Nekromanti Konflikthantering

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Under de senaste dagarna har jag funderat mycket på fenomenet med att trådar spårar ur, att användare är missnöjda över moderatorerna och hur man skall kunna åstadkomma världsfred.

Jag har kommit på många förbättringar som kan göras, både på teknisk och mänsklig nivå.

För det första tycker jag att moderatorerna alltid skulle meddela varfrör en tråd flyttats/låsts. Gärna längst upp så att alla ser det. Sedan skulle det också vara bra om en hänvisning till den flyttade tråden skulle finnas kvar på forumet där den ursprungligen var skriven. Antingen så att det sker automatiskt eller så att flyttaren själv gör ett nytt inlägg.
Detta sker någ oftast, men då det inte sker är det desto mera irriterande.

Den andra saken som jag kom att tänka på är att man skulle kunna fixa så att moderatoerna och aminstratörerna skulle kunna välja om den gula skylten med "M" respektive "A" skulle synnas i varje specifikt inlägg, då skulle det vara enklare att veta om det är ett "vanligt" debattinlägg eller om det rör sig om något "alvarligt", ex hot om trådlåsning eller uppmaning att sluta använda personangrepp. Jag vet inte om jag lyckats göra mig förstådd, men jag tror att vi alla skulle ha det trevligare om man skulle veta om "de" uttalar sig "civilt" eller "i tjänst".

En sak som jag ofta retat upp mig på angående dessa mastondonttrådar är det att de tar upp så mycket plats, det är ingen trevlig upplevelse att efter en dags frånvaro från internet plötligt har 100+ nya inlägg att läsa på ett forum, medan det rör sig runt ca 40 efter en "vanlig" dag. Den enklaste lösningen jag kommit på skulle vara ett "Mastodontforum", dit alla långa och halvt urspårade trådar flyttas, så att de inte är i vägen för "normal" ruljans.
Man skall dock inte förväxla fösrlaget med det "flameforum" som blev föreslaget för någon månad sedan, tvärtom skulle det nya forumet vara ganska stärngt övervakat.

Slutligten kom jag fram till att många bäckar små leder till en å.
Både då det gäller att vara snäll och att vara elak.
Därför tycker jag att alla skall försöka göra så många "snällbäckar" (inte att förväxla med snälltåg) som möjligt, så skulle vi på lång sikt få en världsfred.

Kanske är jag lite optimistisk, för vi är ju ändå (fårhoppningsvis :)) bara människor...
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
"För det första tycker jag att moderatorerna alltid skulle meddela varfrör en tråd flyttats/låsts."

Att göra detta löser inga problem, det skapar snarare bara mer, eftersom varenda gång en tråd har låsts eller flyttats så kommer någon att opponera sig varpå det kommer diskuteras om det var rätt eller fel. Men faktum är att det inte finns något rätt eller fel, så i alla förekommande fall så är diskussionen meningslös.
Dessutom, tänker man bara efter lite (och samtidigt lägger undan alla konspiratoriska tankar man har om moderatorerna) så är det ganska lätt att förstå anledningen. Jämför bara med reglerna och om ett eller flera inlägg bryter mot dem så är det därför, så enkelt är det. Tycker man sedan personligen att det är ett tveksamt fall så är det bara frågan om en personlig åsikt, moderatorn tolkade det annorlunda än du, konstigare än så är det inte.
Är man rädd för att man ska bryta mot reglerna om man skriver något så behöver man bara göra som Krille säger, se till att man inte har något grus under skorna. Har man inte det så är det lugnt, och har man det så ser man till att borsta av skorna. Det vill säga, om man någon gång när man skriver ett inlägg får tanken "undrar om detta kommer godkännas av moderatorerna" så ser man helt enkelt till att göra det lite mer rumsrent så behöver man sen inte oroa sig.

