Nekromanti Konflikthjälp

Oldenhaller

Veteran
Joined
10 Feb 2005
Messages
38
Location
Linköping/Lund
Det känns som att jag bara skriver i forumet när jag har fastnat i mitt äventyrsskrivande (och det är nog även så). Hursomhelst behöver jag... lite hjälp!

Rollpersonerna har efter en barndom av träning och helvete initieras i det kungliga gardet av Gilead. De har äntligen fått sina revolvrar och lyckats med initieringsproven. De har blivit utsända av sina fädrar till staden Lombardia för sitt första riktiga förtroendeuppdrag. På grund av ett urgammalt kontrakt måste "det kungliga gardet, vid kungen av Lombardias kallelse, assistera denne i särskilda svåra tider". Kungen i Lombardia har i dagens läge ingen särskild makt utan den ligger i handen av ett fåtal välbärgade handelsmän - kungens råd. Istället för att utöka vaktstyrkan tänkte kungens råd att man istället kunde utnyttja det kungliga gardet till polisarbete. De "svåra tider" man genomgår är alltså ökad brottslighet. När det kungliga gardet insåg att kungens råd tänkte använda dess soldater till vanligt vaktarbete, surnade man till och skickade iväg oerfarna soldater (in träder rollpersonerna). Tji fick dom, tänkte det kungliga gardet.

Rollpersonerna kommer till en början att agera detektiver (kungens råd inser, trots att de är unga, att de har kompetens och eftersom de är giriga handelsmän - läs kapitalister - kommer de att utnyttja deras kompetens). Allt eftersom dras de in i de politiska och religiösa konflikter och motsättningar som finns i staden Lombardia.

Nu kommer jag till delen när jag behöver hjälp. Jag vill ha en religiös konflikt i staden. Vad jag har tänkt är att det ska finnas två religiösa sidor i staden. På den ena finns den Mandaeiska Kyrkan och på den andra den Zoroantriska Kyrkan. Den Mandaeiska är i majoritet och de flesta lombarder har varit mandaer så långt man kan minnas. Den zoroantriska tron och dess kyrka kom till staden för flera hundra år sedan när "ett imperium" (som kontrollerade halva den kända världen) tvångsförflyttade dem till Lombardia för att "stimulera den lokala näringen". Med de tvångsförflyttade kom deras religion, och även om detta imperium inte längre existerar är det inte något tal om att flytta tillbaka.

De två kyrkornas församlingsmedlemmar skiljer sig åt. De mandaer som bor i staden är tämligen sekulariserade. Zoroantrerna är däremot inte det och det finns inslag av fundamentalism.

Vilken sorts religiös konflikt kan man då skapa, som man även skulle kunna dra in rollpersonerna i?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Jag har just inget tips alls såhär på rak arm, men jag blev otroligt nyfiken, vad spelar ni för spel?
 

Oldenhaller

Veteran
Joined
10 Feb 2005
Messages
38
Location
Linköping/Lund
Själva världen är hemmabakad och influerad av Stephen Kings böcker om The Dark Tower. De få regler vi använder är tagna från PW vilket passar oss bra - lite regler, mer rollspelande. Rollpersonerna är på jakt efter den svartklädde mannen som ska leda dem till sitt slutgiltiga mål: det mörka tornet. Under förra spelsessionen fick de tag i den svartklädde mannen och genom spådom förklarade han hur de skulle finna det mörka tornet (twisten i det hela är att den svartklädde mannen också vill till det mörka tornet och han visste inte hur man tog sig ditt förrän han siade den åt rollpersonerna). Efter den svartklädde mannen siade deras framtid sade han något i stil med "vad trevligt att vi sitter såhär igen, det är inte direkt första gången". Då slungas rollpersonerna bakåt i tiden till sin tonår när de var i Lombardia...

Japp, så är det.
 

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
Jag skulle nog använda mig av en blandninga av religös konflikt och politisk lillebrors uppträdande...

Zoroantriskerna (eller vad kallas de? de blir Z framöver) har inte längre sitt imperium och all makt att luta sig tillbaka. Antagligen så var de inte helt lyckliga när de kom till staden då de tvångsförflyttades, så det är nog ett beteende som lever kvar. Så vad har de då kvar att luta sig tillbaka på, jo sin tro. En grupp fundamentalister har börjat anfalla sina egna som de tycker inte tar tillräkligt stort ansvar för sin tro.
De ger sig på ledare i Zs del av sammhället, speciellt sådana som har med moral, etik och styre att göra.
Samtidigt kan de inte låta bli att ge sig på vissa motståndare i M som sticker ut lite väl mycket.
Detta i sin tur har gjort att en lite grupp M har organiserat sig och nu vill de kasta ut de sista resterna av det gamla förtrycket. De ger sig på oskyldiga, försvarslösa grupper av Z, sådana som medverkar i religösa samankomster framför allt. De har mycket hat inom sig men de bryr sig igentligen inte så mycket om religonen, de är mer fotbolls hulliganer.

Dessa båda grupper kan sedan av en händelse ryka i hopp då någon Z familj råkar illa ut och en familjemedlem är med i den fundamentala grupperingen. Nu blir det tuffare tag mellan två jämnstarka grupper där ingen är beredd att backa.

Kan det vara något? Är det rätt känsla? vilken känsla söker du?
 
Top