Nekromanti Kompakta metaplotter

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,882
Location
Barcelona
Med "metaplot" menar jag ett övergripande skeende som omfattar hela settingen och som på ett eller annat sätt förväntas påverka rollpersonernas förehavanden. Med "kompakt" menar jag att det ska få plats i grundboken/motsvarande -- inga oändliga serier av supplement och äventyrsböcker àla WW.

Hur löser man detta? Det enklaste sättet är förstås att bara beskriva vad som kommer att hända (eller kanske snarare, vad som skulle kunna hända) i ett särskilt kapitel i boken, och sedan låta spelgruppen göra vad de vill med saken. Från den grunden kan man sedan bygga vidare med olika verktyg.

Har man något typ av yrken, klasser eller arketyper i sitt spel, så kan man låta dem påverkas på vissa förbestämda sätt vid vissa skeenden i metaplotten. "Demonen Auzalus slipper ur sitt fängelse. Alla magiker kan välja egenskapen 'Auzalus tjänare' med de här och de här regelföljderna". Har man någon typ av raser, grupptillhörigheter eller bakgrunder kan man låta dem dras in i olika konflikter, typ, "Kriget börjar: dvärgfurstarna kallar hem alla sina undersåtar. Dvärgrollpersoner kan lyda kallelsen, eller vägra; i det senare fallet blir de märkta som förrädare".

Chargen kan redan från början vara inriktad mot metaplotten. Spelarna kan avkrävas vissa val, bakgrunder och liknande som sedan kommer att placera dem i specifika omständigheter allt eftersom metaplotten fortlöper. Detta kan göras väldigt specifikt -- till exempel kan enskilda ämbeten göras till spelbara roller, typ "magistraten av Kaar", "älvakonungen". Det här behöver inte betyda att spelarna är bundna i sina val av rollpersoner; det kan vara upp till spelgruppen ifall de vill välja dessa specifika ämbeten eller göra helt andra rollpersoner, och deras grad av involvering i metaplotten kan variera därefter.

Fler tankar?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Gör som i Dark Sun :gremsmile: Allt detta är spoilers btw:

Det första som händer i settingen är att kung Kalak av Tyr dödas i ett slavuppror vilket startar konflikten mellan den nya fria staden Tyr och Urik. Det rubbar den tusenåriga balansen där ingen magiker kung någonsin dött vilket ger hopp till folket. Det skappar en frizon för förymda slavar och som ett resultat av det börjar slaveriet sakta kollapsa. Kalaks död berodde på en magisk ritual där han försökte bli en drake direkt och hoppa över flera steg i sin förvandling. Detta har gjort att alla magiker kungarna vill ha hans hemlighetetr vilket får Boris Draken av Tyr att ge sig ut från damm stormen...

Allt det är i första supplementet. :gremlaugh:
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,882
Location
Barcelona
God45 said:
Gör som i Dark Sun :gremsmile: Allt detta är spoilers btw:

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Klicka för att visa.. <input type="button" class="form-button" value="Visa dolt innehåll" onclick="toggle_spoiler(this, 'Dölj innehåll', 'Visa dolt innehåll')" /></div><div class="ubbcode-body"><div style="display: none;">Det första som händer i settingen är att kung Kalak av Tyr dödas i ett slavuppror vilket startar konflikten mellan den nya fria staden Tyr och Urik. Det rubbar den tusenåriga balansen där ingen magiker kung någonsin dött vilket ger hopp till folket. Det skappar en frizon för förymda slavar och som ett resultat av det börjar slaveriet sakta kollapsa. Kalaks död berodde på en magisk ritual där han försökte bli en drake direkt och hoppa över flera steg i sin förvandling. Detta har gjort att alla magiker kungarna vill ha hans hemlighetetr vilket får Boris Draken av Tyr att ge sig ut från damm stormen...
</div>

Allt det är i första supplementet. :gremlaugh: </div></div>

Jag tror WotC eller vem som nu äger rättigheterna skulle ha något att invända om jag gjorde precis som i Dark Sun.

