DoD Konfluxsviten till DoD23?

Hej!
Antag att Konfluxsviten skulle ges ut till DoD23.

Vilka möjligheter och faror ser ni med ett sådant projekt?
Vad vore viktigt att bevara från originalversionen?
Vad är svitens särart?
Vad från originalversionen kan man låta utgå?
Vad borde med fördel plockas in från romanerna?
Hur skulle konfluxsviten och DoD23 passa med varandra och efter vilka anpassningar?

1 Möjligheter och Faror
Well det var ju den mest episka kampanjen i gamla DoD så klart vi vill ha den, men vissa gamla rävar kommer kanske klaga både på det som ändras och inte ändras (jag kommer tycka men vara för tacksam för att klaga)

2 Bevara
Granströmska tonen, episka formatet/ storleken och övergripande plot ( det måste ju handla om en konflux...), men samtidigt- om man jämför lite olika genomspelningar så ser man att olika grupper kommer väva hel olika berättelser (och mycket är ändrat i romansviten och i Svavelvinter rollspelet så vad är kanon?) och det är ju fantastiskt måste vara kvar tycker jag, tidlinje med skeenden, varav vissa sker om spelarna gör si, andra om de gör så.

3 Särart är den episka nivån och tonen (brett från humor till tragikoch allvar)

4 Jag är personligen inte fan av Bytos. Den delen kan göras om mycket och bli mer allvarlig, mindre lekfull i min personliga smak, men andra kanske älskade just den delen. Jag hade velat ha det mer down to earth generellt ( även i andra delarav serien) men Byts delen kan kortas ned för min del med så man snabbare kommer vidare. Kanske ska man expandera 4 ögon delen som ju kan byggas ut och bli ännu större. Avslutningen tycker jag är magnifik och Svavelvinter en fantastisk start.

5 Har inte läst klart sista, så jag har nte någon bestämd del som jag tycker är mycket bättre eller sämre romanen. Tror jag gillar Arns historia och kärleksliv bättre i spelet, men en filur som Gaddgormgald är bättre i Romanen. Glasmannen borde nog in i spelet för att göra saker ännu mer komplexa :)

6 Reglerna i nya DoD är lite mer simpla och barnsliga i min skalle men det behöver inte ändra tonen i äventyren, man kan husregla lite och fixa det. Det stora dielmmat tycker jag är att en Konflux kräver en värld man bryr sig om, som jag brydde mig om Ereb Altor. Så: Endera måste man skapa en ny värld runt TRakoren somju är ett måste, eller så förlägger man KOnfluxen till nya EA...

MER
Det slår mig att jag tycker sviten kräver att man även släpper en trakorien modul, men jag hade helst sett den bygga på en kombination av gamla trakorien och svavelvinterspelets trakorien (och boken :))

och slutligen
Take my Money- jag lovar att lägga, ska vi säga minst 3000:- på en fet kickstarter om det är för hela konfluxen och jag kan lova att du har en kund oavsett hur en släpps ( 1 stor Kick, eller 4 ? små)

Jag tror absolut att man kan ge mer sociala redskap till spelledaren. Tror inte det behöver vara regler specifikt utan mer riktlinjer eller råd på hur man kan lyfta fram socialt spel och politik samt vad som utmärker städernas och öarnas karaktär.
DoD23 har övertala och köpslå som konkreta färdigheter som jag tror räcker långt. Vill man ha en färdighet för att navigera det politiska landskapet kan man lägga till typ "lagkunskap" eller helt enkelt Bildning alternativt etikett.
håller med, jag filar redan på färdigheten "vetenskap/konstruktion" för all lärdom kan inte bara var myter och legender (sedan kanske det gick för låmngt åt andra hållet i gamla DoD)

Prislapparna på alla grejor man hittar, och omnämnandena av färdigheten Värdera.

Krigsspelet i sista delen.
smaken är som baken. Jag älskade krigsspelet, inte specifikt reglerna men att få spela slaget på något sett, höja den episka nivån för att sedan parallellt spela ut klimaxet som exempelvis is Vi Spelar Rollspels poddcast. tycket det ska vara kvar i någon form

Jag läste nyss om Finna Dolda Ting (2015) efter tio år med stor behållning. Och hittade ett slående uttalande av den mycket framgångsrike spelkonstruktören Mattias Lilja (hallå Mattias?) om Svavelvinter (1987). "Det är ganska bildningshögfärdigt och lite arrogant och stroppigt, men träffar mig rätt i hjärtat" (s. 69).

Jag förstår vad han menar, men jag såg inte alls äventyret på det sättet. Jag är själv bildningshögfärdig och lite arrogant och stroppig. Det innebar att jag upplevde att Granströms äventyr talade direkt till mig på ett helt annat sätt än vanliga Äventyrsspel-produkter. Marsklandet (1988) blev den sista jag köpte som inte var skriven av Granström. Fyra år efter att jag snöat in på Drakar och Demoner i sjätte klass övergick jag från att vara fan av firman till att vara fan av en enda av dess författare. Och när Konfluxsviten fullbordades 1994 brydde jag mig inte längre om vad firman höll på med.

Jag vet inte exakt vad som sagts redan, för jag har bara skummat tråden, men... Va kul att konfluxen görs om till DoD23! Jag tror, som tidigare nämnts att detta blir bäst i en etablerad värld, typ EA.

