Nekromanti Kongelerade filament som skydd

Mederian

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
208
Location
Uppsala, Sverige
Skulle det, rent regeltekniskt sett, fungera att sätta fast t ex nekrotropiska kongelerade filament på en sköld, för att när någon slår sönder ett filament då ska få effekten som förstörandet av ett kongelerat filament innebär?

Är inte särskilt insatt i Eons magi, det var bara en tanke.

/Mederian síol Ianoty t'un Léarama t'an Machara
- den stolte
 

RavenLord

Veteran
Joined
13 Aug 2000
Messages
42
Location
Gävle
ja dom är odelbara, men om man slår lite på dom och får en extraskada så går dom sönder och dissaperar okontrolerat.

- Death is more universal then life; everyone dies, but not everyone lives. -
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
verkar lite idiotiskt att ha ett sånnt skydd... varje filament kan man ju sälja för tusen silver (wheeeeeeee vad mycket!!!). Men är man såpass ruskigt dum i huvet och använder sina filament som skydd i stället för att köpa sig en (kanske flera?!) livvakt för pengarna man får om man säljer filamentet så borde det funka att ha det som skydd...

eon fjeons magisystem är rätt bra bortsett från just dethär med filament. "odelbara", låter ju som när man var liten ("jag skjuter en laser på dig!", "jag duckar!", "näe! det kan du inte!", "nehhe, men det gör ändå ingenting!", "vadå?", "jo, jag har en okrossbar super mega sköld av odelbara filament!! MUHAHA!!"...) dessutom går det alltid att dela upp krafter i mindre och mindre delar. se bara på atomen, man trodde ju att den var odelbar ända tills den föll sönder av sig själv i nått av dendär marrie curries labb (som senare dog i strålskador har jag för mig)... och att det går att ta på filamenten är ännu dummare. De borde vara immaginära och endast finnas i tankar å sånnt... (ta på ett filament? och så är det dessutom stort! heldumt!!!)

Smaffy är jag. blä.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Ett problem är dock att den okontrollerades dissipationen påverkar den som placerade kongelatet där, om jag inte missminner mig.

-Marco Behrmann
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
den som förstör filamentet råkar ut för jävulselden.. (tänk dig att du placerar ut ett filament nånstanns och går iväg för att utforksa världen, och att en ond elak barbar klyver ditt filament trettio år senare, när du har glömmt av att du placerat ut det... skulle då du bli utsatt för dissipationen?)

näe.. jag tycker att personen som är närmast filamentet råkar ut för den okrontrollerade dissipationen.. annars kan man ju inte binda fast dem på pilar och skjuta på folk! (då skulle det ju vara du som sköt pilen råka ut för dissipationen?, bättre att personen eller kanske tillochmed objektet närmast blir utsatt... varför skulle dissipationen söka sig till besjälade kroppar?)

Alltså skulle antagligen personen som går omkring med skölden som han eller hon har försökt förbättra genom att klistra fast massa filament råka ut för dissipationen! (alternativt så råkar skölden eller svärdet ut för dissipationen) helt menlöst med andra ord... rätt dummt ändå, man kan ju köpa sig massa vapengrejer för ett filament!

Smaffy är jag. blä.
 

Celofan

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
167
Det handlar om principer!

Det spelar ingen roll om det är dumt eller inte! Det är själva principen om det Går som efterfrågas. KAN man göra på dethär sättet? HAR en korthårig hund längre hår än en långhårig hamster? etc, etc... Även om en klurighet stående ensammen kan se ganska "dum" ut kan den ihop med andra grejjer frambringa en helt uppsjö otroligt användbara effekter.
 

Celofan

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
167
Precis.. avstånd

Det som borde spela ngn roll är om man befinner sig innanför något visst kritiskt avstånd ifrån kongelatet när det dissiperar, inte om man hade sönder det, tog i det sist eller liknande? (har blå kalsonger, en moster som jobbar på bageri asf asf... ) Men det är juh enbart min ödmjuka åsikt :o)
Ett förslag är att alla inom en radie på n/2 meter, där n är antal kongelat som dissiperar, drabbas av effekten.
Ex. Man klappar till en burk med kryotropiska kongelat med en väldigt stor slägga. I burken finns (fanns) 8 kongelat , som nu okontrollerat dissiperar. Stackaren som slog sönder burken och alla kongelat kommer (förmodligen, om han inte har en slägga med Extremt långt skaft) att hamna innanför gränsen på 8/2 = 4 meters avstånd från dissipationen. Även hans kompisar sune och sune som stod och tittade på 3 meter bort drabbas eftersom 3<=4.

