Nekromanti Kommer Äventyrs spel finnas kvar??

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Kommer varumärket Äventyrsspel finnas kvar i den nya upp lagan??
Vore tacksam för svar

/Linus - som gillar varumärket Äventyrsspel
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Kommer varumärket Äventyrsspel finnas kvar i den nya upp lagan??

Knappast. Numera är det Riotminds som gäller.

/Azagthoth
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Varför inte Äventyrsspel??

Ingår inte licensen för Äventyrsspel i DoD då??

/Linus - tycker Äventyrsspels loggan känns hemtrevlig
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Re: Varför inte Äventyrsspel??

Nej Äventyrsspel var ett varumärke som ägdes av Target games som också ägde Drakar och Demoner

/Linus - Äventyrsspel=varumärke
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Re: Varför inte Äventyrsspel??

Frågan var om någon visste om licensen till Äventyrsspel kom med licensen till DoD och om Riotminds kommer använda den
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Re: Varför inte Äventyrsspel??

Tror inte det...
Target Games ägde ju licenser för lite olika spel och vad jag har förstått så är det licensen för DoD som riotminds köpte, inga andra...

fast det är ju bara spekulationer...
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Varför inte Äventyrsspel??

Frågan var om någon visste om licensen till Äventyrsspel kom med licensen till DoD och om Riotminds kommer använda den

Först och främst så är jag osäker på huruvida det du säger stämmer. Men förutsatt att det är sant, varför skulle man betala pengar bara för rätten att använda "Äventyrsspel"?

Jag tror ju nu att det du säger inte stämmer. Innan Target Games AB existerade sålde de spel under TAMB Äventyrsspel HB (alltså ett bolag, ingen licens).

Kan någon som faktiskt vet yttra sig i frågan?

/Azagthoth
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Re: Varför inte Äventyrsspel??

Jag tror ju nu att det du säger inte stämmer. Innan Target Games AB existerade sålde de spel under TAMB Äventyrsspel HB (alltså ett bolag, ingen licens).

Men ta till exempel DoD Chronopia. Där står det på baksidan av böckerna <B>både<B> Target games och Äventyrsspel.
Och så skrev jag att <B>DoD<B> var en licens inte Äventyrsspel
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Re: Varför inte Äventyrsspel??

Dessutom står det i förorden till Mutant och DoD 4 att Target games har copyright på innehållet. Och Vad står det på baksidan? jo Äventyrsspel. Även om det står TAMB Äventyrsspel HB på dom äldre versionerna så står det inte det på dom nya och det är vem som ägde det senast som räknas eller??

/Linus - är ganska säker på sin sak, ska kolla upp det
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Varför inte Äventyrsspel??

Nja, nu får du nog ta och läsa vad du skrivit tidigare.

Äger inte dom licensen för Äventyrsspel då??

Redan i inlägg två så skrev du att Äventyrsspel var en licens.

Ingår inte licensen för Äventyrsspel i DoD då??

I inlägg tre kommer det igen.

Frågan var om någon visste om licensen till Äventyrsspel...

Och här har vi inlägg fem i den här tråden. Återigen Äventyrsspel och licens.

TAMB Äventyrsspel HB blev senare Target Games AB, så mycket vet jag i alla fall. Allting som då gjorts under det tidigare bolaget blev det nya företagets ägo.

Mer ingående om de olika bolagen vet jag som sagt inte, efterlyser återigen någon som har fakta och har lust att presentera dessa.

/Azagthoth
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Varför inte Äventyrsspel??

...är vem som ägde det senast som räknas eller??

Jupp. Men som sagt, Riotminds har köpt licensen för Drakar och Demoner och så vitt jag vet ingenting annat från Target Games.

/Azagthoth
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Re: Varför inte Äventyrsspel??

Alltså jag menade licensen till varumärken äventyrsspel. Jag ber om ursäkt om jag skrev otydligt

/Linus - Har nu fått svar på sin fråga
 

Milrik

Veteran
Joined
6 Aug 2000
Messages
184
Location
Västerås, Sverige
Nej, varför skulle RiotMinds lägga in Äventyrsspels logo? Äventyrsspel/Target Games har absolut ingenting med "nya" Drakar att göra.
RiotMinds har bara köpt rättigheterna till namnet Drakar och Demoner.

Om jag inte missminner mig helt fel, ska sätta mig ner o bläddra i lite Sinkaduser så hette bolaget Target Games från början. Man bytte dock namn till TAMB Äventyrsspel HB, men eftersom man även hade inköps licens på en del spel, och även licens att översätta vissa. Bytte man tillbaka till Target Games då det var lättare att använda T.G. istället för TAMB Äventyrsspel i kontakten med utländska kontakter.

Milrik av Remos


Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtan
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Target

<I>Innan Target Games AB existerade sålde de spel under TAMB Äventyrsspel HB (alltså ett bolag, ingen licens).</I>

Target Games har alltid varit huvudbolaget. Det har också ägt ett antal andra bolag under sig under åren - t ex butikskedjan Tradition och sällskapsspel-tillverkaren Casper; Target självt fungerade under de åren främst som distributionsfirma.

Det fanns under några år ett handelsbolag kallat Äventyrsspel som nominellt stod som utgivare av Targets rollspelslinje, men de administrerades och bokfördes konsekvent under Target Games med 'Äventyrsspel' som varumärke, så Äventyrsspel HB var i praktiken vilande. Bolagsstyrelsen städade upp i allt det där några år senare.

Det gamla pro-zinet Grey Ooze gjorde en rätt bra översikt av koncernens struktur i ett av sina nummer.

Och, nä, jag har rätt svårt att tro att RiotMinds skulle vara ett skvatt intresserade av att överta ett annat bolags gamla varumärke - har de minsta överlevnadsinstikt så torde deras prioritet #1 just nu vara att lansera sig själva.

--
Åke
 
Top