Eller mindre sarkastiskt uttryckt: Vad i Dark Suns lösning är det som du tycker är värt att upprepa?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Dnalor said:
God45 said:
Gör som i Dark Sun :gremsmile: Allt detta är spoilers btw:

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Klicka för att visa.. <input type="button" class="form-button" value="Visa dolt innehåll" onclick="toggle_spoiler(this, 'Dölj innehåll', 'Visa dolt innehåll')" /></div><div class="ubbcode-body"><div style="display: none;">Det första som händer i settingen är att kung Kalak av Tyr dödas i ett slavuppror vilket startar konflikten mellan den nya fria staden Tyr och Urik. Det rubbar den tusenåriga balansen där ingen magiker kung någonsin dött vilket ger hopp till folket. Det skappar en frizon för förymda slavar och som ett resultat av det börjar slaveriet sakta kollapsa. Kalaks död berodde på en magisk ritual där han försökte bli en drake direkt och hoppa över flera steg i sin förvandling. Detta har gjort att alla magiker kungarna vill ha hans hemlighetetr vilket får Boris Draken av Tyr att ge sig ut från damm stormen...
</div>

Allt det är i första supplementet. :gremlaugh:
Jag tror WotC eller vem som nu äger rättigheterna skulle ha något att invända om jag gjorde precis som i Dark Sun.

Eller mindre sarkastiskt uttryckt: Vad i Dark Suns lösning är det som du tycker är värt att upprepa? </div></div>

Börja med att någonting spektakulärt händer det allra första innan spelarna kommer in i världen. Sedan är metaplotten allt utfallet från den spektakulära händelsen. Metaplotten har en massa grenar som kan utforskas men de är inte egentligen på en tidslinje så spelarna måste inte få en viss utgång på vad de gör för att man ska kunna fortsätta med meta-plotten.

Plus, man slipper tidslinjer. Tidslinjer suger.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag känner omedelbart en sak när jag läser inlägget och det är hur många protester av mina spelare jag skulle få om metaplotten hade så stora konsekvenser för dem. Jag kan till och med se hur det kan vara störande för "äventyrargruppen" om säg dvärgen i exemplet drar iväg. Men hursom. Det var inte det som efterfrågades.

Jag tycker nog det är en bra idé att bara dumpa metaplotten som ett kapitel och sedan ha diskussionen stycke för stycke hur det kommer påverka raser, yrken, områden etc och hur det påverkar spelmekanik, och förslag på äventyr/kampanjer satta under den perioden. Framförallt poängtera för spelledaren/läsaren hur viktigt det är att poängtera att metaplotten är ett starkt inslag för spelarna.

Jag kan även se att man skulle kunna skriva effekterna så att spelarna kan se dem utan att spoila händelserna. Annars kan det lätt bli att man dödar spelarnas rollpersonskoncept och det brukar aldrig gå hem väl utan spelarnas godkännande.

Men bla...bäst att göra det på ett enkelt sätt.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Man skulle också kunna göra stand-alone-metaplotter för sin bok. Det verkar kanske lite paradoxalt, men alla händelser är inte världsomvälvande.

Då blir det lite som mer utvecklade äventyrsfrön, iofs, eller nerbantade världshändelser.

Men det blir mer fokuserat och man slipper faran att en metaplot rinner ut i sanden.

Fast risken finns förstås att spelare läser sig till metaplotten. Vilket kanske är dåligt, men det beror iofs på.

Men man skulle kunna ha nya metaplotter som så i nya böcker, alternativt metaplott som spinner vidare på den första, typ "Om demonfursten tog över världen så händer det här...//Om demonfursten besegrades händer det här..."

Self-contained metaplots, helt enkelt.

Jag gillar tanken med att spelare kan koppla sina RP till handlingen.

