Nekromanti Konfluxer och orakel (Spoiler för D5K)

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Det finns bara en väl dokumenterad konflux, nämligen den femte, och en viktig del av den konfluxen var de fyra oraklen. Oraklen benämndes som ögon och efter färger, det vita ögat, det blå ögat, det röda ögat och det gröna ögat.
Anledningen till att jag rotar i det här är om de övriga konfluxerna också hade orakel.

Det som jag skulle vilja diskutera är oraklens funktion. Är orakel något som otvetydigt hör till konfluxer eller är det bara så att orakel som lever i tider innan konfluxer ofrånkomligen får syner kring den?
Man kan kanske anta att ett orakel har ett tydligt bestämt öde och då även en roll att spela. Det vita ögat fick förmågan att kommunicera med Store Stenfar, det blå ögot var en shagulklon, det röda en fantastisk matematiker och det gröna en astrolog och därtill inte från Altor.
Det som talar emot att de är knutna till konfluxen i sig är att man inte behöver någon av dem för att nå konfluxen (med man syftar jag inte till rollpersonerna utan vem som helst som söker konfluxen, exempelvis Shagul själv). Det verkar också som att det känns som tillfälligheter, om ett av konfluxens orakel, det blå, endast skulle ha förmågor mot Shagul och jordblodskällan.
En lösning då skulle väl vara ifall även Shagul och shaguliterna var knutna till konfluxen, bestämt av ödet sedan länge.
På samma sätt är det vita oraklet endast till för Store Stenfar, men är även denna varelse knuten till konfluxen? Han verkar endast vara ett utomordentligt verktyg för att hjälpa till, är det bara en tillfällighet?

Jag hade en tanke om att inför den fjärde konfluxen knyta just fyra orakel till konfluxen, födda till det. Oraklens huvuduppgift skulle bestå i att förstå ett attribut av konfluxen, exempelvis svaret på "Var?", även "När?" och kanske "Hur?" och "Varför?" (mindre intressant kanske är "Vad?" och "Vem?"). Även här skulle de som söker konfluxen inte behöva samtliga orakel, men å andra sidan skulle ett orakel vara användbart för vem som helst som söker den (jfr. med D5K där vita ögat inte är tillför så mycket utan Store Stenfar). Det gröna ögat i D5K skulle kunna ha svar på både "Var?" och "När?", åtminstone tillsammans med det röda.
Kan det här vara ett bra sätt?

Tror ni att orakel är något som är unikt för D5K eller något som förekommer vid varje konflux?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Eftersom en konflux är en så viktig händelse, en punkt som ger avtryck både framåt och bakåt i tid och rum, känns det naturligt att vissa varelser kan känna av att en konflux är på gång, avläsa tecknen i verklighetens struktur. Att låta oraklen i O4Ö vara en viktig del av ödesväven kring konfluxen, så att det måste vara orakel runt alla konfluxer, tycker jag inte känns särskilt intressant. Däremot lär det uppstå orakel "naturligt" när vissa entiteter känner att något är på gång inför en konflux. Din idé om den fjärde konfluxen kan säkert fungera.


/Dimfrost
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Sant, det är nog lättare att se det så.
Dessutom så behöver antalet fyra inte vara något speciellt, det är egentligen bara fyra orakel som är "kända" enligt Ranz-profetian. Jag hade en tanke att skilja på profeter och orakel, där profeter var påverkade och "naturliga" på det sätt du beskriver medan orakel fungerade som jag sa innan. Men det hela satte igång lite nya tankar så jag tackar för det.
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
ang den femte

Jag tolkar skeendena kring den femte konfluxen ungefär såhär:

Ödet har sedan länge bestämt att en konflux ska äga rum, medan dess plats i tid och rum bestämdes av någon eller några specifika händelser under historiens gång. (Läs på litet kring Yndar, Cruri, jordblodet, svavelvintern, o s v.) Eftersom en konflux är ett nålsöga där världens framtida öde s a s kommer att definieras, så skapar detta visst intresse både bland gudar och (mer eller mindre) vanliga dödliga. Och det är här orakel kommer in.