Grejer jag tänker på nu:

BEVARA:
Typ det mesta. Som default tycker jag saker bara ska konverteras till de nya reglerna, inte ändras, för konfluxen sviten är iaf det bästa jag spelat - med god marginal. T.ex. är Bytos min favorit, tvärtemot vad en del andra tycker 🙂

OBS! LITE SPOILERS NEDAN! "KÄNSLIGA" LÄSARE VARNAS! 🙂

ÄNDRAS:
- Jag saknar en rolig slumptabell för vad som kan hända under alla dessa sjöfärder. Jag kan minnas fel, men jag tror inte jag såg en sådan i Trakorien modulen eller O4Ö.
- Om jag minns rätt, så går det inte att via Vox Ranzina och Trakorien modulen förstå var röda och blå ögat finns någonstans. Skuger nämns t.ex. inte i Trakorien modulen, så "gångar på mark, fast inte på marken" blir a priori obegripligt för spelarna. Åtgärd: Brodera ut texten i Trakorien modulen, så att den täcker det som krävs för att förstå Vox Ranzina. Vet inte om det finns någon annan liknande lucka i profetian. Värt att dubbelkolla, för den är annars grym! 🙂
- Jag upplever det tänkta slutet att Store Stenfar ska täcka konfluxgrottan som lite suboptimalt. Eftersom slottet är ointagligt, blir effekten lätt att finalen inte blir lika maxad som det annars kunde vara, med massa rivaler till konfluxen. Sedan är det kanske bara jag, men t.ex. en bergstopp känns som en mer episk plats för mig än en grotta. Vet ej vad som ska göras åt saken, men om detta kan kollas igenom så vore det nog bra.

TA IN FRÅN ROMANERNA:
- Kul om vapensmugling på Marjura i Svavelvinter kan vara en faktor. Kanske som ytterligare en anledning för en RP att befinna sig på ön, som dessutom inviger RPs i den Trakoriska politiken.
- Efter att de vandöda väckts blir en plötslig och helt oväntad attack på Arhem en episk avslutning på SV. Kanske RPs och andra måste fly i panik i båtarna strax efter att alla deläventyr avklarats. Kanske Praanz da Kelve franträder som en pålitlig ledergestalt och styr försvaret som i boken.
- Om politiken i Tricilve kan föras in tydligare i kampanjen, så vore det ett pluss. Kanske tvingar det RPs att ta ställning på ett tydligare sätt. Kanske riskerar de att bli utnyttjade som "nyttiga idioter". Vet ej om det låter sig göras i rollspel på ett bra sätt.
- Scenen då Shagul tappar kontrollen över Rabdorana i tornet, eftersom Gumgakk manifesteras och slukar sina följare är mycket stark. Ett förslag är att arbeta in den i kampanjen (med vettig agens för RPs) på väg mot Woddam porten. Kanske kontaktar Gumgakk någon RP för att få hjälp att straffa sina otrogna följare. RPs får ett val att ta en risk och hjälpa demonen. Belöningen blir att bli av med lönnmördarna. Det är annars lite ologiskt hur RPs på sikt kan överleva när de har dem efter sig 😅
- Generellt kunde det vara coolt om gudar och demoner kopplas tydligare till RPs. Konfluxen är så ödestyngd, så många högre väsen kan tänkas vilja "arbeta via RPs".

- Jag saknar en rolig slumptabell för vad som kan hända under alla dessa sjöfärder. Jag kan minnas fel, men jag tror inte jag såg en sådan i Trakorien modulen eller O4Ö.
Nu är det ett litet tag sedan jag läste betaversionerna av ereb altor-PDF:erna och jag har inte reglerna i jättefärskt minne då vi kommer fortsätta med reglerna i Kopparhavets hjältar men nya Ereb Altor har extra regelstöd utöver Drakar och demoner för sjöresor i och med sitt ursprung i Kopparhavets hjältar. Det är dock inte kampanjspecifikt, såklart, men jag minns så kom olika regionstabeller och vattentyper med från Kopparhavets hjältar.

Nu är det ett litet tag sedan jag läste betaversionerna av ereb altor-PDF:erna och jag har inte reglerna i jättefärskt minne då vi kommer fortsätta med reglerna i Kopparhavets hjältar men nya Ereb Altor har extra regelstöd utöver Drakar och demoner för sjöresor i och med sitt ursprung i Kopparhavets hjältar. Det är dock inte kampanjspecifikt, såklart, men jag minns så kom olika regionstabeller och vattentyper med från Kopparhavets hjältar.
Kan nog funka lika bra, absolut!

Sjöfartsreglerna är ju skrivna för Kopparhavet, men huvudskillnaden är att Västerhavet har sina egna farvatten och delvis andra fartygstyper (galbalon :) ). Så med lite hemmafixande så går det att använda direkt

Jag vet inte exakt vad som sagts redan, för jag har bara skummat tråden, men... Va kul att konfluxen görs om till DoD23! Jag tror, som tidigare nämnts att detta blir bäst i en etablerad värld, typ EA.