Men jag tror kompakt metaplot kan vara en bra grej. :gremsmile:
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
DanielSchenström said:
Jag kan även se att man skulle kunna skriva effekterna så att spelarna kan se dem utan att spoila händelserna. Annars kan det lätt bli att man dödar spelarnas rollpersonskoncept och det brukar aldrig gå hem väl utan spelarnas godkännande.

Men bla...bäst att göra det på ett enkelt sätt.
Alltså, typ att spelarna kan välja Azalons tjänare och inte veta mycket mer än att snubben är demon, och bli helt överraskade när han invaderar/bryter sig loss? :gremsmile:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Max Raven said:
Men jag gillar tidslinjer. :gremfrown:
Varför bryr jag mig om Z-motorn uppfans 2996 eller 2986? Det är i framtiden och den driver stora robotar! Varför är den coola grejen som driver robotar och som driver de som bygger dem galna på samma tidslinje som vem som är president i framtids republiken? Men det är inget riktigt problem, det är bara jag som är gnällig :gremtongue:

Det riktiga problemet är när det är som i Battletech och Klanerna invaderar vid ett visst datum och länderna ändras vid vissa datum och... För då måste jag antingen hålla mig till tidslinjen eller skriva om den. Plus, den förutsätter att mina spelare inte lönmördar ledarna för vissa av de inblandade länderna och sedan skapar sitt eget land, kallar det Outer Haven och börjar kriga mot alla :gremwink:

Så tidslinjerna är direkt ivägen. Bara ge mig coola grejer jag kan slänga in när jag vill och en vag ordning de bör komma i.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Jag tänker mig metaplot som låses upp av spelarnas agerande (skriven på kort!) som, precis som du beskrev ovan, påverkar spelarkaraktärerna direkt eller indirekt. Jag ser också fler paralella "kedjor" i metaploten som då och då korsar varandra och därmed är beroende av att de andra linjerna "kommit lika långt" i sin mognad.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Elmrig said:
Jag tänker mig metaplot som låses upp av spelarnas agerande (skriven på kort!) som, precis som du beskrev ovan, påverkar spelarkaraktärerna direkt eller indirekt. Jag ser också fler paralella "kedjor" i metaploten som då och då korsar varandra och därmed är beroende av att de andra linjerna "kommit lika långt" i sin mognad.
CUNTDOWN CLOCKS
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
God45 said:
Så tidslinjerna är direkt ivägen. Bara ge mig coola grejer jag kan slänga in när jag vill och en vag ordning de bör komma i.
Ah, tänkte på Aberrant: Teragen-boken där man får en ungefärlig överblick om när saker händer, snarare än "ickerelevanta" händelser.

Men en bättre tidslinje skulle i så fall ha typ:
- I vilken följd händelser troligen inträffar
- INGA absoluta tidsrymder.
- Bara Äventyrsrelevanta händelser

Sen kan man ha otidade händelser som kan inträffa närsom, men är de metaplott på samma sätt då?

Alltså, jag vet inte riktigt. Får fundera lite. Korten verkar vara en intressant variant.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Max Raven said:
God45 said:
Så tidslinjerna är direkt ivägen. Bara ge mig coola grejer jag kan slänga in när jag vill och en vag ordning de bör komma i.
Ah, tänkte på Aberrant: Teragen-boken där man får en ungefärlig överblick om när saker händer, snarare än "ickerelevanta" händelser.

Men en bättre tidslinje skulle i så fall ha typ:
- I vilken följd händelser troligen inträffar
- INGA absoluta tidsrymder.
- Bara Äventyrsrelevanta händelser

Sen kan man ha otidade händelser som kan inträffa närsom, men är de metaplott på samma sätt då?

