Nekromanti Kompatiblitet mellan .357 magnum och .38 special

Immolator

Veteran
Joined
26 Apr 2001
Messages
3
Location
Mundana
Jag vill bara säga att det går lika bra att använda .38 special patroner i en .357 magnum revolver, .38 special patronen har samma kaliber men med annan längd, detta gör att .38 special patroner passar in i trumman på en revolver i kaliber .357 magnum. (Men inte tvärt om!)

Därför är .357 Magnum en bra revolverkaliber eftersom den även kan användas med den vanliga .38 special patronen. För att simulera det i spelandet behöver man endast ta räckvidden från ett liknande vapen i kalibern när man laddar med den mindre .38 Special patronen.

"So you have to ask yourself one question....du you feel lucky? Well do ya Punk!"
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
<I>"Jag vill bara säga att det går lika bra att använda .38 special patroner i en .357 magnum revolver, .38 special patronen har samma kaliber men med annan längd, detta gör att .38 special patroner passar in i trumman på en revolver i kaliber .357 magnum. (Men inte tvärt om!)"</I>

Jag trodde det var tvärtom: att en .357 gick att stoppa i en .38-revolver. Något som Palme-gruppen tydligen inte visste...

Förresten så är det ju heller inte samma kaliber. .38 är 38 hundradelar (ca 0,96 cm) av en tum och .357 är 357 tusendelar (ca 0.906cm) av en tum (2.54 cm). Det är ju visserligen inte mycket som skiljer, men...



Andreas | <A HREF="http://andreas.cx/alphaomega" target="_new">http://andreas.cx/alphaomega</A> | Ett elektroniskt fansin
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Det är visst samma kalibrar. Man kan inte utgå från att tum-antalet alltid överensstämmer med verkligheten. Många siffror är "varumärken" snarare än faktiska fakta.

-Marco Behrmann
-Neogames AB
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Finns det någon förklaring till att kalibersystemet är så rörigt?
 

Immolator

Veteran
Joined
26 Apr 2001
Messages
3
Location
Mundana
Re: Kompatiblitet mellan .357 magnum och .38 speci

Jag har gått på pistolskytte och är allmänt vapen intresserad så jag vet utav egen erfarenhet att det är fullt möjligt att skjuta .38 special med en .357 magnum revolver. Det fick jag till och med prova... rekylen var lite mindre när man sköt med .38 ...men det beror också på hur stark laddning man har i patronen.

Hylsan på .357 magnum är 33mm lång och .38 special hylsan är 29 mm lång. Ni får ursäkta mitt "tvärt om"...det blev nog lite fel... man borde kunna ladda om man hade wadcutters eller liknande.. (Wadcutter= Kula som är platt framtill och därför blir den fulla patronens längd kortare) Men jag vet inte säkert....det får ni fråga en erfaren revolverskytt om. Så palmegruppen kan ha rätt....till viss del

"In hoc signo vinces"
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
För att det inte egentligen är ett system, utan flera.
I princip är det varumärken snarare än beteckningar på någon egenskap hos kulan, så varje tillverkare följer ett system som gör att en kund som är hemma i deras sortiment även begriper sig på nya produkter osv...

[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>
 

Scorpion

Veteran
Joined
26 Jul 2000
Messages
161
Location
Stockholm
för det första så är man ganska korkad om man använder .38 patroner när man kan använda .357 magnum kulor....

glider inte kulan omkring i trumman då??
och kan kulan halka fram en bit så att slagstiftet inte träffar kulan??

jag är skeptisk

MVH
 
Last edited by a moderator:

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
Re: Kompatiblitet mellan .357 magnum och .38 speci

Nopes, en .357-hylsa går aldrig att stoppa i en .38-revolver. Enda undantaget är om man borrar ur trumman en liten smula - den är nämligen gjord på så vis att en hylsa längre än en standard .38 Special inte går in öht. Det som Palmegruppen inte visste om var just hur lätt en dylik uppborrning är att genomföra.

I övrigt så har du helt rätt, .357 och .38 är diametermässigt exakt samma ammunition. Skillnaden ligger, som du redan sagt, i hylsans längd samt krutladdning. En .357-patron har en stor mängd krut som brinner långsamt, medans .38 laddas med en liten mängd snabbrinnande krut. Själv föredrar jag Vihtavouri's (sp?) 310 alt. 320-krut för .38, och 110-krut för .357 (med viss reservation för att jag har blandat ihop de två krutsorterna - det var ett tag sen jag laddade sist :)

/Tobbe - erfaren pistol- och revolverskytt och stundtals legitimerad besservarenuheter ;-))
 

Svartsmurfen

Veteran
Joined
27 Dec 2000
Messages
121
Location
Handen
Re: Kompatiblitet mellan .357 magnum och .38 speci

Ok, du kanske är en besservarenuheter, men jag är en profesionel besservarenuheter!

Att ladda 38+P, som den vanligast kallas, går alldeles utmärkt i en 357:a.

Anledningen till den, som mycket riktigt påpekades tidigare, längre hylsan, är att man inte skall kunna blanda ihop patronerna. Alltså inte för att få plats med mer krut som vissa tror.

Detta medför däremot inte aotomatiskt att de inte "får plats" i en annan pickadol. Det är sant att vissa 38:or (helst av äldre modell) inte kan ladda (vissa) typer av 357, men det beror på totallängden på trumman samt att den troligen köpta ammon är av "längre märke".

Man bör dock poängtera att en sådan laddningsmanöver utföres på fet-egen risk.
Den bifogade bilden visar vad som kan/kommer att hända
om man lyckas trycka in fel bula i trumman.

Passar fö. på att ursäkta mig för min usla scaner, men bilden är rätt så pressad för att inte uppröra BOFH, ellervahanuheter.

En rolig historisk detalj är fö. att det var samma farbror som micklade ihop 38+P/38S och .357 Magnum.

För att citera Speer reloading manual (har jag nämnt att den e bra?) varifrån bilden fö. kommer ifrån ((C) ellernått):
"While some 38's will chamber 357 Cartridges, to shoot them is to risk a ruined gun and injury."

Ett par bulor 357 går att damma iväg i en 38S förutsatt att ammon passar i just det vapnet, självklart.
Detta beror på att tillverkarna alltid bygger in marginaler som är tänkta att spara fingrar och stämningsansökningar.

Rent speltekniskt brukar jag tillåta att RP laddar på det viset. De har nämerligen en förmåga att plundra.... klienter.
Jag brukar då slå en tärning mot lämpligt värde och säga något i stil med "Du tycker att den ser ut att passa".
Dessutom kan de av egen klantighet blanda ihop patronerna i fickan.
Efter detta brukar jag slå en T20 som avgör hur många skott trumman tål inan den brister. Skadan brukar jag inte sätta så högt, max en T6 (i kult) eller motsvarande.
Det är alltid lika skojjigt att se RP:na få panik när de helt plötsligt är utan vapen när de befinner sig mitt i en eldstrid :gremsmile:.
Att märka att de ej längre har en vapenhand anser jag dock som något för grymt, tom för mig.


Beträffande palmegruppen tidigare i tråden vill jag bara nämna att dom är det pisammaste som har hänt Svenkt Rätsväsen sedan Ebbe-affären.



Svartsmurfen.

"Go for the eyes, Boo! GO FOR THE EYES!"
- http://www.algonet.se/~johan-ek
 
Top