Kommersiella konventsscenarion

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,301
Location
Kullavik
Jag gjorde en reflektion och jämförelse mellan GothCon och danska motsvarigheten Fastaval (som går parallellt under påsk)

GothCons rollspelsrelaterade arrangemang var i år ett 30-tal arrangemang, men plockar man bort "prova-på", "AP-podd arrangemang" och saker som ställdes in så kvarstår ungefär 15. Jag har haft kontakt med dessa för Alexandrias räkning för att se om det finns något vi kan komplettera arkivet med. Det visar sig då att ca 10 av dessa är eller har ambitionen att bli kommersiella produkter och kan därför inte publiceras i arkivet. Det återstår alltså på sin höjd 4-5 scenarion.

Tittar jag på Fastaval så var motsvarande siffra 46 rollspelsarrangemang (att jämföra med de 15 på GothCon) Här är förvisso 7st re-runs av gamla scenarion (men att återanvända bra scenarion ser jag som något positivt och något som görs allt för sällan på svenska konvent), men det som sticker ut är att egentligen inga av de danska scenariona är kommersiella utan allt material släpps fritt.

Jag har absolut all förståelse för att den som investerar massa tid i att skapa scenarion gärna ser någon form av utväxling och jag tror knappast Sverige är något undantag när det gäller att göra fler scenarion kommersiella (inom LARP så har t.ex. Peaky Games samlat en stor kommersiell portfölj i USA/UK), men jag kan inte låta bli att beundra den danska traditionen. Vet att frågan diskuterats tidigare, men det tävlingsmoment som finns på Fastaval där man tävlar i olika kategorier om att göra bäst scenarion ersätter kanske drivkraften att göra scenarion kommersiella (för det är väl ingen som blir rik på att skriva kommersiella rollspelsscenarion?) :) Finns det andra drivkrafter som spelar in? (t.ex. att få sitt material publicerat i en tryckt bok)? Tänker att friforms-scenarion är väldigt få på svenska konvent medan de verkar vara i klar majoritet i Danmark. Kan det finnas en koppling där friformsäventyr anpassas till etablerade rollspel för att få större uppmärksamhet? Kan de svenska friformsscenariona ha övergått i LARP eller indierummet-aktiviteter där man vill testa något nytt grepp (mekanik, fokusområde, berättelse etc.)?

Vad anser du om trenden med fler kommersiella konventsscenarion? Vad tjänar man egentligen på att skriva ett kommersiellt konventsscenario? Skulle ett eventuellt tävlingsmoment förändra drivkrafterna? Vart har svensk friform egentligen tagit vägen?

För ordningens skull så är själva definitionen av "friform" i det här inlägget ett systemlöst scenario utan någon djupare spelmekanik, men där man fortfarande spelar en form av ttrpg som inte är LARP. Om den definitionen är rätt eller fel får gärna diskuteras i en annan tråd :)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,222
Jag blir mer lite konfunderad av det du skriver @Henke. Utan att lägga någon värdering i det så var mitt spontana intryck att det inte var mer än 2-3 spel bland arrangemangen som har en kommersiell bas, en del prova-på-arrangemang undantagna (men de borde å andra sidan inte ha något att tjäna på att sälja den typen av scenarion). Men det kanske jag som är okunnig om dem?
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,301
Location
Kullavik
Jag blir mer lite konfunderad av det du skriver @Henke. Utan att lägga någon värdering i det så var mitt spontana intryck att det inte var mer än 2-3 spel bland arrangemangen som har en kommersiell bas, en del prova-på-arrangemang undantagna (men de borde å andra sidan inte ha något att tjäna på att sälja den typen av scenarion). Men det kanske jag som är okunnig om dem?
Jag vet inte heller (därför jag lyfter diskussionen för att höra om någon annan vet). Utan att peka ut någon specifikt så kan man nog säga att samtliga scenarion som har anknytning till ett kommersiellt spel har som ambition att scenariot skall publiceras och att man därför inte vill släppa dem fria. Jag har som sagt full förståelse, men funderar på om det finns andra värden som skulle kunna få den svenska konventsscenen att gå åt samma håll som den danska.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Jag tycker konventsscenarion skall släppas fria efter konventet. Jag antar att en del kanske ser ett konvent som ett ypperligt tillfälle att speltesta ett scenario innan de släpper det, men själv ser jag konventsscenarion som "demo-scenarion" för rollspelet.

