Nekromanti kongelerat filament

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
kan nån skriva hur man gör ett kongolerat filament i regler så jag lär mig

Köp 'Mystik & magi'! /images/icons/wink.gif
 

Namnlös

Veteran
Joined
9 May 2002
Messages
6
Location
Lkpg
fan vad tjat de var of massa konglerade filalment o skit... skippa magi eller spela skymningshem - där är magi reglerna rejält enklare
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
skippa magi eller spela skymningshem - där är magi reglerna rejält enklare

...sedan finns det ju de som älskar magisystemet i Eon
 

Namnlös

Veteran
Joined
9 May 2002
Messages
6
Location
Lkpg
Bah!

Bah! Hur roligt är det egentligen att tjafsa om hur man konglerar ett filalment?
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
1) Först och främst måste du ha ett recept på att kongelera just den specifika typen av aspekt.

2) Sedan tittar du på magnituden. Den är lika med tre. Detta innebär att den alkemiska processen kommer att ta 12 · 3 = 36 timmar att genomföra. Svårigheten är en tärning per magnitud, alltså Ob3T6 i grund.

3) Slå fram vilka ingredienser som behövs. När du har slagit fram ett resultat, multiplicera det med magnituden. Alltså, om det står "ett pund obsidian" blir det "tre pund obsidian" (priset blir alltså tre gånger dyrare).
En ingrediens per magnitud är nödvändig, alltså tre ingredienser i detta fall.
För varje skippad ingrediens blir svårigheten en nivå svårare (+Ob1T6).

4) Vilket labb har du? Har du assistenter?
Om du har ett stort labb med labbmod -Ob4T6, så behöver du en assistent per ObT6 du vill sänka svårigheten med.
Alltså kan du använda en assistent till ett mycket litet labb, fyra assistenter till ett stort labb, och så vidare. Svårigheten kan aldrig bli lägre än Ob1T6.

5) Du kommer behöva minst en assistent, eftersom att du inte orkar vara vaken i 36 timmar. Både du och assistenten ska slå mot alkemi. Svårigheten blir grund Ob3T6 - labbmodifikation + utelämnade ingredienser.

Alltså, om du har ett litet labb med två assistenter (och använder båda), samt alla ingredienser, så ska båda assistenterna och du slå varsitt slag på Ob1T6 mot alkemi.

Om du skulle göra på samma sätt, med två assistenter, fast denna gång helt utan ingredienser, så skulle det se ut så här:
Ob3T6 i grund -Ob2T6 för assistenter = Ob1T6.
Ob1T6 +Ob3T6 på grund av utelämnade ingredienser = Ob4T6.
Alla assistenter (och alkemi-ledaren, alltså du) skulle i detta fall behöva slå Ob4T6 mot alkemi.

6) Under den alkemiska processen någon gång, alltså någon gång under de 36 timmarna, så måste någon alstra ett filament av den typen som ska kongeleras. Exempelvis kräver ett nekrotropiskt filament att du har tillgång till dött kött, medan ett ataxatropiskt filament inte kräver någonting (kaos finns överallt).
Svårigheten är Ob1T6, eftersom att bara ett filament skall alstras.

7) Hoppas du lärde dig nu! /images/icons/smile.gif
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Först och främst måste du ha ett recept på att kongelera just den specifika typen av aspekt.

<hr></blockquote>


Jaså? Jag hade för mig att "Kongelera filament" var samma process, oavsett vilken aspekt man sysslade med?
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
*läser i M&M*

Du har rätt! /images/icons/smile.gif

*avslöjar att jag har lärt mig ofantligt mycket av mina misstag på senaste tiden*
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Läs fusionera essenser så fattar du ännu mindre /images/icons/wink.gif
Måste fara och sno mitt egna lilla exemplar snarast möjligast. Känner för att hitta på lite effekter och nån liten artefakt.
(Svävade lite OT där...)

Har för mig att det nästan står steg-för-steg hur man utför alkemiska processer. Även då kongelering. Fast inte riktigt rakt upp och ner. Man måste nog pillra lite och testa. Men man ska aldrig ge upp när det kommer till Eon och dess regler. Fast hänger man här har man inte heller gjort det /images/icons/wink.gif
 

Orthan

Veteran
Joined
7 Jun 2002
Messages
23
Location
Sthlm, Sollentuna, Rotebro
Snälla!!

fan vad tjat de var of massa konglerade filalment o skit... skippa magi eller spela skymningshem - där är magi reglerna rejält enklare

De roliga med att ha ett svårt magisystem som i Eon är att:

1. Vill man vara Magiker/Alkemist mm så måste man lära sig reglerna ordentligt, vilket gör att alla spelare inte kan vara magiker.

2. Magi är något som är ovanligt och mystiskt sätt ur befolkningen i Mundanas pärspektiv. Om det skulle vara lika svårt som att grilla korv skulle ju alla spelare vara hypperkrigarmagiker, å hur kul e d?

3. Reglerna är föresten inte så svåra d är bara detaljerade.
 
Top