Grejer jag tänker på nu:

BEVARA:
Typ det mesta. Som default tycker jag saker bara ska konverteras till de nya reglerna, inte ändras, för konfluxen sviten är iaf det bästa jag spelat - med god marginal. T.ex. är Bytos min favorit, tvärtemot vad en del andra tycker 🙂

OBS! LITE SPOILERS NEDAN! "KÄNSLIGA" LÄSARE VARNAS! 🙂

ÄNDRAS:
- Om jag minns rätt, så går det inte att via Vox Ranzina och Trakorien modulen förstå var röda och blå ögat finns någonstans. Skuger nämns t.ex. inte i Trakorien modulen, så "gångar på mark, fast inte på marken" blir a priori obegripligt för spelarna. Åtgärd: Brodera ut texten i Trakorien modulen, så att den täcker det som krävs för att förstå Vox Ranzina. Vet inte om det finns någon annan liknande lucka i profetian. Värt att dubbelkolla, för den är annars grym! 🙂
- Jag upplever det tänkta slutet att Store Stenfar ska täcka konfluxgrottan som lite suboptimalt. Eftersom slottet är ointagligt, blir effekten lätt att finalen inte blir lika maxad som det annars kunde vara, med massa rivaler till konfluxen. Sedan är det kanske bara jag, men t.ex. en bergstopp känns som en mer episk plats för mig än en grotta. Vet ej vad som ska göras åt saken, men om detta kan kollas igenom så vore det nog bra.

TA IN FRÅN ROMANERNA:
- Kul om vapensmugling på Marjura i Svavelvinter kan vara en faktor. Kanske som ytterligare en anledning för en RP att befinna sig på ön, som dessutom inviger RPs i den Trakoriska politiken.
- Efter att de vandöda väckts blir en plötslig och helt oväntad attack på Arhem en episk avslutning på SV. Kanske RPs och andra måste fly i panik i båtarna strax efter att alla deläventyr avklarats. Kanske Praanz da Kelve franträder som en pålitlig ledergestalt och styr försvaret som i boken.
- Om politiken i Tricilve kan föras in tydligare i kampanjen, så vore det ett pluss. Kanske tvingar det RPs att ta ställning på ett tydligare sätt. Kanske riskerar de att bli utnyttjade som "nyttiga idioter". Vet ej om det låter sig göras i rollspel på ett bra sätt.
- Scenen då Shagul tappar kontrollen över Rabdorana i tornet, eftersom Gumgakk manifesteras och slukar sina följare är mycket stark. Ett förslag är att arbeta in den i kampanjen (med vettig agens för RPs) på väg mot Woddam porten. Kanske kontaktar Gumgakk någon RP för att få hjälp att straffa sina otrogna följare. RPs får ett val att ta en risk och hjälpa demonen. Belöningen blir att bli av med lönnmördarna. Det är annars lite ologiskt hur RPs på sikt kan överleva när de har dem efter sig 😅
- Generellt kunde det vara coolt om gudar och demoner kopplas tydligare till RPs. Konfluxen är så ödestyngd, så många högre väsen kan tänkas vilja "arbeta via RPs".
Jag spelade O4Ö med Svärdets sång-regler för några år sedan och skrev ett häfte med regler för väder och sjöfart. Sjöfartsreglerna slängde vi ganska snart över bord, men det finns även lite trakoriska slumpmöten som eventuellt kan inspirera.

TA IN FRÅN ROMANERNA:
.
Dina två första punkter har jag redan lagt in som möjligheter i det redigerade manuset, och resten tål att övervägas, men berör i större utsträckning senare delar. Vad gäller Praanz da Kaelve (och Arn Dunkelbrink), så har det framförts synpunkter från er spelare och spelledare att inte ge dem för stor plats utan låta äventyrarna behålla agens, så jag kommer nog att hålla dem tillbaka en smula i sammanhanget, även om man säkert kommer att stöta på dem. Några andra personer från romanerna kommer antagligen att introduceras redan i Svavelvinter, exempelvis Didra Damagi och Alma/Trovinder av Hons, medan jag nog plockar bort ett par andra av mindre betydelse.

Ingenting retar mina spelare som en annan "SLP-äventyrargrupp" som stör/plundrar först/tar åt sig äran. Första gången jag spelledde Svavelvinter hade jag läst om ett sånt upplägg i ngn Sinkadus tror jag och tog med en sådan grupp. Blev riktigt bra.
I vända tre med Svavelvinter (nio år sedan...) tog jag helt sonika bokens gäng (Robur, Didra, Gistacki etc) och lät dem vara konkurrenter till spelargruppen. Minns fortfarande hur spelarna reagerade på att de av kvurerna högtidligt förklarades vara De av Ödet Utvalda som skulle få tjurstatyetten och hämta de vapen som smitts i tidernas gryning för denna kamp, och att Robur &co minsann hade förkunnats ovärdiga kvällen innan...
När statyettbyltet vecklades upp låg där ett vedträ... stayetten var stulen av Robur. Det blev helig vrede på riktigt och jakt mot Cruris portar för att hinna ikapp nidingarna.

Gärna någon sådan option i nyutgåvan!

.
Dina två första punkter har jag redan lagt in som möjligheter i det redigerade manuset, och resten tål att övervägas, men berör i större utsträckning senare delar. Vad gäller Praanz da Kaelve (och Arn Dunkelbrink), så har det framförts synpunkter från er spelare och spelledare att inte ge dem för stor plats utan låta äventyrarna behålla agens, så jag kommer nog att hålla dem tillbaka en smula i sammanhanget, även om man säkert kommer att stöta på dem. Några andra personer från romanerna kommer antagligen att introduceras redan i Svavelvinter, exempelvis Didra Damagi och Alma/Trovinder av Hons, medan jag nog plockar bort ett par andra av mindre betydelse.
Låter som Grubertin Gråhud från lagvrängerian ligger illa till då :)

Jag tycker generellt sätt det vore synd att plocka bort tidigare etablerade invånare i Arhem De färgar äventyret på ett spännande sätt.