Egentligen är alla som på något vis kan förnimma den analkande konfluxen, och/eller göra en klassificerad gissning ang dess tid/plats, att betrakta som "orakel" i sammanhanget. Vad gäller specifikt berget Ranz fyra utvalda orakel, så är dessa alltså ett uttryck för gudarnas (läs: en grupp gudars) önskan att sätta krokben för uppkomlingen Shagul. (Läs gärna romanen Svavelvinter för mer om Shaguls motiv och bevekelsegrunder.)

Jag skulle alltså vilja betrakta de fyra oraklen ifråga som gudarnas motdrag gentemot Shagul (som s a s fuskar, enligt gudarnas sätt att se på saken). Oraklen själva har alltså inte nödvändigtvis varit ödesbestämda sedan födelsen/tidernas begynnelse till denna uppgift, utan har helt enkelt valts ut av gudarna som de lämpligaste eller mest ändamålsenliga verktygen. (På samma sätt som rollfigurerna och/eller Arn Dunkelbrink.)

Vad gäller tidigare (och efterföljande) konfluxer så bör även denna vara möjlig att förutse, även om det som bekant blir lättare ju närmare ödespunkten man kommer (såväl i tiden som i rummet). Alla med profetiska gåvor eller siarförmågor är alltså potentiella "orakel".

Huruvida just den fjärde konfluxen också hade en skuggfigur motsvarande Shagul i leken, kan lämnas osagt här. Beroende på detta och på gudarnas egen önskan att styra framtidens förlopp (vilka bl a kommer att påverka förutsättningarna inför den femte konfluxen) så kommer förkämpar att utses, liksom eventuella "orakel" som kan hjälpa dessa att uppnå det som makterna önskar ska ske.

/Baldyr
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
uppslag kring den fjärde

Jag har faktiskt ett eget uppslag till konfluxkampanj:

Förutsättningen är att rollfigurerna vill störta en tyrann eller avvärja en katastrof av större mått. De få nys om den analkande konfluxen och bestämmer sig (eller får i uppdrag att) "fuska" - åtminstone enligt gudarnas sätt att se på saken. Genom att dominera konfluxen kan de alltså (åtminstone i teorin) ändra framtidens förlopp, och därmed uppnå det man från början ville uppnå. Så långt gott och väl.

Saken är dock den att rollfigurerna ovetandes har tagit på sig den roll som Shagul har i kampanjen kring den femte konfluxen. Alltså att en (eller en grupp) dödliga vill dominera konfluxen för sina egna syften - vilka alltså kan framstå som fullt filantropiskt ur ett mänskligt/moraliskt perspektiv - vilket dock går stick i stäv med vad gudarna har tänkt sig.

För rollfigurerna kommer allt detta att framstå som att deras egen fiende plötsligt har fått mörkrets makter på sin sida. (Gudarna struntar förmodligen i konsekvenserna för vanliga dödliga, utan planerar troligen redan för den femte konfluxen. Därför är det viktigt att deras vägar får förbli outgrungliga för de obetydliga människorna.) Och till sin hjälp tar gudarna en mängd "orakel", eftersom de enligt spelets regler inte kan gripa in direkt och sätta stopp för rollfigurerna.

Fast nu får vi skilja på "profeter" och "orakel". I det här sammanhanget är alla som har kännedom om eller som kan förutspå konfluxen att betrakta som profetiska. De väsen som blivit utvalda av gudarna att sätta käppar i hjulet på rollfigurerna utgör däremot "oraklen", helt oavsett om dessa faktiskt äger några siargåvor eller inte. (Jfr det Blå ögat eller det Röda ögat, som är en "piratklon" resp matematiker, utan någon möjlighet att själva förutspå konfluxen i tid och rum.)

