Nekromanti Konfektionsproblemet i rollspel

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Vi ägnade lite tid och möda åt kläder när vi spelade, främst då till EDD.
Hur klädde sig ankor egentligen? Var de som Kalle Anka med stjärten bar eller hade de byxor? Har en anka skor eller sandaler?
Conans favoritplagg höftskynke fanns inte med i utrustningslistan men de kunde man väl ofta bjuda på. Karkioner, använder de kläder alls? Skjorta med uttag för vingar?
Minoutar i festblåsa?
Spelade en gång en orch. Struntade i att köpa underkläder till denne. Orcher och kalsonger rimmar dåligt!

Hur resonerade ni när ni spelade när det gäller kläder?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,021
Location
Ereb Altor
Givetvis är kläder superviktigt! Vad gäller ankors klädsel så har du svaret här:

 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
skaraborgarn;n322191 said:
Vi ägnade lite tid och möda åt kläder när vi spelade, främst då till EDD.
Hur klädde sig ankor egentligen? Var de som Kalle Anka med stjärten bar eller hade de byxor? Har en anka skor eller sandaler?
Conans favoritplagg höftskynke fanns inte med i utrustningslistan men de kunde man väl ofta bjuda på. Karkioner, använder de kläder alls? Skjorta med uttag för vingar?
Minoutar i festblåsa?
Spelade en gång en orch. Struntade i att köpa underkläder till denne. Orcher och kalsonger rimmar dåligt!

Hur resonerade ni när ni spelade när det gäller kläder?
Haha, ja, fan det där tänkte man inte ens på förr i tiden. :p Men nu idag skulle jag anta att en plattfot som en anka nog går utan skor och täcker gumpen med något passande. Karkioner och minotaurer bär nog höftskynke om ens det.
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Grisodlar'n;n322195 said:
Haha, ja, fan det där tänkte man inte ens på förr i tiden. :p Men nu idag skulle jag anta att en plattfot som en anka nog går utan skor och täcker gumpen med något passande. Karkioner och minotaurer bär nog höftskynke om ens det.
Det blev väl så lite att man köpte tunika, byxor, underkläder & strumpor och sedan stövlar av något slag slentrianmässigt. Någon hade väl mantel men det ä lyx.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
"Hur är du klädd? Jag har ringbrynja på armarna, härdat läder på bålen och ingenting på benen".

eller

"Hur är du klädd? Jag har tunika med höga stövlar och hatt ... och helrustning."
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,695
Location
Värnhem, Malmö
Jag tycker om att beskriva mina rollpersoners kläder, och om jag hade haft tiden och skickligheten hade jag antagligen gjort dem till klippdockor. Att komma på vad de har för accessoarer, hur deras kläder är mönstrade, och så vidare är en rolig del av rollspelandet. På samma vis tycker jag om att grunna på hur olika fiktiva kulturer klär sig, särskilt om de inte bara härmar en jordisk kultur, även om det är intressant att titta på dräkthistoriska källor för att få inspiration.
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Svarte Faraonen;n322202 said:
Jag tycker om att beskriva mina rollpersoners kläder, och om jag hade haft tiden och skickligheten hade jag antagligen gjort dem till klippdockor. Att komma på vad de har för accessoarer, hur deras kläder är mönstrade, och så vidare är en rolig del av rollspelandet. På samma vis tycker jag om att grunna på hur olika fiktiva kulturer klär sig, särskilt om de inte bara härmar en jordisk kultur, även om det är intressant att titta på dräkthistoriska källor för att få inspiration.
Det skadar nog aldrig att man åtminstone gör någon kladd eller skiss hur man tänkt personer se ut.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Här var Mutant Chronicles ett utmärkt föredömme! Där kunde man hitta en faktaruta som förklarade skillnaden mellan olika kostymer och varför de olika korporationerna föredrog dem.

Mycket stämningsfullt när man kunde beskriva hur tre anonyma personer i svarta kapitolkostymer och billiga solglasögon kliver ut ur bilden och börjar gå mot dig.

Affärsmannen på andra sidan boret har en smakfull Imperialkostym, vilket tyder på dyra vanor och bra smak.

Love that stuff!

För lite tid ängas åt kläder och deras betydelse i rollspel!
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Rymdhamster;n322212 said:
Här var Mutant Chronicles ett utmärkt föredömme! Där kunde man hitta en faktaruta som förklarade skillnaden mellan olika kostymer och varför de olika korporationerna föredrog dem.

Mycket stämningsfullt när man kunde beskriva hur tre anonyma personer i svarta kapitolkostymer och billiga solglasögon kliver ut ur bilden och börjar gå mot dig.

Affärsmannen på andra sidan boret har en smakfull Imperialkostym, vilket tyder på dyra vanor och bra smak.

Love that stuff!

För lite tid ängas åt kläder och deras betydelse i rollspel!
Men när vi var mellan 8-12 år brydde vi oss sådana saker?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,695
Location
Värnhem, Malmö
skaraborgarn;n322215 said:
Men när vi var mellan 8-12 år brydde vi oss sådana saker?
Jag hade rätt kass koll på historiska kläder i den åldern, och ville nog att saker inte skulle vara för konstiga. Ska min rollperson ha separata hosor i stället för byxor? Nä, konstigt! Lyckligtvis har man väl fått förmågan att uppskatta sådant med åren.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,695
Location
Värnhem, Malmö
Särskilt tror jag att jag som ung ogillade tanken på de historiska sammanhang där underkläder och byxor inte var norm. Skulle min rollperson vandra runt med snoppen fritt dinglande under tunikan? Inte en chans.
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Rymdhamster;n322218 said:
Ja det flesta småpojkar var väl inte intresserade av kläder alls. Vare sig i den riktiga världen eller i spelandets värld.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
skaraborgarn;n322238 said:
Ja det flesta småpojkar var väl inte intresserade av kläder alls. Vare sig i den riktiga världen eller i spelandets värld.
Det är inte min erfarenhet? Ignorerande av detaljer är mer en vuxen grej? Folk som inte har tid att sitta och välja färg på varje plagg?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,021
Location
Ereb Altor
Jag var (är) intresserad av mode och design. Jag lade ganska stor vikt vid mina RPs kläder, även om jag såhär med facit i hand kan tycka att det var lite 50 nyanser av svart... ;)
 
Top