De ska kunna spelas på 3-4 timmar av oerfarna spelare och spelledare, trots allt. Inklusive regelgenomgång,etc... De borde inte vara tillräckligt avancerade för att motivera ett kommersiellt släpp!
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,563
Jag tänker att GothCons upplägg, där samma äventyr ska spelledas av flera olika spelledare, medför att alla äventyr måste vara tämligen väl genomarbetade. Det kan också vara så att fristående arrangörer höjer sin ambitionsnivå ytterligare med proffsiga kartor med mera eftersom deras arrangemang i någon mån konkurrerar med eller åtminstone kan komma att jämföras med officiella arrangemang med blivande kommersiella produkter. Dessutom finns det både plattformar och licenser som öppnar upp för att ge ut äventyr till etablerade spel. Sammantaget kan detta göra att steget från oberoende konventsäventyr till kommersiell produkt blir så pass litet att många tar det. Jag tänker på Grottröj som jämförelse, där jag som spelledare kan dyka upp med ett A4 men vaga anteckningar och en karta som består av sju krokiga streck i marginalen.
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Vart har svensk friform egentligen tagit vägen?
Svenska friformare åker la till Fastaval istället för GothCon, kanske? Är Fastaval-scenariona till kommersiella spel? För det finns ju typ noll marknad för att ta betalt för friformsscenarion, i alla fall, så fastavalarna har kanske inte det alternativet.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Jag tänker att GothCons upplägg, där samma äventyr ska spelledas av flera olika spelledare, medför att alla äventyr måste vara tämligen väl genomarbetade.


Lägger man som förlag all den tiden på att skapa en snudd på färdig produkt är det inte konstigt att man vill göra det till just en produkt.

Däremot vore det ju kul om det var fler som själva arrade sitt egna lilla hemmapyssel för skojs skull.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,301
Location
Kullavik
Jag upplever att den danska traditionen ser scenarioskrivande mer som en konstform.
Svenska friformare åker la till Fastaval istället för GothCon, kanske? Är Fastaval-scenariona till kommersiella spel? För det finns ju typ noll marknad för att ta betalt för friformsscenarion, i alla fall, så fastavalarna har kanske inte det alternativet.
Jag tror många av dem som tidigare skrev friform i Sverige har lagt av. Pekings Apjävlar, Good Ole Boys, D7, ASF, Jeepform, Köxmixer...
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Jag upplever att den danska traditionen ser scenarioskrivande mer som en konstform.

Jag tror många av dem som tidigare skrev friform i Sverige har lagt av. Pekings Apjävlar, Good Ole Boys, D7, ASF, Jeepform, Köxmixer...
Tror aldrig vi i Good Ole Boys skrev något som var ren friform, de få scenariona använde nog alltid ett regelsystem vad jag minns.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Vart har svensk friform egentligen tagit vägen?

För ordningens skull så är själva definitionen av "friform" i det här inlägget ett systemlöst scenario utan någon djupare spelmekanik, men där man fortfarande spelar en form av ttrpg som inte är LARP. Om den definitionen är rätt eller fel får gärna diskuteras i en annan tråd :)
Även med den snävare definitionen så är det till Stockholms Scenariofestival som den har tagit vägen. Dom jobbar visserligen med en annan definition men utan att fastna i det så har jag spelat mycket mer Jeepform och Fastaval-scenarion där än på något Gothcon. Den biten platsar alltså där också. Det är också en community som lyckats bra med att publicera sig, i just SSFs fall helt enkelt genom att det i princip är krav på att scenariot läggs ut på deras hemsida om det ska vara med på festivalen (några undantag har gjorts).

Det här att det då förtar möjligheten för kommersiell publicering verkar inte heller avskräcka, och även där så ska scenarion kunna spelledas av okända spelare och spelas av okända spelare så kvalitén finns där och upprätthålls kanske framförallt återigen genom att det är något som arrangörerna kräver.

Med Gothcon så tror jag helt enkelt inte att det finns något starkt incitament till att publicera, och jag tror att det hade löst sig väldigt lätt genom att bara meddela att det är ett krav för att bli antaget som arrangemang. Skulle de tappa några specifika scenariotyper/arrangörer? Ja antagligen på kort sikt, men å andra sidan har jag svårt att se att det går att bli kommersiell på 4-timmars scenarion så en smart arrangör gör väl då ett bra konventsscenario och sen bygger ett spel runt det eller ett äventyr.
 

Frederik J. Jensen

Thoughtful Dane
Joined
16 May 2014
Messages
192
Location
Stockholm
I Danmark skriver folk i høj grad scenarier til Fastaval. Det at blive udvalgt, spillet og eventuelt at vinde en af de eftertragtede gyldne pingviner er målet. Og når det så er opnået (eller ej), så er projektet færdigt. Meget få reviderer og arbejder videre med deres spil efter Fastaval. Det at komme på Alexandria er en bonus, andre kan læse og spille værket. Men det er færdigt og man kan lave et nyt scenarie til næste år. Og selvfølgelig samles scenarier op og køres på andre conner som for eksempel Stockholm Scenario Festival.

Ud over mit eget Montsegur 1244 er der enkelte scenarier til Fusion, der er blevet udgivet kommercielt.

Brætspilskulturen er efterhånden cementeret på Fastaval. Med pingviner og dommere og vidensdeling. Men her er der stadig mange som ser deltagelse på Fastaval som et trin på vej mod en kommerciel udgivelse.

Opfattelsen i Danmark er nok at hvor rollespil i bedste fald kan sælge 1000 eksemplarer, kan brætspil sælge i 100.000 eksemplarer. Så hvor kommerciel udgivelse af rollespil er et middel til at nå et større publikum, er det for brætspil en potentiel levevej.