Låter som Grubertin Gråhud från lagvrängerian ligger illa till då :)

Jag tycker generellt sätt det vore synd att plocka bort tidigare etablerade invånare i Arhem De färgar äventyret på ett spännande sätt.
.
Så är det, men samtidigt kan vi inte bara lägga till. Det känns viktigt att inte komplicera äventyret för mycket eftersom det ska tjäna som intro till konfluxsviten för våra utländska vänner. Den som vill kan ju enkelt lägga till exempelvis Gråhud. Tobik ersätts förstås av Alma.

.
Tänker du kanske på gycklaren Moska? Han finns kvar och var bara EN kandidat till att vara Tobik, vilken ju var en dold identitet.
Det innebär alltså samtidigt att Rhabdorana-mördaren (Alma) redan har en etablerad täckmantel och inget man får välja (fast det kanske inte är så viktigt med den friheten ändå).

haha, ge mig ett exempel på en spelgrupp där Moska inte var Tobik.
Inte i min iaf. Där var Moska en Digeta Longa agent. Vi hade Abenazer som Rhabdo-mördaren har jag för mig.:

EDIT: Ja, det var Abenazer som dessutom blev en tillfällig rollperson när man begav sig till Järntornet för att bl.a. rädda en tillfångatagen RP. Tanken var att Shagul instruerade Abenazer som först gått loss på Kmordahelgedomen (för att skylla det på shaguliterna), men på samma sätt sedan gå loss på Järntornets shaguliter. Abenazer insåg sig ha blivit lurad av Shagul men överlevde faktiskt och återvände till Trakoriska öarna. Han blev istället förgiftad av andra Rhandosyskon när han försökte varna RP att Shagul inte bara lurat honom utan infiltrerat Rhabdorana-celler på Trakoriska öarna.

...Good times... :)

Last edited:
Kanske för tidigt att börja tjata om illustrationer, men jag gillar älskar ju Kayats teckningar i Svavelvinter (övriga delars bilder är jag inte lika förtjust i) och tror att även de bidrog till Svavelvinters särart. Den karga, vikinginspirerade miljön, med nästan utmärglade och utmejslade verkliga gestalter stod i stark kontrast mot mer kötthövdade muskelbarbarer i övrig dåtida fantasymedia.

Det blir nog svårt att bevara eller implementera dessa rakt av från originalversionen, särskilt om man vill behålla Egerkrans/Brasgalla och Vitus DoD-stil (som jag också älskar) i officiella produkter. Kanske något samarbete mellan Kayat o Vitus för liknande personporträtt som i originalet? Mer stämningsfulla, lågmälda bilder som fångar stämningen i originalet, snarare än maxat actionfokus med allsköns monster och heroiska hjältar, är vad jag hoppas på.

Last edited:
Det blir nog svårt att bevara eller implementera dessa rakt av från originalversionen, särskilt om man vill behålla Egerkrans/Brasgalla och Vitus DoD-stil (som jag också älskar) i officiella produkter. Kanske något samarbete mellan Kayat o Vitus för liknande personporträtt som i originalet? Mer stämningsfulla, lågmälda bilder som fångar stämningen i originalet, snarare än maxat actionfokus med allsköns monster och heroiska hjältar, är vad jag hoppas på.
Kanske den här mixen? :D

88e9e444-4486-4e7e-ba2a-a57047289678.jpga8bdab85-3945-4487-9f2e-26ab8acaadf0.jpg50bdb56e-fb33-4dbb-9156-033b8e768e1e.jpgc48531f8-da76-4aae-9a3b-bf468e602972.jpg

Vette tusan om vi någonsin insåg att det fanns spioner. Men jag vill minnas att Abrelax fick rejällt med stryk!

"Rör inte vår kompis!"

Kayat, skräddare på arabiska. Hans pappa är den tunisisk-svenske författaren Claude Kayat.

Jo, jag vet. Ordskämtet var tänkt att vara KAIat men det kom en typo på slutet.

Jag borde ha bett ChatGPT spellchecka mitt inlägg

Nu är jag klar med min första genomgång och redigering av den gamla Svavelvintertexten! Härnäst ska jag skriva en sprillans ny äventyrsplats som jag tjatat mig till att få göra! :)

Jag har uppdaterat med en hel del så att äventyret bättre klickar i efterföljande delar och romaner, samtidigt som vi försöker hålla den ursprungliga stämningen intakt och inte trassla det till mer än nödvändigt. En del har förstås fått stryka på foten. Jag tycker själv att det ser ganska lovande ut!

FYI så heter jätten numera Styrwåld Niding (det gjorde han redan i romanerna). Jag saknar dock dasstaket som mössa!

