Konfluxens FATE

folketsfiende

drömvändare
Joined
5 Nov 2021
Messages
89
Location
Stockholm
Hej rollspelsvänner!
Efter många om och men drar min spelgrupp igång Konfluxkampanjen som jag kommer att spelleda med ett FATE-hack som system. Vi är vansinnigt taggade, och kommer imorgon onsdag att ha nollsession plus, med färdigställande av karaktärer, och förhoppningsvis spelstart. Jag tänkte posta lite här då och då, och inleder med en bild på de mycket fina retrodoftande rollformulär som @Sponsra fixat, samt en stämningsbild på diverse böcker. Återkommer med spelarnas karaktärer inom några dagar.

342197392_562934602608576_3559739202072822329_n.jpg
342636319_1187078398643760_1339694558513319266_n.jpg
 

folketsfiende

drömvändare
Joined
5 Nov 2021
Messages
89
Location
Stockholm
Nollsession och ett första spelmöte är nu avklarat! Ett gäng på fyra funktionsresistenta och mycket umbärliga karaktärer har via ombud fått i uppdrag av en inflytelserik paratornisk ädling att hitta ordentligt med smuts om den mystiska shagulitsekten, och om möjligt visa att denna har behandlat den unge Fingolf Silverhamre nesligt. Efter en månads seglats är den förskjutne paratorniske adelsmannen Rugert Tengilion Ofta, den missförstådda poetankan och mästerskytten Mai Volare, den naturvurmande vargfolksschamanen Vorun Skarptand och den amoraliska avantgardekocken Percibus Dunge-Muränum landstigna i Marjuras svavelstinkande vårkyla. Redan efter en kvälls sociala prövningar på Junker Hildurs har de godtagit ett uppdrag som fört dem in i den gamla kvicksilvergruvan...

Så här skriver några av karaktärerna i kampanjdagboken efter första spelmötet:

Rugert
Än är resan något av en besvikelse, med den trögtänkta sinnesmuts som följer vart än Paratornierna slår ner sina kolonipålar. Men hoppet består, och om en sanning finns därute så är väl denna Altors rand en plats så god som någon att börja söka. Av Marjurerna har vi inte sett mycket än. I mångt avslagna Paratornier, vilket i ärlighetens namn även vi kvalar in som. Uppdraget ska lösas, den förlorade sonen Silverhamre öde uppdagas och Shaguliternas byk dras i ljuset. Men glaciären drar mitt äventyrarhjärta. Jag önskar slippa mer trams med handelshusens representater och flegmatiska värdshusvärdar, feta som Saphynska inavlade ungar. Om det är herr Ialsop eller Kejsaren själv som står för guldet intresserar inte, jag önskar möta själva Kmorda.

Percibus
Minnesant.: Svettiga sältan i bergfläsk utpl. nästan helt vid förbränning,. Blottlägger subtil karamellartad sötma. Smak av aska dock ej önskv.
Idé: honungsgrädde garnerad med flagor av lätt svedd dvärghud? Pröva vid tillf. Svårighet: när/hur sveda & skrapa dvärg utan konsekv.?
Minnesant.: Pipa??


Vorun
"Vad är det för ställe jag har hamnat på?" Vorun hade inte kunnat somna i den slamriga sovsalen, och smygit sig ut ner mot hamnen. Hon tog sig tyst och osedd förbi patrullerande vakter ut från Arhem längs med kusten. Efter att ha äntligen hittat en plats med friska vindar på en klippa (med mindre påtaglig svavelstank), hade hon tagit fram sin trumma och långsamt börjat processen att sätta sig i trans.
Efter några minuter av stillasittande trans ryckte hon plötsligt till. Hon mumlade för sig själv, "Det är nåt ruttet med den här ön". Hon tog sig tillbaka till värdshuset och lyckades till slut somna.


Jag bifogar två karaktärsporträtt med helt olika ursprung - ett handmålat porträtt av Rugert Tengilion Ofta, och ett AI-genererat av Mai Volare.Rugert Tengilion Ofta.jpgMai Volare.png
 
Last edited:

folketsfiende

drömvändare
Joined
5 Nov 2021
Messages
89
Location
Stockholm
Kan vi få se vilka Aspekter folk valde? Min erfarenhet är att det nästan alltid blir bra i FATE.
Absolut! Relationsaspekterna behöver filas lite på, men i övrigt ser det rätt bra ut. Vi har valt att ha aspekterna Koncept, Bakgrund (koppling till spelvärlden), Övertygelse, Problem och Relation. Hittills känns de användbara, även om vi som grupp är lite ovana vid systemet. Om du (ni) ser något som kan slipas till får ni gärna hojta!

Re: alltid blir bra i FATE - på något sätt ligger det i systemet att när en har en bra idé så går det lätt att omsätta den i användbar och rolig spelmekanik. Sedan tror jag absolut att jag kan bli bättre på att vägleda i dessa val och formuleringar.

