivna heroiska saker. Därför kan en grym ranger med lätthet spåra det mesta och gömma sig för det mesta. Han är bara _så jävla bra_!

Eon är ett smutsigt grisodlarrollspel där man förvisso kan bli mycket duktig på sitt gebit, men knappast utföra några större underverk.

Så, för att använda en populär term på det här forumet: Jämför inte äpplen med päron.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,788
Jag gillar inte ob-systemet av diverse anledningar:

* Det har ingen snygg och enkel koppling mellan grundegenskaper och färdigheter som exempelvis D6 har. BRP-problemet

* Liksom i D6 måste man räkna ihop resultatet, inte bara från två tärningar utan ofta flera, upp mot en 5-7 stycken. Tidsödande. D6-problemet

* Eftersom man måste hålla utkik efter sexor finns det ett "success"-system ovanpå räkna-ihop-systemet. Det gör att man får tärningspölarnas nackdel också. Storyteller-problemet

* Utöver detta kommer det sega i att behöva slå om tärningar. Som du själv skriver händer det rätt ofta. Enstaka slag blir många gånger flera slag, vilket slöar ner processen rejält.

* Svårighetsgrader är inte så eleganta direkt heller. Man kan både modifiera färdighetsvärdet och ändra antalet tärningar. Det är inte så snyggt eller intuitivt (men rätt svårlöst: bara ändra antal tärningar blir för grovt, och bara ändra FV blir för statiskt).

* Till sist har systemet de gamla nödlösningarna "perfekt" och "fummel", vilka bara känns som de är där för att smörja ett gnisslande regelverk snarare än att tillföra något vettigt.

So... ob-systemet har flera problem från andra systemet och lägger till några egna. Det gör att det för mig inte är ett speciellt attraktivt system. Visst, det är bra att man kan slå hur högt som helst, men frågan är hur nödvändig en sådan funktion egentligen är i ett tärningssystem. Det går ju att konstruera system där man alltid har en chans att lyckas/misslyckas utan något sådant.

Det är vad jag tycker ialf.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
En duktig snubbe kan inte göra så värst mycket mer än en normalbegåvad. För med en svårighet på Ob7T6 spelar det inte någon roll om personen i fråga (säg en 3000 årig überAlv) har 32 i FV. Han kommer misslyckas tämligen ofta i alla fall pga fummel (även om han kanske inte fumlar varje gång).


Inte i Eon III. (sedan ligger Ob7T6 över Extremt svårt så...)
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Man kan både modifiera färdighetsvärdet och ändra antalet tärningar.

Var görs det?
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,788
Det kanske inte förekommer i Eons regler, men i N2 finns det prylar i stil med lasersikte etc som ger +1 eller liknande till FV.

Men om inte Eon har sådant så får väl klagomålet vara att svårighetsmodifikationerna är lite väl grova :gremwink:
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Äsch, Ob7T6 (Absurt svårt) är inte så väldigt svårt. Liksom, om Verdurakh misslyckades med det för att han körde lite upprövad magi var och varannan minut, hur skulle det då se ut? Svårigheten för att höra alla samtal i slottet ligger där nånstans kan jag tro, några tärningar över kanske, men eftersom han fumlar de flesta gånger kan han inte göra det.

Fast juste. Man slår inte för Verdurakh. :gremsmirk:

-Hjalle, med något upptrissade färdighetsvärden dessutom.
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Du har ett färdghetsvärde, som i många spel så är det antigen det som ger tärningarna eller den andra delen av slaget (det som man ska slå över/under), här ger det målvärdet.

Tärningarna ger sedan svårigheten. Man kan rent teoretiskt ge de modifikationer som man vill men i officiella material så används +/- tvåtal.

Så modifikationer på färdigheten förekommer nog bara i form av specialliceringar, något som helt ligger på spelaren att komma ihåg att den har.

/Marcus
 

Silvervarg

Warrior
Joined
20 Jul 2003
Messages
346
Jag är inte så förtjust i ob eftersom det är så tidsödande, lite för mycket tid går åt till tärningrullande och sånt. Det är för lätt att misslyckas och försvårt att lyckas, tex är det ju enklare att fummla än lyckas perfekt och det är tråkigt när en rp misslyckas. Iövrigt så har jag väl lärt mig spela med den eftersom Eon är det enda rollspel jag spelat mer än en gång... men annars så gillar jag enkelheten i systemet. Alltid ob3t6 +/- modd.