Undrade just om du tänkte behålla Råbald eller Styrwåld i den nya versionen :)

Nu är jag klar med min första genomgång och redigering av den gamla Svavelvintertexten! Härnäst ska jag skriva en sprillans ny äventyrsplats som jag tjatat mig till att få göra! :)

Jag har uppdaterat med en hel del så att äventyret bättre klickar i efterföljande delar och romaner, samtidigt som vi försöker hålla den ursprungliga stämningen intakt och inte trassla det till mer än nödvändigt. En del har förstås fått stryka på foten. Jag tycker själv att det ser ganska lovande ut!
Vad siktas det på för storlek rent bokmässigt? Personligen vill jag ha nya Svavelvinter i samma format och sidomfång som Ärans Väg. Räcker materialet till en så stor bok? Hårdpärm, 156 sidor, 8.70 x 11.26 inches. En ny äventyrsplats verkar ju vara klar. Ser gärna att Clusta Noba, Trovlik och andra platser får lite kärlek och platsbeskrivningar, kanske med något äventyrsfrö eller två om inte ett nytt deläventyr?

Sedan vill jag ha en fin Marjurakarta ilagd (är ju väldigt svag för kartan i första utgåvan av Svavelvinterboken - Svensk Fantasy/Järnringen Förlag 2004, dvs inte den som kom i andra utgåvan via Coltso - men den passar nog inte in i nuvarande DoD23-stil).

Och om man får drömma, så en mer detaljerad karta över Arhem i tryckt form också. Eller vad tusan, in med separata kartor över Cruri, Svavelträsket, Kvicksilvergruvan och Järntornet, också. De behöver inte vara lika stora som Marjura-kartan, men säg minst A4 eller kanske halvt vikbara (dvs lite större, utan att vara uppvikningsbara i flera led)?

Last edited:
Vad siktas det på för storlek rent bokmässigt? Personligen vill jag ha nya Svavelvinter i samma format och sidoomfång som Ärans Väg. Räcker materialet till en så stor bok? Hårdpärm, 156 sidor, 8.70 x 11.26 inches. En ny äventyrsplats verkar ju vara klar. Ser gärna att Clusta Noba, Trovlik och andra platser får lite kärlek och platsbeskrivningar, kanske med något äventyrsfrö eller två om inte ett nytt deläventyr?

Sedan vill jag ha en fin Marjurakarta ilagd (är ju väldigt svag för kartan i första utgåvan av Svavelvinterboken - Svensk Fantasy/Järnringen Förlag 2004, dvs inte den som kom i andra utgåvan via Coltso - men den passar nog inte in i nuvarande DoD23-stil).

Och om man får drömma, så en mer detaljerad karta över Arhem i tryckt form också. Eller vad tusan, in med separata kartor över Cruri, Svavelträsket, Kvicksilvergruvan och Järntornet, också. De behöver inte vara lika stora som Marjura-kartan, men säg minst A4 eller kanske halvt vikbara (dvs lite större, utan att vara uppvikningsbara i flera led)?

En del av detta vet jag svaret på, en del inte! Jag föreslår att du ställer frågorna på spelkongressen i övermorgon om du ska dit, så får Tomas svara i den mån han kan och vill!

En del av detta vet jag svaret på, en del inte! Jag föreslår att du ställer frågorna på spelkongressen i övermorgon om du ska dit, så får Tomas svara i den mån han kan och vill!
Var för upptagen med att slåss för mitt usla kolonistliv just då på en shake-n-bake colony på LV-426…

Men äventyrsplatsen/deläventyret blir guld eller vad det nu är för metall inblandad…
kartlösningen likaså.

Last edited:
@Brior Dök upp en fråga på Discorden angående vilken version av Järntornet du tänker använda? Det gjorde ju en rejält uppsnyggad variant till Svavelvinter äventyret Döds ände i Fenix 4 - 2012. Man spelar Shaguliter (äntligen!)

Last edited:
@Brior Dök upp en fråga på Discorden angående vilken version av Järntornet du tänker använda? Det gjorde ju en rejält uppsnyggad variant till Svavelvinter äventyret Döds ände i Fenix 4 - 2012. Man spelar Shaguliter (äntligen!)
Järntornet 1987 har en väldigt säregen teknisk konstruktion. Man verkar ha byggt en burk av järn på klippan, fyllt den med dumpmassor och grävt ut rum ur massorna. (Centralhallen b är förmodligen en separat burk som man inte fyllde.) Men om man hade byggt vanliga väggar i trä eller tegel inne i burken så hade man fått dubbelt så stor golvyta och sluppit släpa dit massor.

1761116101598.png

Jag är den förste att hålla med om den udda konstruktionen :-). Som jag tidigare berättat skickade jag in mina skisser när det begav sig och blev väldigt förvånad när Äventyrsspel tryckte dem rakt av utan omritning.

Vad gäller den kommande versionen så har jag reviderat skissen enligt bild. Även undervåningarna är omstuvade. Jag har givit order om att de tunna ytterväggarna denna gång ska förtjockas. Vad gäller schaktmassorna i mellanväggarna, så är ju järntornet dvärgbyggt. Jag har föreställt mig att dvärgarna använt magi motsvarande stensång från Svärdets sång för att resa de grova väggarna av sten direkt ur klippan, varpå man byggt på med interiördetaljer.

Ritningen från Döds ände är jättesnygg, men har väldigt många rum, och eftersom varje rum ska beskrivas i DoD23, så blev det för mycket onödigt utrymme. Jag föreställer mig shaguliterna inte vill eller behöver ha det så mysigt utan snarare medvetet spartanskt. Jag har sneglat på romanens beskrivningar och lagt till stangelitmalmen på balkongen, portalmatrix, m.m. (den senare inte på denna våning dock).