NamnRugert Tengilion OftaPercibus Dunge-MuränumVarun SkarptandMai Volare
KonceptAningslös ädling med inre styrkaAmoralisk avantgardekockEnvis schaman med kontakter inom Månskärans eggRastlös poet med skarpskytteblick
Bakgrundparatornisk förskjuten adelssonberest fiskhandelsmannason från SaphynaBerest och cynisk prisjägareHånad bibliotekarie och spanare
ÖvertygelseMeningen finns däruteLivets främsta mening att samla unika upplevelserNaturens försvarareTrakoriens essens måste nedtecknas
ProblemKoncentrationen tryterSvårt att relatera till andras känslorHetlevradSvår att ta på allvar
RelationMai Volares diktande ger mig en uttryckskanalVorun ledde mig tillbaka till sinnevärlden efter en överdos av lumariskt dödssmörRugert fick mig att inse mitt kallSlog följe med Percibus när jag lämnade Ruhl
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,041
Om du (ni) ser något som kan slipas till får ni gärna hojta!
Jag skulle satsa på mer specifika (vad för något orsakade förskjutningen? varifrån på Paratorna?, vad triggar ilskan?), mer blommiga (typ "Tankarna flyger som fjärilar" hellre än "Koncentrationen tryter", bland annat för att när man har den sortens stående fraser är det alltid roligt när SL kan säga "du jobbar på med det, men snart nog *skickar en FATE point* flyger tankarna som fjärilar för dig", och en välskriven aspekt kan vara både en för- och nackdel (jag vet att en del FATE-regler tycke att man inte kan få fördelar av sina problem, men det tycker jag är bullcrap)), och framför allt mer motiverande och användbara i en del fall ("Slog följe med Percibus när jag lämnade Ruhl" är en vek aspekt eftersom den varken säger något eller går att använda till mycket - tacksamhetsskulder, känslomässiga kopplingar och liknande är alltid bra här, och om Varun Skarptands talar om hans kall borde det framgå i aspekterna vad det kallet är).
 

folketsfiende

drömvändare
Joined
5 Nov 2021
Messages
89
Location
Stockholm
Jag skulle satsa på mer specifika (vad för något orsakade förskjutningen? varifrån på Paratorna?, vad triggar ilskan?), mer blommiga (typ "Tankarna flyger som fjärilar" hellre än "Koncentrationen tryter", bland annat för att när man har den sortens stående fraser är det alltid roligt när SL kan säga "du jobbar på med det, men snart nog *skickar en FATE point* flyger tankarna som fjärilar för dig", och en välskriven aspekt kan vara både en för- och nackdel (jag vet att en del FATE-regler tycke att man inte kan få fördelar av sina problem, men det tycker jag är bullcrap)), och framför allt mer motiverande och användbara i en del fall ("Slog följe med Percibus när jag lämnade Ruhl" är en vek aspekt eftersom den varken säger något eller går att använda till mycket - tacksamhetsskulder, känslomässiga kopplingar och liknande är alltid bra här, och om Varun Skarptands talar om hans kall borde det framgå i aspekterna vad det kallet är).
Tack för feedback! Har tänkt på flera av dessa saker själv, särskilt vg relationsexemplet. Håller med om att alla aspekter borde kunna användas både som för- och nackdelar.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,041
Tack för feedback! Har tänkt på flera av dessa saker själv, särskilt vg relationsexemplet. Håller med om att alla aspekter borde kunna användas både som för- och nackdelar.
I FATE hamnar man ofta i läget att en aspekt är helt OK men kunde göras bättre. "Naturens beskyddare" duger liksom, men det är inte matigt på viset som t.ex. "Naturen är ren och sann, civilisationen är korrupt och falsk" skulle vara.
 
Joined
12 Aug 2013
Messages
159
Location
Stockholm
Tja, jag håller som bäst på att lära mig FATE-regler och -koncept (med mål att någon gång i framtiden spela Symbaroum med dem) och jag tänkte bara meddela min lurkande närvaro i den här tråden. Jag ser fram emot fortsättningen!

PS. Jag hade mycket gärna velat uppleva denna spelkrönika i en actual play podd/vodd :)
 

folketsfiende

drömvändare
Joined
5 Nov 2021
Messages
89
Location
Stockholm
Tja, jag håller som bäst på att lära mig FATE-regler och -koncept (med mål att någon gång i framtiden spela Symbaroum med dem) och jag tänkte bara meddela min lurkande närvaro i den här tråden. Jag ser fram emot fortsättningen!

PS. Jag hade mycket gärna velat uppleva denna spelkrönika i en actual play podd/vodd :)
Trevligt! Ska småningom skriva ihop något från onsdagens spelmöte, men väntar på att spelarna har skrivit i kampanjdagboken. Någon p/vodd kommer det inte att bli, vilket kanske är lite synd, med tanke på gårdagens fina spelarinsatser, men det är alldeles för mycket jobb.

