Nekromanti kongalerade filament och magi

gitarrpoet

Veteran
Joined
3 Mar 2005
Messages
146
Location
Hovmantorp o Växjö; Kronoberg
Tjenare, vi har spelat ett tag med ett par magiker och spelgruppen och ett par frågeställningar har dykt upp jag gärna skulle diskutera.

Kongalerade filament:

Om man bara hittar en bra blandning till receptet man använder och tar sig till en plats,storstad lämpligen, där dessa är lätta att få tag i och det är inte så svårt att få en köpare borde man göra löjligt stora förtjänster som kongalerare?
Inget ont i detta dock, jag tycker dock att kongalat inte ska vara slumpmässigt utan att aspekten man vill förlägga i materialet måste ha starka drag till aspekten. Och om jag nu vill leka så; har någon bra förslag på lämpliga ingridienser/tillagning av primalkrafterna? :o

Sann, offensiv, magiker:

Sen har vi en "sann magiker" som är pyrotropiker men för att slunga elden behöver man effekten avstånd och han får ju inte transformera eller något :S. Detta uppkom då en "allt-i-allo magiker" kände sig mycket svagare än pyrotropikern. Hur löser jag det? vad är rättvist?
(visserligen kan allt-iall:on mycket men har spenderat väldigt många enheter på det.)
 

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
Har själv stora problem med alkemireglerna, jag gillar dem inte, te.x då man med 30 kilo mjöl skapar ett filament till Pyrotropin. därför skrev jag insperation till en mer "öppne" alkemi för improvisation.

Hur man ska skapa kongelat tycker jag skall gå till på följande sätt:

Exempelvis ska ett pyrotropiska kongelat skapas,
Man tar och tänder en eld på brännbaraolja samt även fosfor och alkohol exempelvis (man vill få lågan "ren" och inte rökig, svårt att konserntrera sig) eldar i si sådär en 6 timmar och börjar därefter att kongelsera lågorna (slag Ob3t6 emot alkemi) ytterligare 6 timmar.

För resterande aspekter kan de uppnås på olika sätt, en Ataxotropiker kan kanske ställa sig i ett rum med 14 barn och kongelera :gremwink:
En Kryotropiker måste finna kyla och konglera den, ju varmare temperatur det är desto svårare och längre tid tar det.

En annan ide vore att man ser på saken likt Nekromantiker ser på "Avgrunden" något man offrar till för att få kraft tillbaka, i Buffy och vampyrerna ser man det (ursäkta exemplet)
Ett Pyrotropiuskt kongelat uppnås genom att man med besvärjelser öppnar en så kallad "levande låga" och offrar till den, kanske blodd, smärta, rikedommar eller brännbara ämmnen och får när lågan givit sig av ett kongelat.

VH Jens.L "skriver gärna mer uttförliga ideer om du intresserar dig"
 

StefanB

Warrior
Joined
21 Jan 2004
Messages
207
Location
Laholm, Halland, Sverige, EU, Norra Halvklotet, Te
låter som en bra ide.
Har själv tänkt på att alkemistiska recept kan vara skumma.
Få¨r kasnke sätta sig ner och skissa på lite.

Min alkemist kunna göra vapen oförstörbara med hjälp av mjöl, vin och kött. Känns fel.

"Ataxotropiker kan kanske ställa sig i ett rum med 14 barn och kongelera" hehe
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
"Om man bara hittar en bra blandning till receptet man använder och tar sig till en plats,storstad lämpligen, där dessa är lätta att få tag i och det är inte så svårt att få en köpare borde man göra löjligt stora förtjänster som kongalerare?
Inget ont i detta dock, jag tycker dock att kongalat inte ska vara slumpmässigt utan att aspekten man vill förlägga i materialet måste ha starka drag till aspekten. Och om jag nu vill leka så; har någon bra förslag på lämpliga ingridienser/tillagning av primalkrafterna? :gremblush:"



Detta är ett ordentligt trätoämne som har lämnat mången spelledare med sönderkliade skallar. Rent generellt sett så skulle jag nog säga att den däringa generatorn för alkemiska i M&M inte ska användas av spelare och av spelledare endast i nödfall.

Varför i hela Skuttunga tycker jag det då?
Jo, så här anser jag att det ligger till. I min mening så är de alkemiska recepten resultatet av en jäkla massa magisk forskning, en kasse klarsint och två skopor tur. Att få fungerande recept som är effektiva och fungerande är svårt. Således blir effektiva recept riktigt ovanliga och därtill ytterst värdefulla. Olika magikersamfund delar naturligtvis dessa recept sinsemellan sina medlemmar, men är troligtvis ytterst noggrann med att inte sprida dom vidare till andra magikersamfund. Således finns det troligtvis 1 allmänt recept för kongelering som Legio Colonan använder sig av.
1 som Thakalatribunalen använder sig.
Umptielva stycken mer eller mindre effektiva som de oberoende magikerna i t.ex. Asharien använder sig av.
1 som kabalaordern använder sig av, osv.

Jag tror inte att tanken bakom kongelat ska vara att de ska vara någon slags dussinvara som man måste pressa in i garderoben för att få igen dörren. Snarare så ser jag kongelat så som dom presenteras i böckerna som tämligen ovanliga. Och anledningen till att dom är så ovanliga är inte för att dom är så där hiskeligt svåra att göra utan för att ingredienserna som krävs att göra dom är dyra.
Liksom, tänk er hur mäktiga Legio Colonan inte skulle bli om dom kom över ett recept för att kongelara filament på en gråsten, en tre dagar gammal socka och tre nypor vetemjöl? Dom skulle producera kongelat totalt hejvilt vilket skulle göra Legio Colonan mycket mycket mer politiskt slagkraftiga. De skulle kunna sätta mer press på kronan om att få större inbördes frihet och Consaber skulle få ett inte helt marginellt övertag mot Thalamur. Rakhoriagenter och agenter från Kabalaordern skulle omedelbums infiltrera Legio Colonan och göra sitt bästa för att få tag på detta recept. Ja, följderna är faktiskt ganska långtgående. Nu är kongelering troligtvis en av de mer centrala alkemiska processerna i Mundana, men man skulle säkerligen kunna se liknande politiska mönster om andra processer blev likvärdigt billiga. Så jag tycker nog att författarna har haft litet tunnelseende i den här frågan. Det finns helt enkelt ett glapp mellan värld och regler, vilket ger upphov till såna här långa och konstiga inlägg :gremsmile:


Lycka till

/Naug
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
"Om man bara hittar en bra blandning till receptet man använder och tar sig till en plats,storstad lämpligen, där dessa är lätta att få tag i och det är inte så svårt att få en köpare borde man göra löjligt stora förtjänster som kongalerare?
Inget ont i detta dock, jag tycker dock att kongalat inte ska vara slumpmässigt utan att aspekten man vill förlägga i materialet måste ha starka drag till aspekten. Och om jag nu vill leka så; har någon bra förslag på lämpliga ingridienser/tillagning av primalkrafterna? :gremblush:"



Detta är ett ordentligt trätoämne som har lämnat mången spelledare med sönderkliade skallar. Rent generellt sett så skulle jag nog säga att den däringa generatorn för alkemiska i M&M inte ska användas av spelare och av spelledare endast i nödfall.

Varför i hela Skuttunga tycker jag det då?
Jo, så här anser jag att det ligger till. I min mening så är de alkemiska recepten resultatet av en jäkla massa magisk forskning, en kasse klarsint och två skopor tur. Att få fungerande recept som är effektiva och fungerande är svårt. Således blir effektiva recept riktigt ovanliga och därtill ytterst värdefulla. Olika magikersamfund delar naturligtvis dessa recept sinsemellan sina medlemmar, men är troligtvis ytterst noggrann med att inte sprida dom vidare till andra magikersamfund. Således finns det troligtvis ett allmänt recept för kongelering som Legio Colonan använder sig av.
Ett recept som Thakalatribunalen använder sig.
Umptielva stycken mer eller mindre effektiva recept som de oberoende magikerna i t.ex. Asharien använder sig av.
Ett recept som kabalaordern använder sig av.
Osv...

Jag tror inte att tanken bakom kongelat ska vara att de ska vara någon slags dussinvara som man måste pressa in i garderoben för att få igen dörren. Snarare så ser jag kongelat så som dom presenteras i böckerna som tämligen ovanliga. Och anledningen till att dom är så ovanliga är inte för att dom är så där hiskeligt svåra att göra utan för att ingredienserna som krävs att göra dom är dyra.
Liksom, tänk er hur mäktiga Legio Colonan inte skulle bli om dom kom över ett recept för att kongelara filament på en gråsten, en tre dagar gammal socka och tre nypor vetemjöl? Dom skulle producera kongelat totalt hejvilt vilket skulle göra Legio Colonan mycket mer politiskt slagkraftiga. De skulle kunna sätta mer press på kronan om att få större inbördes frihet och Consaber skulle få ett inte helt marginellt övertag mot Thalamur. Rakhoriagenter och agenter från Kabalaordern skulle omedelbums infiltrera Legio Colonan och göra sitt bästa för att få tag på detta recept. Ja, följderna är faktiskt ganska långtgående. Nu är kongelering troligtvis en av de mer centrala alkemiska processerna i Mundana, men man skulle säkerligen kunna se liknande politiska mönster om andra processer blev likvärdigt billiga. Så jag tycker nog att författarna har haft litet tunnelseende i den här frågan. Det finns helt enkelt ett glapp mellan värld och regler, vilket ger upphov till såna här långa och konstiga inlägg :gremsmile:


Lycka till

/Naug
 

Reax

Veteran
Joined
6 Feb 2003
Messages
27
Location
Lilla Tjärby, Halland, Sverige..
Efter som alla andra tycks tatt sig an alkemi biten så ger jag väl min syn på "eldklotsproblematiken" som jag vid ett högt antal gånger fösökt förklara för mina medspelare (*host*SteffeB*host*) och som jämförelse lyckas de nästan alltid dra upp effekten "blixt" (då den är har avstånd som grund).

Min förklaring är helt enkelt (trumvirvel) att magikerna som ursprungligen skapade effekterna (om man ser det från mundaniternas synvinkel) ville 2 olika saker.

Han som skapade "blixt" ville helt enkelt kunna besegra riddarna han retat upp nåt år tidigare.

Medans hon som skapade "eld" satt och småfrös i mörktet och kom på att det nog inte hadde varit helt fel att kunna använda pulvret där borta för att få en fin eld på stengolvet,

Så svaret på ditt problem skulle antingen vara om magikern (spelaren) spenderade en massa tid på att skapa en effekt med utgånspunkt från hans behov (huset som ligger 20m norr om mitt är mycket finareän mitt, men om jag skulle bränna ner det..) eller helt enkelt som spelledare skapa en effekt som någon annan magiker skpat tidigre (och låta spelaern börja med denna, eller hitta den i nåt biblotek nånstans).
 
Top