Hur låter det?

/Baldyr
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
558
Location
Gävle och Åland
Några funderingar - observera dock att det inte behöver vara på ett visst sätt utan att man kan använda konfluxer på flera olika sätt. I själva verket improviserar gudarna just på detta sätt i uppföljaren till Svavelvinter. Utgångsläget enligt romanen är att Shagul stulit sitt eget namn bort från gudarnas ritningar och därför är en helt okontrollerad faktor som gudarna inte ens kan se. De går då tillväga just såsom andra skriver i trådens inlägg: potential finns för att rätta till och gudarna väljer tillgängliga redskap efter omständigheterna. Inför den hotande Shagulkrisen frågar de sig: "Vilka profetior och skeenden påbörjades INNAN Shagul stal sitt namn och hur kan vi använda dessa för att snärja honom?" Dvs gudarna använder de redskap som finns till hands för att passera konfluxen på ett kontrollerat sätt.

Jag tycker själv inte att det behöver finnas några orakel till alla konfluxer - tvärtom har jag funderat en del på den fjärde konfluxen och har lösa planer på ett äventyr som skulle vara fundamentalt skiljt från K5.

En företeelse som jag infört i romandel två och som kan vara användbar för spel är att konfluxen alltid har tre väktare - ett kall som går i arv när en väktare dör, ofta på ett oförutsett och oväntat sätt. Det tycks vara ödesbestämt att någon arvtagare alltid kommer att finnas till hands när den tidigare väktaren dör, men de har i övrigt inget gemensamt. De tre väktarlinjerna träffas inte förrän konfluxen är nära men måste alla finnas på plats då den inträffar. I romanens startskede är de tre väktarna Peatro Petralba på Ranz, en gammal Shamasherpräst på Stegos och Animisten Sambarsynd Coria på Mereld. Läge för byte när Peatron dör alltså...

Någon hade för övrigt en bra konfluxliknelse från datorvärlden. Gudarna släpper version 4.0 av världen. Den börjar genast solkas och förvridas av tillfälligheter, buggar och oförstående användare varpå patchar måste till så att man får version 4.1, ... 4.23 etc. Till slut måste en total omarbetning göras. Konfluxen inträffar och version 5.0 släpps.
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
den åttonde

Jag tycker själv inte att det behöver finnas några orakel till alla konfluxer - tvärtom har jag funderat en del på den fjärde konfluxen och har lösa planer på ett äventyr som skulle vara fundamentalt skiljt från K5.
Det låter bekant... (Det är den om gudasäden från De rasslande rasernas arkipelag, va?) Själv hade vi ett uppslag till en potentiell (och helt inofficiell) åttonde konflux till Altoria (en uppföljare till Ereb Altor, efter den sjunde konfluxen). Den kretsade i stort sett kring klimatförändringar som skulle sätta hela kontinenter i rörelse (folkvandringar) och sätta punkt för spelvärlden. Inga "orakel" var heller påtänkta.

Någon hade för övrigt en bra konfluxliknelse från datorvärlden...
Den var faktiskt klockren.

/Baldyr
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Re: uppslag kring den fjärde

Orakel skulle helt enkelt kunna ses som gudarnas spelpjäser i kampen om konfluxen om jag förstår det rätt. På så sätt borde även rollpersonerna i femte konfluxen vara orakel av någon sort, då de säkert tjänar någon gud eller några gudar i sin kamp. Orakel borde då ha samma möjlighet att bli konfluxens herre (sidofråga, kan Store Stenfar bli konfluxens herre?).

Om rollpersonern tar den rollen, borde det inte finnas gudar som vill ta över dessa initiativrika individer och ta dem under sina vingar i försök att omvända deras mål och synsätt så att det passar guden? Det kanske finns gudar som även de är intresserade av att förhindra den katastrof som rollpersonerna ska stoppa?