Re: FATE tror jag att det lönar sig att pröva reglerna lite förutsättningslöst, och sedan bygga ett hack som passar för Symbaroum (rätt skills, koncept, konflikthantering mm). Symbaroum kan spelas på många sätt, men jag tänker att konflikterna mellan olika grupperingar stämmer bra med FATE. JohanL bidrog ju också med kloka och erfarna funderingar som jag tror en vinner på att ta med i beräkningarna.

Om du vill kan jag dela mitt (rätt kladdiga) hackdokument i dess nuvarande tillstånd med dig. Stark WIP-varning utfärdas!
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Tja, jag håller som bäst på att lära mig FATE-regler och -koncept (med mål att någon gång i framtiden spela Symbaroum med dem) och jag tänkte bara meddela min lurkande närvaro i den här tråden. Jag ser fram emot fortsättningen!

PS. Jag hade mycket gärna velat uppleva denna spelkrönika i en actual play podd/vodd :)
Har inte @Rangertheman gjort en FATE-konvertering av Symbaroum? Blev den färdig? Minns jag fel?
 

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
183
Oh....skulle vara intressant hur man fick till Korruption i Fate.
Är det skador eller aspekter?

Tror det skulle kunna fungera väl....med risk för att det precis som i Symbaroums orginalregler gör att även små nivåer av korruption gör karaktären ospelbar.
 

folketsfiende

drömvändare
Joined
5 Nov 2021
Messages
89
Location
Stockholm
En lite försenad rapport från spelmöte för två veckor sedan:

De tappra (och inte så lite dryga) äventyrarna gav sig in kvicksilvergruvan, och bekämpade framgångsrikt diverse oknytt, innan de darrande av mod undvek drakkräket. Avsevärt rikare (på guld och information) återvände de till Arhem.

Några utdrag från kampanjdagboken:

Ankpoeten Mai diktar:
Pilar jag sköt
Av almträdet gjorda
Ven genom luften
Och träffade (tror jag)

Kmordas vidder vänta
Än mer stret och slit
Vad är värst att möta,
Isbjörn, shagulit?

Den första av de citerade verserna kanske tarvar en liten förklaring. Unge herr Volare drabbadess av otrevliga algrelaterade synproblem, och sköt flitigt, men i blindo.

Rugert Ofta tycks ha fått nog av de mer sociala sidorna av uppdraget:

Dvärgfolk kräver lenare trut än tandlösa tölpar i Tricilves hamnkvarter. Orka. Nu har jag smort så mycket att att jag tagit seden dit jag kommit och sen vidare in i evigheten. Oknytt är lätta att dänga ihjäl, men de väsnas, och det verkade bara vara jag som ogillar drakeld. Hursomhelst är tunnorna bärgade och tillräckligt manuellt arbete har utförts för att räcka en livstid. Nästa Kmorda, slutstation Shaguliternas krater. Som frälse från mellersta Paratorna ligger det för mig att riva andras byggnadsverk, så det ska nog gå bra. Uppåt framåt!
 
Last edited:

folketsfiende

drömvändare
Joined
5 Nov 2021
Messages
89
Location
Stockholm
Kampanjen har tröskat vidare!

Vid Kmordatemplet betedde sig Percibus Dunge-Muränum så illa åt att Perrima resolut vägrade ha något mer med sällskapet att göra. Ensamma vandrade de molokna iväg norrut mot Järntornet.

Efter diverse manövrer tog de sig in, och mötte en något överraskad shagulitisk prior,
som visade sig vara av segare virke än utseendet gav vid handen. Percibus gjorde en kringgående manöver för att på närmare håll kunna bekanta sig med shagulitens märkliga dävna odör, men föll i en hastigt öppnad fallgrop. Vargkvinnan Vorun kastade sig över marmorpodiets bord och lyckades knuffa priorn ned i samma hål, varvid denne dock drog med sig den vilt kämpande Percibus i fallet. När gruppen nedgjort de i rummet kvarvarande odöda upptäckte de att såväl Percibus som prior var försvunna ur den fångcell fällan ledde till...

Några utdrag ur kampanjdagboken:

Rupert Tengilion Ofta:
"Marjura har visat sig vara ett dofternas rike. Sophögar, svavel, carsonfett, is-orcher. Alla med sin egen speciella boucuet. Resan till järntornet var lättare än väntat. En promenad i mild bris genom sköna omgivningar. Vi klättrade dock över kraterkanten helt i onödan, då vaktposterna ändå skulle komma att mördas (under ett inomhusfyrverkeri magnifikt nog för Kronolabens invigning). Överraskningsmomentet åt skogen och Shaguliter små skyndar ur torn. Lyckligtvis är jag van vid rep och hake. Men bergets klang och malmernas toner gäckar oss än.

R. T. O"

Percibus Dunge-Muränum:
"Byta sida t. Shagulit?

Förd.:
- stark trollkarl (inte bli dödad)
- lära mer om naturvidr. experiment
- lära mer om ond magi
- bra känsla
- Vorun luktar illa

Nackd.:
- interpers. band (affektionsvärde)"
 
Top