Nekromanti Konflikten mellan Consaber och Thalamur.

Dartagnan

Veteran
Ok alla belästa eonforumiter.

Jag kommer någon gång kring vecka 1 eller 2 nästa år spelleda en planerad äventyrstrippel med mitt gamla rollspelsgäng (Vi spelar i snitt en till två gånger per år) så jag vill att äventyren ska vara av hög kvalité.

Detta inlägg syftar till att få hjälp med att knyta ihop säcken. Jag har en grundidé men med diverse blanka områden.

Rollpersonerna är en nyligen dubbad riddare som anmält sig till korståget för att vinna ära, en magiker av huset Consenti som har blivit ditsänd för att bistå de sabriska styrkorna. en sista karaktären är inte färdigskapad än men kommer vara någon form av yngre soldat som fungerar som spejare eller liknande. Min tanke med detta krig är att gå ifrån de stora bataljerna till att utspela sig mellan mindre enheter i mer komplexa miljöer såsom vid försvaret av en viktig knutpunkt, vid en viktig gränsmur eller längs gatorna i huvudstaden. Tänk er lite Stalingradkänsla. Det är inte längre glamoröst att kriga - glamouren dog för flera månader sedan. Nu står riddare bredvid milisman på de slitna murkrönen under nattens vaktpass. Många av rollpersonernas vänner är skadade krigströtta eller sjuka. Förfrysta fötter oh händer är inget ovanligt. Thalaskernas attacker är småskaliga men irriterande nålstick för att sänka sabriernas stridsvärde.

Det första äventyret skall utspela sig under det Pereinska frihetskriget. Äventyret startar några månader innan kriget tar slut. De händelser som jag redan nu har tänkt att ha med är följade:

1.) Äventyret startar med att rollpersonerna har blivit posterade att vakta en gränsmur. Det är natt. På marken ligger snön och på himlen syns månen och alla stjärnor. Ett femtiotal meter från muren löper en trädbeklädd kulle och bakom den utan möjlighet att observera löper en igenfrusen bäck. Någon hinner kanske lägga märke till utandningsångan vid kullen men kort därefter avlossas ett tiotal armborst simultant mot soldaterna mot muren. Några stupar och sedan väller en mindre styrka upp från kullens dolda sida för att storma muren. För den uppmärksamme rollpersonen ser man kanske Thalaskernas härförare där han sitter på sin häst vid den trädbeklädda kullen. Kankse blir han till och med beskjuten och träffad, men oavsett så kommer han att föra sitt horn till munnen för att blåsa en signal för reträtt. (Striden syftar till att betona det småskaliga och även ge rollpersonerna en vag uppfattning om en av motståndarsidans huvudkaraktärer.)

2.) Rollpersonerna upptäcker en kurir som försöker passera över gränsen till Thalaskerna. Om kuriren hinns upp eller skjuts ner så kommer man att finna att han bär på ett krypterat brev. (Brevet är mycket svårt krypterat och inte troligt att rollpersonerna lyckas knäcka. Brevet är sänt från Rakhori agenter på den Pereinska sidan. Lyckas rollpersonerna med konststycket att knäcka koden så väntar självklart bonuspoäng, men också en större förståelse för Rakhoris syften. Rakhoris ena uppgift är att lokalisera administraten och om möjligt mörda henne.)

3.) Ritualen. Magikerrollpersonen förs med ögonbindlar till Administratens gömställe för att deltaga i ett krigsråd. De som deltager är den sabrska sidans magiker. Under detta krigsråd presenteras iden om att försöka frusa in den Thaaskiska flottan som nu skär av de sabriska trupperna. Sagt och gjort, administraten med samlad hjälp från alla magiker genomför ritualen som släpper lös en ordentlig vargavinter, något som tar Thalaskernas flotta på sängkanten och resulterar i att flottan fryser fast utanför Ireda.

