Dartagnan
Veteran
Ok alla belästa eonforumiter.
Jag kommer någon gång kring vecka 1 eller 2 nästa år spelleda en planerad äventyrstrippel med mitt gamla rollspelsgäng (Vi spelar i snitt en till två gånger per år) så jag vill att äventyren ska vara av hög kvalité.
Detta inlägg syftar till att få hjälp med att knyta ihop säcken. Jag har en grundidé men med diverse blanka områden.
Rollpersonerna är en nyligen dubbad riddare som anmält sig till korståget för att vinna ära, en magiker av huset Consenti som har blivit ditsänd för att bistå de sabriska styrkorna. en sista karaktären är inte färdigskapad än men kommer vara någon form av yngre soldat som fungerar som spejare eller liknande. Min tanke med detta krig är att gå ifrån de stora bataljerna till att utspela sig mellan mindre enheter i mer komplexa miljöer såsom vid försvaret av en viktig knutpunkt, vid en viktig gränsmur eller längs gatorna i huvudstaden. Tänk er lite Stalingradkänsla. Det är inte längre glamoröst att kriga - glamouren dog för flera månader sedan. Nu står riddare bredvid milisman på de slitna murkrönen under nattens vaktpass. Många av rollpersonernas vänner är skadade krigströtta eller sjuka. Förfrysta fötter oh händer är inget ovanligt. Thalaskernas attacker är småskaliga men irriterande nålstick för att sänka sabriernas stridsvärde.
Det första äventyret skall utspela sig under det Pereinska frihetskriget. Äventyret startar några månader innan kriget tar slut. De händelser som jag redan nu har tänkt att ha med är följade:
1.) Äventyret startar med att rollpersonerna har blivit posterade att vakta en gränsmur. Det är natt. På marken ligger snön och på himlen syns månen och alla stjärnor. Ett femtiotal meter från muren löper en trädbeklädd kulle och bakom den utan möjlighet att observera löper en igenfrusen bäck. Någon hinner kanske lägga märke till utandningsångan vid kullen men kort därefter avlossas ett tiotal armborst simultant mot soldaterna mot muren. Några stupar och sedan väller en mindre styrka upp från kullens dolda sida för att storma muren. För den uppmärksamme rollpersonen ser man kanske Thalaskernas härförare där han sitter på sin häst vid den trädbeklädda kullen. Kankse blir han till och med beskjuten och träffad, men oavsett så kommer han att föra sitt horn till munnen för att blåsa en signal för reträtt. (Striden syftar till att betona det småskaliga och även ge rollpersonerna en vag uppfattning om en av motståndarsidans huvudkaraktärer.)
2.) Rollpersonerna upptäcker en kurir som försöker passera över gränsen till Thalaskerna. Om kuriren hinns upp eller skjuts ner så kommer man att finna att han bär på ett krypterat brev. (Brevet är mycket svårt krypterat och inte troligt att rollpersonerna lyckas knäcka. Brevet är sänt från Rakhori agenter på den Pereinska sidan. Lyckas rollpersonerna med konststycket att knäcka koden så väntar självklart bonuspoäng, men också en större förståelse för Rakhoris syften. Rakhoris ena uppgift är att lokalisera administraten och om möjligt mörda henne.)
3.) Ritualen. Magikerrollpersonen förs med ögonbindlar till Administratens gömställe för att deltaga i ett krigsråd. De som deltager är den sabrska sidans magiker. Under detta krigsråd presenteras iden om att försöka frusa in den Thaaskiska flottan som nu skär av de sabriska trupperna. Sagt och gjort, administraten med samlad hjälp från alla magiker genomför ritualen som släpper lös en ordentlig vargavinter, något som tar Thalaskernas flotta på sängkanten och resulterar i att flottan fryser fast utanför Ireda.
4.) Efter att Inalea haft sitt krigsråd (riddaren deltager, om möjligt så skall han få komma med förslaget och på så sätt involveras rollpersonernas handlingar i den officiella historien.) beslutas att man skall storma den fastfrusna flottan med kavalleriet. Något som också görs. Här slutar detta äventyr.
Det andra äventyret skall utspela sig 2967, det vill säga sex år senare. Detta äventyr skall vara stommen för upptrappningen till Thalaskernas anfall av Consaber och Pereine. Min tanke är att Thalaskerna försöker skapa osämja bland den norra sbriska adeln i syfte att försvaga försvaret. Äventyret ska avslutas i och med att stjärnorna står i rätt läge för att släppa loss mörkret - vilket kommer vara december 2967. Den händelse som jag hittils kommit på är:
1.) Riddarens far har avlidit och hans bror skall ta över baroniet. Första händelsen är begravningen. Här skall tydligt kontrasterna visas mellan riddaren och dennes broder. Vidare så skall man kunna ana olika motsättningar mellan de gästande adelsfamiljerna.
Det redje och sista äventyret (för denna gång - ska kunna byggas vidare på) utspelar sig ytterligare två år senare och nu är konflikten mellan Consaber och Thalamur fullständig. Här har jag dock inte så många idéer ännu. Denna del av kampanjen ska ju sammanfalla med mörkrets dolda intågande.
Dåså jag skulle uppskatta mängder med idéer som kan få mig att få ihop dessa tre äventyr till något spännande och spelvärt.