"den gula skylten med "M" respektive "A""

I en kommande version av forumsystemet så kommer M:et bara att synas på de forum som personen modererar för att undvika missförstånd. Denna version kommer installeras när vi har möjlighet, eventuellt dröjer det till ännu nästa version kommer innan vi kan uppdatera.
I övrigt förstår jag inte varför de skulle behöva kunna stänga av sin moderator-blipp, det är det som skrivs som är det viktiga, det vore konstigt om man måste sätta upp en flagga för att få samma ord att betyda olika saker. Är det en uppmaning om att ta det lugnare så gör det, oavsett om det är en moderator eller en vanlig forumanvändare. För spårar en tråd ur så kommer den mss låsas om de diskuterande inte lyssnat på uppmaningen om att ta det lugnare, oavsett vem som skrivit den. Personangrepp ska aldrig göras, så är det bara, det går dessutom alldeles utmärkt att diskutera utan att göra det.

angående mastodonttrådar

Jag ser ingen möjlighet att kunna flytta vissa trådar bara för att de är väldigt "populära". Känns för mig väldigt krystat att "gömma" undan vissa trådar som folk uppenbarligen vill diskutera om. Om folk bara håller sig inom ramarna för våra regler (som egentligen bara är en beskrivning av allmänt folkvett) så borde det inte vara några problem.
 

jbergman

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
150
Location
Stockholm
Att göra detta löser inga problem, det skapar snarare bara mer, eftersom varenda gång en tråd har låsts eller flyttats så kommer någon att opponera sig varpå det kommer diskuteras om det var rätt eller fel.

Det stämmer inte. I många fall då trådar låses eller flyttas meddelas faktiskt anledningen, och det brukar sällan vara något problem. Vidare kan jag inte se hur risken för att en diskussion utbryter (på ett diskussionsforum dessutom) kan ses som något hemskt och farligt som till varje pris måste undvikas.

På den här punkten håller jag till fullo med Legioth.

Jämför bara med reglerna och om ett eller flera inlägg bryter mot dem så är det därför, så enkelt är det.

Ni må ha hur höga tankar som helst om era regler, men sanningen är att de i samtliga fall är så vaga att det alltid är helt och hållet upp till moderatorerna att avgöra huruvida något bryter mot dessa eller ej.

För spårar en tråd ur så kommer den mss låsas om de diskuterande inte lyssnat på uppmaningen om att ta det lugnare,

Det låter rimligt. Kan möjligtvis du eller någon annan säga var den där uppmaningen om att ta det lugnt kom när det gäller "Sanningen måste fram!!"-tråden nedan?

/Jakob
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
att det alltid är helt och hållet upp till moderatorerna att avgöra huruvida något bryter mot dessa eller ej.

Det är ju trots allt därför moderatorerna finns.

Kan möjligtvis du eller någon annan säga var den där uppmaningen om att ta det lugnt kom när det gäller "Sanningen måste fram!!"-tråden nedan?

Vi börjar med att titta på tråden. Den var överdimensionerat stor och ingenting nytt fick man sagt. Ställningskrig till tusen. Då är det bästa att låsa tråden eftersom den redan var så mycket "ute och cyklade".
 

jbergman

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
150
Location
Stockholm
Det är ju trots allt därför moderatorerna finns.

Du missförstår. Jag opponerade mig mot Gardeners påstående att det är hur enkelt som helst att i förväg veta huruvida något man skrivit innebär ett brott mot reglerna.

Den var överdimensionerat stor och ingenting nytt fick man sagt. Ställningskrig till tusen.

Jaha? Om du läser mitt inlägg igen så ser du att jag inte frågade varför tråden låstes, utan var den uppmaning fanns som uppmanade deltagarna att lugna sig. Jag tycker att det är mycket underligt att en tråd låses utan någon som helst varning i förväg.