4.) Efter att Inalea haft sitt krigsråd (riddaren deltager, om möjligt så skall han få komma med förslaget och på så sätt involveras rollpersonernas handlingar i den officiella historien.) beslutas att man skall storma den fastfrusna flottan med kavalleriet. Något som också görs. Här slutar detta äventyr.

Det andra äventyret skall utspela sig 2967, det vill säga sex år senare. Detta äventyr skall vara stommen för upptrappningen till Thalaskernas anfall av Consaber och Pereine. Min tanke är att Thalaskerna försöker skapa osämja bland den norra sbriska adeln i syfte att försvaga försvaret. Äventyret ska avslutas i och med att stjärnorna står i rätt läge för att släppa loss mörkret - vilket kommer vara december 2967. Den händelse som jag hittils kommit på är:

1.) Riddarens far har avlidit och hans bror skall ta över baroniet. Första händelsen är begravningen. Här skall tydligt kontrasterna visas mellan riddaren och dennes broder. Vidare så skall man kunna ana olika motsättningar mellan de gästande adelsfamiljerna.

Det redje och sista äventyret (för denna gång - ska kunna byggas vidare på) utspelar sig ytterligare två år senare och nu är konflikten mellan Consaber och Thalamur fullständig. Här har jag dock inte så många idéer ännu. Denna del av kampanjen ska ju sammanfalla med mörkrets dolda intågande.

Dåså jag skulle uppskatta mängder med idéer som kan få mig att få ihop dessa tre äventyr till något spännande och spelvärt.

//D

zuntona

Swordsman
Cirfaliskt understöd

Jag vet inte riktigt hur ingående du vill gå på själva Eon världen men om Cirfalierna ser att det kan dra åt snaran runt Consabers hals utan ansträning är det nog mycket möjligt att de skickar sitt understöd i legohärer. Cirfalisk taktik består dock alltid i cirfaliska officerer så det kanske skulle kunna vara kul att lyckas fånga in någon viktigt härförare därifrån och med släktskap till någon riktigt viktig familj i Samväldet. De skulle kanske kunna förhandla ett frisläpp av denna fånga mot att cirfalierna drar undan sitt understöd. Ett förslag som gör fienden lite blandad och mer påverkningsbar tänkte jag.

Dartagnan

Veteran
Jag lägger till några ytterligare händelser som jag kommit på.

Äventyr 1:
1.) Rollpersonerna blir varse om att ett attentat mot administraten är planerat, kan de hinna stoppa attentatet eller förvarna administraten.

2.) Perina belägras och delar av staden sätts i brand. Kanske sker detta samtidigt som rollpersonerna skyndar sig genom staden för att varna administraten.

Äventyr 2
1.) Konungen av Consaber insjuknar i en mystisk sjukdom. Det beslutas att regentsförsamlingen kommer vara beslutsfattande genom omröstningar.

2.) Riddarens bror, baronen, kallas till Calnia för en brådskande omröstning i regentsförsamlingen. [Vet ännu inte vad de ska rösta om - vad som är så viktigt]

3.) Rollpersonerna får reda på information som visar att om man röstar på ett visst sätt så kommer detta innebära en katastrof för landet. Rollpersonerna måste nu hinna till Calnia för att lägga fram sina bevis och på så sätt ändra omröstningens utgång.

4.) Rollpersonerna stormar in i regentsförsamlingen under pågående argumentering. På vägen fram mot talarpodiet stoppas rollpersonerna av riddarens ursinnige broder, baronen, som inte tänker låta riddaren dra skam över familjen.

Kom gärna med förslag på vad det är de ska rösta om och varför och hur konungen har insjuknat.

//D

Hjalle

Swashbuckler
Stuff & fluff (TT-spåjjler)

Jag planerade en gång i tiden (för någon månad sedan) en Consaberkampanj med liv och lust, men den självdog så fort vi började spela, av någon anledning. Jag ser den inte som helt passé dock, därav Spåjlern för Tokons Tokar.