//D
Jag kommer någon gång kring vecka 1 eller 2 nästa år spelleda en planerad äventyrstrippel med mitt gamla rollspelsgäng (Vi spelar i snitt en till två gånger per år) så jag vill att äventyren ska vara av hög kvalité.
Detta inlägg syftar till att få hjälp med att knyta ihop säcken. Jag har en grundidé men med diverse blanka områden.
Rollpersonerna är en nyligen dubbad riddare som anmält sig till korståget för att vinna ära, en magiker av huset Consenti som har blivit ditsänd för att bistå de sabriska styrkorna. en sista karaktären är inte färdigskapad än men kommer vara någon form av yngre soldat som fungerar som spejare eller liknande. Min tanke med detta krig är att gå ifrån de stora bataljerna till att utspela sig mellan mindre enheter i mer komplexa miljöer såsom vid försvaret av en viktig knutpunkt, vid en viktig gränsmur eller längs gatorna i huvudstaden. Tänk er lite Stalingradkänsla. Det är inte längre glamoröst att kriga - glamouren dog för flera månader sedan. Nu står riddare bredvid milisman på de slitna murkrönen under nattens vaktpass. Många av rollpersonernas vänner är skadade krigströtta eller sjuka. Förfrysta fötter oh händer är inget ovanligt. Thalaskernas attacker är småskaliga men irriterande nålstick för att sänka sabriernas stridsvärde.
Det första äventyret skall utspela sig under det Pereinska frihetskriget. Äventyret startar några månader innan kriget tar slut. De händelser som jag redan nu har tänkt att ha med är följade:
1.) Äventyret startar med att rollpersonerna har blivit posterade att vakta en gränsmur. Det är natt. På marken ligger snön och på himlen syns månen och alla stjärnor. Ett femtiotal meter från muren löper en trädbeklädd kulle och bakom den utan möjlighet att observera löper en igenfrusen bäck. Någon hinner kanske lägga märke till utandningsångan vid kullen men kort därefter avlossas ett tiotal armborst simultant mot soldaterna mot muren. Några stupar och sedan väller en mindre styrka upp från kullens dolda sida för att storma muren. För den uppmärksamme rollpersonen ser man kanske Thalaskernas härförare där han sitter på sin häst vid den trädbeklädda kullen. Kankse blir han till och med beskjuten och träffad, men oavsett så kommer han att föra sitt horn till munnen för att blåsa en signal för reträtt. (Striden syftar till att betona det småskaliga och även ge rollpersonerna en vag uppfattning om en av motståndarsidans huvudkaraktärer.)
2.) Rollpersonerna upptäcker en kurir som försöker passera över gränsen till Thalaskerna. Om kuriren hinns upp eller skjuts ner så kommer man att finna att han bär på ett krypterat brev. (Brevet är mycket svårt krypterat och inte troligt att rollpersonerna lyckas knäcka. Brevet är sänt från Rakhori agenter på den Pereinska sidan. Lyckas rollpersonerna med konststycket att knäcka koden så väntar självklart bonuspoäng, men också en större förståelse för Rakhoris syften. Rakhoris ena uppgift är att lokalisera administraten och om möjligt mörda henne.)
3.) Ritualen. Magikerrollpersonen förs med ögonbindlar till Administratens gömställe för att deltaga i ett krigsråd. De som deltager är den sabrska sidans magiker. Under detta krigsråd presenteras iden om att försöka frusa in den Thaaskiska flottan som nu skär av de sabriska trupperna. Sagt och gjort, administraten med samlad hjälp från alla magiker genomför ritualen som släpper lös en ordentlig vargavinter, något som tar Thalaskernas flotta på sängkanten och resulterar i att flottan fryser fast utanför Ireda.
4.) Efter att Inalea haft sitt krigsråd (riddaren deltager, om möjligt så skall han få komma med förslaget och på så sätt involveras rollpersonernas handlingar i den officiella historien.) beslutas att man skall storma den fastfrusna flottan med kavalleriet. Något som också görs. Här slutar detta äventyr.
Det andra äventyret skall utspela sig 2967, det vill säga sex år senare. Detta äventyr skall vara stommen för upptrappningen till Thalaskernas anfall av Consaber och Pereine. Min tanke är att Thalaskerna försöker skapa osämja bland den norra sbriska adeln i syfte att försvaga försvaret. Äventyret ska avslutas i och med att stjärnorna står i rätt läge för att släppa loss mörkret - vilket kommer vara december 2967. Den händelse som jag hittils kommit på är:
1.) Riddarens far har avlidit och hans bror skall ta över baroniet. Första händelsen är begravningen. Här skall tydligt kontrasterna visas mellan riddaren och dennes broder. Vidare så skall man kunna ana olika motsättningar mellan de gästande adelsfamiljerna.
Det redje och sista äventyret (för denna gång - ska kunna byggas vidare på) utspelar sig ytterligare två år senare och nu är konflikten mellan Consaber och Thalamur fullständig. Här har jag dock inte så många idéer ännu. Denna del av kampanjen ska ju sammanfalla med mörkrets dolda intågande.
Dåså jag skulle uppskatta mängder med idéer som kan få mig att få ihop dessa tre äventyr till något spännande och spelvärt.
//D