Som ni ser är det fortfarande i princip en burk på en klippa.

1761123588639.png

Jag är den förste att hålla med om den udda konstruktionen :-). Som jag tidigare berättat skickade jag in mina skisser när det begav sig och blev väldigt förvånad när Äventyrsspel tryckte dem rakt av utan omritning.

Vad gäller den kommande versionen så har jag reviderat skissen enligt bild. Även undervåningarna är omstuvade. Jag har givit order om att de tunna ytterväggarna denna gång ska förtjockas. Vad gäller schaktmassorna i mellanväggarna, så är ju järntornet dvärgbyggt. Jag har föreställt mig att dvärgarna använt magi motsvarande stensång från Svärdets sång för att resa de grova väggarna av sten direkt ur klippan, varpå man byggt på med interiördetaljer.

Ritningen från Döds ände är jättesnygg, men har väldigt många rum, och eftersom varje rum ska beskrivas i DoD23, så blev det för mycket onödigt utrymme. Jag föreställer mig shaguliterna inte vill eller behöver ha det så mysigt utan snarare medvetet spartanskt. Jag har sneglat på romanens beskrivningar och lagt till stangelitmalmen på balkongen, portalmatrix, m.m. (den senare inte på denna våning dock).

Som ni ser är det fortfarande i princip en burk på en klippa.

View attachment 26340
Nostalgin trogen så undrar jag såklart vad som hände med det inre biblioteket och alla spännande skriftrullar där. Är den förflyttad eller gallrad?

Nostalgin trogen så undrar jag såklart vad som hände med det inre biblioteket och alla spännande skriftrullar där. Är den förflyttad eller gallrad?

Rum e: ”Ni anträder ett åttkantigt rum vars golv är belagt med liknande metallplattor som korridoren utanför. På ett upphöjt marmorpodium står ett vackert bord omgivet av femton massiva stolar. Två stenblock i varje vägg lyser klarblått och lägger rummet i mystiskt ljus. Innanför sidliga pelare finns på båda sidor salen alkover med böcker och bokrullar.”

Last edited:
En annan fråga. Finns det några diskussioner kring det mer vuxna innehållet i källarplanen? Tänker att jag minns vissa av företeelser i shaguliternas skräckkabinett som tämligen obehagliga. Har det varit några diskussioner om att göra dem "snällare" i nya Svavelvinter? Jag hoppas på att de förblir som i originalet, men är nyfiken på om diskussionen kommit upp.

En annan fråga. Finns det några diskussioner kring det mer vuxna innehållet i källarplanen? Tänker att jag minns vissa av företeelser i shaguliternas skräckkabinett som tämligen obehagliga. Har det varit några diskussioner om att göra dem "snällare" i nya Svavelvinter? Jag hoppas på att de förblir som i originalet, men är nyfiken på om diskussionen kommit upp.
Jag lämnade dem lika vuxna, men vet ju inte hur Fria Ligan ställer sig till saken. Jag tog dock bort något rum som jag mest tyckte var onödigt (och lade till ett par andra från romanerna i gengäld)

Rundeln med π på kartan är för övrigt en alkov med ett av silverstäden. Istället för ett enda i källaren, finns nu fem stycken som man måste hitta och vrida – ni vet varför!
Underbart!
PS Vi fick aldrig själva finalen klar i senaste genomspelningen av Svavelvinter (grundäventyret från 1987, inspirationstryfferat från böckerna, med Svavelvinterreglerna (i rollspels-/boksettingen); läge att damma av och köra avslutet med nya DoD-reglerna - så säg till om du behöver speltestare för just Järntornsdelen... ;)

Last edited:
Är Svavelvinter tänkt att utspela sig i samma värld som Dimornas dal och Ärans väg, eller är det en ny version av Trakorien och Marjura?

Ser enormt fram emot nya versionen, det tillhör en av mina starkaste spelupplevelser.

Är Svavelvinter tänkt att utspela sig i samma värld som Dimornas dal och Ärans väg, eller är det en ny version av Trakorien och Marjura?

Ser enormt fram emot nya versionen, det tillhör en av mina starkaste spelupplevelser.
För att kapa tråden en aning så finns det ju en liten reva i världsväven mellan Ereb Altor, Dimmornas dal (m.m.) och Marjura/Trakorien.

Alldeles uppenbart ligger både Marjura och Trakorien i Ereb Altor (det kan man läsa om i böckerna med EREB ALTOR på framsidan :) )

Men Fria Ligans Drakar och Demoner/Dragonbane utspelar sig lika uppenbart inte i Ereb Altor så Svavelvinter kommer befinna sig i en Grå Hall* of sorts :) Dock har vi tät kontakt med @Brior och @TomasFriaLigan (m.fl) så vi tror inte att det här kommer bli ett problem.
På samma sätt har vi ju även ritat in Dimmornas dal, Döda skogen m.m. på vår Ereb Altor-karta (mend FL:s goda minne) så ett överlapp finns redan. Vi tänker att det är upp till varje spelgrupp att hantera detta som man finner bäst.

Enda "krocken" jag kan komma på är att vi har rudimentära svartkrutsvapen i Ereb Altor (baserade på den klassiska crutan) medan sådant saknas i DoD (såvitt jag vet).

*Grå hallarna är en utomvärdslig plats där olika multiversum möts. Figurerar i Konfluxsviten.