Silvervarg gillar Eon i allmänhet.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,788
Som sagt, det finns några enstaka fv-modifikationer i Neotech, men de är så få att det inte är något större problem. Så jag tar tillbaka den punkten helt :gremsmile:

Men samtidigt håller jag med Silvervarg, det är svårt att lyckas med något i Eon, och på grund av de stora hoppen med svårighetsgrader blir det snabbt störande knepigt att lyckas med något över det vanliga. Även om man har en 15-16 i en färdighet (vilket får anses som rätt mycket ändå) så är ob4T6 något man fruktar. Det känns som om grundsvårigheten borde ha varit något mitt emellan ob2T6 och ob3T6 :gremsmile:
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Tärningsslag - en träningssak

* Det har ingen snygg och enkel koppling mellan grundegenskaper och färdigheter som exempelvis D6 har. BRP-problemet
Faktum är att det knappt finns någon koppling mellan attributen och färdigheterna (i Neotech är kopplingen ännu svagare). Det enda attributen gör är att ge en grundchans i vissa färdigheter. Med andra ord har den som har en smidig kropp lättare (högre grundchans) att svinga ett svärd, men med lite extra träning kan vem som helst bli lika skicklig. Var exakt är problemet?


I övrigt skulle nästan alla dina punkter kunna samlas under en punkt: tärningsslagen. Personligen tycker jag att systemet med att svårighetsgraden regleras av antalet tärningar är väldigt intuitivt och lätt att improvisera med. Det är bara tänka, hur svårt skulle det vara att utföra? Hmm... Nä, det är rätt lätt, så det får bli Ob2T6. Visst är rätt grovt, men om det hade funnits fler svårighetsnivåer hade det genast blivit mer besvärligt att avgöra vilken svårighetsgrad som ska gälla.

När det gäller tärningsslag så är det till mångt och mycket en träningssak. Jag har inga problem med att snabbt räkna ihop t.ex. fem tärningar. Fler än så behöver man inte addera i taget om man först räknar samman och sedan slår om eventuella sexor med samma tärningar (så slipper man rota fram nya och slipper "tärningspölar").

Om man är van vid att bara behöva slå en T20 kan jag förstå att man tycker det verkar jobbigt att slå flera tärningar, men med en inövad teknik går det snabbt.

Dessutom är det nästan bara vid skadeslag som det är nödvändigt att "slå klart". Om slaget är över färdigheten finns det ingen anledning att fortsätta. Det är ändå själva grundslaget som avgör om perfekt/fummel.

Visst, det är bra att man kan slå hur högt som helst, men frågan är hur nödvändig en sådan funktion egentligen är i ett tärningssystem. Det går ju att konstruera system där man alltid har en chans att lyckas/misslyckas utan något sådant.
Jo, men det intressanta är i mitt tycke skadorna. Med Ob-systemet kan vilket vapen som helst vara dödande. I de flesta andra system finns det vapen, såsom dolkar, som inte kan göra någon riktigt allvarlig skada (inte ens om man får extra skada genom perfekta slag).

/Emil
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Även om man har en 15-16 i en färdighet (vilket får anses som rätt mycket ändå) så är ob4T6 något man fruktar. Det känns som om grundsvårigheten borde ha varit något mitt emellan ob2T6 och ob3T6
Det är väl klart att man fruktar att göra något som är "Svårt" - det ligger ju i namnet att är något man inte klara varje gång. Tänk på att vardagliga saker oftast är Mycket lätta eller Lätta. Det är därför man inte behöver slå för att gå över gatan...

Ob3T6 innebär att något är Normalsvårt, observera att ordet innehåller "svårt". Det betyder inte att saker som är normalsvåra är saker är vardagliga saker, tvärtom är det den nivå som en yrkesman är tränade för att klara av. Och då ska det vara besvärligt att klara för någon som inte är tränad.

/Emil
 

ZaiToh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
257
Location
Linköping
Hmmm, om man som andra redan sagt lägger undan att man har problem att lägga ihop flera tärningar tycker jag att det ligger en hel del i problemet. Dock behöver man inte överväga Ob-system i grund för det. Jag jobbar på ett system som med ytterst små korrigeringar kommer att leda till:

Mindre tärningsslag
Mer avtagande resultat (eg matematisk kontroll på slagen)
Möjlighet för SL att själv styra sannolikheterna (väldigt enkelt)
Bättre fummelregler (där misslyckas och fummel inte går mot samma värde vid hög FV)

Dessutom måste jag säga emot att svårighetsgraderna inte är lätta att ändra. Tycker det är en skitsnygg lösning som gör det jättelätt för SL att välja svårighetsnivå intuitivt.