Alltså, jag vet inte riktigt. Får fundera lite. Korten verkar vara en intressant variant.
Det här låter bättre för mig :gremsmile: Det värsta exemplet jag kan komma på är Cthulhu techs (som btw är ett fruktansvärt spel på många andra sätt) där tidslinjen är fylld med en massa onödigt skräp som ingen i världen skulle kunna bry sig om och bland det är de viktiga och intressanta sakerna gömda.
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Jag gillar settings med politiska eller ideologiska motsättningar mellan ett antal fraktioner.
Som det ser ut i min lilla dystopiska övernaturliga western:

Faktion 1: Eden Imperiet. Dessa hävdar sig vara den nya världens förkämpar, och de vill bygga en individualistisk och republikansk ny värl, med en suverän stat som ska styra hela världen i ett enat imperium.

Faktion 2: Culterna. Ledda av ett säte av mäktiga Demoner som är invånare i den paralella världen, den dimension som genom en reva i verkligheterna orsakade apockalypsen i sig. De har värvat en del anhängare som akolyter, och predikar ett återvaknande av den gamla världen. De berättar om hur ingenting var så vackert och perfekt som den gamla världen, men för att uppnå denna euforiska existens måste människorna ge upp sin frihet. De måste underkasta sig Demonerna, för genom frihet fins ingen ordning. Demonerna mutar sina medlemmar med begränsad magisk makt (Enligt BRP's Sorcery system), men är snåla med att lära dem Faktisk magisk makt (Enligt BRP's Magic system).

Faktion 3: Nomads. Celtisk- och Slavisk-hedniska druider och krigare, jämte de nordamerikanska shamanerna och jägarna. De står fanatiskt emot allt som har med civilisation att göra. De menar att bara sann frihet kan leda till den perfekta världen. Vissa av deras krigare hävdar sig så nära naturen i sig, att de äter radioaktiv mat, och badar i giftiga vatten, för att muteras och förvrängas precis som naturen omkring dem (Enligt BRP's Mutations system), men schamanerna och druiderna har även kontakt med andar från vår värld som släppts fria av Magin som strömmade från demonernas dimension, och lär sig magi av dem (Enligt de båda BRP systemen Sorcery och Magic).

Varje faktion har altså egna motiveringar, och alla tre faktionerna hatar varandra.

Utöver det fins det uppdelningar och konflikter Inom faktionerna. Faktion 1: Eden Imperiet har millitanta grupper som menar att människoliv måste offras för att uppnå det nya samhället. Vissa nomader slåss fortfarande mellan stammarna om gamla agg emellan dem, och olika Kulter hävdar att vissa skolor av magi är viktigare och heligare än andra.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Arvidos MC said:
Elmrig said:
Jag tänker mig metaplot som låses upp av spelarnas agerande (skriven på kort!) som, precis som du beskrev ovan, påverkar spelarkaraktärerna direkt eller indirekt. Jag ser också fler paralella "kedjor" i metaploten som då och då korsar varandra och därmed är beroende av att de andra linjerna "kommit lika långt" i sin mognad.
CUNTDOWN CLOCKS

Ja, precis, fast som små sammankopplade flödesscheman och öppna för alla för de kort som "öppnats".
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,882
Location
Barcelona
DanielSchenström said:
Jag kan även se att man skulle kunna skriva effekterna så att spelarna kan se dem utan att spoila händelserna. Annars kan det lätt bli att man dödar spelarnas rollpersonskoncept och det brukar aldrig gå hem väl utan spelarnas godkännande.
Jag vet inte om jag skulle bekymra mig så mycket för det. Rollspel är ju alltid ett givande och ett tagande, och jag vet inte om jag skulle ha särskilt mycket respekt för en spelare som är så fäst vid sitt rollpersonskoncept att han vill ha vetomakt över -alla- settinghändelser som kan påverka rollpersonen på något sätt. Liksom, till denna kategori hör ju vanliga äventyr.

