Nekromanti Komplex vs enkel värld

x3m

Veteran
Joined
11 Sep 2004
Messages
127
Location
Malmö
Efter att ha läst High Fantasy - Jag söker regler och värld och Vad vill man egentligen veta? har jag funderat lite. Kan man dela upp rollspelsvärldar i mer eller mindre komplexa och specialiserade världar? Där t ex en Tolkienlik fantasyvärld kunde räknas som ganska enkel, framförallt för att den är nära mainstream. En värld där man ständigt använder främmande termer och man inte har så stor möjlighet att hänga med om man inte är insatt i den skulle vara komplex. Om detta går, vad är för- och nackdelarna med en komplex eller speciell rollspelsvärld? Och vad är fördelarna med en enkel värld? Jag är inte riktigt säker på att man kan göra denna uppdelning, men det ska bli intressant att höra vad andra tycker!
Jag föredrar nog enkla världar, där nya spelare lätt kan sätta sig in i förhållandena. Dessutom kan min fantasi och berättarglädje ibland blockeras av alltför i förväg gjorda detaljerade beskrivningar.
För övrigt är jag också ute efter en enkel high fantasy värld. Jag skulle vilja ha en bok med lite (max 1/3) till inga regler, en enkel värld med sparsamma beskrivningar av historia, religion, mm. Mest en översikt av några länder och godbitar som man kan använda vid äventyr. T ex en kort beskrivning av en odöd konung och hans palats tillsammans med äventyrsideer. Jag hittade ingen värld i ovan nämnda tråd som passar mig, några tips?
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Angående komplexa och enkla världar så skulle jag väl säga att jag föredrar de enkla. Jag håller dock inte med dig om att Tolkiens värld skulle vara särdeles enkel, det är bara att vi känner till den så bra allihopa att den på något vis har blivit en grundplattform.

Lixom, Tolkiens värld har väl det mesta som gör en värld komplex: en massa historia som man måste kunna om man vill förstå världen helt, en massa platser och vissa intriger här och var. Visst. visst, i Lotr är det väldigt mycket "...och ni kommer till Stora skogen från Höga berget, och där träffar ni Skogsfolket! Woo!" och Middle Earth är väldigt mycket så. Men världen är väldigt komplexx, egentligen. Försök att förklara en orch och varför de är onda för någon som aldrig hört talas om något som berör Tolkienvärlden.

Ett av favoritspelen just nu(mycket, iofs, pga den underbara spelgruppen) är Fabeljazz, ett spel som jag tycker har stor del av sin styrka i att det är ett så enkelt koncept. Konceptet är en stor, skitig, stad bebodd av fabeldjur, i 20-talistisk downtown New York-känsla, där trötta vituoslemurer låter saxofontoner ljuda i mörka gränder om nätterna, osv. Och det finns lite zeppelinare och några smådetaljer till.
Resten är upp till de i spelgruppen. Sånt gillar jag.
Fördelen med en så okomplex värld som den här är att spelledaren själv kan bestämma hurpass komplex den ska vara. Kul kul.

"För övrigt är jag också ute efter en enkel high fantasy värld. Jag skulle vilja ha en bok med lite (max 1/3) till inga regler, en enkel värld med sparsamma beskrivningar av historia, religion, mm. Mest en översikt av några länder och godbitar som man kan använda vid äventyr. T ex en kort beskrivning av en odöd konung och hans palats tillsammans med äventyrsideer. Jag hittade ingen värld i ovan nämnda tråd som passar mig, några tips? "

Mitt tips är att du väntar en vecka eller så, säg tills på onsdag nästa vecka, och sedan tittar in på Rollspelsmakarforumet. :gremwink:

/Mask - har planer
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
välbeskrivna världar

Fördelen i min mening med utförligt beskrivna (komplexa) världar är att spelarna får en gemensam referensram. Alla som har läst supplementen har gemensamma grunder och vet hur världen ser ut. De ändringar som SL vill göra diktererar han innan kampanjen/äventyret börjar och sen -vet- alla vad som gäller. Det finns en styrka i det här, inte minst rent inlevelsemässigt. Det är lättare att leva sig in i en miljö som man faktiskt är bekant med än att göra så med en miljö som man inte är säker på hur den ser ut eller funkar.

Dessutom är det ju en klar fördel om världen är bättre skriven än vad spelledaren skulle kunna producera. Då får man ju en mer kvalitativ miljö än man annars skulle få. Dessutom kanske den rena mängden världsbeskrivning kan vara eggande. Det blir som ett smörgåsbord upplagt framför spelarna. "Ok, här är den här skitstora skitcoola världen. Vart vill ni gå?". Detta blir svårare att göra om SL ska konstruera världen då chansen är stor att han helt enkelt inte orkar skriva en så stor värld.

Bara man kan komma ur tankespåret att allt som är skrivet av spelets officiella kreatörer är canon och måste följas så gillar jag komplexa världar starkt (förutsatt att dom är välskrivna. Kasst skrivna världar suger i vilket fall).


/Naug, spelar trots allt Exalted och Eon :gremsmirk:
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Ha kvar kakan

En rolig kombination mellan enkelt och komplicerat (med din terminologi) är när världen ytligt är lätt att greppa, men när det blir mer och mer komplicerat ju mer man tränger in i den.
Från spelarperspektiv är detta inte så svårt att uppnå, men för SLs del gäller då att det trots allt räcker om hon kan den enkla "ytan" till en början. I den takt hon själv får grepp om komplikationerna kan hon då introducera dem.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
Ett spel som jag anser uppfyller ditt krav på ett "enkelt fantasy spel" är Gemini. Korta beskrivningar av nationerna, översiktlig text om övriga världsfenomen och sedan reglerna summerade på ett enkelt sätt.

Och så länge man inte ägnar sig åt magi i Gemini så är systemet högst sympatiskt.
 

x3m

Veteran
Joined
11 Sep 2004
Messages
127
Location
Malmö
Spännande! :)

>>Mitt tips är att du väntar en vecka eller så, säg tills på onsdag nästa vecka, och sedan tittar in på Rollspelsmakarforumet.<<

Spännande, det ska jag göra! :gremsmile:
 
Top