Iaf.

Grundintrigen var att Konung Constantin XIV dött under ett stadsbesök i Pereine, nästan precis samtidigt (vilket obehagligt sammanträffande...) som Fiorina försvinner från sin faders borg i Seredan, där hon huserar medan sin make är ute på politiska äventyr. Plebejförsamlingens två kandidater till tronen är konungens farbror, Hertig Nagor Cretén, samt dennes kusin, Hertig Girdavin Matravin. Plebejförsamlingen röstar först fram överbefälhavaren, vilket gör Girdan Matravin rasande. När så 'farbror Uriens' bönar om att få slippa tronen, med tanke på sin plikt i det nu mycket oroliga Pereine, så utnämns efter mycket muttrande Hertig Girdavin, under namnet Hans Majestät Conner XI. Denna är fortfarande lite sur, och jag hade kunnat tänka mig att några ur plebejförsamlingen försvinner mystiskt, ty när kampanjen startade rådde vissa oroligheter även inom riket och speciellt i norr gnisslades det mycket tänder. Följande punkter skrev jag upp som tänkbara skeenden i händelseförloppet, det är upp till dig att utveckla dem:

<ul type="square">
[*] Krig med Thalamur – skitigt, grisigt, blodigt, lerigt, kallt, inflammerat och rått.
[*] Ett jättelikt palatsområde byggs av utpressade dvärgar.
[*] Kungen stöds i hemlighet av cirefalier.
[*] En högre jargisk missionär/inkvisitor utnämns till hertigen av Calnia.
[*] Legio Colonans huvudborg flyttas på grund av en olycklig brand (självfallet och självklart anlagd) till Colonan.
[*] Den avlidne kungens ”dagbok”, med sigill på varje sida, hittas, och i den avslöjas det att han har en son med en häxa i Legio Colonan, som han själv skulle erkänna som adelsman om han visste var han fanns.
[*] Verdurakh utsätts för ett riktigt allvarligt, och otäckt välplanerat mordförsök, och tvingas faktiskt fly från Calnia för en tid. Han tar sin tillflykt till berget Elfphec, under mortuachdraken Vermithraxs beskydd.
[*] Margan Deluvien, Girdan Matravins svåger, hävdar kontroversiellt att man borde dra tillbaka sina styrkor från Thalamur och istället koncentrera sig på att införliva Alarinn och Tokon på allvar igen, och därmed stärka sitt rike innan man går på ärkefienden i väst.
[*] Storamiral greve Ludich Targaton av Calnia åker hem för att fira det nya året, 1514 S.T, i sitt slott i Calnia, men tillfångatas av rebeller som hävdar att han om någon skall visa solidaritet med sina mannar, som medan han åker hem och äter förgylld svan på slottet, förfryser fingrarna när de skrubbar däck. De kräver arméns tillbakadragande, annars dödar de honom.
[*] Kungen meddelar att greven ska bli ihågkommen som en hjälte som vägrade låta sig släppas, för den goda sakens skull, och offrade sig för att Thalamur skulle besegras. Han utser en ny Storamiral, och en ny greve över Calnia. Man hör inte av gamle Ludich.
[*] Tirakiska pirater härjar Danbréanns syd- och sydöstkust och plundrar bland annat Caer Negaidh. Konungen funderar på att kalla hem armén, men cirefalier erbjuder sig att, mot feta handelskontrakt i staden (som bland annat är en viktig knytpunkt med Ebhron), beskydda den. Konungen överväger detta.
[*] Verdurakh återvänder men bevägras tillträde till Calnia av Hertig Palasios. Regentförsamlingen kallas och man beslutar att Verdurakh skall flyttas till Colonan istället. Han ses flyga norrut men försvinner spårlöst.
[*] Margan Deluvien skickar utan kungens tillstånd brev till Husens Råd i Kinyen Sina och framlägger sitt förslag, inlindat i varma ord om ”ökat beskydd”, ”låga skatter”, ”ökade handelsvillkor”, ”ta del av sabriska flottan”, ”ökade privilegier”, ”genom effektivisering av gruvdriften få högre produktion av attraktiva handelsvaror”, och sist men inte minst ”få tillträde till Konungens hov och ta del av hans härlighet”. Husens Råd är otroligt förolämpade, och Alarinn förklarar blodsfejd med ätten Deluvien och utmanar Margan på en duell till döden.
[*] Margan klagar hos Konungen som blir ursinnig och bannlyser ätten Deluvien från Consaber (dock med hela sin förmögenhet intakt) och ställer den utanför Regenförsamlingens eller några av Konungens undersåtars beskydd. Margan Deluviens fartyg, med destination Övärlden, kapas dock av tiraker, som efter lite efterforskningar glatt paketerar ihop honom och sänder honom till Kinyen Sina, där han sedan hålls fången.
[*] Hertig Palasios sänder iväg ett brev till kungen, med ett förslag om att utropa korståg mot Tokon. Brevet stjäls och försvinner spårlöst.
[*] Ett skepp avlöper i hemlighet från en gömd smugglarhamn i Consabers koloniöar i Stora Arkipelagen. De ombord har som uppgift att till varje pris finna konungens son, som enligt de senaste uppgifterna (tre år gamla) åkte till Takalorr.
[*] Riddar Frederick Deluvien får en svår krigsskada och får åka hem. Han är dock inte välkommen i Consaber och två av Konungens väpnare uppsöker honom i Aliana och slänger ut honom i vattnet. En gammal fiskare hoppar i och räddar honom. Fiskaren grips och avrättas sedan för förräderi. Riddar Dunbaton skickas tillbaka till Pereine trots sina skador.
[*] Konungen utmanas av Riddar Dunbatons stallknekt, tokonbarbaren Uiddroigh, på duell, och accepterar häpnadsväckande nog duellen. Han förklarar också i brev att duellen är helt på de bådas villkor och att Uiddroighs död endast kan beskyllas på barbaren själv. Duellen äger sedan rum och den storväxte tokonbarbaren, iförd klanen Mùlaighs tyger och med ett slagsvärd i sina händer, lyckas såra konungen svårt. Han övermannas dock av konungens trogna, som hävdar att tokonbarbaren gått för långt och att duellen inte var till livet. Uiddroigh blir utom sig av vrede och slår sig fri, men flera riddare skyndar till och övermannar honom.
[/list]