Men Sverige har jo en tradition for kommercielle udgivelser helt tilbage til 1980erne. Og Fria Ligan viser at man godt kan sælge mange rollespil også.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,301
Location
Kullavik
Även med den snävare definitionen så är det till Stockholms Scenariofestival som den har tagit vägen. Dom jobbar visserligen med en annan definition men utan att fastna i det så har jag spelat mycket mer Jeepform och Fastaval-scenarion där än på något Gothcon. Den biten platsar alltså där också. Det är också en community som lyckats bra med att publicera sig, i just SSFs fall helt enkelt genom att det i princip är krav på att scenariot läggs ut på deras hemsida om det ska vara med på festivalen (några undantag har gjorts).

Det här att det då förtar möjligheten för kommersiell publicering verkar inte heller avskräcka, och även där så ska scenarion kunna spelledas av okända spelare och spelas av okända spelare så kvalitén finns där och upprätthålls kanske framförallt återigen genom att det är något som arrangörerna kräver.

Med Gothcon så tror jag helt enkelt inte att det finns något starkt incitament till att publicera, och jag tror att det hade löst sig väldigt lätt genom att bara meddela att det är ett krav för att bli antaget som arrangemang. Skulle de tappa några specifika scenariotyper/arrangörer? Ja antagligen på kort sikt, men å andra sidan har jag svårt att se att det går att bli kommersiell på 4-timmars scenarion så en smart arrangör gör väl då ett bra konventsscenario och sen bygger ett spel runt det eller ett äventyr.
Den här förklaringen med SSF köper jag absolut.

Angående kravställan så hade jag önskat att det hade funkat så, men tror tyvärr det hade varit svårt att kräva rätt att fritt distribuera anmälda arrangemang. Årets GothCon hade iofs mer eller mindre inga scenarion som var officiellt knutna till större förlag, men jag är ganska säker på att sådana krav skulle göra att förlagens arrangemang drivs över till andra konvent som inte ställer sådana krav. Det blir också märkligt att ställa krav på självständiga arrangörer, men inte ha kraven på etablerade förlag. Kanske om man lockar med "moroten" att man faktiskt kan vinna äran motsvarande den på Fastaval. Jag vet inte...
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,301
Location
Kullavik
Tror aldrig vi i Good Ole Boys skrev något som var ren friform, de få scenariona använde nog alltid ett regelsystem vad jag minns.
Ajdå, där fick jag bakläxa och nu när jag tänker efter så var väl flera kopplade till CoC. (Hallbergs grejer iaf). Det är nog mest att jag tycker de hade såpass härligt udda inslag att jag placerade dem inom friform :)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,301
Location
Kullavik

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
Lägger man som förlag all den tiden på att skapa en snudd på färdig produkt är det inte konstigt att man vill göra det till just en produkt.

Däremot vore det ju kul om det var fler som själva arrade sitt egna lilla hemmapyssel för skojs skull.
Precis detta. På samma sätt tänker jag säga att har jag lagt ner all tid som behövts för ett kommersiellt scenario är det lika kul att se det spelas på konvent! Jag skriver ju för att jag vill att folk ska spela och ta del av det jag skapar, så att arra på konvent är ju en "garanti" för det.

Jag har också utnyttjat konvent som "speltest"; det är extremt värdefullt, för du har många grupper som kör och många spelledare som kan ge feedback. Terror på 200 meter blev utan tvekan bättre av att det speltestades på GothCon, till exempel.

Tänker också att med saker som Community Content-program så finns det en (potentiellt) högre nivå på folks hemmapyssel; att skapa ett konventsäventyr till ett spel som har CC-program gör det också möjligt att ge ut det under ett sådant.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
Lite lösa tankar som egenkligen inte leder någonstans.

En aspekt jag har funderat på är aspekten av gratisjobb.
Jag har inga problem med att gothcon går runt med hjälp av Grattis arbete i form av volontärer då gothcon inte är ett vinstdrivande företag. Hade Gothcon haft en vd en styrelse som fick vinsten i battalning hade jag kännt anorlunda.
Men ändras det om spelbolagen tänker känna pengar på senariot du spelleder grattis senare?
Jag inser att det förmodligen inte gör det, finns ju inga större pengar att tala om, och senarioskribenten har ju ändå den som lagt ner det faktiskt tunga jobbet.
Kanske är det bara en fråga om allt grattisjobb folk ändå lägger ner för rollspelsföretagen för att speltesta och korra deras produkter.
När jag har spelat western senarios på konvent, brukar det sluta med att jag köper det. Spelledaren har alltså gjort fungerande reklam för det.

Så TLDR:
Om det Finns problem med att sälja senarion andra speltestat åt dig på konvent, är det samma problem som när folk speltestar spel grattis ändå.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Om tio 4-5h scenarion (som jag ser som relativt oanvändbara utanför konventkontexten) blir fullödiga äventyr med full produktionskvalitet, så ser jag det som en fantastisk utveckling! Framför allt om de är knutna till ett regelsystem som jag använder!

Sedan inser jag att tio ambitioner inte är samma sak som tio färdiga produkter, men jag kan bara applådera strävan mot fler välskrivna äventyr till svenska rollspel!
 
Top