Re: Mutantvärldens ursprung
Är det då inte bättre med spelvärldar med frihet och flexibilitet?
Krankis, detta är inte ett debattinlägg, mer 'så här tänker jag' om det du pratar om.
Hell yes!? Ge mig inspiration och en vision så bygger vi världen i spelet. För mig är inget som inte finns i spel intressant, det är runt bordet och i spelstunden världen existerar.
Hyllmeters som 1 utav 5 runt bordet läst och korvstoppat in har inget värde för mig. Hyllmeters, som hindrar folk att i stunden improvisera och göra dialogen/berättelsen organisk och magisk i stunden, är ett stort no no för mig.
Oavsett om jag spelleder eller spelar ett officiellt spel så räknar jag kallt med att det ok att skapa i spel, att utifrån en gemensam vision/koncept göra spel och värld. Att behöva sitta och slå upp saker eller fråga Mr.Korvstopp vad den officella kanonen säger gör jag bara inte längre. Har gjort, absolut, men efter jag tänk på det, vuxit lite och börja koncentrera mig på att ha kul när jag spelar lämnat det bakom mig som en gammal... strumpa med hål i.
Det finns massor utav spel som nästan gjorts ospelbara för att spelskaparen gjort för mycket kanon. Fading Sun och Tribe 8 är klassiska exempel. Näst intill ospelbara, med ett underbart koncept, men med information overload som hinder för spelgrupper att ta till sig.
Ge mig en stark vision. Verktyg för att skapa kanon själv och inte behöva släpa din jättehaubits med mig varje spelmöte samt tvinga folk, som i vuxen ålder inte har tid utan bara vill ha lite kul, att kötta genom jättepjäsen för att få lite speltid.