Nekromanti Kongelering

Fable

Veteran
Min grupp ska spela magiker och en av dem ska kunna den alkemiska proccesen kongelering.

Jag undrar då hur lång tid det tar att göra en kongelering?

Sen undrar jag om jag fattat kongelering rätt. Jag fattar det som så att man bara kan kongelera ett filament åt gången, man behöver inget annat en ett labratorium. I mitten av proccesen ska man alstara ETT filament. Då får du pulver om du kongelera pyrotropi tillexempel.

Sen kan du börja om proccesen och göra samma sak igen för att få mer pyrotropiska kongelat.

Detta gör att magikern måste gå runt med "påsar" som innerhåller pulvet. Då kommer jag till nästa fråga.

Måste magikern hålla i "påsarna" för att använda kongeleringen eller kan han ha dem i bältet, väskan?

Tack på förhand

Vicotnik

Den onde
Staff member
Har inte boken framför mig, men jag har för mig att det tar 12h per magnitud och kongelering har magnitud 3 vilket allså tar 1½ dygn att göra.

Och det räcker med att du alstrar 1 filament.

Hjalle

Swashbuckler
Re: Tillägg

1½ dygn, alltså 36 timmar. Lång tid. Men!

Om alkemisten har ett Medelstort laboratorium innebär det -Ob3T6, och eftersom Ob3T6-Ob3T6=Ob0T6 så kan man kosta på sig att sänka tiden lite. En alkemist bör klara av Ob3T6, så man kan gott halvera tidsåtgången tre gånger - 36/2/2/2 är 4,5 timmar, vilket gör att alkemisten får betydligt mer sömn än annars...

-Hjalle, riktar sig till ovetande (...)

Carnin

Veteran
Jag kanske är helt ute och cyklar nu, men jag har för mig att alla alkemiska proccesser kräver en eller ett par speciella ingredienser (exempelvis från tabellen i boken). Om spelledaren slår fram enklare ingredienser kan man ju förutsätta att dessa finns att tillgå i laboratoriet, men om det rör sig om mer avancerade ingredienser (som drakblod) kanske dessa behöver införskaffas separat.

/Carnin - vet inte om han har rätt eller fel

Galdermester

Warrior
Har jeg forstått det riktig?

Jeg har alltid lurt på noe anngående ingredienser i alkemiske prosesser..
Etter det jeg har forstått så slår sl frem ingredienser, som blir en slags oppskrift..
Ingrediensene vil da variere svært med tanke på pris og vanlighet.

Og det store spørsmålet er...
Når det finnes å mange forskjellige oppskrifter, så må det jo finnes noen som er bygget på utrolig vanlige og billige ingredienser. Hvorfor har ikke de "lette" oppskriftene spredd seg med tiden?

Hvir jeg har forstått det riktitg så synes jeg det hele er veldig merkelig..

Magikerakademiet mitt har fir eksempel en veldig bra oppskrift på en viss prosess, magikerakademiet i en annen by har en bra oppskrift på en annen prosess.. Hvorfor bytter de ikke oppskrifter, det ville jo alle tjene på (komparative fordeler(?)).

ZaiToh

Warrior
Re: Har jeg forstått det riktig?

Se det som en rent speltekniskt grej. Samma ingredienser går åt överallt... bara det att man slår första gången SL kommer över processen i fråga. Jag ser det iaf inte som att olika processer har samma ingredienser för olika sällskap, man slår bara första gången processen behövs och använder detta data framöver.

Galdermester

Warrior

"man slår bara första gången processen behövs och använder detta data framöver."

Ja det er jo det jeg mener, at en bare slår første gangen, for da har en "oppskriften" til senere.
Men har alle andre samme oppskriften?
Etter det jeg har forstått så har de forskjellige oppskrifter, og holder de hemmelige for hverandre.
Men hvorfor bytter de ikke?
Og hvis så mye rart kan brukes, hvorfor leter de ikke bare etter billigere og lettere løsningen hvis de først finner en dyr en?

ZaiToh

Warrior

Det är sant att de håller det hemligt... dock kommer de alla fram till samma slutsats. Att man slår för varje nytt recept är bara rent speltekniskt för att slippa rabbla upp receptet efter varje process.

Det där med att forska för att finna billigare lösningar är ngt jag funderat på... läs mer i tråden om alkemi nedan. Dock håller jag på och flyttar nu och min spelgrupp kommer inte tillbaks förrns om en månad... men jag ska ta fram regler för sånt när jag får tid och jag har dem för att speltesta.

Archelon

Veteran

Som jag som tex slog fram ett underligt recept för en tredje magnitudens projektor. Liknade mer ett grogg recept. :gremtongue:

Projektor (magnitud 3):
3 stop alkohol 150 silver
3 pund rent socker 30 silver
3 pund citroner 15 silver
Totalt: 195 silver

och en annan mycket intressant sak var processen för ladda achumulator.

Ladda artefakt (magnitud 1):
1 lispund kött 20 silver
Totalt: 20 silver

Vilket resulterar i att man i princip försöker trycka in en nyslaktad ko i en liten pryl om man vill att den ska göra nått fräckt. :gremcrazy: