DoD Konfluxsviten till DoD23?

Nog ett mastodontprojekt som skulle ta väldigt lång tid att sammanställa. Tror mer på ett utökat o anpassat Svavelvinter.
Kan Ligan o @Brior sedan undvika ranzinermunkstempo borde det vara möjligt med en modul per år eller så, om Svavelvinter blir en succé.

EDIT:

AI Overview

"Rånzinermunkar" verkar vara en felstavning. Det du söker är troligtvis ranunkler. Ranunkler är vackra blommor som finns i många olika färger och kan odlas både utomhus och inomhus. De föredrar soliga och skyddade lägen och vill ha jämn fuktighet.

Med tanke på omfattningen tror jag det absolut kan släppas i omgångar om alla krokar och info man behöver fins med från första släppet samt en rimlig utgivningsplan. Ska hela konfluxen släppas i en modul få vi nog vänta lång tid innan det kommer men släpps det i tex tre omgångar så hinner folk spela medans nästa är påväg.
Dock beror det ju såklart på hur snabba spelgrupper är. Men är man som jag medelålders och spelar en till två gånger i månaden så tar det ändå ett tag att köra en kampanj.

Hela konfluxsviten i en bok skulle väl ge en bok som är fyra gånger så tjock som Ärans väg? Det känns inte riktigt genomförbart.

Det beror på hur sviten läggs upp. Jag har tidigare på det här forumet föreslagit en mer modulär samling av äventyrsplatser i stil med det som finns i Svärdets sång (och för all del även i Mutant År Noll). Ett sådant upplägg skulle sannolikt kräva färre sidor. Dessutom borde det även tilltala alla de amerikaner och andra engelsktalande som redan gillar Svärdets sång. Den svensktalande publiken är säkert initialt viktig för att skapa hype, men i längden antagligen också betydligt mindre.

Last edited:
Hela konfluxsviten i en bok skulle väl ge en bok som är fyra gånger så tjock som Ärans väg? Det känns inte riktigt genomförbart.

Poängen är att ge ut den som en sandlåda snarare än en svit i olika delar. Oraklets Fyra Ögon, Kristalltjuren och den Femte Konfluxen kan med fördel stöpas om som en öppen kampanj runt Vox Ransina och Konfluxen.

Aktörer, äventyrsplatser och profetian/konfluxen som ramverk. Det är allt du behöver.

Det beror på hur sviten läggs upp. Jag har tidigare på det här forumet föreslagit en mer modulär samling av äventyrsplatser i stil med det som finns i Svärdets sång (och för all del även Mutant År Noll). Ett sådant upplägg skulle sannolikt kräva färre sidor. Dessutom borde det även tilltala alla de amerikaner och andra engelsktalande som redan gillar Svärdets sång. Den svensktalande publiken är säkert initialt viktig för att skapa hype, men i längden antagligen också betydligt mindre.

Precis detta. Se med fördel Magnus Seters Bittermarken

Det fanns ju ett påbörjat alt relativt långtgånget (?) "Femte Konfluxen"-projekt på gång till Svavelvinterrollspelet, som lades ner för nio år sedan:

Från Svavelvinterforumet hos Ligan @TomasFriaLigan svar till @Henke frågan om vad som händer (2016):
"Inte mycket att berätta tyvärr. Projektet har stött på problem och det är i nuläget osäkert hur det blir med det. Vi återkommer när vi vet mer, men ett släpp i år är tyvärr mycket osannolikt."

Kanske kan något räddas därur också?

Last edited:
Ja. Med ett modulärt upplägg borde det också vara enklare att lägga till nya platser, om nu @Brior vill det.
Kanske ett sådant upplägg blir svåröverskådligt/ställer för höga krav på spelare/spelledare och avviker från själva grundtanken med plug & play iom DoD23s tänkta målgrupper/fokus? Ifs är ju Drakkejsaren också en modulär sandlåda...:unsure:

Kanske ett sådant upplägg blir svåröverskådligt/ställer för höga krav på spelare/spelledare och avviker från själva grundtanken med plug & play iom DoD23s tänkta målgrupper/fokus? Ifs är ju Drakkejsaren också en modulär sandlåda...:unsure:

Är det inte tvärtom? Ett modulärt upplägg är åtminstone i mina ögon lättare att läsa (även vid spelbordet). Själva kampanjramen om Konfluxen kan ju introduceras kärnfullt i ett inledande kapitel. Jag tror att snarare att ett sådant upplägg är mer lättöverskådligt. Och gör det lättare att använda direkt i spel.

Jag är inte alls med på hur kampanjen skulle bli kortare med ett annat upplägg. Så gott som all text är beskrivning av äventyrsplatser, och den blir inte kortare av ett modulärt upplägg.

Jag är inte alls med på hur kampanjen skulle bli kortare med ett annat upplägg. Så gott som all text är beskrivning av äventyrsplatser, och den blir inte kortare av ett modulärt upplägg.

Nej, jag tror inte den blir kortare, snarare tvärtom. Mer är mer, som en vis musiker en gång sade.

Det fanns ju ett påbörjat alt relativt långtgånget (?) "Femte Konfluxen"-projekt på gång till Svavelvinterrollspelet, som lades ner för nio år sedan:

Från Svavelvinterforumet hos Ligan @TomasFriaLigan svar till @Henke frågan om vad som händer :
"Inte mycket att berätta tyvärr. Projektet har stött på problem och det är i nuläget osäkert hur det blir med det. Vi återkommer när vi vet mer, men ett släpp i år är tyvärr mycket osannolikt."

Kanske kan något räddas därur också?
Tror jag nämnt det tidigare i tråden, men det fanns alltså ett påbörjat projekt där Femte Konfluxen-äventyret skulle få en remake till Svavelvinter RPG. Jag tror det föll på att huvudskribenten Jerry Lasota (tidigare involverad i Världsboken och Tricilve-modulen till Svavelvinter RPG) inte hade den tid som krävdes, men också att det var en utmaning att lyfta ett Drakar och Demoner-äventyr (anno 90-tal) med huvudsakligt fokus på grottkräl och skatter till ett spel som istället följde romanernas fokus på intrigspel och personliga agendor.

Jag har det mesta av materialet och mailkonversationerna kvar så om det finns något matnyttigt där som inte Ligan och @Brior redan har tillgång till så ska jag självklart dela med mig av dem.

Nej, jag tror inte den blir kortare, snarare tvärtom. Mer är mer, som en vis musiker en gång sade.

Men nog går det att stryka och stuva om en hel del utan att sviten tappar sin charm?

Jag ska dock tillägga att jag inte ser en kortare produkt som ett självändamål. Tänkte mest på hur lång tid det tar att skriva igenom alltihop.

Vad jag dock funderar på är hur mycket som behöver vara ett grottkräl. Det går förstås också att ställa spelarna inför andra typer av val. Själv hade jag möjligen satsat på att lyfta fram shaguliterna mer (och lagt till ytterligare en äventyrsplats med koppling till dem - en hel stad kanske?).

Last edited:
Back