Enda "krocken" jag kan komma på är att vi har rudimentära svartkrutsvapen i Ereb Altor (baserade på den klassiska crutan) medan sådant saknas i DoD (såvitt jag vet).
.
Jag har skrivit in cruta i den nya versionen av Svavelvinter, men precis som i romanerna så har man ännu inte kommit på idén med skjutvapen.

Kuriosadetalj: I romanerna så har Praanz da Kaelve investerat i ett destilleri som gör ”brännvatten” vilket används vid tillverkning av cruta. Da Kaelve har märkt att crutahjonen dricker av brännvattnet för att göra det farliga arbetet mer uthärdligt och börjar så smått fundera över om det kunde säljas för förtäring. Precis så började man göra brännvin i Sverige på 1400-talet.

För att kapa tråden en aning så finns det ju en liten reva i världsväven mellan Ereb Altor, Dimmornas dal (m.m.) och Marjura/Trakorien.

Alldeles uppenbart ligger både Marjura och Trakorien i Ereb Altor (det kan man läsa om i böckerna med EREB ALTOR på framsidan :) )

Men Fria Ligans Drakar och Demoner/Dragonbane utspelar sig lika uppenbart inte i Ereb Altor så Svavelvinter kommer befinna sig i en Grå Hall* of sorts :) Dock har vi tät kontakt med @Brior och @TomasFriaLigan (m.fl) så vi tror inte att det här kommer bli ett problem.
På samma sätt har vi ju även ritat in Dimmornas dal, Döda skogen m.m. på vår Ereb Altor-karta (mend FL:s goda minne) så ett överlapp finns redan. Vi tänker att det är upp till varje spelgrupp att hantera detta som man finner bäst.

*Grå hallarna är en utomvärdslig plats där olika multiversum möts. Figurerar i Konfluxsviten.
Hur löser ni alla kommande FL produkter som Arkand och Trudvagn? För de som aldrig vill lämna Ereb Altor någonsin. Ni kanske kan sälja stickers som man kan fästa på själv 😉

Hur löser ni alla kommande FL produkter som Arkand och Trudvagn? För de som aldrig vill lämna Ereb Altor någonsin. Ni kanske kan sälja stickers som man kan fästa på själv 😉
Arkand finns med på vår världskarta till namnet (på samma sätt som ex Döda skogen och Utkante) och det är så långt vi kommer dra det. Trudvang är sin helt egna värld som helt saknar koppling till Ereb Altor. Skillnaderna mellan dem är dessutom väldigt stora.

Funderar på hur äventyret/kampanjen tänker förhålla sig till magi. Om man går mer mot romanerna (och Svavelvinter RPG) så är ju magin friformig, vilket jag (tyvärr) knappast tror blir fallet här. Jag tycker dock det hade varit kul om det gick att få med Höga Språket, Vindmagi och andra magiska element som följer detta. Ebharing hade jag velat ha en mer utvecklad beskrivning än ett tvåhandssvärd med "Förtrolla vapen E8" eller hur man tänker sig Demens, mer än en dolk med levande skaft.

Funderar på hur äventyret/kampanjen tänker förhålla sig till magi. Om man går mer mot romanerna (och Svavelvinter RPG) så är ju magin friformig, vilket jag (tyvärr) knappast tror blir fallet här. Jag tycker dock det hade varit kul om det gick att få med Höga Språket, Vindmagi och andra magiska element som följer detta. Ebharing hade jag velat ha en mer utvecklad beskrivning än ett tvåhandssvärd med "Förtrolla vapen E8" eller hur man tänker sig Demens, mer än en dolk med levande skaft.
Ereb Altor följer ju den granströnska metafysiken och vi behandlar iaf Höga språket redan i Världsboken.

Arkand finns med på vår världskarta till namnet (på samma sätt som ex Döda skogen och Utkante) och det är så långt vi kommer dra det. Trudvang är sin helt egna värld som helt saknar koppling till Ereb Altor. Skillnaderna mellan dem är dessutom väldigt stora.
Dock är det ingen som vet vad som döljer sig på Altors baksida!!

Bra, även om jag främst tänkte regelmässigt.
Ah, ja, det finns visst regelstöd. Exempelvis har vi en drös nya besvärjelser, där inte minst Åkalla [väsen] känns passande för Mirandas vindmagi.

Finns även besvärjelser som Bedarra vind och Friska vindar där man manipulerar vindandarna i ens närhet.

Här får ni en statusrapport om projektet:
Spännande! Apropå den möjliga konfluxsviten i tre delar, hur såg förhållandet ut mellan O4Ö och Slaktare små respektive Kristalltjuren och Vredesverk? Liksom i vilken grad de mappar mot varandra. Det var ett tag sedan jag läste romanerna, kanske borde läsa om! En gång räknade jag ut vilket datum romanernas konflux inföll enligt trakoriska kalendern.

Spännande! Apropå den möjliga konfluxsviten i tre delar, hur såg förhållandet ut mellan O4Ö och Slaktare små respektive Kristalltjuren och Vredesverk? Liksom i vilken grad de mappar mot varandra. Det var ett tag sedan jag läste romanerna, kanske borde läsa om! En gång räknade jag ut vilket datum romanernas konflux inföll enligt trakoriska kalendern.
Jag har inte exakt koll själv längre, men tror att delarna följer varandra hyfsat, även om mycket är ändrat och omkastat.

