Hur ser du på vad som är komplext, och vilken typ av komplexitet gillar/ogillar du? Vilka rollspel spelar du som i dina ögon är komplexa? Vilka spelar du som är enkla, men ändå fyller sitt syfte?
Jag associerar "komplexitet" i rollspel mest till regler, och där kan det ju handla om allt möjligt – men i stort handlar det väl om mängden olika delsystem och mängden specifika regler.
Vampire: The Masquerades grundsystem är inte speciellt komplext: Ta två egenskaper, addera, slå tärningar, se hur många som lyckas. Karaktärsskapandet är inte heller så komplext: Välj en klan, välj nån klanförmåga, plutta ut poäng.
Men lägger man till alla förplåtade specialregler för alla nivåer av alla förmågor… Då blir det en stor komplex röra av regler som påverkar varandra på olika sätt. Som SL skulle jag aldrig orka.
Så Vampire har jag spelat, som är komplext men trots det fyller sitt syfte.
(Jag tycker det känns konstigt att fråga huruvida enkla regler fyller sitt syfte "trots sin enkelhet". För mig är det ju snarare så att reglerna bara klarar av att fylla sitt syfte
för att de är enkla)
Komplexa regler är the worst. Jag avskyr det verkligen. Det finns inget roligt i regelanvändning, och ju mer komplexa reglerna är desto mer hjärn-utrymme måste jag avsätta åt skit som inte intresserar mig alls och mest bara känns som slöseri. Regler är motsvarigheten till ett riktigt tråkigt jobb: det kan väl funka om det tråkiga jobbet är något man gör en halvtimme i veckan, men att hälla ner 8 timmar per dag i ett svart hål känns bara själsmördande. Jag vill rollspela, inte pilla med regler. Inte lära mig, inte hålla reda på, inte sitta och tänka på.
(Regelsystem som är komplexa innan man börjar spela, t.ex. med omfattande bakgrundsgenerering/tabeller är möjligen undantag här, för då behöver jag inte rollspela samtidigt och behöver dessutom sällan
komma ihåg reglerna. Men då gäller det att systemet inte kräver att man har koll påp allt och optar för att få en fungerande, kompetent karaktär.
Så vilka spelar jag som är enkla? Tja, öh, mina egna kanske? Jag betraktar ju de flesta spel jag köper/äger annars som för komplexa. Så jag säger
Kutulu som ett tydligt exempel.