I fallet Shagul kan jag dock tänka mig att han är mäktig nog och har hybris så det stinker om det att han inte skulle vilja ställa sig under någon gud. Visserligen samarbetar han tillsammans med Ebharing, som i sin tur borde ha någon demonfurste (= gud i min bok, med tanke på konfluxeffekterna ifall det paret vinner, skulle det kunna vara Onaabys, oktagonens pestdemon?) ovanför sig, och på så sätt borde väl ändå Shagul ha demoner av gudaklass som stödjer hans drag?
Jag har svårt att se att någon som söker konfluxen inte har någon gud/demon bakom sig, då man alltid kan ta till fiendens fiende för att hitta allierade. Undantaget skulle väl vara om de överenskommelser som gudarna har bryts, kanske det som händer i fallet "någon fuskar". Det kan nog även vara så att eftersom de fuskar så finns det fler gudar emot deras mål än de som är för, och den totala balansen av det hela resulterar i att man möter motstånd som stödjs av "mörkrets makter".

Jag tycker det var en bra idé och jag gillar allmänt när man vrider på ett scenario eller en idé och spelar på andra sidan.


Då jag är en inbiten chronopier så har jag hämtat min konfluxsyn och historia främst från Altors baksida och sen tagit ytterligare inspiration från femte konfluxen, vilket gör att synen mycket väl kan gå isär. Bland annat utgår jag från att det bara finns två skapargudar, Kaleb och Karon, och den blandning av övriga gudar har inte samma makt, även om de säkert kan vara med och spela om konfluxen.
Därigenom var det Kaleb som kontrollerade den första konfluxen och lät skapa om världen då de två skapargudarnas seklerlånga kamp förstörde världen. Den andra konfluxen behärskades av den man som senare blev kejsaren av Chronopia. Jag följer Endyamons teorier om den tredje konfluxen där Tupagon i någon bemärkelse vann den och orsakade det efterföljande kaoset. I den eviga balansen så är det inte mer än "rättvist" att Karon vinner den fjärde konfluxen som det bara nämns några rader om i den officiella historien (Altors baksida). Den femte överlåter jag till Arn då jag inte har för avsikt att spelleda på den västra halvan.
Här finns även mönstret att varannan konflux inträffar på samma sida av Altor (den första och sista kommer att vara undantaget då de påverkar hela), alltså 2, 4 och 6 på östra, 3 och 5 på västra (man kanske kan placera den sjunde på västsidan såvida man inte följer _spekulationerna_ i Altors baksida om att det är den sista). Eller så är platsen en slump.

Historien för min kampanj står alltså redan skriven, dock väldigt luddigt och fritt för tolkning, men den kommer alltså inte att handla om "kampen om konfluxen" (det är redan givet vem som vinner den, men inte hur) utan fokuserar mer på efterspelet "rädda vad som räddas kan". Det handlar även om hur till synes vanliga människor blir hjältar på grund av konfluxen då gudarnas har en tendens att vara generösa med makt till sina spelpjäser under sådana tider.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Jag tänkte diskutera väktarna, kanhända passar konceptet även för den fjärde konfluxen.
Har dessa väktarlinjer bestått sedan tidens begynnelse eller håller en väktarlinje från en konflux till nästa, exempelvis så att de väktarlinjar som finns kring den femte konfluxen "utsågs" vid din fjärde, som i sin tur hade egna väktarlinjer och att nya väktarlinjer för den sjätte på något sätt skulle "utses" samtidigt som den femte äger rum.
Var har väktarna gemensamt och har det något mål eller syfte (skydda konfluxen mot "fuskare"?) som de får reda på (kanske genom drömmar eller syner)? Kan en väktare bli konfluxens herre och skulle, rent teoretiskt, Shagul kunna vara en väktare?

Det var en bra jämförelse med patchning. :gremwink:
 
Top