Vad gäller datum så minns jag däremot att jag höll järnkoll på händelserna på olika platser så att tidslinjerna skulle stämma med varandra. Det var bland annat därför Arn Dunkelbrink blev försenad när han skulle avsegla mot Marjura från Stegos, därför att han annars hade kommit fram för tidigt. Ni kanske minns att tre olika flottor seglar förbi varandra i dimma söder om Marjura, och jag brottades länge med hastigheter, väder och händelser för att få ihop dem.

Jag använde min egen datorkalender för att hålla koll på de olika skeendena som då förlades till ett redan förbrukat år. Av bilden kan ni se att konfluxen inträffade den 16:e augusti 2012 (vilket år annars?), exakt kl 10.00. :)

1762324813908.png

Jag har inte exakt koll själv längre, men tror att delarna följer varandra hyfsat, även om mycket är ändrat och omkastat.

Vad gäller datum så minns jag däremot att jag höll järnkoll på händelserna på olika platser så att tidslinjerna skulle stämma med varandra. Det var bland annat därför Arn Dunkelbrink blev försenad när han skulle avsegla mot Marjura från Stegos, därför att han annars hade kommit fram för tidigt. Ni kanske minns att tre olika flottor seglar förbi varandra i dimma söder om Marjura, och jag brottades länge med hastigheter, väder och händelser för att få ihop dem.

Jag använde min egen datorkalender för att hålla koll på de olika skeendena som då förlades till ett redan förbrukat år. Av bilden kan ni se att konfluxen inträffade den 16:e augusti 2012 (vilket år annars?), exakt kl 10.00. :)

View attachment 26542
Högintressant att se hur du jobbat med kronologin för en fördrömd kalenderbitare som jag! Ser i min anteckning att jag fick det till 16 i Byrdo. Tyvärr räknade jag fel och använde 30-dagarsmånader bland annat, så det blev ingen konfluxväktare av mig. 😹

Ngn chans att även Döds ände och Arhems sista dagar konverteras (officiellt) till DoD23? Funkar ju bra som pendanger/mellanspel till huvudäventyret, och troligen har en del nya spelarskaror även missat dem när det begav sig, tänker jag.

Högintressant att se hur du jobbat med kronologin för en fördrömd kalenderbitare som jag! Ser i min anteckning att jag fick det till 16 i Byrdo. Tyvärr räknade jag fel och använde 30-dagarsmånader bland annat, så det blev ingen konfluxväktare av mig. 😹
Jag minns att mitt enda egentliga tidsdilemma var hur Aldrun skulle ta sig från Paratornas ostkust (där hon räddat Praanz da Kaelve) till trädskeppet Bladverk mitt i Trakoriska sjön, en sträcka på ca 800 km, på några dagar. Jag kom fram till att det ändå kunde vara görligt eftersom hon är av havsfolket och säkert kunde få lift med någon delfin eller så.

Sedan funderade jag över om Praanz da Kaelves långritt på 180 km från Karnald till Melse var genomförbar på en dag, men det var inget problem efter lite läsning om Ponnyexpressens postritter och uthållighetsprov i fälttävlan. Bland annat red Pony Bob Haslam vid ett tillfälle 310 km utan avbrott (han hoppade från häst till häst vid stationer utan att kliva ned på marken)

Kanske berodde på att du förväxlade det altoriska året med det argondiska och fick fel månår? Eller tvärtom?;)

är det inte mellanspel i "Vi spelar rollspel" poddcast som de ??? gjort själva?
Nej, det är ju ett introduktionsscenario till rollspelet Svavelvinter, inser jag nu, och publicerat i grundboken! Det är i sin tur en spelifiering av romanens slut.
Scenariot kommer hur som helst att finnas beskrivet som ett möjligt (och lämpligt) slut på nya Svavelvinteräventyret till DoD23. Jag kommer dock att hålla tillbaka Praanz da Kaelves roll för att ge mer agens åt äventyrarna.

Last edited:
Jag ser mycket fram emot Svavelvinter och fortsättningen! Det kan bli för DoD vad The Enemy Within är för WFRP.

En sak som TEW gör bra och som förmedlar en levande och föränderlig omvärld, är alla de rykten som rollpersonerna kan ta del av. Varje del i kampanjen har sin uppsättning rykten och på så sätt förmedlas olika händelseförlopp till spelarna. Hoppas på nåt liknande till Svavelvinter (+fortsättning) så att jag slipper göra det själv 😁

Jag har tyvärr inte läst så mycket av The Enemy Within även om den ligger på min läslista men Sirenens klagan till Kopparhavets hjältar (och som vad jag förstått kommer även till nya Ereb Altor) jobbade en del med rykten och ryktestabeller som knöt an till spelvärlden och kampanjen.

Möjligen lite off-topic, men fick av en slump höra talas om en viss "Moska", en notorisk överliggare vid Uppsala Universitet under 80-talet? Finns det möjligen en koppling, givet en del andra mer eller mindre dolda referenser till faktiska personer på 80-talet?

Möjligen lite off-topic, men fick av en slump höra talas om en viss "Moska", en notorisk överliggare vid Uppsala Universitet under 80-talet? Finns det möjligen en koppling, givet en del andra mer eller mindre dolda referenser till faktiska personer på 80-talet?
.
Inte vad jag vet! Namnet kommer av det spanska ordet för fluga, vill jag minnas. Personen är ju i flugvikt :-)

Back