Tyvärr är min kunskaper i diskmatte inte så stor som den borde och jobbar på att överföra problemet till ett analysproblem istället. Tyvärr är dock mitt största problem tidsbrist men jag hoppas på att få det klart på några veckor.
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Det är väl klart att man fruktar att göra något som är "Svårt" - det ligger ju i namnet att är något man inte klara varje gång. Tänk på att vardagliga saker oftast är Mycket lätta eller Lätta. Det är därför man inte behöver slå för att gå över gatan...

Ob3T6 innebär att något är Normalsvårt, observera att ordet innehåller "svårt". Det betyder inte att saker som är normalsvåra är saker är vardagliga saker, tvärtom är det den nivå som en yrkesman är tränade för att klara av. Och då ska det vara besvärligt att klara för någon som inte är tränad.
Jag håller med här, det är inte svårare att mislyckas i ob systemet änn i andra system det beror på var man sätter svårighetsgraden (Min ide av ob3t6 är att en yrkesman ska klara det lite över hälften av gångerna (FV ca 12) och det stämmer ganska bra med sanolikheterna.) däremot så är fummelrisken helskum eftersom den inte minskar nämnvärt för sickligare karaktärer detta leder till att dom som är sickligare antingen lyckas eller fumlar vilket kan fixas. (En bra ide tidigare i tråden var ayy fummel är lika med mer än dubbla FV)

Lijat - ogillar fummel.
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Detta kan vi ju faktiskt säga är mer eller mindre åtgärdat i Eon 3. Om du slår under din färdighet så lyckas du. Även om du har fummelrisk. En i mitt tycke bra och nödvändig regel.

/Marcus
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Fummel

Jag har valt att lägga ner fummel eftersom att jag tycker att det är onödigt. Negativ effekt får avgöra hur illa det går, men jag drar ingen skarp linje mellan "misslyckande" och "fummel".
På så sätt blir det mer "realistiskt" för spelarna också eftersom att det är så lätt att räkna ut om man "misslyckades" eller "fumlade" även om spelledaren inte beskriver det i de termerna.
Fummeltabeller för strid är det jag ogillar mest. Jag kan ta inspiration av dem, men oftast försöker jag komma på någon negativ effekt som faktiskt passar in i situationen.

Nordanskog, bakfull en onsdagmorgon.
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Själv gillar jag Ob systemet på grund av +1 handling = +1 nivå svårighet ( och större chans att fumla ). Det handlar om att väga fördelar och naktdelar mot varandra.

/Honken
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Var vänlig och citera vad du svarar på för jag är inte riktigt säker på vad i mitt inlägg som du ansåg åtgärdat. Försöker svara i alla fall.

Detta kan vi ju faktiskt säga är mer eller mindre åtgärdat i Eon 3. Om du slår under din färdighet så lyckas du. Även om du har fummelrisk. En i mitt tycke bra och nödvändig regel.
Jag är medveten om det men betänk följande situation.

bra person har fv 30 och slår ob7t6 för en handling sanolikheten att han lyckas är vä ok men om han skulle kumma över sitt fv så är risken att han slog mer än en sexa innan omslag är stor detta leder till att antingen lyckas han eller så orsakar han en katastråf inga lyckades nästan och så vidare.
Alltså jag tycker att det är för svårt att mislyckas vanligt vid svåra slag, en för stor del av misslyckandena är fummel. (extra tydligt i magi där fummel ger allvarliga konsekvenser)

Lijat - blir gärna citerad.
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Nu förstår jag mer vad du menar. Då är förslaget om fummel vid mer än dubbla sitt färdighetsvärde lite väl högt tycker jag. Vid en 25% över tycker jag att det borde ligga. Att slå dubbla sitt färdighetsvärde vid de höga värden som det handlar om verkar vara väldans ovanligt. Tänk sen på att det tar längre tid om man måste slå alla de tärningarna för att veta om man fumlar.

I vanliga fall så ser man ju nästan direkt om man fumlat eller misslyckats, man behöver inte slå alla tärningar. Med dubbla färdighetsvärdet som fummelgräns så måste du fortsätta slå långt senare.

Med det sagt så är obsystemet inte perfekt, det existerar inget perfekt system och kommer aldrig att göra heller.

/Marcus
 
Top