Konfliktgenerator

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Fascineras allmänt av generatorer och olika sätt att vrida och vända på dem. Uppdrag, planeter, och allt möjligt kan ju redan genereras. Men jag fick en idé att generera konflikt rätt upp och ned. Om det sedan skall användas till scener, relationer, eller "story" är lite sak samma.

Ta med att det alltså handlar om konflikt: resultatet är något som står mot huvudpersonen/-erna och ingången är att vi behöver reda ut detta genom spel. Det går att applicera på karaktärer, på setting, på tema, på lite vad som helst egentligen beroende på vad en är ute efter.

T6+T8:

1=Person
1= Nära vän
2= Konkurrent
3= Kärlek
4= Kollega
5= Granne
6= Släkting
7= Okänd
8= Hämnare

2=Naturen
1= Klimatet
2= Stormen
3= Vildmarken
4= Ödemarken
5= Smittan
6= Svärmen
7= Bergen
8= Havet

3=Samhället
1= Förtryck
2= Censur
3= Tvång
4= Förbud
5= Heder
6= Orättvisa
7= Våld
8= Fattigdom

4=Jaget
1= Depression
2= Beroende
3= Självförtroende
4= Frestelse
5= Lättja
6= Ångest
7= Hat
8= Ambition

5=Teknologi
1= Livsuppehållande system
2= Världsomvälvande uppfinning
3= Problemets lösning
4= Det omöjliga
5= Maskinens vilja
6= Teknikens revolt
7= Terrorbalans
8= Den stora kostnaden

6=Det övernaturliga
1= Miraklet
2= Den yttre viljan
3= Ödet
4= Ondskan
5= Rättfärdigheten
6= Det oförklarliga
7= Övertygelsen
8= Andligheten

###

Ett par exempel:

4+8: Jaget: Ambition
Äntligen! Jag har fått chansen att ta det nya jobbet, som jag alltid drömt om. Visst, det råkar vara på ett företag som inte har världens mest etiska policies och så, men jag måste verkligen ta det. Familjen kommer inte gilla det, för jag måste flytta. Men det är ju min karriär det gäller!

3+8: Samhället: Fattigdom
De rika bor innanför murarna, dit allt vi tillverkar fraktas på kvällarna. Jag har ändå tur, som kan snika åt mig det jag jobbar med vid löpande bandet. Men förr eller senare kommer jag också bli sjuk av svält och en ny träl kommer ta min plats. Om vi inte reser oss mot etablissemanget--krossar kedjorna och tar saken i våra egna händer. Men jag tror inte jag klarar det. Lukten av hud som sveddas av en chockbatong är något jag aldrig vill känna igen.

6+3: Det övernaturliga: Ödet
Vi går snart i land på ön där det sägs att Det Tokmagiska Hornet skall finnas. Vi måste återbörda det till dess rättmätiga ägare, enligt profetian. Mitt öde är att vara den som lyfter det och själv bär det. Men profetian säger också att alla i mitt sällskap skall dö. Det finstilta. Det jag aldrig berättade för någon. Och jag vet inte om jag klarar min del av ödet om det kräver att alla andra måste dö.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Jag tycker att det är en bra början, men den känns lite kort? Alltså, den "genererar" bara en grej. Jag tycker att det roliga med den här typen av generatorer är just när man måste kombinera resultat. Typ som i Aliatra, där jag har två tabeller: En för en känsla och en för ett objekt. Så behöver spelaren komma på hur de kombineras. Typ Saknad + Sexualitet, vad betyder detta? Rollpersonen är asexuell? Rollpersonen är i ett nytt förhållande, men tycker att sexet är tråkigt i jämförelse med det ganska dåliga förhållandet hen lämnat? Rollpersonen lider av impotensproblem? Just kombinationen av olika resultat och kreativiteten det innebär att sätta ihop dem tycker jag är en kul grej. Så jag hade velat ha åtminstone en till del som ska slås ihop med resultatet från den här tabellen.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Eller så kanske man slår två gånger och kommer på en konflikt mellan dessa? Typ Heder + Klimatet: Jag vill inte lämna mina förfäders jord, men det blir allt svårare att leva här.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Så jag hade velat ha åtminstone en till del som ska slås ihop med resultatet från den här tabellen.
Som jag skrev så är den andra delen implicit—rollpersonen/-erna, temat, settingen, etc.

Går ju slå flera gånger av andra skäl också. Kanske en gång för tema, en gång för gruppen som helhet, och en gång för varje individ. Hade ingen riktig tanke om något specifikt sätt att använda det egentligen.
 
Top