/Jakob
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Hmm, hittade en rolig mening på regelsidan:

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Det är endast redaktörerna, eller moderatorn i ett forum, som i varje enskilt fall avgör om ett inlägg bryter mot ovanstående regler. De behöver inte motivera sina beslut och kan inte heller avkrävas någon motivering.

<hr></blockquote>



Alltså så skall folk vara tacksama att moderatorerna överhuvudtaget säger varför de låser trådar och bannar folk, vi har faktiskt ingen rätt att kräva någon motivering till varför trådar låses, flyttas eller användare bannas, så det så!

/Seinet Wintermute - Skall nu nanna kudde...
 

jbergman

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
150
Location
Stockholm
Hmm, hittade en rolig mening på regelsidan:

Nej, det där är ingen rolig mening, och hade inte den meningen stått där så hade vi inte haft den här diskussionen.

Alltså så skall folk vara tacksama att moderatorerna överhuvudtaget säger varför de låser trådar och bannar folk,

Ja, och jag har aldrig sagt något annat heller. Det är mycket bra att vissa moderatorer har tillräckligt med ryggrad för att inte gömma sig bakom regelboken, men det betyder inte att jag tycker att de skall ha rätt att gömma sig när de inte har ork att förklara sig. (Okej, de har egentligen rätt att göra vad tusan de vill, men jag tycker inte att det är snyggt.)

vi har faktiskt ingen rätt att kräva någon motivering till varför trådar låses, flyttas eller användare bannas, så det så!

Så det så? Det är ju det här vi har sagt hela tiden, och det är precis det jag kritiserar. Är det fel att tycka att reglerna borde ändras? Har du läst något av vad jag skrivit? Frågorna är många...

/Jakob
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Kräva och kräva...

Det ligger ju även i moderatorernas intresse att förklara sina beslut, annars är det ju svårt att veta varför t.ex. en tråd låses.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Det är god sed bland moderatorerna att lämna en förklaring till varför en tråd låses. Ibland följer inte en moderator denna sed, vilket är beklagligt. Vi skall försöka bli bättre på detta.
 

Ghorgareth

Warrior
Joined
9 Jan 2002
Messages
223
Location
Småland
Jag kan inte låta bli att lägga mig i denna debatt som aldrig tycks ta slut. Jag har inte varit allt för länge på detta forum, men jag tänker stanna kvar, men det är faktiskt väldigt irriterande med trådar som behandlar ställningskrig som den nedan.

Någon har skrivit här nedanför att moderatorerna ibland gömmer sig bakom sina regelböcker. Men jag skulle vilja kontra med att de som grälar på varandra här gömmer sig bakom forumet. Har man nu en åsikt som nu är så viktigt att den måste dravlas så att den tar upp hela sidan med sina trådar så kan man väl istället ringa och prata med varandra, lösa det på en vanlig chat eller liknande. Det finns ingen anledning att blockera utrymme med trådar som upprepar sig hela tiden, eller gör det det?

Angående regelsystemet. Regler finns till för att följas, om man inte är nöjd med dem så får man lösa saker och ting på ett annat sätt. Man kan 1: vänligt fråga de som har hand om sidan om de skulle kunna tänka sig ändra reglerna för att få bättre flyt på sidan. 2: göra sitt eget forum någon annan stans där folk kanske kan diskutera med varandra om saker som inte passar in här.

Jag har haft mycket nytta och nöje med detta forum, så jag skulle bli mycket ledsen om det stängdes på grund av att moderatorerna inte orkade med bråkiga användare. Vad jag vill ha sagt är att ni får gärna diskutera era åsikter. Men undvik att göra detta på platser där de faktiskt inte hör hemma. Jag vill inte klandra någon för vad som har skrivits nedan, varken moderatorer eller de andra. Jag förlåter alla. Men skulle gärna se att denna diskution slutligen fick sitt slut.

Hoppas att ni har orkat läsa igenom det jag skrivit. Och om du har så tackar jag ödmjukast för detta. Tack för mig.
 
Top