Sedan finns det förstås grader i helvetet, och min tanke i grundinlägget var väl snarast att man skulle ställa spelarna inför val som var intressanta och utgick från rollpersonen, inte typ "plötsligt blir alla dvärgar förvandlade till varhyenor med ohämmad blodlust". :gremtongue:
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,882
Location
Barcelona
Max Raven said:
Fast risken finns förstås att spelare läser sig till metaplotten. Vilket kanske är dåligt, men det beror iofs på.

Men man skulle kunna ha nya metaplotter som så i nya böcker, alternativt metaplott som spinner vidare på den första, typ "Om demonfursten tog över världen så händer det här...//Om demonfursten besegrades händer det här...
Min filosofi är väl litegrann att "metaplotten" ska vara tillräckligt öppen för att tåla omspel. Typ, "sist vi spelade hände det här, hur blir det den här gången?"

Man kan se det som att "metaplotten" bara är settingens kronologiska dimension. Precis som att settingen har en geografisk dimension, där du kan färdas till olika platser och utforska världen, så har den en kronologisk dimension där du kan utforska olika händelseutvecklingar, fast inramat av ett övergripande tema eller konflikt.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,882
Location
Barcelona
Elmrig said:
Jag tänker mig metaplot som låses upp av spelarnas agerande (skriven på kort!) som, precis som du beskrev ovan, påverkar spelarkaraktärerna direkt eller indirekt. Jag ser också fler paralella "kedjor" i metaploten som då och då korsar varandra och därmed är beroende av att de andra linjerna "kommit lika långt" i sin mognad.
Vore kul att höra mer specifikt hur du tänkt dig med kortsystemet? Ska det vara en lek som man blandar och drar ur, menar du, så att det är slumpmässigt?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
God45 said:
Plus, man slipper tidslinjer. Tidslinjer suger.
Jag vet inte om jag tycker att tidslinjer "suger", men jag tycker att de är besvärliga. Inte minst skjuter de fokus från vad spelarnas karkatärer gör, mot vad som "ska" eller "måste" eller "bör" hända.

Pendragon är ett bra exempel på detta. I Pendragon Great Campaign får man en hel histioria uppdukad, år för år från 485 till 565. Det är en bra historia, och så, men problemet är att 1) det inte nödvändigvis har så mycket med spelarnas karaktärer att göra och 2) visst kan du ändra saker, men det får konsekvenser hela vägen ned. Så om du glömmer att Pellinor ska döda kung Lot i Slaget vid Z år 513, så blir hela släktfejden mellan Pellinors och Lots söner obegiplig. Och - på tal om en annan tråd här - då måste du också börja anteckna en masssa saker, så att du kommer ihåg att att du inledde Enchantment of Britain två år innan PGC säger det und so weiter.

Jag vill befria Pendragon från det här.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Dnalor said:
Elmrig said:
Jag tänker mig metaplot som låses upp av spelarnas agerande (skriven på kort!) som, precis som du beskrev ovan, påverkar spelarkaraktärerna direkt eller indirekt. Jag ser också fler paralella "kedjor" i metaploten som då och då korsar varandra och därmed är beroende av att de andra linjerna "kommit lika långt" i sin mognad.
Vore kul att höra mer specifikt hur du tänkt dig med kortsystemet? Ska det vara en lek som man blandar och drar ur, menar du, så att det är slumpmässigt?
Jag tänker mig främst kort i en specifik ordning liggandes i ett antal "lekar", en för varje utvecklingslinje. På baksidan (den sida som ligger uppåt i leken) av korten finns kriteriet för att kortet ska "öppnas" skrivet, på framsidan står vilken effekt detta har. Kriterier kan vara händelser samt krav på att en eller flera andra händelsekedjor nått en viss punkt.

Om korten inte strikt numreras ser jag kanske möjligheten till att ha så pass generiska skeenden att man kan blanda om lekarna och få en ny och automatiskt genererad metaplot men jag har inte funderat så mycket närmare kring detta.
 
Top