Nekromanti Komplettering av EON böcker.

Sadaigh

Swordsman
Joined
1 May 2001
Messages
537
Location
Kristianstad, Sverige
Var hälsade alla Eon spelare!
Jag har för tillfället de följande böcker till EON:
-EON 1 (Regelbok)
-Consaber
-Monster i Mundana
-Vapenmästaren
-Jarla (Kampanj)
-Geografica Mundana
-Regnsynd (Äventyr)
-Mystik & Magi
-Riddaren
-Spelarens Handbok
-Vandöda & Nekromanti
-Dvärgar
-Alver
-Fjärran Riken
-Sjöfarare & Pirater
-Sorgernas Brunn (Äventyr)
-De fördömdas sista hopp (Äventyr)

Frågan är nu, vilka böcker fattas? Och vilka ska jag eventuellt införskaffa först av dem?
 

Gormasus

Veteran
Joined
4 Dec 2003
Messages
52
Location
Göteborg
De böcker som fattas är:

- Asharien och Soldarn
- Religioner gudarnas kamp
- Tiraker
- Legender och Hemligheter

Det var nog dem tror jag, sedan är de väl upp till dig att välja vilken du ska köpa först, alla är bra.

De böcker som är närmast på gång är väl Eon Grand Luxe (Eon II tillsammans med Geografica Mundana och Fjärran riken), Drakar samt Cirefalier

ha de
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Right o'

Du saknar:

Tiraker
Religioner
Legender och Hemligheter
Asharien och Soldarn

Av dessa så kan jag egentligen endast varmt rekommendera Tiraker, då den i mitt tycke är en av de mest välskrivna modulerna. Religioner är bra att ha som referens men den ger tyvärr väldigt lite inspiration. Några få av religionerna är tillräckligt välbeskrivna för att man ska använda dom (3+ sidor) men flertalet är tyvärr 1 sidor korta referat av urvattnade trista fantasyreligioner som man inte ser något sammanhang med i resten av Mundana. Asharien och Soldarn är relativt mysig, om än lite väl grund. Att beskriva två länder i en bok ger liksom inte så mycket utrymme för att vara djuplodande tyvärr.

Legender och Hemligheter är alla Eonspelares stora tudelare. Somliga gillar den, en ännu större mängd avskyr den av hela sitt hjärta (hej Ymir :gremsmile: ) och somliga tycker att den är helt ok om man bara är villig att bortse från lite saker och göra många Fria Tolkningar (vilket är min ståndpunkt). Jag kan inte garantera att eran spelgrupp kommer att gilla L&H, men jag skulle rekommendera att ni kanske hittar någon kompis som har den eller bläddrar i den i butiken eller så. Om ni faktiskt gillar L&H så brukar den generellt sett användas som inspiration till bakgrunds- och metaplottar i kampanjer och längre äventyr.


/Naug, rekommenderar Tiraker
 

Tesfforp

Warrior
Joined
3 Dec 2003
Messages
226
Location
Stockholm
Du saknar följande:
Tiraker: mörkrets döttrar
Religioner: gudarnas kamp
Legender och hemligheter
Asharien och Soldarn
och konstigt nog Eon II
 

Mörker

Warrior
Joined
21 Jan 2004
Messages
309
Location
Hindenburg
Re: Right o'

Jag vill nog ändå slå ett slag för Religioner, gudars kamp som förutom att bara beskriva gudomarna och hur dessa tillbedjes också beskriver vilken inverkan kyrkan har på de vanliga människornas liv.
Jag har för övrigt ett stort intresse för religioner i rollspel.
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Re: Right o'

Jag vill nog ändå slå ett slag för Religioner, gudars kamp som förutom att bara beskriva gudomarna och hur dessa tillbedjes också beskriver vilken inverkan kyrkan har på de vanliga människornas liv.

Jag håller med. I de flesta fantasyvärldar jag spelat/läst så har religionen funnits där ute i periferin (sp?). Den har funnits där, men ofta inte så mycket betydelse. Präster har ofta varit vandrande läkare med sina hela besvärjelser, och kanske inte fått den vördnad som de kanske borde få. Ofta kanske man placerar ut ett kapell, eller kanske bara ett altare i varje by dit byborna går för att visa sin gud respekt. Men man glömmer ofta präster och deras betydelse för byn/samhället de bor/jobbar i.

/Honken
 

Mörker

Warrior
Joined
21 Jan 2004
Messages
309
Location
Hindenburg
Re: Right o'

Defenitivt, och att själv gestalta en troende, må det vara en krigare, präst eller munk är även det intressant och ger en karaktär ett nytt djup. Själv arbetar jag på en samorisk präst/munk helt utan kunnighet inom vapen (möjligen stav) och antagligen lite enkel biotropi-kunnighet.
 

storken

Warrior
Joined
2 Mar 2003
Messages
298
Location
Fagersta
Re: Right o'

Religioner är bra att ha som referens men den ger tyvärr väldigt lite inspiration.
Okej att Religioner kanske inte är det mest välskrivna (snarare pinsamma) Neogames har släppt ifrån sig, men utan den hade jag exempelvis aldrig spelat cirefalier. Ok, Geografica ger finfin fakta om allt och inget, men det är de viktiga detaljerna hos det troende folket som gör dem spelbara, och därmed också modulen köpvärd.

För att göra en rangordning på moduler du bör skaffa:
EON II
Asharien & Soldarn
Religioner
Legender och Hemligheter
Tiraker kan du i min mening skippa, för de tillför inte vår spelvärld någonting. Därför finns de i princip inte heller.
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Gudarnas kamp

Jag håller med. I de flesta fantasyvärldar jag spelat/läst så har religionen funnits där ute i periferin (sp?). Den har funnits där, men ofta inte så mycket betydelse. Präster har ofta varit vandrande läkare med sina hela besvärjelser, och kanske inte fått den vördnad som de kanske borde få. Ofta kanske man placerar ut ett kapell, eller kanske bara ett altare i varje by dit byborna går för att visa sin gud respekt. Men man glömmer ofta präster och deras betydelse för byn/samhället de bor/jobbar i.
Religioner är enligt mig en grund bok personifierad. Den skrapar på ytan av många religioner fast går inte in i djupet på någon. Religioner är ju i vår värld något av de mest genomtänkta och välarbetade som finns varför skulle det inte vara så i mundana?

/Ceram, hobby teolog med anti-religiösa spelare :gremfrown:
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Re: Gudarnas kamp

Religioner är enligt mig en grund bok personifierad. Den skrapar på ytan av många religioner fast går inte in i djupet på någon. Religioner är ju i vår värld något av de mest genomtänkta och välarbetade som finns varför skulle det inte vara så i mundana?

Jag håller egentligen med. Varje beskrivning av ett land borde innehålla beskrivning på den religion som påverkat det. För även om många har jordemodern som främsta religion är det säkert små skillnader i hur man tillber henne. Men även små detaljer är viktiga, det är de som gör skillnad mellan en trovärdig spelvärld och en skräpvärld.

/Honken
 
Top