Och där tog det slut. Med den lite flummiga sista punkten hade jag tänkt mig att kungen skulle tappa åtskilligt med popularitet för att han låter avrätta tokonbarbaren trots att denna höll sig till reglerna.

(Btw; så var det tänkt att konungens son skulle hittas i ett litet nedgånget missionskapell i Tiban, gravt alkoholiserad, blind av västerländska droger, och stödd på en krycka sedan ett ben blev söndertrasat av en binderakkhammare eller något annat. Han skulle inte direkt föra tankarna till "den försvunne arvingen" direkt)

Jag hoppas verkligen att din kampanj blir ball, för den har potential att bli det.

--Hjalle, danasabriskt pseudo-Versailles, ja...

Regmolar

Swashbuckler
En möjlig viktig omröstning kunde kanske vara Tokon; kanske ställer man precis då kriget börjat ett ultimatum där högkonungen (eller vad han nu kallas) och de flesta/alla hövdingarna förklarar att de vägrar ställa upp med trupper om inte konungen tar tillbaka sitt uttalande angående Draken, eller något liknande? I så fall skulle omröstningen gälla ifall man kan "köra över" den sjuke konungens beslut och göra en offentlig ursäkt via regentförsamlingens nya mandat för att få Tokon att gå med i kriget? (även om det kanske blir svårt att få det att gå ihop med "innehar nödvändig information"-biten)