Vill man kan man juh även göra så att om man står längre bort drabbas man mindre av dissipationen.
Förslag: För varje halvmeter bort från punkten för dissipatioen man står drabbas man av en okontrollerad dissipation som är av en magnitud mindre än den högsta. Uhm... Exempel:
Burken, 8 kongelat, okontrollerad dissipation. De som står mellan 0 och 0.5 meter ifrån burken drabbas av den fulla effekten på en 8 magnituders dissipation. står man mellan 0.5 och 1 meter drabbas man av en 7:e magnitudens. Mellan 1 och 1.5 meter, en 6:e magnitudens osv osv... (det är klart, man kan juh tänka sig att energin minskar med kubiken på radien .. det kanske blir .. bättre rent... .. x-mässigt?)
<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Celofan on 2000-10-04 16:31.</EM></FONT></P>
 

Mederian

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
208
Location
Uppsala, Sverige
Exakt

Min ursprunliga fråga var om det rent regeltekniskt sett går att göra på det här sättet. Om sedan regeln om förstörandet av filament är fel bryr jag mig inte särskilt mycket om. Det är en separat diskussion. Du tog orden ur munnen på mig Celofan /images/icons/laugh.gif

/Mederian síol Ianoty t'un Léarama t'an Machara
- den stolte
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: kongelatpriser

Tja, till att börja med tycker jag att det är direkt löjligt att ett kongelat skulle kosta 1000 spänn. De kostar max 500 i min kampanjvärld, och då är det max.

- Ymir, stör sig på kongelatpriserna
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Re: Exakt

Enligt reglerna drabbas den som förstör filamenten av effekterna, punkt.

Sen kommer de konstiga sakerna, typ: "Jag slår skurken i huvudet med en säck med 10 filament pyrotropi!". Vad händer?

1) Du tar effekterna, för du slog. eller

2) skurken tar effekterna, för det var hans huvud som faktiskt slog sönder filamanten.

Personligen tycker jag förslaget om en "explosion" var bra.

/Sabelkatten, missar sin spelkväll nu igen! (Sprutande tårar)
 

Virocon

Swordsman
Joined
5 Sep 2000
Messages
453
Location
Stockholm, Sverige
Re: kongelatpriser

Kanske ändå inte, då de är väldigt praktiska att ha. Om de är billiga nog kan man använda sådana hela tiden, vilket inte är särskilt praktiskt. Men visst, håller du deras inkomster på en passande nivå, då är det ju en annan sak.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: kongelatpriser

Det handlar mest om det att kongelat är så pass lätta att framställa att de blir obalanserade i förhållande till det pris man kan ta för dem- man kan helt enkelt tjäna multum.

- Ymir, tycker fortfarande att kongelat är för dyrt
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
Re: Precis.. avstånd

tid och rum borde inte vara rellevant vid magiska effekter såsom dissipationen av filament! "prängradien" borde inte vara ett förutbestämt avstånd.. den borde bestämmas av spelledaren eftersom formeln för det borde vara extremt komplex. (typ som att temeratur, hasighet, tidsflykt och tryck har med saken att göra på nått mysko sätt. jag nöjer mig nog först när ni kommer på en formel som lätt kan klassa ut einsteins e=mc^2 (ni väger mer om ni åker fort))

/images/icons/tongue.gif

Smaffy är jag. blä.
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
Re: kongelatpriser

på sidan 106 i magiboken (mysik å magi) kan man läsa att de kostar 1000 silver styck...

sen om det är ett ok pris eller inte är en annan fråga, själv tycker jag att priserna borde variera otroligt mycket, ett diamotropiskt kongalat kostar nog rätt extremmycket! (man kan ha diamotropiska filament faktiskt, det står i grundboken sidan 222 under fjärde gradens demonologiska nedkallning. Det är bara det att man inte kan ha de diamotropiska filamenten i den reella världen, men det är helt okej att ha dem i den immaginära världen (andeplandet) hur det går till vet jag inte... jag kan tänka mig att man kanske måste veta platsen där filamentet finns och sedan hänvisa till den plattsen där det residera eller nått. vilket gör att man nog måste införa sanna namn för plattser i den imaginära världen oxå /images/icons/smile.gif)

"...bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla..."

Smaffy är jag. blä.
 

Catalyst

Veteran
Joined
15 Sep 2000
Messages
33
Location
Göteborg
Vid okontrollerade dissipationer av kongelerade filament borde gälla samma sak som okontrollerad dissipation av filament skapade i en artefakt. Där gäller att personen som håller eller vidrör artefakten/filamentet tar "smällen". Om ingen håller eller vidrör artefakten/filamentet så drabbas den som utlöste reaktionen, så länge som denne befinner sig en meter bort.

Men jag håller med Smaffy, att filament på en sköld är poänglöst(nästan), spendera istället pengarna på att köpa en magisk sköld som attackerar alla sopm slår på den med en blixt, eller motsvarande, och man slipper byta ut filamenten hela jävla tiden (+bonusen att det är kul att göra artefakter med Eon's regelsystem)
 

Virocon

Swordsman
Joined
5 Sep 2000
Messages
453
Location
Stockholm, Sverige
Re: kongelatpriser

Men när ni spelar rollspel, brukar ni lämna någon stackare att tillverka sådana medan ni mördar monster? Stackars kille, man behöver såväl tid som lab varför det blir svårt att göra under ett äventyr.
 
Top