Nekromanti Konflikter i Soldarn

faradan

Veteran
Joined
10 Feb 2003
Messages
25
Location
Den kungliga huvudstaden
Är det någon som vet hur allvarligt läget är mellan kungen i Soldarn(har för mig att han heter Sachar??) och den där hertigen som vill/försöker göra uppror. Vilka stödjer vilka, dels inom landet och dels utanför. Vilka politiska mål har den där hertigen? Håller på med en kampanj där huvudtemat ska vara just den konflikten, med Zorianmunkar och baroner inblandade..
Någon som har några smaskiga detaljer att erbjuda som kan va bra att lägga in i konflikten??
tack på förhand//
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Just det här har blivit en av de allra största följetongerna i vår kampanj. Hertig Amirro Silversparre och hans ränksmidande.

Så...vad kan man använda sig av?
Våra kära hjältar hamnade i det hela av en slump (slump? sl:s ondska kanske), när de hittade en sårad man. Det var deras första besök i Soldarn, o de var där som en del av ett storslaget äventyr (men det kan vi ta en annan gång). Den här mannen berättade att han stulit en del papper från hertig Silversparre, som kunde bevisa en del oegentligheter han begått gentemot kungen. Rollpersonerna, som verkligen inte visste något om Soldarns interna konflikter blev mycket förvirrade, dels för att någon inte gör som kungen säger, o dels för att de inte visste vad de skulle göra. Vem av dem är den bra sidan? Vem av dem skulle vi gilla? Vem ger oss mest pengar? Svaret på den sista blev: Kungen! Så de bestämde sig för att hjälpa den här mannen att ta sig till Talon. De övernattade i ett bondhus, men de hade inte brytt sig om att dölja sina spår. De soldater som följde efter mannen hittade dit varvid det uppstod stridigheter. (ja, nästan direkt, soldaterna kom in i huset, o den hetlevrade pilbågsskytten tyckte att det var en bra idé att sätta en pil i halsen på honom). Det klarade rp bra, de vann o fick resten att fly. De som flydde skulle komma tillbaka för senare onda planer...
De fortsatte längs vägen. Under tiden hade några av silversparres män ridit i förväg, till greven närmast. Till honom hade de beskrivit gruppen, o speciellt tiraken som ingår. De sa att gruppen hade bränt ner en bondgård o slagit ihjäl ett par bönder (vilket det ju givetvis var soldaterna som gjorde), o vem litar inte på en man från hertigen? Patruller gick ut och träffade gruppen på vägen. Dessa välutrustade trupper hejdade rp o det bröt ut ett väldigt käbbel. (de är fortfarande arga på den vaktkaptenen, o det här var 3 år sen). Det såg ut som att det skulle bli strid, för rp vägrade lägga ner vapnen. Till slut blev de eskorterade till borgen, där de blev utfrågade av en präst och soldater...de krävde att få tala med greven om de vikiga papper de hade. Tiraken blev slängd i fängelsehålorna tills vidare. Till slut läste greven deras papper, o som kungatrogen ansåg han att de hade rätt, att de måste fram till Talon. Dock inte just med dem. För att lura silversparres agenter gav han ändå tillbaka väskorna, men med andra papper i. (o rp kollade inte det!!). Rp red vidare för att nån dag senare bli omringade av 20 män till häst, plus att de vakter greven skickat med var mutade (ja, han valde 2 opålitliga, han ville se om Silversparre skulle göra såhär. Spejare har följt efter dem i tysthet o spanat). Jag trodde att rp skulle bara ge upp papprena, men så vägrade de! Man blir helt paff...jag trodde helt säkert att de måste dö med sånt motstånd, men de anföll! Överraskningmomentet hjälpte säkert, o några sjuka slag senare stod rp som segrare, 20 män nergjorda, av 3. det hela var jättekonstigt...som ett exempel på hur bra de slog så skulle en elaking skjuta sitt lätta armborst på vår käre vapenmästare. Han sitter på häst o rider emot elakingen så han hinner inte undvika, men han slår till med svärdet (gav ob7T6, verkade lagom) o slår bort skäktan!! De kände sig lite kaxiga sen. Hursomhelst upptäckte de nu att det var fel papper. Asförbannade red de tillbaka. Greven hade fått underrättelse om hur det gått via spejarna, o ville nu inte stöta sig med 3 sådana krigare. Så han ger dem papprena, o sina lyckönskningar, o ett rekomendationsbrev, så att de ska bli tagna på allvar i huvudstaden. Väl där får de genom brevet träffa kungen (efter att de lämnat över sakerna, men till slut fick de träffa honom) han sa tack. Sen la han papprena i en låda o sa åt nån att se till att ingen nånsin såg dem. Då rp blev väldigt förundrade o tyckte att han borde dräpa silversparre förklarade han: om jag säger att han gjort det o det, så måste jag avsätta honom. Det går han inte med på, hans armé är väldigt stark o det inbördeskriget vore väldigt dåligt för Soldarn. Alltså måste jag hålla honom lugn, så att han inte startar något, men jag kan inte officiellt ingripa mot honom heller. Det måste till en extraordinär situation för att vi ska kunna ta bort honom. Sen gav han rp en belöning och sa att de alltid var välkomna igen. Sen undrade han om de ville göra en sak åt honom... :gremsmirk:

Gah! Nu håller jag ju på att berätta allt...ska jag hålla mig till silversparre kanske?

Senare upptäckte rp att det var just silversparre som blev målet för deras andra äventyr.. :gremlaugh:...så de har bråkat massor med honom o hans soldater. Nu senast...jag gör det kort: det har till slut blivit krig mellan damarien o soldarn. Det visar sig att Silversparre håller inne sina arméer, de går inte ut i kriget, håller sig inne. En grupp åker dit för att försöka lösa det hela (rp ingår), efter en massa om o men hjälper de en greve till makten, Silversparre flyr med hjälp av Gzanna Kecon...så han finns kvar :gremsmile:
Man ska inte ta död på sina storskurkar i onödan!

Så vad kan DU göra? Om allt ska kretsa kring deras konflikt måste det vara tydligt vad dom vill...jag gillar ju spioneri och sabotage. Glöm inte bort Gzanna när du pratar om Silversparre, i min värld har hon ganska gott om makt vid sidan av hans tron, o hon är en fruktansvärt skicklig fäkterska.
 

Serek Mörke

Veteran
Joined
26 Dec 2002
Messages
54
Läget är allvarligt!

Zorianorden verkar i huvudsak stödja sittande Rikskonung. Både Herr Ivian och en av Zorianordens främsta ledare, Hertigen av Hadarlons Skogar är trogna Rikskonungen. Vidare kan kungen, via sin frus släktband, kanske räkna med visst stöd från Asharien.

Hertiginnan av Trollhems berg (även kallad "trollynglet" av lokalbefolkningen) är snart tvungen att återlämna hertigdömet till ätten Spegelsköld. Kanske kan hon förhandla till sig en mer permanent position? Vem skall hon vända sig till?

Rykten angående att Silversparre skulle få ekonomiskt stöd från Jargiska kejsardömetm florerar friskt. Detta kan vara desinformation för att utmåla Silversparre som en Daaksympatisör och på så sätt samla Zorianorden bakom rikskonungen, eller sanning -> feta resurser i Silversparres kista.

Damarien kan nog tänkas stödja endera parten. Troligtvis den svagaste för tillfället. Så länge krig och oenighet råder i Soldarn är vissa personer i Damarien mer än belåtna.

Serek
 

faradan

Veteran
Joined
10 Feb 2003
Messages
25
Location
Den kungliga huvudstaden
huvudtemat är den konflikten, men då jag nyligen köpt "Nekromanti och vandöda" har jag också placerat in en nekromantiker som jagar en magisk bägare som rp:na har o som ger honom en hel del makt, som då skulle kunna användas i konflikten mellan kungen och hertigen...
Iallafall..
En av rp:na är baron någonstans i närheten av Hadarlon. Vet någon vem som är hertig där? och om de finns några intressanta grevar?
våran baron är djupt lojal mot kungen, och gruppen består dessutom av en Zorianmunk och en ökenkrigare(lönnmördare)...
Om vi säger att hertig Amirro får ekonomiskt stöd av Jargien, hur stor chans är det att han även kan få ett mindre militärt stöd?
Och så en sista sak. Hur många soldater kan tänkas finnas tillgängliga hos kungen resp. Amirro. Och vad för dessa två för politik? skattepolitik? utrikes? religionspolitik?
Finns det nån risk att Amrillo kan få stöd av Jargien med villkor att deras kyrka också får rätt att ta ut tionde i landet eller nåt liknande?

Ge mig förslag!! :gremlaugh:
 
Top